OPEL INSIGNIA GSi GRAND SPORT 2.0 CDTI BiTURBO 8AT 4×4: Vlastní parketa

Opel Insignia v ceníku najdete v desítkách verzí. Špičku z nich představují sportovně zaměřené modely GSi. Měli jsme příležitost se verzí limuzína seznámit důkladněji.

Označení je jedna věc, ale co to v praxi znamená? Opel pro sportovní varianty používal donedávna označení OPC, které v nabídce zůstalo, a v ceníku ho najdete, ale jedná se o interiérové sady nabízené pro běžné verze.

GSi je novým pojmenováním značky Opel pro parádní vzhled i technické maximum. Testovaná verze ve svítivé červené barvě, která byla nanesena také na některé partie odlišné od standardních modelů. Model GSi dostal nový přední nárazník se zvýrazněným nasáváním vzduchu, nástavce prahů, spoiler na víku zavazadelníku i odlišný zadní nárazník se dvěma (obě funkční!) koncovkami výfuku. Celkový dojem podtrhly příplatková dvacetipalcová kola, ze kterých „vykukují“ obrovité třmeny předních brzd.

To jsou ale vnější vylepšení. Ta technická nejsou vidět, ale pro sportovní charakter jsou důležitá. Jedno by mohlo být také postřehnutelné, lépe řečeno přeměřitelné: přepracovaný adaptivní podvozek FlexRide (je ve standardu) byl totiž snížen o 10 milimetrů, viditelné jsou již zmíněné brzdy Brembo. Insignia GSi dostala také pohon 4×4 s aktivním dvouspojkovým diferenciálem, který ovšem patří ke všem čtyřkolkám této modelové řady. Tahle vyšperkovaná Insignia vyhlíží skvěle. Dlouhá přední kapota, elegantní linie střechy dávající společně s prolisy na bocích dynamický vzhled, současně robustnost i dojem luxusu.

Interiér

Zřetelnou a důležitou změnou v interiéru bylo u testované verze GSi instalování sportovních sedadel Recaro, pochopitelně za příplatek (65 000 Kč). Investice, která stojí za to. Sedačky čalouněné kůží umí ventilovat i hřát, přední dvojice se nastavitelná v osmi směrech s pamětí a nechybí ani masážní funkce. Nízký posaz zvýrazňuje sportovního ducha, přičemž pozici za volantem si lze nastavit „bezpracně“ elektricky. Také rozsah nastavení volantu je bohatý. Společně s vysokou hranou okna a dosti vysokým středovým tunelem jste vozem doslova obklopeni, a cítíte se tudíž velmi bezpečně.  Nízký sedan nabídne hodně místa v obou řadách, tedy pro sezení a kolena. Vzadu si nemusí dělat dlouhán starosti, kam dá nohy, ale hlavu si musí trochu hlídat, střecha liftbacku padá rychle dolů. Přístrojovka zůstala u klasiky, knoflíky a tlačítka jsou pro klimatizaci i hlasitost, k tomu přehledný displej. Všechny systémy jsou orientované na řidiče, včetně jemného vychýlení multimediálního systému směrem vlevo. Přímo před řidičem je další displej, umístěný mezi klasické ukazatele. Na digitální středu můžete měnit různé informace, ovšem otáčky, rychlost, stav paliva a teplotu chladicí kapaliny máte k dispozici stále.

Vše se na palubní desku v pohodě vejde, je rozměrná až mohutná, a použité materiály jsou kvalitní a zpracování na úrovni. Nikde nezahlédnete něco, co by působilo lacině. Zvyknout si je ale třeba na chování parkovacích asistentů, a to jak jejich hlasitost, tak identifikaci, který z nich z kterého konce vozu se právě ozývá. Tím spíš, že citlivě reagují i na kopřivy… Ale raději jim věřte, hodně protáhlý „nos“ karoserie trochu klame, a i když za volantem budete mít pocit, že máte kolem dost místa, bývá to jinak.

Zavazadelník má objem 490 l, s možností navýšit sklopením zadní lavice na 1450 l.  Při zvednutí víka se odklápí i zadní sklo, takže nakládání je takřka jak do kombíku. Samozřejmě, zůstává vyšší hrana.

