KIA CEED 2018: Korejec s evropskou DNA

Korejské logo, ale evropské srdce, krev i mozek, rodný list i charakter. Tak lze ve zkratce definovat třetí generaci úspěšného hatchbacku nižší střední třídy automobilky Kia, vyráběnou i nadále na Slovensku.

Malá, ale symbolická změna je vlastně viditelná na první pohled. Ze jména vymizel apostrof před písmenem „d“ a malé „c“ na začátku názvu se změnilo ve standardní velké písmeno. Jedná se ovšem nadále o zkratku anglického vyjádření charakteru vozu (Community of Europe, with European Design, česky „pro evropskou veřejnost s evropským designem). Minulá verze jména se totiž ukázala být komplikovaná a současně i dobrý terč pro vtipkování. Změn, a zásadnějších, je samozřejmě celá řada.

Zdařilá odpověď

Aktuální Ceed přichází na zcela jiný trh než jeho předchůdci. Převahu získaly crossovery a SUV, aktuálně se kupují větší vozidla a nižší střední třída již – dokonce i u nás – nedominuje. Některé značky (Citroen, C4) dokonce tuto kategorii vypustily. Ovšem Evropané jsou často konzervativní a na tuto vlastnost Kia vsadila. Ceed nabízí větší prostornost, drží se ale spíš konzervativního designu a přidává skutečně velmi dobrý jízdní projev. Hatchback dostal také karoserii, která připomíná tak trochu kombi. Skutečný kombík (Sportwagon, delší o 95 mm) je již také na trhu (od 404 980 Kč).

Přední část Ceedu 2018 byla inspirovaná sportovně laděným fastbackem Stinger, takže designéři zvolili ostřejší kontury. Velice zdařilé jsou přední i zadní LED světlomety, přičemž ty vzadu svítí i v automatickém denním režimu, což je důležitý krok k bezpečnosti. Značný počet řidičů totiž zapomíná za dne za zhoršené viditelnosti, že zezadu mají vůz, přes denní světla vpředu, zhasnutý a neviditelný.

Změny oproti předcházející generaci jsou zřetelné. Designéři dokázali skloubit dva vzdálené požadavky, tedy jistou uniformitu, aby se vůz mohl zalíbit všem, a současně mu vtisknout určitou odlišnost. To je záležitost vzhledu, který je nyní díky snížení střechy jakoby rozkročenější. Ceed je oproti předchůdci nižší a širší (mínus 23 mm, plus 20 mm). Rozvor (2650 mm) zůstal stejný, ale měnily se i převisy: přední zkrátil o 20 mm, zadní narostl o 20 mm. V této souvislosti je zajímavé, že kapota se opticky prosloužila. Ačkoliv celková délka vozu zůstala stejné a kabina se jeví prostornější, „nafoukl“ se i kufr – z 380 na 395 l, což je v této kategorii špičkový objem. Souměrný kufr s dvojitým dnem má navíc nízkou nakládací hranu.

Souhra motoru a převodovky

Přepracovaný přímovstřikový přeplňovaný benzinový čtyřválec (1,4 T-GDi) je nejsilnější z pěti motorů, z nichž se dá Ceed nyní koupit. Není jen výkonný, ale i pružný. Testovaný vůz měl místo standardní šestistupňové manuální převodovky příplatkový sedmistupňový dvojspojkový automat, který se s motorem velmi dobře shoduje. Nemá zbytečně razantní špičky ani turbodíru a umožňuje jezdit v širokém rozsahu otáček, zejména tom spodním pásmu, tak jak byla navržená jeho výkonová křivka. Maximální točivý moment 242 Nm je na pedálu od 1500 otáček, ovšem skutečný elán přichází o 500 otáček výš. Automat však pro dosažení nízké spotřeby řadí brzy, takže dost často řidič stiskne tlačítko sportovního režimu: Převodovka dá motoru více prostoru k vytáčení, mění se i charakter řízení, které dostává tužší charakter a ještě lepší zpětnou vazbu.

Kombinovaná spotřeba, zejména pokud jezdíte „eko“, se pohybuje nad hranicí šesti litrů na 100 km, ovšem oficiální údaje – 5,7 podle staré normy a 5,9 podle WLTP  – jsou čísla stále trochu teoretická. Na dálnicích a ve městě počítejte s mírně nad 7 l/100 km, jen při plynulé jízdě po jedničkách nebo okreskách se dostanete na 5,5 l/100 km. Kombinovaná spotřeba po týdenním testu byla však příznivá, 6,3 l/100 km, zejména s ohledem na to, že značná část testu se uskutečnila i na cestách v českých horách a podhúří za fotografiemi pro seriál Poznejte Česko ve Světě motorů. Jezdili po jižních Čechách (např. poutní místo Lomec, zámek Mitrowicz), zavítali k jednomu z nejstarších stromů v Česku (Tatobitská lípa) a zavítali i na Špindlerovku a k Stezce korunami stromů v Janských Lázních.

