HONDA CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD: Naftová tečka

Nejprodávanější SUV na světě vůbec bude o prodloužení této série usilovat bez naftového motoru, ale s novým hybridním pohonem. 

První elektrifikované SUV Hondy pro Evropu kromě dvou elektromotorů si uchovalo spalovací čtyřválec. Soustava disponuje výkonem 135 kW a točivým momentem 315 newtonmetrů. Pohonné ústrojí nabízí tři jízdní režimy: elektropohon, hybridní pohon, při kterém zážehový motor je zdrojem energie pro generátor, a konečně spalovací motor. O jejich volbu se stará „softwarový mozek“, technologie i-MMD (inteligent Multi-Mode Drive).

Novinky páté generace

Nové není jen pohonné ústrojí, ale celý automobil. Nejde o revoluci, ale evoluci. Silueta se v zásadě nemění, vpředu je mohutný přední nárazník, typická jsou zužující zadní boční okna. Vpředu má hybridní CR-V aktivní mřížku chladiče, která pro co nejlepší aerodynamické vlastnosti udržuje lamely co nejvíce uzavřené. Ani interiér v nové páté generaci se zásadně nezměnil, tedy pokud se jedná o přístrojovou desky a pojetí kabiny. Ovládání je o něco jednoduší, nicméně řada tlačítek – např. klimatizace – byla zachována. Obrazovky tu chybět ale nemohou, dotyková se sedmipalcovou úhlopříčkou je tu k obsluze infotaimentu, druhá slouží jako digitální přístrojovka. Tady mohla Honda modernizaci urychlit, odezva patří k pomalejším a některé postupy jsou zvláštní: dřív než ulici se zadává číslo domu… K zajímavým funkcím patří v případě hybridu možnost grafického zobrazení aktuálního toku energie včetně toho, zda se dobíjí akumulátor. Naopak digitální štít, vodorovně rozdělený, je přehledný, a kromě udávání digitálního udávání rychlosti zprostředkovává také údaj o dobíjení akumulátoru. V dolní části je možné střídat informace, od navigačních pokynů, stav pohonu všech kol, kontakty v chytrém telefonu aj. Pochválit je třeba materiály a zpracování, na obé se hodí slovo kvalita. Základní výbava je jako již tradičně u japonských aut na vyšší úrovni, Comfort nabídne např. automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat či vyhřívané přední sedačky. Stejně tradičně jsou ale stupně výbavy pevně dané, takže pokud chcete něco navíc, musíte jít o stupeň výš. Nejvyšší výbavu Executive se všemi komfortními prvky a řadou pokročilých technických asistentů, souhrnně zvaných Honda Sensing (mj. varování před opuštěním jízdního pruhu, předkolizní asistent, adaptivní tempomat) zvyšující bezpečnost posádky ještě vylepšil u testovaného vozu balíček Style.

Jinak je to ovšem s ovládáním vozu, tady změna nastala.  Převodovka zůstala na vyvýšeném místě, ale klasické ovládání nahradila tlačítka: vpřed neutrál, vzad, parking. Chce to zvyk, ale pak si tohle jednoduché řešení můžete i oblíbit. Pádla u volantu však k alternativní volbě rychlostí neslouží, těmi lze řídit rekuperaci brzdnou energií.

Prostorná kabina

Honda CR-V páté generace je dostupná také v sedmimístné variantě, ale tato možnost se netýká hybridu. Akumulátory jsou totiž pod podlahou kufru. Takže ten je menší než v benzinových variantách. Objem klesl z 561 na 497 l, ovšem zavazadelník nabízí možnost sklopit opěradla zadních sedadel přímo z kufru. Objem pak nad rovnou ložnou plochou naroste na 1694 l. Plus představuje i jeho pravidelný tvar.

Baterie neomezily však prostornost kabiny, která pohodlně pojme kvarteto dospělých a v případě nutnosti se tři cestující vzadu vydrží i delší cestu. Ti si budou pochvalovat i zadní dveře, které se otevírají do velkého úhlu, takže nastupování je příkladně pohodlné.

