Toyota C-HR 1.8 Hybrid: Japonský excentrik

Automobilová konkurence si žádá odvahu. Tu projevila Toyota, když pro svůj malý hybrid řadící se mezi stále populárnější crossovery dala volnou ruku designérům.

Ti se tak trochu utrhli z řetězu. Vpředu lze ještě vystopovat rodinnou podobu, ovšem na zádi je to čirá fantazie. Ostře řezaná záď, šípové zadní světlomety s odrazkami v dolních rozích, velký spoiler nad horním okrajem zadního okna, mohutné blatníky a výrazné oplastování. Při prvním pokusu otevřít zadní dveře budete hledat vysoko schovanou kliku (předškoláci určitě nedosáhnou)  a zadní okno nahradily „střílny“, tedy úzké průzory. O to víc překvapí, že zevnitř je dozadu vidět docela dobře, nicméně pro parkování potěší parkovací kamera. Malá zadní boční okénka ale nepoteší děti. Velmi agresivní pojetí, přičemž ani příď se zachovalými rysy rodiny není „klidná“. Působí dynamicky, na čemž se podílí i zalomený pásek LED světel pro denní svícení či otvory ve spodní části nárazníky ve tvaru diamantů.  Jejich tvar (vesměs kosočtverce) najdete i v interiéru, a ještě častěji, než zvenčí.

Interiér již klidnější

Vnitřek asi dělala jiná parta designérů, nebo dostali již mantinely. Přístrojové desce orientované směrem k řidiči dominuje do středu umístěný osmipalcový displej multimediálního systému, který je dobře zakomponován průběžnou masivní lištou. Pohledné, ale trochu stranou pozornosti zůstal software infotainmentu zvaném Toyota Touch 2 Odezva na dotek by měla být rozhodně rychlejší, o navigaci ani nemluvě. Její pokyny jsou někdy tak trochu mimo, i když možná také kvůli tomu, že ovládání není jednoduché a vyžaduje zácvik. Auto má i indukční nabíjení mobilu, ale když je málo energie, tak se prostě vypne…

Posádka by měla být ideálně čtyřčlenná, dozadu se dá posadit i vzrostlejší kamarád (190 cm). Vpředu překvapí standardně dodávaná sportovní sedala, která mají kratší sedák, ale lze si zvyknout. Zajímavé je vyhřívání volantu. Je v horní polovině věnce. Poměrně málo je odkládacích prostor. Zavazadel si může každý vzít „přiměřeně“, kufr má nijak ohromujících 377 l. Na popojíždění ve městě a nákup to stačí, na dovolenou je to trochu málo. Ale vždy se dá přidat box na střechu.

V kabině vládne tvar diamantu (lichoběžníku). Technici zvolili vesměs kvalitnější materiály a jejich zpracování je rovněž dobré,  i když nějaká nepřitažlivá tlačítka zůstala – nejspíš proto, abychom si uvědomili, že jde o Japonce.

Městské dispozice

Toyota C-HR patří mezi rychle se množící malé crossovery, který svými parametry (4360 mm délka, 1800 šířka) vyhovuje městskému provozu. V tom se uplatní i hybridní motor s původem z Priusu. Benzinovému čtyřválci 1.8 l (98 k) pomáhá elektromotor s výkonem 72 koní. S motory spolupracuje bezestupňová převodovka e-CVT, která se postará o docela rychlé starty od semaforů, ale předjíždění si dobře rozmyslete. Při akceleraci ve vyšších rychlostech jsou reakce mdlé a to jak díky variátoru, tak samotnému motoru. Ten navíc ve vysokých otáčkách místo zvuku techniky doslova ječí, takže příště si takové jednání raději rozmyslíte. Leccos napovídá i maximální rychlost (170 km/h) a zrychlení z 0 na 100 km za 11 s. Hybridní systém však pracuje plynule a vlastně nepostřehnutelně.