Kia odhaduje, že právě tento motor bude z pěti motorů, u nichž se Kia soustředila i na splnění přísných emisních norem, nejžádanější, i když je prodáván jen s tou nejvyšší výbavou Exclusive. Jeho 103 kW (140 k) výborně podporuje sportovní ladění vozu, které okolí oznamuje i odpovídající jasný zvuk výfuku. Sportovní geny podporuje i komfortně naladěný podvozek, který současně poskytuje až překvapivě dobrou stabilitu v zatáčkách a při manévrech. Nedotáčivost se dostavuje později, než čekáte, a strmé řízení poskytuje na dostatečnou zpětnou vazbu.

Interiér: kvalita a ergonomie

Pohledný a prakticky řešený. Navíc výborně zpracovaný, a dobrý dojem podporují i kvalitní plasty kombinované v případě testovaného modelu s hliníkovými dekoracemi a umělou kůží. Samozřejmě nechybí obrazovka navigace, umístěná dost vysoko a tedy dobře na očích, přes kterou lze ovládat různé prvky. Ocenili jsme, že současně tyto funkce lze většinou obsluhovat také tlačítky, jejichž rozmístění je logické a brzy je lze nacházet i po paměti. Jen ovládání palubního počítače umístěné vpravo na volantu, kde jsou i tlačítka tempomatu, může vést k omylu. Klimatizace je řešená také samostatně, ale její červená čísla na černém podkladu jsou za slunce těžko rozluštitelná. Do středové konzole se vešel i box indukčního nabíjení, najdete tu řadu odkládacích prostor. Přední sedadla jsou dobře tvarovaná a mají správnou velikost. Pozice řidiče je výborná, dá se sedět dostatečně nízko, a sedačku i volant si lze výborně upravit. Vzadu se pohodlně usadí cestující do 180 cm, větší zjistí, že nízko umístěný sedák je na ně i krátký.

Pro pohodu řidiče a bezpečnost posádky jsou důležité prvky výbavy. Ceed již v základu (Comfort) má slušný standard, ale pro českého zákazníka se jeví velmi dobře nastavený střední stupeň Cool. Ta bohužel není k dispozici s motorem 1.4 T-GDi… Varianta Exclusive nabízí širokou škálu, ovšem na úroveň testovaného vozu byste si museli přidat všechny čtyři příplatkové pakety (Navi/20 000 Kč, Tech/40 000, Premium/45 000 Kč, Winter/10 000 Kč). Ty obohatily testovací model o vyhřívaná sedadla i volant, navigaci s displejem a bezdrátovou nabíječku mobil, paket Premium zase dodal např. čalounění kombinované s kůží, bezklíčový vstup a hliníkové 17palcové disky, a Tech mj. adaptivní tempomat, hlídání jízdního pruhu i autonomní nouzové brzdění.

Závěr

Kia Ceed udělala zřetelný pokrok, a to jak pod kapotou (motor 1.4 T-GDi), tak jízdně. Pokud k tomu přidáte vydařený design, prostornost a bohatou výbavu, tak je to v nižší střední třídě opět jeden z favoritů. Ne snad z toho důvodu, že by zřetelně převyšovala konkurenty, ale zejména díky tomu, že těžko budete hledat slabiny. Ceed je prostorný, komfortní, pohledný, dobře vybavený, a to vše za přístupnou cenu.

Plusy: design, komfortní a stabilní podvozek, pružný a výkonný motor, odhlučnění motoru, ergonomie interiéru

Mínusy: hlučnější podvozek

Technická data:

  • Motor: benzinový 1,4 T-GDi
  • Objem: 1353 ccm
  • Největší výkon: 103 kW/140 k/6000
  • Točivý moment: 242/1500-3200
  • Délka/šířka/výška: 4310/1800/1447 mm
  • Rozvor: 2650 mm
  • Objem kufru: 395/1291 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1345-1487 kg
  • Užitečné zatížení: 438-580 kg
  • Objem nádrže: 50 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s
  • Největší rychlost: 205 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.): 6,7/5,0/5,7 l
  • Emise CO2: 125 g

KIA CEED (cenový přehled)

  • Nejlevnější verze                                           379 980 Kč (1.4 CVVT Comfort)
  • Nejdražší verze                                             564 980 Kč (1.6 CRDi 7DCT Exclusive)
  • Základní cena testovaného modelu              514 980 Kč (1.4 T-GDi 7DCT Automat Exclusive)
  • Cena testovaného modelu                            644 980 Kč (1.4 T-GDI 7DCT Automat Exclusive)

ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ KIA SELECT A KIA LEASE

Kia nabízí dva produkty financování. Klient při volbě KIA Select získá Kia Select Bonus 5000 Kč, a základní model Ceed 1.4 CVVT lze při financování na 48 měsíců mít za měsíční splátku již od 3846 Kč – při akontaci 35% (131 243 Kč) a poslední splátce (doplatek) 152 334 Kč. Ve splátce je i výhodné pojištění za 100 Kč/měsíčně (povinné ručení i havarijní pojištění).

Kia Lease nabízí dvě varianty – operativní leasing a Full Service Leasing, přičemž pro stejný model nabídka na 36 nebo 48 měsíců začíná na 4766 Kč.