Karoq je třetím SUV značky Škoda, po Yeti a Kodiaqu, a současně nástupcem toho prvního. Jak se liší od svých předchůdců, jaké jsou jeho trumfy? Na tohle SUV se od jeho příchodu doslova stojí fronta.
Kde hledat příčinu, kromě aktuální popularity modelů SUV a přízně obyvatel Česka pro modely Škoda? Určitě v tradičních přednostech modelů z Mladé Boleslavi (tentokrát konkrétně z Kvasin) a chytré politice, která u každého modelu nabízí oproti konkurenci zejména prostorově o něco víc. Tahle taktika se vyplácí už od dob první Octavie.
Karoq je vskutku prostorný, ani při čtyřčlenné posádce vzrostlejších osob nebudou ty vzadu trpět v oblasti hlavy, kolen či nártů. Velikostí 4382 mm se zařadil mezi Yetiho (4222 mm, plus 160 mm) a Kodiaqa (4697 mm, mínus 315 mm).). Oproti Yetimu, kterého nahrazuje, je tedy delší, širší (+ 35 mm) a důležitý je i větší rozvor náprav (60 mm). Na druhé straně nižší je nižší (-40 mm). mm), ale pokud si majitel nevybaví vůz příplatkovou střechou, tak zezadu – kromě velikánů – nebudou stížnosti na prostor pro hlavy. Velikostí se jedná o středně velké SUV, hodící se jak pro rodinné použití, tak městský provoz, kde prokazuje svou obratnost. Karoq však působí velmi kompaktní dojmem. Pro terénní verzi (4×4) pak hovoří nadprůměrná světlá výška pro tento segment 176 mm.
Rodinné rysy
Vzhledem se Karoq začlenil do firemní podoby. Současný designérský styl, vyznačující se použitím mnoha prvků připomínajícím krystaly, zejména z dálky vytváří značnou shodu s Kodiaqem. Ačkoliv profil je hodně podobný, maskou se již liší a zadní světla Karoqu mají specifická úzká protažení. Základem pro Karoq jsou však halogenové světlomety, teprve za příplatek lze získat kodiaqovské Full LED. Vzadu jsou ale vždy LED-diody, s výjimkou ukazatelé směru a parkovacího světla. Typické pro Karoq jsou i světlomety rozdělení vodorovně na dvě části, z nichž spodní mají funkci mlhových světel.
Také interiér zůstal ve škodovácké rodině. Střídmý až strohý, vyhýbající se samoúčelným designovým nápadům, které většinou jen komplikují přehlednost. Okamžitě najdete, co potřebujete. V jednoduchosti je krása, řekli si tamní designéři. Zpracování tradičně příkladné, materiály odpovídající cenové hladině. Také dostatek odkládacích schránek i dostatek místa v kabině pro posádku.
Druhou řadu lze definovat slovy praktičnost, funkčnost a variabilita. Kromě základní verze se zadní posuvnou lavicí lze zvolit variantu se zadními sedadly VarioFlex, kterými byl vybaven i testovaný model. V tomto případě lze na základě jejich posunu v podélné ose měnit poměr velikosti pro cestující a zavazadla, navíc tři sedadla jsou rozdělena v poměru 40:20:40 a jednotlivé díly jsou nezávisle posuvné (až o 50 mm), navíc i sklopné a také umožňují měnit sklon opěradel. Vítanou možností je vyjmout střední díl a krajní posunout ke středu vozu. Cestování pro dvojici vzadu je tak pohodlnější. Sedadla se dají i vyjmout, a není to práce pro kulturistu. Hmotnost je těsně nad 10 kg, a vznikne tak „dodávka“.
Za volantem
Vyšší posaz než v běžných osobních vozech zaručuje lepší výhled, což se netýká jen řidiče, ale i posádky. Zvlášť pro děti vzadu je to vítané, ale řidič bude spokojen nejvíce. Možnost nastavení je rozsáhlá, a už ze spodní polohy sedadla je ven dobrý výhled. Před řidičem je elegantně řešená a ergonomicky propracovaná přístrojová deska.
Karoq může být vybaven i digitálním přístrojovým štítem. Za příplatek. Pak zmizí tradiční otáčkoměr a rychloměr, místo kterých se dostanou řidiči např. navigační údaje a především velkou obrazovku. Nevím, jak kdo, ale zbytečně bych za tento luxus neutrácel, pro Style standardní Amundsen perfektně vyhovuje, a ovladače vyhoví leckomu – i mně – víc než ťukání na obrazovku nebo tlačítka okolo. Volte s rozvahou, vyzkoušejte před koupí obě možnosti. Volba však není u parkovací brzdy, ta už je jen elektromechanická, na což si zvykne i ten, kdo se s ní dosud nesetkával.
Chytří pomocníci
Řidič má k dispozici škálu asistenčních systémů, samozřejmě závisí i na výbavě. Základem je monitoring kolem vozu, od komplexního parkovacího systému se signalizací všech kontaktních míst vozidla, až po adaptivní tempomat s asistentem jízdy v kolonách, funkcí udržování v jízdním pruhu a varováním před jeho nechtěným opuštěním (Lane Assist). Systémy dokáží rozeznat chodce, brzdit před nenadálou překážkou a varovat před vozidlem v mrtvém úhlu. Podobnou pomoc řidiči poskytuje již řada automobilů, ovšem u Karoqu je třeba vyzdvihnout příkladné fungování. Počínaje vskutku výrazným a včasným zpomalení před překážkou nebo „udržování“ vozidla v jízdním pruhu. Lze se na něj spolehnout, ovšem asistent si nedá líbit, když pustíte volant na delší dobu.
