ANKETA EVROPSKÉ AUTO ROKU VSTUPUJE DO SEDMÉ DESÍTKY (4): První Japonec, rekord Peugeotu 405

Na sklonku třetí dekády ankety Car of the Year získal poprvé primát vůz japonské značky – Nissan Micra. Celému desetiletí ovšem nadále dominovali tradiční evropští výrobci – Opel a Fiat dvakrát, Renault, Citroen, Peugeot

Vítězství si odneslo hned několik jedinečných vozů. Hned na úvod Fiat Uno, následoval poslední Opel Kadett (nástupce Astra), první své primáty získaly Renault Clio a VW Golf. Postupujme podle času.

Fiat Uno patří mezi nejúspěšnější modely Fiatu všech dob

Nástupce úspěšného modelu Fiat 127 dostal v duchu turínské tradice malých vozů kompaktní rozměry. Navazoval tak také na legendární Topolino a 500 i 600, ovšem dostal motor vpředu a pohon předních kol. Úspěchu pomohl i líbivý a účelný design (Giugiaro, součinitel cx 0,34). Přes kompaktní rozměry jeho překvapivě prostorný interiér kromě pohodlí pro cestující nabídl také variabilitu. Díky dělené a sklopné druhé řadě sedadel měl velkou kapacitu i pro přepravu nákladu. Nadšená odezva nebyla jen od odborníků – do roku 1995 se vyrobilo a prodalo přes šest milionů exemplářů, což řadí Uno mezi nejúspěšnější turínské modely.

Spočítat všechny vyrobené vozy Uno a jeho deriváty (užitkové Fiorino, v Brazílii mnohem déle vyráběná verze zvaná Mille) se těžko podaří. Totéž platí pro poslední generaci modelové řady Kadett, jehož britský bratr (Vauxhall) nesl již jméno nástupce (Astra). nesl již (nástupce Astra). Koncern GM ho montoval v řadě zemí pod různými názvy (Chevrolet Ipanema/Brazílie, Daewoo Racer a později Nexia/Cielo – J.Korea), ale sjížděl z linek také v Polsku, Rumunsku, Rumunsku a Vietnamu. Licenční varianty se vyrábějí a prodávají ještě ve 21. století (Uzbekistán).

Opel Kadett nahradila v Evropě Astra, ve světě „žil“ i ve 21. století

Opel Kadett označovaný v této řadě jako typ „E“ se objevil překvapivě brzy, předchůdce nahradil po pouhých pěti letech. Není divu, že převzal mnoho z předchozí generace, ovšem zcela se odlišil oblou karosérií s výborným součinitelem odporu vzduchu (cx – 0,32). Základní verzí byl tří- a pětidveřový hatchback, objevilo se i kombi Caravan, sedan a také sportovní varianta GSi i kabriolet. Toho se vyrobilo přes 60 000 exemplářů. V různých variantách se počet kadettů přiblížil ke čtyřem milionům. . , všech variant Porota ocenila poměr užitné hodnoty a ceny. I přes své vítězství v anketě COTY měl Kadett v Evropě krátký život. Už v roce 1991 ho nahradila modelová řada Astra.

Auta vyšších tříd

Co spojuje další pětici vítězů? Všechny náleží do vyšších automobilových kategorií a někdy se jednalo o vrcholy v nabídce automobilek. Pětidveřový liftback Ford Scorpio uspěl i díky prostornosti, bohaté výbavě a bezpečnosti – jako první evropské auto nabízel systém ABS. Ve všech případech se vydařil design, přičemž u modelů Peugeot 405 (Pininfarina) a samozřejmě Fiatu Tipo na tom měli podíl italští mistři. Vyrovnali se jim však i němečtí stylisté značky Opel – i čistými liniemi dosáhli součinitele odporu vzduchu 0,28.  Elegantní Omega uchvátila i jízdními vlastnostmi a tichým interiérem. Úspěch podpořila i varianta kombi s obřím prostorem, takže tato verze se na prodejích podílela takřka polovinou.

