Kategorie SUV také v Česku stále roste. Přispívá k tomu trvale i Peugeot 2008, který po modernizaci v roce 2016 dostal vzhled malého SUV.
Pokud se podíváme dále do historie, model 2008 nahradil před šesti lety kombík 207 SW a dostal módní název crossover. Prodejní úspěchy a zákaznické trendy vedly nakonec k vizuálnímu posunu k SUV. Svou úspěšnou pozici mezi malými SUV získává a udržuje prostorovými parametry interiéru, úsporností všech nabízených motorů se stejnými objemy a různými výkony (1,2 TPH, 1.5 BlueHDI), příjemně útulným interiérem, vydařená je i automatická převodovka. Model 2008 tak je nejprodávanějším vozem kategorie malých SUV a vévodí i tabulce českého Peugeotu.
Vydařená výměna
Poslední novinkou je změna v nabídce pod kapotou, tradiční naftovou šestnáctistovku nahradil motor 1,5 BluHDI. Ten byl také pod kapotou testované varianty. Zmenšený objem neměl ve vrcholné verzi vliv na výkon (120 k) ani točivý moment (300 Nm). Na výběr jsou pro něj dvě převodovky, a byli jsme rádi, že testovaná verze dostala šestistupňový automat, a ne pětistupňový manuál. Pět kvaltů je dnes fakt málo. Navíc automat má k dispozici i manuální mód řazení, což jsme hojně využívali. Povedený motor je totiž živý v širokém spektru otáček, přičemž automat tuhle přednost poněkud nivelizuje a vlastně nevyužívá – při akceleraci zbytečně rychle podřazuje. Pak, ačkoliv je dobře odhlučněn, se dostává zbytečně do vysokých otáček a je v kabině slyšet víc, než by bylo záhodné. Vozu však uděluje dobrou dynamiku – stovku umí za 10,6 s. Nejvíc překvapila kombinace 1.5 BlueHDI/EAT6 na dálnici, kde dokázala i na nejvyšší stupeň ochotně zrychlovat, navíc nepřekvapuje obvyklými turbodieselovými kopanci. Úspornost u tohoto agregátu ovšem není prázdným slovem, při troše pozornosti se dalo jezdit za hodnoty rozumně převyšující oficiální údaje (4,5/3,8/4,0). Průměrná spotřeba v testu, který jsme kombinovali s reportáží z Lužických jezer, tak byla pozoruhodných 5,2 l na sto kilometrů. Při nádrži 45 l je to teoreticky téměř 900 km.
Příjemný pohled
Design naznačuje robustnost, ale působí i dynamicky. Standard výbavy GT Line zahrnuje i plastové lemy kolem kol, kryty pod předním i zadním nárazníkem, k pohlednému vzhledu přispěla i sedmnáctipalcová litá kola a výrazné ližiny. Do jisté míry je současná verze modelu 2008 kompromisem mezi starým a aktuálním designem značky Peugeot, např. světlomety na zádi už dostaly typickou grafiku připomínající třemi svislými linkami drápanec lva, zatímco vpředu najdete oblá světla zasahující až do boku.
Také interiér ve verzi GT Line je vyšperkován, ale současně účelný. Sportovní sedadla čalouněná umělou kůží a speciální tkaninou nejen dobře vyhlížejí, ale jejich tvarování drží perfektně tělo a sedačky vyhlížejí až anatomicky. Přístrojovou desku od většiny standardních provedení u jiných vozidel odlišuje umístění přístrojů nad volant. Grafika je moderní, čitelnost srozumitelná, ve verzi GT Line s červeným diodovým orámováním působivá. Umístění přístrojů znamená držet volant dosti dole, nicméně volant z konceptu i-Cockpit, malý a silně zploštělý (menší hledejte jen u sportovních vozidel) se do tohoto modelu se vysloveně hodí. Tlustý věnec, v případě nejvyšší výbavy přitažlivě vyzdobený červenými stehy, se příjemně drží a řidičsky s tím nebudete mít problém. Samozřejmě tu můžete ovládat některé funkce přímo na volantu. Tempomat funguje velmi dobře, problém je jen s tím, že na něj skrz volant nevidíte a musíte ho řídit intuitivně a poslepu. Stačí pár hodin na dálnici a zvyknete si. Výtku máme k netradiční hlavici ruční brzdy. Vypadá zajímavě, ale zabírá hodně místa na středovém tunelu.
Velká dotyková multimediální obrazovka v centru přístrojové desky – kupodivu natočený mírně od řidiče – slouží jak k obsluze navigace, tak audiosoustavy a parkovacího asistenta. Nejčastěji byla v permanenci navigace, která funguje bezproblémově. Klimatizace umožňuje nastavení jiné teploty pro řidiče i spolujezdce, navíc i bez použití menu na displeji, jen tlačítky. Parkování je s Peugeotem 2008 snadné, protože při něm může pomoci i elektronika. Automatický systém „umístí“ auto do mezery, která převyšuje délku vozu o pouhých 60 cm. Stačí šlapat na plyn a brzdu a řadit, automatika zapasuji vůz sama.
