ANKETA EVROPSKÉ AUTO ROKU VSTUPUJE DO SEDMÉ DESÍTKY (3): Jedinečný Citroen CX a dvakrát Simca

Třetí díl seriálu k šedesátinám ankety COTY. Začátek druhého desetiletí ankety o evropském autu roku byl i ve znamení úspěchu luxusních vozů. Mercedes-Benz získal své první a dosud poslední vítězství, o rok později zvítězil Citroen CX.

Do této „party“ lze zařadit také Porsche 928. V roce 1978 zvítězil u porotců poprvé a naposledy sportovní vůz. Primát získala i Lancia Delta, ale v roce 1980 to byl designově a jízdními vlastnostmi předchůdce v polovině 80. let nastupující legendární sportovní verze Lancia Delta Integrale. Konec dekády byl ovšem ve znamení potenciálně komerčně úspěšných vozidel, což se potvrdilo jak u Fordu Escort, tak Renault 9 a konečně i Audi 100, ale například také u modelů Panda (Fiat) a Kadett (Opel) na druhých místech. Uspěl také nástupce legendárního Citroenu DS, model CX, jehož vzniklo v mnoha variantách, včetně kombi, sanitek a užitkových verzí, na 1,2 milionu kusů.

Pohled pod karosérii jediného vítěze COTY v kategorii sportovních vozů

Simca: labutí píseň

Nejúspěšnější značkou tohoto desetiletí byla Simca, na kterou i díky omezenému dovozu modelů Aronde a hlavně Simca 1307-1308 vzpomíná dodnes hodně dříve narozených českých motoristů. Většina z cca 2000 dovezených vozů byla prodána přes Tuzex, pár desítek jich prodala Mototechna za české koruny.

Konec této francouzské značky je příkladem, jak může skončit zajímavá automobilka, když se do hry vloží velké a silné koncerny. Firma Itala Pigozziho, který žil ve Francii a před druhou světovou válkou montoval auta z dovážených dílů Fiatu, uspěla na začátku 50. let se svým vlastním modelem Aronde. Dostavil se úspěch, vyrábělo se až 200 000 vozů ročně (do ukončení výroby v 60. letech 1,4 milionu kusů). Kvůli poptávce Simca koupila továrnu Fordu v Poissy. Postupně ve firmě získával stále větší podíl Chrysler, takže koncem 60. let se název Simca zachoval jen pro modely.

Simca Horizon pod tímto jménem zvítězila, ale prodávala se vesměs pod jinými názvy

Zůstali však nadaní konstruktéři, kteří v šedesátých letech zavedli se Simcou 1100 koncepci pohonu předních kol s motorem a převodovkou v jedné ose. Dobyli i vítězství v anketě o evropské auto pro Chrysler France s modely Simca 1307/1308 a Horizon (rok 1979). To se ale Chrysler s evropskou scénou vlastně loučil, vzhledem ke ztrátám v USA prodal své aktivity na starém kontinentu koncernu PSA. Model Horizon byl ale úspěšný – v Evropě pod názvem Talbot Simca, v Americe pod více jmény. Značka Simca však přes více než milion prodaných vozů 1307/1308 a cca dvou milionů horizonů na obou stranách Atlantiku zmizela ze světa. Oba evropské rodinné vozy nesoucí při zrodu logo Simca zaujaly mj. pokrokovými řešeními podvozku, prostorností, dobrými jízdními vlastnostmi i komfortem pro posádku.

Delta a milionáři

V roce 1980 zvítězila Lancia Delta, která porotu oslovila jak výjimečnými jízdními vlastnostmi, tak praktičností, prostorným a variabilním interiérem a také pružnými motory. Nadšení veřejnosti časem přibrzdila velká poruchovost, nároky na údržbu i nekvalitní karosérie (koroze).

Další tři vítězové ze závěru druhého desetiletí ankety COTY podobnými neduhy vesměs netrpěli. Třetí generace Fordu Escort, který nakonec s 20 miliony vyrobených vozů překonal legendární Ford T, byla přelomová. Dostal na rozdíl od předchůdců přední pohon, porotu a pak i zákazníky zaujaly jeho technická vyspělost, praktičnost i design. Kupci ovšem ocenili i výborný poměr ceny a užitku (value for money). Ze zmíněných 20 milionů tvoří třetí generace eskortu téměř desetinu (1,9 milionu).

Ford Escort – první vítězství Fordu a úspěch také na trhu

Také následující vítěz Renault 9 u své značky odstartoval trvalou éru předního pohonu a motoru/převodovky vpředu. Elegantní rodinný sedan se samonosnou karoserií zaujal porotu i díky použití dílů z vysokopevnostní oceli, s antikorozní úpravou a deformačními zónami zvyšující pasivní bezpečnost. Zákazníky lákala i široká škála provedení (11, později až dvacet). Celkem se prodalo přes tři miliony Renaultů 9 a stejný počet odvozeného hatchbacku Renault 11. Přes půl milionu R-devítek se prodalo v USA pod názvem Alliance.

Renault 9 – společně hatchbackem R11 se prodalo přes šest milionu vozů

O úspěchu Audi 100 (vítěz 1983) svědčí čísla: ačkoliv se řadí do vyšší střední třídy, a tedy mezi dražší vozy, prodalo se téměř milion kusů (včetně kombi). Třetí generace nahradila hranatého předchůdce a odborníky si získala mj. skvělou aerodynamikou (součinitel 0,30) a ochranou karoserie vůči korozi (mnohaletá záruka). Dlouhá limuzína poskytovala enormní prostor pro posádku i zavazadla (570 l), a pohodlí posádky zvyšovala měkké pérování, což se ale podepisovalo na chování (náklony) vozu v zatáčkách.

Audi 100, vítěz ankety z roku 1983

Z „medailistů“ z let 1974 – 1983 si připomeňme Hondu Civic (1974/3), VW Golf (1975/2), Ford Fiesta (1977/3), Opel Kadett (1980/2), Fiat Panda (1981/2).

1974   Mercedes-Benz W116 (450S)

1975   Citroen CX

1976   Simca 1307-1308

1977   Rover 3500

1978   Porsche 928

1979   Simca-Chrysler Horizon

1980   Lancia Delta

1981   Ford Escort

1982   Renault 9

1983   Audi 100