Hybrid: Jak a za kolik?

Speciální technologie i-MMD inteligentně a automaticky přepíná mezi třemi režimy pohonu, čím zajišťuje nejvyšší úspornost provozu. Ve většině situací ve městě bude přepínat mezi hybridním a elektrickým pohonem, a nutno dodat, že velmi nenápadně. Změny nejsou patrné, tedy až na zapojení spalovacího motoru, který se po akceleraci ozve, a to výrazně. Systém navíc nemá v zázemí klasickou planetovou převodovku eCVT, ale využívá přímé spojení pohyblivých součástí. Kromě kompaktnosti celé převodovky skutečně mění režimy velmi plynule.

V režimu hybridního pohonu lze přebytečnou energii ze zážehového motoru odklonit zpět přes generátor a dobíjet s ní akumulátor. Režim elektrického pohonu umožňuje výhradně elektrický zdroj energie a díky němu má model CR-V v závislosti na jízdní situaci a nabití akumulátoru bezemisní dosah zhruba dva kilometry. Softwarový „mozek“ systému i-MMD rozhoduje o tom, kdy je z hlediska maximální úspornosti provozu vhodné mezi těmito režimy přepnout, a řidiče nijak neruší ani od něj nevyžaduje žádnou další účast. Elektrický pohon si řidič může zvolit sám, tedy pokud je dostatek elektřiny, stisknutím tlačítka. To je důležité v Česku v Praze ještě z jednoho důvodu: bez této funkce nesmí již hybridní model parkovat volně v modrých zónách…Zvláštností je možnost ovládat zpomalování vozidla, jehož okamžitou intenzitu prozradí šipky palubního počítače. Zvýšit se tak dá rekuperační dobíjení.

Takže ve městě a v kolonách na čistou elektřinu, zpravidla v hybridním režimu, na dálnici a i jinde ve vyšších rychlostech na benzin. Průměr po 14denním testu byl pod sedmi litry (6,7 l/100 km. Ve městě si řekla Honda cca o 6,8 l/100 km, na dálnici při maximální povolené rychlosti 8,5 l/100 km. Na klidnou jízdu mimo dálnice stačilo 5,2 l/100 km, takže při rozhodování si je třeba rozvážit, jak míníte vůz používat. Při častých jízdách po dálnici nevyužijete hybridní řešení, naopak pokud se bude pohybovat převážně ve městě s občasnými výlety na venkov a dvakrát ročně odvezete rodinu na dovolenou, hybrid představuje vhodné řešení. Spotřebou se totiž dieselové verzi předchozí generace vyrovná.

Pohoda a jistota

Hodí se i pro klidnější povahy: ačkoliv hybrid nabídne dost výkonu při rychlé a bezpečné předjíždění, akcelerace do sedadla nezatlačí. Nejen rodině vyhoví komfortní podvozek, který dobře filtruje nerovnosti. Testovaný vůz byl ve variantě s pohonem 4×4, pro který v tomto případě Honda vícelamelovou spojku, která spojuje hnací hřídel se zadním diferenciálem, a umožňuje přenést téměř 60 % točivého momentu na zadní nápravu. Standardně totiž pohání přední kola. V takovém případě si poradí s různým terénem a troufli jsme si zajet takřka do vody Orlíku v Podolsku, kde zastavili na původní silnici pár decimetrů od hladiny. Bez problémů jsme se odtud „vyhrabali“.

Typické je pro Hondu ticho v kabině, a to nejen když je v činnosti pouze elektromotor (pozor na okolí, neuslyší vás), ale i v době hybridní alternativy. Spalovací motor o sobě dává vědět, při rychlé jízdě je znatelný i atmosférický hluk, na které se podílí jistě i velká zpětná zrcátka, která si jinak ovšem řidič nemůže vynachválit.