Scorpio byl vlajkovou lodí Fordu v Evropě

Peugeot 405 se vepsal do historie COTY také tím, že získal nejvyšší počet bodů (464). Elegantní a prostorný vůz si porotu získal i výborným podvozkem, přesným řízením a spolehlivými i pružnými výkonnými motory. Zaujal i pokrokovými prvky výbavy. Peugeot 405 byl posledním vozem své značky prodávaném v USA. Vzniklo na 2,5 milionu exemplářů, ovšem spolu s výrobou na dalších kontinentech (Jižní Amerika, Asie, Afrika) takřka dvojnásobek.

Peugeot 405 konkurenci v roce 1988 doslova převálcoval, zvítězil o 212 bodů

Fiat Tipo byl již pátým vítězem turínské automobilky. Možná přispěl i originální premiéra, vůz byl představen novinářům v v tiskových střediscích v pěti městech Evropy televizním přenosem z Turína, přičemž novináři vzápětí mohli na všech místech vůz rovnou otestovat. Podstatné však byly jízdní vlastnosti, prostornost, moderní motory, design i rozumná cena. Také Tipo se vyrábělo i mimo Itálii a celkem se prodaly přes dva miliony kusů.

Fiat Tipo patřil mezi úspěšné modely Fiatu z přelomu 80. a 90.let

Citroen XM nahradil mnoho let vyráběnou řadu CX. Porota ocenila technické kvality, včetně tradičního plynokapalinového odpružení Hydractive, elegantní a osobitý klínovitý tvar karoserie (Bertone – cx 0,28) i její ochranu vůči prorezavění. Tentokrát ani nevadilo, že ceník nebyl právě přitažlivý.

Clio a Golf poprvé

V tomto desetiletí také poprvé uspěli jediní dvojití vítězové COTY, Renault Clio a VW Golf. Tato modelová řada VW měla za sebou již druhé (1975) a (1984) místo. Clio jako nástupce úspěšné řady R5 založilo neméně úspěšnou tradici, nyní už existuje ve páté generaci a ve třetí zopakovalo v roce 2006 triumf v anketě COTY.  Malý automobil zaujal mj. výtečnými jízdními vlastnostmi – později posloužil k několika “ostrým“ verzím (Williams, RS). Výborný byl i poměr užitné hodnoty a ceny.

Zakladatel úspěšné modelové řady Clio zvítězil v anketě v roce 1991

Na „value for money“ od počátku výroby sázel i VW Golf, jehož třetí generace konečně trumfovala i v anketě COTY. Určitě přispěly i obchodní úspěchy předchozích generací  – už v roce 1988 byl vyroben desetimiliontý exemplář. Třetí generace rozvinula a vylepšila některé typické prvky a vlastnosti. Pokrok zaznamenala i oblasti bezpečnosti (airbagy), modernizoval se design (mj. oválné světlomety) a přístup k zavazadlovému prostoru (330/670 l se sklopenými sedadly).

Modelová řada Golf překonala v počtu exemplářů i legendárního „Brouka“

Evropský Japonec

První japonské auto na první místě ankety COTY mělo úspěch jak u odborníků, tak evropské veřejnosti. O malé auto, vyráběné v britském Sunderlandu, byl zájem. Britský prvek ovšem nebyl jen ve výrobě, ale již v základu: inspirací k druhé generaci modelu Micra byl jednoznačně legendární vůz Mini. Také malý Nissan dal kola do rohů karosérií. Oválné až baculaté tvary se líbily zejména ženám, ale úspěch měla i u mladé generace. Ačkoliv tří nebo pětidveřový kompaktní hatchback byl cílen na městskou dopravu, tak podvozek zvládal i svižnou jízdu. Jednoduše pojatý interiér snižoval náklady. Interiér pohodlně pojal čtyři cestující na úkor zavazadelníku (206 l), který se dal ale zvětšit sklopením sedadel.

Japonské vítězství – Nissan Micra byl přizpůsoben evropskému vkusu

Evropský charakter vozu jistě přispěl nejen k jeho prodejním úspěchům, ale také k prvnímu vítězství asijské automobilky o evropský primát.

ANKETA COTY 1984-1993

1984   Fiat Uno

1985   Opel Kadett/Vauxhall Astra

1986   Ford Scorpio

1987   Opel Omega/Vauxhall Carlton

1988   Peugeot 405

1989   Fiat Tipo

1990   Citroen XM

1991   Renault Clio

1992   Volkswagen Golf

1993   Nissan Micra