SEAT ALHAMBRA 2.0 TDI 4WD FR-line: MPV se španělským temperamentem

Současné módě SUV předcházela obliba MPV. Seat Alhambra patří mezi zástupce klasických MPV, které odolávají času, a pro jejichž existenci hovoří nadále řada důvodů.

Připomeňme, že začátek éry MPV je kladen do roku 1984, kdy byl představen Renault Espace. Seat Alhambra se na trhu poprvé objevil v roce 1996, jako společný produkt Volkswagenu (Sharan) a Fordu (Galaxy), a nyní je v nabídce kupodivu teprve druhá, ale před třemi lety modernizovaná generace. Alhambra je s námi tedy již déle než dvě desetiletí (První generace 14 let!), a na rozdíl od automobilek, které módními SUV nahrazují MVP, Seat Alhambru ve svém portfoliu nechává. Nic nenasvědčuje tomu, že by Seat její život chtěl ukončit. Testovali jsme verzi s oblíbeným dvoulitrem TDI, ovšem v nejvýkonnější variantě (130 kW), převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Drive, navíc s paketem FR-line. Tedy model, kterým Seat vtisknul rodinnému MPV své sportovní buňky a společně s poslední modernizací zřetelně oživil. Připlatíte si v ní za 27 900 Kč litá kola 18“, čalounění sedadel Alcantarou, speciální prahové lišty, kožený volant s logem FR-Line a samozřejmě i označení.

Rodinné auto pro všechno

Auta kategorie MPV jsou praktická. Díky obrovskému prostoru a až sedmi místům skvěle vyhovují početnějším rodinám, ovšem tato prostornost vyhovuje i na dovolenou, dlouhé výlety, ale i stěhování a poslouží dobře i k cestám do práce a nákupům. Odkládací schránky pojmou více věcí, než nosíte v tašce. Ačkoliv auto vypadá mohutně, je to hlavně výsledek vyšší karoserie. Pokud se podíváme na další rozměry, rozvor, délku a šířku, pak i velká MPV lze srovnávat s auty jako VW Passat či Ford Mondeo. Řidičsky jsou tedy přes svou vizuální mohutnost dobře zvládnutelné, navíc se sedí příjemně vysoko, a i přes mohutný sloupek A máte dobrý výhled.

Tyto rozměry umožňují i třetí řadu sedadel, která je vždy příplatková. Ta případné cestující odveze docela pohodlně, nicméně ve druhé řadě se zejména ti vzrostlejší budou cítit lépe. Druhá řada je tzv. divadelní, tedy výše, než sedačky vpředu, takže dobrý výhled je ještě lepší. To ocení zejména děti, přičemž obě krajní sedačky mají v sobě integrovanou dětskou sedačku. Zadní strana předních sedaček má stoleček a samozřejmě lze auto dovybavit moderními systémy zábavy, které ocení nejen děti. Přístup do vozu je velmi pohodlný bočními posuvnými dveřmi, které v tomto případě byla dálkově elektricky ovladatelné, a to jak tlačítky na klíči, tak na středovém panelu a samozřejmě i klikami. Díky jejich velikosti je prosmýknutí na sedačky šest a sedm vcelku snadné, nicméně ne zcela jednoduché. Pomáhá při tom i vysoká střecha.

Elektřina pomáhá i při otevírání pátých dveří. Za nimi v případě sedmimístného provedení zůstane na zavazadla jen 267 l, ovšem pokud jsou sklopená do podlahy, tak je to 685 l a v případě sklopení obou zadních řad 2297 l. S tím pomáhá systém Easy fold, díky kterému se sedadla obou zadních řad dají ukrýt do podlahy vozidla. Sedadla se sice nedají vyjímat, ale možný je posun vpřed i vzad. Teoreticky je k dispozici celkem 32 různých nastavení. Prostor pro zavazadla je vskutku rozlehlý, v pětimístné sestavě se nám dozadu vešla i elektrická koloběžka. Vzhledem k její neskladnosti by ovšem podobně jako v sedmimístném obsazení byla potřeba na zavazadla „rakev“ na střechu. Dvoučlenná posádka cyklistů uloží po sklopení obou řad sedadel vzadu i dva bicykly (se sundanými předními koly) a kolem nich i další cyklovýbavu.