Závěr

Automobilka Honda tvrdí, že při rychlostech do 60 km/h hybrid najede cca polovinu kilometrů na elektrický pohon, kolem stovky je to třetina a dál to se stoupajícími rychlostmi klesá. Základní cena za alternativu k dieselům je 669 900 Kč, přičemž hodnota testovaného modelu v nejvyšší výbavě Lifestyle a s balíčkem Style se vyšplhala přes 1,1 milionu korun.

Plusy: prostorná kabina, kvalita materiálů i zpracování, úsporné hybridní ústrojí, sada bezpečnostních asistentů, základní cena

Mínusy: navigační systém, hybrid nemůže být sedmimístný, spotřeba na dálnici, zvuk spalovacího motoru

Technická data:

  • Motor: hybridní soustava
  • Objem spalovacího motoru: 1993 ccm
  • Největší výkon: 135 kW (184 k)
  • Točivý moment: 315
  • Délka/šířka/výška: 4600/1855/1679 mm
  • Rozvor: 2662 mm
  • Objem kufru: 497/1694 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1726 kg
  • Užitečné zatížení: 549 kg
  • Objem nádrže: 57 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s
  • Největší rychlost: 233 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.): 5,1/5,7/5,5 l
  • Emise CO2: 126 g

Honda CR-V  (cenový přehled)

  • Nejlevnější verze: 669 900 Kč (1.5 VTEC TURBO 6M Comfort)
  • Nejdražší verze: 1 069 900 Kč (2,0 i-MMD Hybrid eCTV Executive 4×4)
  • Základní cena testovaného modelu: 1 069 900 Kč (2,0 i-MMD Hybrid eCTV Executive 4×4)
  • Cena testovaného modelu: 1 108 790 Kč (2,0 i-MMD Hybrid eCTV Executive 4×4)

Financování HONDA FINANCIAL SERVICES

K nákupu automobilů Honda je možnost použít financování Honda Financial Services. V současné době, do konce roku 2019, probíhá akce se zvýhodněním až 70 000 Kč pro CR-V 1.5 VTEC TURBO s pohonem všech kol, (bonus ve výši 35 000 Kč, a sada vybraného příslušenství v hodnotě 35 000 Kč zdarma). Více na www.honda.cz.

Pro všechny verze Honda CR-V lze k financování použít produkt Správná volba který  již od začátku garantuje zůstatkovou hodnotu vašeho vozu. Výši akontace, dobu splácení a počet kilometrů najetých za rok si můžete nastavit tak, aby vyhovovaly vašim potřebám. Smlouvu můžete uzavřít na dobu 24, 36 nebo 48 měsíců a během té doby se můžete rozhodnout, zda si svůj vůz ponecháte, vyměníte za nový anebo jednoduše vrátíte.

Model HONDA CR-V 1.5 VTEC TURBO Comfort 6MT  lze tak pořídit na splátku od 6838 Kč měsíčně (splátka vč. DPH a vč. pojištění s 10% spoluúčastí při délce financování na 48 měsíců a při 30% akontaci a výši minimální budoucí garantované hodnoty 267 960 Kč při plánovaném ročním nájezdu 20 tis. km, úroková sazba 4,66% p.a). Uvedená nabídka financování je určena pro plátce DPH. Splátka má charakter předběžné a orientační kalkulace, nejedná se o příslib ani závaznou nabídku financování.

Další možností je produkt Nízká splátka, který umožní při vhodné kombinaci délky a části hrazené klientem financovat vozidlo bez jakéhokoliv úrokového zatížení. I při jiných kombinacích je úrok nadstandardně nízký. Nabídka je spojená s pojištěním u Allianz nebo Generali, takže se splátka za následujících podmínek: délka úvěru 48 měsíců, pořizovací cena vč. DPH 669 900 Kč, celková výše úvěru 468 930 Kč, při akontaci 200 970 Kč (30%), úroková sazba: 5,46% p.a. pohybuje orientačně na 10 897 Kč, včetně pojištění (HAV i POV) 11 988 Kč.