Automobilové jméno ECLIPSE bylo donedávna spojené jen s elegantním kupé (1989 – 2011). Současný model Mitsubishi Eclipse Cross s ním spojuje výjimečný design se sportovními liniemi.
Japonský výrobce automobilů se třemi stylizovanými diamanty ve znaku je přesvědčen, podobně jako řada jiných automobilek, že blízká budoucnost je spojena s SUV. Ve svém portfoliu tento model zařadila mezi ASX a Outlander, „nad nimi“ je samozřejmě klasický off-road Pajero.
Atypický design
Automobilka Mitsubishi tentokrát vsadila na v této kategorii hodně svérázný design. Přídi, která ještě navazuje na rodinnou podobu, dominují mohutné světlomety, a její ostře řezané linie předznamenávají další „výstřelky“ designérů. Boční profil a zejména zadní partie totiž dávají Eclipse Cross punc výjimečnosti. Na zádi hraje největší roli „dvoupatrové“ sklo v zadních dveřích, rozdělené horizontálně propojením zadních skupinových světel. Zejména za tmy je to velmi působivé, zejména při špatném počasí poněkud nepraktické. Dělba skla totiž znemožnila instalaci stěračů. Také spotřeba chrómu bude dost vysoká, kromě masky chromová lišta zvýrazňuje všechna boční okna a lemuje i spodní světlomety. Testovaný vůz vyšperkovala osmnáctipalcová kola z lehkých slitin, patřící do standardu obou vyšších výbav.
Proměnlivý interiér
Dveře na spodním konci mají hranu, která chrání práh před zašpiněním. Uplatnění má zejména u verzí 4×4 a po návratu z terénu, ovšem před umazáním kalhot chrání i při marastu na silnicích u předokolky. Sedí se poměrně vysoko, sedadla jsou pohodlná a dosti hluboká, takže dobře drží tělo v zatáčkách.
Pojetí interiéru závisí na výběru výbavy, resp. displeji infotainmentu, může být i vysunutý z přístrojové desky. V testované verzi Intense (druhá nejvyšší výbava) zůstal displej „schovaný“. Řidič tu najde i tradiční tlačítka – např. ovládání vyhřívání předních sedaček. Pro ergonomii a snadnost ovládání jsou prospěšná, i když pro někoho to může být trochu zastaralé řešení. Co mně poněkud vadilo, bylo ovládání palubního počítače „ukryté“ vlevo pod volantem. Nejvíc však z pohledu posádky překvapí, že nejen tato varianta výbavy neobsahuje navigaci. Hledání cíle je řešitelné připojením mobilu, ovšem kabelem, takže je to dvojitá komplikace. Jinak výbava tradičně asijsky vysoká. Jako optimální v poměru cena/nabídka se jeví právě vybavení Intense u testovaného vozu, v níž nechybí ani některé moderní asistenční systémy (mj. hlídání jízdního pruhu). Dostanete také couvací kameru, dvouzónovou klimatizaci i vyhřívání sedaček vpředu.
Proměnlivý prostor
Ačkoliv zadní partie neslibuje zvenčí hodně prostoru, opak je pravdou. Čtyřčlenná rodina nebude mít potíže, na zadních sedadlech je překvapivě dost místa. Dobře se nastupuje širokými dveřmi. Vzadu je i dost místa na kolena, ovšem vzrostlejší jedince omezuje svažující se střecha. K praktičnosti vozu výrazně přispívají zadní posuvná sedadla (rozsah 20 mm), přičemž lze měnit i sklon opěradla. To bude asi častější případ, protože při zvětšení kufru na maximum už pro nohy nebude místo. Kufr má tak proměnlivou velikost, a to od „podměrečných“ 341 l až po 448 l. Kdo tuší, že bude potřebovat i větší kapacitu, může dokoupit sadu pro zvětšení zavazadlového prostoru (3890 Kč), která spočívá mj. v možnosti vyjmutí podlážky i plastové schránky pod ní, což zvýší kapacitu na 531 l. Plus představuje dobře využitelný tvar kufru.
Předokolka
Vozidla SUV a crossovery jsou podvědomě spojovány s pohonem 4×4, převahu však mezi nimi mají jasně předokolky. Také testovaný vůz přenášel výkon jen na přední kola. Pohon 4WD je spojen jen s nejvyššími výbavami Intense a Instyle, a nejlevnější čtyřkolka přijde na 719 850 Kč. Ovšem Eclipse Cross je určen především na silnici a hodí se – i svou velikostí pod 4,5 m – také do města, kde také stačí 2WD.
