HONDA CIVIC 1.6 i-DTEC: Naftový zázrak

Tentokrát souhrnný hlavní dojem hned na začátek. Honda Civic s přepracovaným turbodieselem je prostě paráda. Motor tichý a kultivovaný, výkonný a úsporný, jedním slovem skvělý.

Při zimním testu sedanu Hondy Civic desáté generace jsme jako hlavní negativum uvedli, že je k dispozici jeden jediný zážehový motor. I když velmi dobrý. O připravovaném naftovém agregátu pro pětidveřový hatchback jsme již věděli, ale jak „sedne“ k vozu, který svým výrazným designem budí dojem až sportovního auta, to byla otázka. Už známe odpověď.

„Utajený“ motor

Honda modelovou řadu cizeluje už takřka padesát let. První Civic byl představen již v roce 1972 a tak není divu, že nejen v nižší střední třídě patří tato modelová řada s více než 20 miliony prodaných vozů mezi rekordmany.

Japonci naftové motory „vymýšlejí“ zejména pro Evropany, i když poslední vývoj na starém kontinentu s aktivními skupinami posedlými nepřátelstvím ke všem naftovým autům je moc nenadchne. Bylo by tu ale řešení: nakoupit tisíce civiků a přidělit je těm, kteří brojí proti naftovým agregátům. Nejdřív jim ale neprozradit, že je to dieselový vůz. Naftovou šestnáctistovku, ostatně podobně jako zážehovou patnáctistovku, v kabině Hondy Civic prakticky neuslyšíte.

IMG_6279

Zvukový projev je jedna věc, ovšem pohonnou látku pod kapotou neprozradí ani chod motoru. Žádné vibrace, lehké až sametové vytáčení. Není to jen tím, že motor s hliníkovým blokem využívá místo klasických hliníkových ocelové písty ocelové, ale vylepšení je mnohem víc. Výkon (88 kW, 300 Nm) je na diesel tohoto objemu nadstandardní, a razance, s jakou jde motor za plynem, je obdivuhodná a připomíná silnější šestiválce. Vrchol sice není dostupný v širším rozsahu otáček, a nástup z nízkých otáček vás nezatlačí do sedadla, ale už od 1500 otáček je k dispozici 250 Nm, což je leckdy u konkurence při stejném objemu vrchol. Bát se konkurence nemusíte ani v rychlém pruhu na dálnici. Také na šestku dokáže slušně zrychlovat. Také není třeba zesilovat rádio nebo zvyšovat hlas: i v dálničním tempu je motor tichý a aerodynamický hluk byl také výborně potlačen. Na dálnici také oceníte stále ještě ne zcela obvyklé prvky výbavy, nabízené v rámci balíčku Honda Sensing, který je k dispozici sériově u všech výbav! Patří sem varování před čelní srážkou, adaptivní tempomat i asistent jízdy v pruzích. Funkčnost vesměs na jedničku. Tempomat reagoval na pomalejší vozidla v pruhu s předvídavostí lidského mozku a plynulým zpomalováním, hlídání pruhu také pracovalo s předvídavostí.

Ke kladům je třeba připočítat i spotřebu. Dispozice motoru nutí k tomu je využívat, takže k laboratornímu údaji 3,7 l se těžko dostanete, ale za nás dva údaje. Test jsme rozdělili na dvě části, v jedné jsme jezdili „naplno“, a to počítač ukázal 5,9 l/100 km. V závěru jsme volili klidnější styl, a drželi jsme se v kombinaci pod 5 l/100 km. Motor po úpravách splňuje emisní normu Euro 6d, a nepotřebuje k tomu močoviny AdBlue.

Naprostá shoda

Stejně jako motor se perfektně podařilo naladit i podvozek. Ten si vysloužil pochvalu i při minulém testu benzinové varianty, ale s tímto dieselem mně připadal ještě lepší. Řidič má možnost volit režimy Comfort a Sport. Zejména ve městě se hodí Comfort, ale doporučuji u něho zůstat i mimo aglomerace. Přesné a strmé řízení zprostředkovává dostatek informací a vůz se chová velmi neutrálně i na klikatých okreskách. Perfektní řidičský dojem dovršila šestistupňový manuální převodovka. Přesná, rychlosti mají krátké a přesné dráhy, na svá místa zapadají bez zaváhání a hlavice krátké řadicí páky perfektně padne do ruky. Diesel ovšem dostal novou devítistupňovou automatickou převodovku, u které automobilka slibuje kombinovanou spotřebu 4,1 l/100 km. Jestlipak s automatem zůstaly zachovány všechny plusy agregátu?