Kabina a kufr
Šikovné vykousnutí přístrojové desky před spolujezdcem pak umožňuje posun sedadla dopředu, a tudíž největší spolujezdec patří na sedadla za ním. Dozadu si pohodlně sednou i pasažéři do 190 cm, co je však jedinečné, to že si zde mohou posadit i tři dospělí. Důvodem je prostřední operka, vhodná i pro lidi do 175 cm. Na šířku se samozřejmě budou trochu tísnit, ale méně než u většiny konkurentů, Pozor však na panoramatickou střechu, ubere tak pět centimetrů.
Kufr už základní objemem 350 l překonává konkurenty z kategorie malých SUV, což ale z absolutního hlediska není až tak moc. K výhodám patří i jeho pravidelné rozměry, vychytávky v podobě gumových popruhů nebo sítí a ok na upevnění menších a větších nákladů. Kladem je samozřejmě i nízká nákladová hrana. Opěradla asymetricky dělených zadních sedadel díky tomu, že sedáky zajíždějí do podlahy, vytvoří po sklopení s podlahou zavazadelníku takřka rovnou plochu a vznikne tak 1194 l.
Jízda
Auto se v zatáčkách dost naklání, trochu i pohupuje, ale nelekejte se, zvýšený podvozek stopu drží dobře, přestože je naladěn do pohodlna, tak jak to od vozu francouzské provenience očekáváte. Pozor si je třeba dávat ale na dálnici na boční vítr, vyšší stavba činí vůz na jeho poryvy dost citlivý. Hlídat jsme si to museli zejména na německé dálnici při rychlostech nad 150 km/h. Chování 2008 je čitelné a předvídatelné, odskakování zadní nápravy na nerovnostech pochopitelné, nástup brzd a jejich účinnost výborné.
Do funkční výbavy patřil i systém Grip Control, který dokáže pomoci v řadě nouzových situací, ale je třeba si dobře rozmyslet, do čeho jít. Klasická čtyřkolka dokáže v terénu samozřejmě víc. Vyzkoušeli jsme ho na přírodních terénech u lužických jezer a nikde neuvázli. Hlídat si je třeba světlou výšku, k dispozici je jen 165 mm.
Řízení velmi příjemné, i díky vhodně nastavenému odporu posilovače a dobře zvolené jeho strmosti. Díky tomu dává řidiči pocit takřka sportovní, stačí trochu otočit volantem a zatočíte i velkou zatáčku. To se hodí zejména ve městě, pravé úhly se zahýbají snadno.
Závěr
Po testu jsme pochopili, proč Peugeot 2008 zůstává tak dlouho populární a žádaný. Jedinečný vnější design i interiér, odlišný od konkurence, ale současně funkční. Výhodou je možnost zdolat lehčí terén. Testovaná 2008 byla v nejvyšší výbavě GT Line (EAT6 535 000 Kč). Příplatkové prvky (panoramatická střecha, vyhřívaná sedadla, parkovací kamera) zvedly hodnotu na 580 000 Kč. To už je na malé SUV dost, ovšem tento model můžete pořídit již od 350 000 Kč. Prodejní výsledky pak prozrazují, že poměr ceny a výkonu je u Peugeotu 2008 pro hodně lidí zajímavý.
Klady: vydařený design, výborné jízdní vlastnosti, bohatá výbava, úsporný a tichý motor, přesné řízení
Zápory: Grip Control není 4×4, vyšší cena špičkových verzí
Technická data:
- Motor: naftový 1.5 BlueHDi
- Objem: 1497 ccm
- Největší výkon: 88 kW/120 k/2750
- Točivý moment: 300/1750
- Délka/šířka/výška: 4159/1739/1556 mm
- Rozvor: 2538 mm
- Objem kufru: 350/1194 l
- Pohotovostní hmotnost: 1280 kg
- Užitečné zatížení: 420 kg
- Objem nádrže: 45 l
- Zrychlení 0-100 km/h: 10,6 s
- Největší rychlost: 190 km/h
- Spotřeba (město/mimo město/komb.): 4,5/3,8/4,0 l
- Emise CO2: 107 g
Peugeot 2008 (cenový přehled, uvádíme akční ceny)
- Nejlevnější verze: 350 000 Kč (1.2 PureTech 110 MAN6 Active)
- Nejdražší verze: 460 000 Kč (1.5 BlueHDi EAT 6 GT-line)
- Základní cena testovaného modelu: 460 000 Kč (1.5 BlueHDi EAT 6 GT-line)
- Cena testovaného modelu: 505 000 Kč (1.5 BlueHDi EAT 6 GT-line)
ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ – RELAX a RELAX PLUS
Operativní leasing pro soukromé osoby. Na výběr jsou možnosti od 24 do 48 měsíců – Relax Plus nabízí i asistenci a náhr. Vozidlo zdarma na 4 dny, zimní pneumatiky a dálniční známku v ceně, servisní náklady podle smlouvy Optimal. Orientační měsíční ceny pro model 2008 Active 1,5 BlueHDI na 24/36/48 měsíců – Relax/Relax Plus: 6942/8470, 5907/7381, 5717/7536.