Technologie

Samozřejmě nechybí pokročilé technologie. Systém HUD promítá údaje na čelní sklo, na což si brzy zvyknete a také oceníte, tím spíš, že jeho nastavení je jedinečně jednoduché a čitelnost perfektní. Proč má Opel vlastně ještě „budíky“? Nechybí samozřejmě možnost hlídaní vybočení z pruhu – zapíná se automaticky při každém nastartování. Někdo to nesnáší, v případě delší cesty a únavy to může být důležitá pomůcka. Pracovitý je i protikolizní asistent, ale bohužel má jinou představu o rozumném odstupu než běžný řidič.

Jízda

Ačkoliv Insignia GSi dává sportovního ducha velmi najevo, není to auto, se kterým by se nedalo jezdit dnes a denně a po jakýchkoliv českých komunikacích. Hladké povrchy jí sedí nejvíc, ale u voliče automatické převodovky máte tlačítka Tour a Sport. Pokud žádné neaktivujete, funguje normální režim, který výborně vyhovuje při jízdě mimo město. Zvládá většinu nerovností bez toho, že byste o nich věděli jinak, než že se pohoupáte, a to byl testovaný vůz obut do příplatkových dvacetipalcových  kol! V něm se dá použít režim Tour, kdy tlumiče hodně změknou, možná až moc, naopak Sport skutečně podvozek přitvrdí, což se hodí zejména při spěchu serpentinami. Mění se ale i řízení, v případě Tour pak zatočíte jedním prstem, a to je nezvyk. Je až moc lehké. Samozřejmě motor reaguje odlišně i na plynový pedál. Při vysokých rychlostech pak v případě režimu Sport oceníte stabilitu. Velmi dobře se samozřejmě cítí na dálnicích. Co je důležité, jednotlivé režimy opravdu auto mění, poznáte to nejen na barvě podsvícení budíků…

Pod kapotou má Insignia GSi nyní výhradně dieselový agregát, přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Naftový dvoulitr je výtečně odhlučněn, ale nejenže je tichý, ale i výkonný. To poznáte podle akcelerace, ale nikoliv podle zvuku nebo vibrací. Ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou sice jeho 154 kW/210 koní (480 Nm) netrhá asfalt, převodovka motor zbytečně nepodtáčí, ale současně mu nedá příležitost se plně projevit ve vyšších otáčkách. Škoda. Určitě potěší spotřeba, s lehkou nohou se dá jezdit i za šest litrů na sto kilometrů. Průměr v testu byl pod 8 l/100 km.

Závěr

Insignia GSi výborně splňuje více rolí. Ve své základní podobě je prezentována jako rodinné nebo manažerské reprezentativní auto, ve verzi GSi pak přidává sportovní notku. Kvalitně připravená kabina uspokojí rodinu i manažera, podvozek opět rodinu i řidiče se sportovními vlohami. Při pohledu do ceníku majetnější zájemce neomdlí. Insignia GSi startuje na částce 1 034 900 Kč, ovšem testovaný exemplář s řadou příplatkových prvků – víc jich neexistuje – se dostal přes hranici jednoho a čtvrt milionu.

Klady: atraktivní design, výborné jízdní vlastnosti, výborně fungující adaptivní podvozek, úsporný a tichý motor, prostorná, pohodlná a praktická kabina

Zápory: k dispozici jen jeden motor, příplatky zvedly výrazně cenu

Technická data

  • Motor: naftový 2.0 CDTI BiTURBO
  • Objem: 1956 ccm
  • Největší výkon: 154 kW/210 k/4000
  • Točivý moment: 4800/1500
  • Délka/šířka/výška: 4897/1863/1455 mm
  • Rozvor: 2829 mm
  • Objem kufru: 490/1450 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1697 kg
  • Užitečné zatížení: 543 kg
  • Objem nádrže: 62 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 7,9 s
  • Největší rychlost: 233 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.): 9,4/5,8/7,1 l
  • Emise CO2: 187 g

Opel Insignia (cenový přehled)

  • Nejlevnější verze: 690 990 Kč (1.5 TURBO103 kW/140 k) Edition
  • Nejdražší verze: 1 099 990 Kč (2,0 CDTI BiTURBO 154 kW/210 k) AT8 4×4 Ultimate)
  • Základní cena testovaného modelu: 1 039 990 Kč (2,0 CDTI BiTURBO 154 kW/210 k) AT8 4×4 GSi)
  • Cena testovaného modelu: 1 281 990 Kč (2,0 CDTI BiTURBO 154 kW/210 k) AT8 4×4 CSi)

ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ – OPEL FLEX

Operativní leasing pro každého – smlouva na 36 měsíců, OP bez služeb nebo Full service leasing.