Vavříny s vůní benzínu

Na současném Národní technickém muzeu je jedinečná schopnost jejího vedení neustále připravovat nové projekty. Při každé návštěvě najdete něco nového.

Největší výstavní projekt NTM letošního roku je věnován historii meziválečného československého automobilového sportu a jeho významu v životě československé společnosti. Skvěle připravená instalace evokující dobové prostředí díky velkoformátovým fotografiím tvoří perfektní kulisu pro prezentaci 24 automobilů s meziválečnou sportovní historií, přičemž jen sedm je ze sbírek NTM. Zbývající poskytli soukromí majitelé, od nichž je i většina z více než sedmi desítek cen a trofejí z domácích i zahraničních automobilových závodů a soutěží.

Jiří Kristián Lobkowicz na Velké ceně v Brně v roce 1931 s osmiválcem Bugatti 51 skončil čtvrtý, což je dodnes nepřekonané umístění našeho jezdce na tratích automobilových Velkých cen.

Petr Kožíšek, kurátor automobilové sbírky NTM a autor výstavy upřesnil: „Dva vozy zapůjčilo mladoboleslavské ŠKODA Muzea a zbývajících patnáct pochází ze soukromých sbírek. Z muzejní sbírky jsou to např. automobil Laurin & Klement RK/M, který v roce 1913 koupil slavný závodník Alexander Kolowrat, Bugatti 51, se kterým byl úspěšný Jiří Kristián Lobkowicz na Velké ceně v Brně v roce 1931, a Jawa 750 – speciál vyrobený pro závod 1000 mil československých v roce 1935. Dále můžeme jmenovat vůz Škoda Popular MD postavený pro soutěž Malou dohodou v roce 1937 ze ŠKODA Muzea či Aero 750 z roku 1934 – unikátní vůz s aerodynamickou karoserií, ze soukromé sbírky.“

Jawu 750 před časem v NTM rekonstruovali – byl to rovněž speciál vyrobený pro 1000 mil československých. Tento vůz patří ke stálicím expozice ve velké hale.

Závody – osobnosti – poháry

Připomenuty jsounejen tři největší legendy československého meziválečného automobilového sportu – závod do vrchu Zbraslav-Jíloviště, Velká cena na Masarykově okruhu a závod 1000 mil československých, ale i další domácí automobilové závody a také starty československých závodníků v zahraničí a dálkové automobilové expedice po cizích kontinentech.  Pozornost je věnována i nejvýznamnějším československým automobilovým sportovcům – Elišce a Vincenci Junkovým, Jiřímu Kristianu Lobkowiczovi, Zdeňku Pohlovi, Janu Kubíčkovi, Jindřichu Knappovi a řadě dalších. Vyskytují se tu i jména takřka zapomenutá, například cestovatel, publicista a fotograf Stanislav Škulina, který s manželkou automobilem Škoda v letech 1936 až 1938 projel Afriku ze západu (Dakar) na západ k oceánu, následně podél moře jeli na jih a cestu zakončili jízdou z Johannesburgu až na sever do Egypta. Po válce vyrazili opět do Afriky, a domů se po roce 1948 už nevrátili a zůstali v keňském Nairobi.

Škoda Rapid ze Škoda Muzea. S podobným modelem projeli manželé Škulinovi Afriku křížem krážem.

Poznáte je na výstavě, která skvěle doplňuje standardní nabídku muzea v hlavní hale, a kterou by si milovník automobilů, techniky a historie neměl nechat uniknout. Generální ředitel NTM Jiří Ksand k ní řekl: „Těší mne, že otevíráme výstavu s tak atraktivním tématem, a věřím, že bude velice úspěšná. Jedná se o unikátní projekt, který stojí za vidění. Děkuji všem, kteří se na její přípravě podíleli, a zvlášť těm, kteří na ni půjčili své vozy.“

Výstava bude otevřena do 1. května 2022.

AERO 18 HP ve dvou verzích: standardní a speciálu Aero 750, se kterým Otakar Nimshaus zúčastnil druhého ročníku 1000 mil československých. Závod nedokončil, vůz se dochoval.