Ve městě C-HR zaujme i spotřebou. Avizovaná kombinace 3,8 l/100 km je iluzorní, ale s trochou pozornosti a jsme se dostali pod 5 l/100 km. Pokud ovšem na dálnici odpadne pomoc elektromotoru, tak spotřeba vyskočí na očekávaných 8 l/100 km. Ve městě se můžete pokusit jezdit jen na elektromotor, tedy plížit se rychlostí do 50 km/h, ovšem kapacita baterie (1,31 kWh) není nevyčerpatelná a je třeba myslet na její dobíjení – motorem či brzděním, případně brzdění motorem, což znamená posunut volič převodovky na písmeno B. Tuhle variantu využijete např. při odjezdu z hor, kopec ze Strahova na Smíchov je pro dobíjení C-HR málo příkrý, auto se takřka zastavilo.

Dobrý podvozek

Jedničku si zaslouží Toyota za nastavení podvozku. Primárně komfortní, ale současně dostatečně tuhé, aby „céháerko“ společně s nízkým těžištěm (mínus 10 mm oproti čistě benzinové verzi) zvládalo rychle a bezpečně i zatáčky, a to bez citelných náklonů. Na podvozek se dá tedy spolehnout, řízení je přesné, i když s řidičem moc nekomunikuje. Navíc se do jízdy „plete“ řada systémů a někdy je těžké odhalit, co pípání či pískání znamená. Stačí se přiblížit k vzrostlé trávě nebo obrubníku,

Hybrid za „příplatek“

Pokud někoho chytne u srdce designérská etuda, pak si může udělat radost za přijatelných 489 900 Kč (1,2 Turbo 116 k). Na hybridní verzi si musí připravit 629 900 Kč, přičemž už základní výbava obsahuje širokou škálu komfortních (např. dvouzónová klimatizace) i bezpečnostních (mj. předkolizní asistent, rozeznávání chodců, adaptivní tempomat, udržování jízdy v pruhu) prvků. Ovšem zejména hlídání pruhů a adaptivní tempomat potřebují doladit. Velikostí i pojetím patří Toyota C-HR hlavně do města a okolí, takže logickou volbou je i hybridní motor. Ušetříte palivo a přispějete k životnímu prostředí. Hybrid vzhledem ke svému poslání je jen předokolka, ale C-HR lze v benzinové verzi koupit také s pohonem 4×4.

Mimochodem, značka C-HR se nejčastěji vyslovuje jako Compact Hybrid Revolution nebo Coupe High Rider. Ať tak či onak, malá SUV či crossovery jsou dnes v módě a Toyota C-HR tím, že se vzhledem jasně odlišuje, má šanci zaujmout.

Plusy: spotřeba, podvozek, jízdní vlastnosti, design, bezpečnostní výbava

Mínusy: dotykové ovládání infotainmentu, hybrid bez pohonu 4×4, kratší sedáky vpředu, zvuk motoru ve vyšší rychlosti

Technická data:

  • Motor: zážehový, řadový přeplňovaný čtyřválec, a elektromotor
  • Objem: 1798 ccm (72 kW/98k)
  • Největší výkon: 90 kW/122 k/5200
  • Točivý moment: 142 Nm/3600
  • Délka/šířka/výška: 4360/1795/1555 mm
  • Rozvor: 2640 mm
  • Objem kufru: 372 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1455 kg
  • Užitečné zatížení: 378/305 kg
  • Objem nádrže: 43 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 11,0 s
  • Největší rychlost: 170 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.): 3,5/4,1/3,9 l
  • Emise CO2: 87 g

TOYOTA C-HR (cenový přehled)

Nejlevnější verze: 489 900 Kč (1.2 Turbo 116 k Live)

Nejdražší verze: 769 900 Kč (1,8 Hybrid 122 k, e-CVT Selection)

Základní cena testovaného modelu: 769 900 Kč (1,8 Hybrid 122 k, e-CVT Selection)

Cena testovaného modelu : 784 900 Kč (1,8 Hybrid 122 k, e-CVT Selection)

TOYOTA FINANCIAL SERVICES CZECH

Finanční nabídka je rozsáhlá, od úvěrů (Toyota Kredit a Kredit Plus, Garant a Grantr Plus, Genio a Forklift Kredit) přes leasingové produkty  i pojištění. Podrobnosti a akční nabídky na www. Toyotafinance.cz