Špičkový agregát

Naftový dvoulitr může mít výkon 110 nebo 130 kW, přičemž pohon všech kol a automatická převodovka k němu zvedly cenu vozu o 46 000, resp. 42 000 Kč. Tento koncernový dieselový agregát TDI je dobře znám. V Alhambře je dobře utlumen, a k rodinnému vozu se výborně hodí, a 380 Nm točivého momentu činí z Alhambry dynamické vozidlo, které dokáže výrazně akcelerovat, i na dálnici má dostatečné pružné zrychlení. Pohon 4Drive zajišťuje mezinápravová spojka Haldex 5. generace, což znamená, že se jedná vlastně o stálý pohon všech čtyř kol. Haldex 5 totiž posílá na zadní kola vždy nějaká procenta výkonu. Ten podle potřeby a bez zásahu řidiče výkon distribuuje. Za řidiče jedná i automat DSG, který trochu ubírá ze sportovní notky, kterou Alhambra dokáže poskytnout. Rychlosti nechává vytočeny vždy trochu déle, než by řidič učinil. Ten ale má možnost převzít řazení pádly pod volantem, ovšem většinou se spolehnete na automat. Spolupráce dvoulitru TDI a převodovky DSG je příkladná s jedinou výjimkou. Ve městě a vůbec při popojíždění v kolonách převodovka občas zřetelně zaváhá, jaký převodový stupeň zvolit.

Alhambra je v duchu rodinného poslání komfortní, ale příplatkový adaptivní podvozek umožňuje i režim Normal a Sport. Jízdě příjemnější byl režim Komfort, sportovní volba činila z Alhambry zbytečně tvrdé a drkotavé auto. Ale pokud budete pospíchat, pak „Sport“ se hodí zejména na trase, kde se budete muset vypořádat se zatáčkami. S ním se Alhambra naklání překvapivě málo, ale celá její atmosféra je spíš rodinná a tudíž „nutí“ řidiče k pohodové jízdě. Pří ostřejší jízdě navíc roste i spotřeba, která je u velkého a hmotného vozidla při „rodinné“ jízdě až nečekaně příznivá. Testovali jsme Seat Alhambra na reportážní cestě do Vídně, tedy měli dlouhou dálniční trasu, stakilometrové přejezdy po „jedničkách“ i hodně popojíždění po velkoměstě. Na konci testu ukázal počítač průměr 7,3 l/100 km a vzhledem s 70litrové nádrží jsme vlastně na celou reportáž vystačili s jednou „náplní“.

Závěr

Velká MPV patří k těm dražším automobilům, cena Seatu Alhambra začíná těsně nad hranicí 800 000 korun, ovšem to je benzinová varianta s motorem 1,4 TSI. Naftové verze jsou k dispozici od 927 900 Kč, s převodovkou DSG od 972 900 Kč. Námi testovaná varianta je v ceníku úplně nejvýš, 2.0 TDI DSG 4WD ve výbavě Xcelllence přijde na 1 089 900 Kč. Už to je dost, konkrétní model byl navíc vybaven příplatkovými prvky, takže cena narostla přes 1,2 milionu. To není málo, ale Alhambra za tuto cenu ve výbavě nechybí takřka nic. Poskytuje jak praktické služby, tak na velké MPV jízdní zážitky, od komfortu až po slušnou dávku sportovnosti.

Plusy: prostornost, praktičnost, design, komfortní podvozek, chování v zatáčkách, výkonný motor a jeho spotřeba

Mínusy: integrovaná sedadla bez možnosti vyjmutí, reakce převodovky v nízkých rychlostech, minikufr v sedmimístné verzi, cena

Technická data:

  • Motor: naftový 2.0 TDI
  • Objem: 1968 ccm
  • Největší výkon: 130 kW/177 k/3500
  • Točivý moment: 380/1750-2500
  • Délka/šířka/výška: 4854/1904/1740 mm
  • Rozvor: 2919 mm
  • Objem kufru: 267/658/2297 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1965 kg
  • Užitečné zatížení: 665 kg
  • Objem nádrže: 70 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 9,1 s
  • Nejvyšší rychlost: 208 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.): 6,8/5,3/5,9 l
  • Emise CO2: 166 g

Seat Alhambra (cenový přehled)

  • Nejlevnější verze: 807 900 Kč (1.4 TSI 110 kW/150 k) Style
  • Nejdražší verze: 1 089 900 Kč (2.0 TDI 130 kW/177 k) DSG 4WD Xcellence
  • Základní cena testovaného modelu: 1 089 900 Kč (2.0 TDI 130 kW/177 k) DSG 4WD Xcellence
  • Cena testovaného modelu: 1 240 400 Kč (2.0 TDI 130 kW/177 k) DSG 4WD Xcellence Fr-line

ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ – SEAT Financial Services

Jedná se o spojení výhodných podmínek pro úvěr, operativního leasingu a dalších služeb a benefitů (pojištění, asistence). SEAT Financial Services nabízí nejrůznější akce – např. SEAT Nízký úrok, SEAT Plus, Starý vůz za nový, SEAT Extra. Na www.seat.cz najdete kalkulačku s možností spočítat si výši splátek na vybraný vůz.