Krátká vzpomínka

Vzhledem k tomu, že komplexně o Hondě Civic (5D) jsme psali nedávno, tak jen krátké shrnutí. Současný model vyhlíží sportovně, samozřejmě ve verzi hatchback ještě více než sedan, který ale vůbec není usedlý. V obou verzích tento vizuální dojem podporuje také nízký až sportovní posaz řidiče, který má po ruce ve správné výšce řadicí páku a před sebou velmi dobře ergonomicky rozmístěné přístroje. Interiér si zaslouží také uznání, ale opět zazní připomínka k ovládání hlasitosti rádia. Tlačítka na obrazovce naštěstí doplňují ovladače na volantu, ale na nich se zbytečně šetřilo.

Pro dieselový Civic jsou vyhrazeny výbavy od úrovně „S“ přes Comfort, Elegance až po testovanou verzi Executive, které jsou k dispozici také pro základní motor 1.0 VTEC. Vyšší – Sport, Sport Plus, Prestige – jsou dostupné jen se zážehovým čtyřválcem 1.5 VTEC Turbo. Připomeňme, že v této modelové řadě můžete mít také „echt“ sportovní varianty Type R a R-GT, na které potřebujete milion korun.

Závěr

Honda Civic i-DTEC není jen pohledné, svižné a úsporné auto, ale vůz, jehož řízení je pohodové i zábavné. Naftový Civic desáté generace dozrál a podle našeho názoru překonává i benzinového sourozence. Honda si je jeho předností jistě vědoma, takže cenová laťka je nastavena výš než u konkurence a za naftovou verzi dáte o 40 000 Kč víc než za stejně vybavený hatchback se zážehovým motorem 1.5 VTEC. Za nejlépe vybavený diesel dáte už 709 900 Kč (základní „nafťák“ je o 200 000 Kč levnější). I na špičkový vůz nižší střední třídy jsou to značné peníze, ale na rozdíl od některých jiných, stejně drahých konkurentů, je velmi málo pravděpodobné, že byste někdy vydaných prostředků litovali.

Plusy: tichý, kultivovaný, výkonný a úsporný motor, přesná manuální převodovka, tuhý i pohodlný podvozek, sportovní posaz za volantem, bohatá výbava

Mínusy: po sklopení zadní lavice není ložná plocha rovná, nepraktické ovládání hlasitosti rádia, prakticky žádná příplatková výbava pro individualizaci, vyšší cena

Technická data:

  • Motor: vznětový řadový čtyřválec
  • Objem: 1597 ccm
  • Největší výkon: 88 kW/120 k/4000
  • Točivý moment: 3000/2000
  • Délka/šířka/výška: 4518/1799/1434 mm
  • Rozvor: 2697 mm
  • Objem kufru: 420-478/1267l
  • Pohotovostní hmotnost: 1405 kg
  • Užitečné zatížení: 430 kg
  • Objem nádrže: 45 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 9,8 s
  • Největší rychlost: 201 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.): 3,7/3,5/3,5 l
  • Emise CO2: 93 g

Cenový přehled – HONDA CIVIC HATCHBACK

Nejlevnější verze: 469 900 Kč (1.0 VTEC Turbo/93 kW „S“)

Nejdražší verze: 764 900 Kč (1.6 i-DTEC AT Executive)

Testovaný vůz, základní cena: 709 900 Kč (1.6 i-DETC 88 kW Executive)

Testovaný vůz, celková cena: 723 800 Kč (1.6 i-DTEC 88 kW Executive)

Nabídka bonusů pro model Honda Civic

Pro různé verze odlišná zvýhodnění: nejvyšší – 65 000 Kč – pro Civic 1.0 VTEC TURBO, pro silnější zážehovou verzi (1.5 VTEC TURBO) je do konce roku 2018 sleva 25 000 Kč – při koupi dieselové varianty dostanete bonus 20 000 Kč.