Tradiční trumf
Rozlehlost zavazadelníků v porovnání s konkurencí patří k přednostem vozů Škoda. Ani Karoq není výjimkou. Základní objem je 521 l, který lze zvětšit sklopením zadních sedadel na 1630 l, uspokojí standardní potřeby každého. V kombinaci se zadními sedadly VarioFlex se základ pohybuje v rozmezí 488 až 588 l, s vyjmutými sedadly Karoq pojme až 1810 l. Manipulaci s nákladem usnadňovaly elektricky ovládané páté dveře, k nimž v případě bezklíčového odemykání patří i tzv. virtuální pedál., neboli „kop“ pod nárazník. Rychle si zvyknete. Varianta VarioFlex dává více možností pro proměnu prostoru za první řadou sedadel, ovšem základní verze vzadu prý poskytuje více pohodlí, zejména těm, kteří jsou vyšší postavy. Opěradla jsou totiž s verzi VarioFlex nižší.
Pod kapotou
Naftové motory jsou k dispozici dva, přičemž dvoulitrový agregát kW) si lze vybrat i s pohonem čtyř kol. Testovali jsme však základní naftovou variantu, 1.6 TDI/85 kW, která je dodávaná výhradně s pohonem předních kol. Ze dvou převodovek (manuál, DSG) byl vůz vybaven šestistupňovým manuálem, který se osvědčil: přesné dráhy, dobře odstupňovaný a sladěný s motorem. Turbodiesel této síly se zdá někomu možná poddimenzovaný, ale pro standardní cestování vyhovuje stoprocentně. Samozřejmě se zatížením a na dálnici musíte sledovat dění za sebou, a buď podřadit – až o dva stupně – a vytočit motor nad 4000 otáček, nebo rychle vyklidit rychlý pruh. Klidnější způsob jízdy se příznivě odrazí na spotřebě, ovšem teoretická čísla kolem 5 l/100 km jsou vyhrazena spíš pro ekorallye. Dá se ale jezdit za „šestku“.
Na silnici
Ačkoliv Karoq jako každé SUV je poměrně vysoký, vyšší těžiště v zatáčkách nepocítíte. Vede si jistě i na okreskách, podobně jako jiné modely škoda je suverénní ve směrové stabilitě. Hranici rychlosti mu však vystavují silnice s více nerovnostmi a příčnými spárami. To zejména na nízkoprofilových „devatenáctkách“ (!) si bylo v Česku třeba dávat pozor, na některých silnicích by přehlédnutá díra nemusela skončit jen slyšitelným bouchnutí, ale i poškozením kola. Na nerovnostech je Karoq zřetelně hlučnější, což se ale nelze divit.
Závěr
Nad výbavou Style jsou již jen Sportline a Scout, takže testovaný vůz měl vskutku vysoký základ, mj. automatickou klimatizaci, adaptivní tempomat, vyhřívané i zadní sedačky a navigaci. Z třístránkového seznamu příplatkové výbavy dostal testovaný vůz pakety Multimedia (26 000 Kč), Comfort (17 000 Kč) a Safety (22 000 Kč), plus příplatkový potah z kůže Altancara (30 000 Kč), ale i nezávislé topení (25 900 Kč), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou (15 000 Kč) a další komfortní prvky, které zvedly cenu konkrétního vozidla o 200 000 Kč.
Avizovaná ofenziva SUV ale nekončí, protože i Karoq prozrazuje, proč poptávka po této kategorii vozidel tak rychle roste. Robustní, pohodlný, praktický a dokonce ve verzi s pohonem předních kol i využitelný mimo silnice. Co víc si přát? Snad levnější příplatkové prvky…
Plusy: praktický interiér, prostornost, jízdní vlastnosti, kvalitní materiály a dílenské zpracování, pružný a úsporný motor, přesná manuální převodovka, bohatá základní výbava
Mínusy: tento motor není s 4×4, méně pohodlí s VarioFlex, v top verzi jen dotykové ovládání infotainmentu, vyšší spotřeba na dálnici
Technická data
- Motor: vznětový řadový čtyřválec
- Objem: 1598 ccm
- Největší výkon: 85 kW/3250-4000
- Točivý moment: 250/1500-3200
- Délka/šířka/výška: 4382/1841/1605 mm
- Rozvor: 2630 mm
- Objem kufru: 479-521/1630-1810 l
- Pohotovostní hmotnost: 1426 kg
- Užitečné zatížení: 597 kg
- Objem nádrže: 50 l
- Zrychlení 0-100 km/h: 10,7 s
- Největší rychlost: 188 km/h
- Spotřeba (město/mimo město/komb.): 5,0/4,4/4,6 l
- Emise CO2: 120 g
ŠKODA KAROQ (cenový přehled)
Nejlevnější verze: 529 900 Kč (1.0 TSI/85 kW Ambition)
Nejdražší verze: 780 900 Kč (2.0 TDI 110 kW 4×4 Scout)
Základní cena testovaného modelu: 644 900 Kč (1.6 TDI/85 kW Style)
Cena testovaného modelu : 845 700 Kč (1.6 TDI/85 kW Style)
ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ ŠKODA FINANCIAL SERVICES
Úvěr (doba splácení až 72 měsíců, možnost financování až 100 % celkové ceny vozu, u ojetých vozů do 400 000 Kč není povinné havarijní pojištění, pro soukromé osoby s podnikatele a firmy), finanční i operativní leasing Pro soukromé osoby, malé i střední firmy), pojištění (značkové i doplňkové). Časté akce na různé modely, různé varianty financování.