Podvozku by slušelo měkčí naladění. Jeho tvrdší charakter, nejspíš inspirovaný sportovním image, však znamená, že zejména na dobrém povrchu si vede Eclipse suverénně. Nedotáčivost minimální, náklony relativně malé, takže jízdní vlastnosti lze označit za velmi dobré. Podvozek i řízení potěší svým projevem i náročnější řidiče. Na horších silnicích je ale v zatáčkách třeba hlídat stabilitu.
Zatím jediný motor
V první fázi není motor na výběr. Tahle nová celohliníková patnáctistovka se ale povedla. Mezi její přednosti patří, že ze svých 120 kW poskytuje maximální výkon 250 Nm v rozmezí 1800 až 4500 otáček, což přináší velmi dobrou odezvu na stlačení plynového pedálu takřka vždy. Čtyřválec pod kapotou si zaslouží pochvalu a je pro tento vůz zcela dostačující. Jeden příklad –na dálnici při stotřicítce točí necelých 2500 otáček, takže bez problému v případě nutnosti zrychlí. Dobře spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou. Spotřeba benzinu ve městě a na dálnici se blížila k 9 l/100 km, při jízdě mimo město se dalo dostat i pod šest litrů. Průměr osciloval kolem 7 l/100 km (oficiálně 6,6 l). Pod kapotu je připraven o naftový agregát 2,2 DiD, který bude jistě úspornější.
Závěr
Mitsubishi Eclipse Cross navazuje na předchůdce zejména tím, že se jedná o vzhledově výjimečný automobil. Mezi crossovery se neztratí také právě díky tomu, že k DNA této kategorie přidává zejména vzhledem něco navíc. SUV s netradičním designem, bohatou výbavou za slušnou cenu.
Ceník začíná na zajímavé částce 549 900 Kč (výbava Inform) a pokračuje na stupni Invite (569 900 Kč), ale ačkoliv oba mají japonsky slušný standard, tak stojí za to si připlatit na druhý nejvyšší stupeň Intense s cenou 599 650 Kč za verzi se šestistupňovým manuálem.
Plusy: variabilita interiéru, design, rozsah základní výbavy, design, převodovka CVT
Mínusy: pohon AWD (4×4) je spojen jen s nejvyššími výbavami, tvrdší podvozek, absence navigace, nulová možnost individualizace výbavy
Technická data:
- Motor: zážehový řadový čtyřválec
- Objem: 1499 ccm
- Největší výkon: 120 kW/163 k/5500
- Točivý moment: 250 Nm/1800-4500
- Délka/šířka/výška: 4405/1805/1685 mm
- Rozvor: 2670 mm
- Objem kufru: 341-448-531 l/1630-1810 l
- Pohotovostní hmotnost: 1500 kg
- Užitečné zatížení: 550 kg
- Objem nádrže: 63 l
- Zrychlení 0-100 km/h: 10,3 s
- Největší rychlost: 205 km/h
- Kombinovaná spotřeba: /6,6 l
- Emise CO2: 153 g
MITSUBISHI ECLIPSE CROSS (cenový přehled)
Nejlevnější verze: 549 650 Kč (1.5T MIVEC 2WD Inform)
Nejdražší verze: 789 850 Kč (1,5T MIVEC Instyle)
Základní cena testovaného modelu: 599 650 Kč (1.5T MIVEC 2WD Intense)
Cena testovaného modelu : 614 650 Kč (1.5T MIVEC 2WD Intense)
MITSUBISHI POJIŠTĚNÍ
Pro všechny zákazníky, kteří zakoupí kterýkoli nový vůz z modelové nabídky Mitsubishi, je připraveno výhodné značkové Mitsubishi Pojištění ve spolupráci s pojišťovnou Uniqa. Jedná se o komplexní pojištění, které zahrnuje povinné ručení, havarijní pojištění a revoluční asistenční systém SafeLine. Oproti běžně nabízeným typům pojištění Vám značkové Mitsubishi Pojištění přináší řadu výhod.
U povinného ručení první pojistná událost nemá vliv na bonus, u havarijního pojištění např. po dobu prvních 36 měsíců od zakoupení vozidla garance plnění při částečné nebo totální škodě až do výše pořizovací ceny vozidla. Při opravě v autorizovaném servisu Mitsubishi kde bylo sjednáno pojištění jen poloviční spoluúčast.
Vyspělý asistenční systém SafeLine zdarma, který mj. hlídá vozidlo před krádeží, a má řadu dalších výhod.