SEAT ARONA FR 1.5 TSI: Sportovní oblek

Malé (městské) crossovery vytlačují z programu automobilek standardní modely. U španělského Seatu model Arona „zrušil“ malý kombík Ibiza. Co nabízí ve špičkové variantě FR s nejsilnějším motorem 1,5 TSI EVO?

SUV a crossovery vděčí za svou oblibu mimo jiné tomu, že kvůli vyššímu posazu nabízejí lepší výhled a díky vyšší stavbě působí opticky bezpečněji. Slibují také větší vnitřní prostor a možnost pohybu i po nezpevněných cestách. Dávají také větší prostor designérům. Jak si s těmito přísliby poradil Seat Arona?

Spousta variant

Vydařený exteriér působí svěžím a „jižním“ dojmem. Navazuje na styl, s nímž přišla první aktuální generace modelové řady Leon. Tedy ostřejší linie (na boku tři prolisy), přední trojúhelníkové světlomety a výrazné logo v masce chladiče. Značná je možnost personalizace – zákazníci si mohou zvolit odlišné barvy spodní části karoserie (10) i střechy (4), včetně sloupků A a C. Střecha může být šedá, černá, oranžová nebo v barvě karoserie, a pokud zvolíte kontrastní lakování, tak zvýrazníte rozměrný spoiler na jejím konci. Na výběr je téměř 70 barevných kombinací.

Testovaná verze FR přijela ve slušivé „ostré“ kombinaci výrazně červené karoserie a černé střechy. Za povšimnutí stojí detaily, jako například stylizované písmeno „X“ vylisované do zadního sloupku. Celkový dojem vylepšily litá kola Dynamic (17“) a trojúhelníkové LED světlomety, které v obdobném tvaru najdete i vzadu. Podle variant se může lišit i maska chladiče: sportovní FR má čistě černou verzi se strukturou včelí plástve.

Sportovní…?

Vzhledem v této variantě navozuje Arona sportovní až dravý dojem, který podporují i rudě lakované třmeny brzdy a dvě rozměrné koncovky výfuku. Na rozdíl od brzd, které jsou účinné a mají optimální nástup i účinnost, jsou obě jen atrapy. Sportovní vizi podtrhuje i interiér: ergonomická sedadla s bočním vedením, kovové pedály, čalounění v černé barvě prošité na mnoha místech červenou nití, kterou se rozhodně nešetřilo, nechybí ani na bezpečnostních pásech. Přístrojová deska zdobená kůží (samozřejmě i zde prošívání), a po setmění červené LED diody ve výplních předních dveří.

Současně se však musíte v horní části a oblasti středního tunelu smířit s tvrdšími plasty, které vadí spíš na dotyk než na pohled. Interiér působí vcelku hodnotně, zejména v kombinaci černých plastů, matného hliníků a kůže u testovaného modelu.

Tvar palubní desky žádné překvapení proti předchůdcům. Testovaný vůz byl vybaven velkým příplatkovým dotykovým displejem se skvělou grafikou, současně však zachoval oddělené ovládání klimatizace a dva mechanicky otočné ovladače. Do výbavy vozu přidejte hadřík na čištění brýlí: na lesklém skle displeje jsou zřetelné otisky prstů a tak si usnadníte jeho potřebné nablýskávání.

Tříramenný volant má klasický kruhový tvar, optimální průměr a na místě úchopu je sympaticky tvarovaný. I díky koženému potahu padne příjemně do ruky. Ocenil jsem, že přístrojová deska včetně středového panelu je lehce natočena k řidiči, což podporuje již tak dobrou ergonomii. Pochvalu si zaslouží jak dobře rozmístěné ovladače na multifunkčním volantu, tak dobře čitelné kontrolní přístroje. Mezi otáčkoměrem a rychloměrem je v případě vozidla vybaveného navigací displej palubního počítače, nabízející i navigační pokyny. Dobře je řešena schránka pro mobily, které lze v dobře přístupné pogumované přihrádce i bezdrátově dobíjet. V interiéru je tu navíc „noční“ překvapení: díky červenému podsvícení v interiéru připomene opět hot hatch.

Na silnici

Podvozek se povedl, naladění je tak akorát. Dostatečně tuhý, současně však pohodlný. Dobře se vyrovnává s méně kvalitními silnicemi. Přes nevyhnutelné náklony v zatáčkách zůstává Arona jistá. Řízení s elektrickým posilovačem sice o dění pod koly moc neprozradí, ale lehkost otáčení volantu vítaná ve městě a při parkování se příjemně vytrácí s rostoucí rychlostí. Pak nabídne přiměřený odpor a tedy bezpečné a pevné vedení vozu. Pokud využijete výkonovou rezervu patnáctistovky, lze se dobře prosmýkat zatáčkami. Auto těží z lehké váhy, s nejsilnějším motorem je hodně hbité, ovšem na skutečně ostrou jízdu stavěné není. Svižně se s ním ale dá jezdit, a nerovnosti českých silnic filtruje obstojně. Nejvýkonnější motor jsem ocenil i na dálnici, kde byla – patřičně „vytočená“ Arona schopná zdatně zrychlovat a upalovat před pronásledovateli i v rychlém pruhu. Řazení lze označit za výtečné, což se ale od koncernového vozu dalo čekat. Převodovka přesná, jednotlivé rychlosti lze sázet rychle.

V této verzi má Arona možnost získat na přání dvoustupňové nastavení podvozku (Normal, Sport) a i volbu jízdních režimů (Normal, Sport, Eco, Individual).

Motor

Výkonný přeplňovaný motor 1.5 TSI vylepšili inženýři technologií vypínání válců Odpojování dvou válců za jízdy počítače „ordinují“ takřka nonstop, ihned po ubrání plynu, přičemž klobouk dolů před techniky, vše probíhá prakticky neznatelně. Tento systém funguje, i když je nastavený sportovní mód, který lze na přání a za příplatek získat. Tato technologie míří na snížení spotřeby, a je to znát. Na okreskách s ustálenou rychlostí do 90 km/h se můžete dostat na 3,5 l/100 km, a celkový průměr v testu osciloval kolem 6 l/100 km. Manuální šestistupňová převodovka řadí precizně, klade přiměřený odpor a jednotlivé dráhy snadno a přesně zapadají do svých pozic.

Předokolka, kvůli ceně, ale crossover této velikosti by leckdo přivítal s pohonem všech kol, každý v horských oblastech nepotřebuje offroadového mastodonta. Nenechte se zmást outdoorovými detaily, jako jsou robustní nárazníky, ochranné prvky pro podběhy kol, rozšíření bočních prahů nebo podélné střešní nosiče,

Nicméně ke stádu 150 koní se lze dostat až v dosti vysokých otáčkách, jinak i vypínání dvou válců ,

Interiér a kufr

Arona není nijak veliké auto, ovšem prostor pro posádku je dostatečný. Vysoké prosklení poskytuje výborný výhled. Kvarteto je prostorově v pohodě, vzadu je neobyčejně místa pro hlavu i kolena. Problém vzadu nebude mít ani mladá generace, která svými 190 cm přerostla rodiče. Jinak tomu bude v pěti, to bude vzadu v této kategorii obvyklá tlačenice. Přesto zbude dost místa na zavazadla, v základu 400 l. Podlaha celočalouněného zavazadlového prostoru je dvojitá, díky čemuž v případě sklopení opěradel vznikne skoro rovná plocha. Základní objem 400 l lze zvětšit odstranění dvojité podlahy a sklopením opěradel až na 1280 l.

Závěr

Seat Arona FR má řadu sportovních atributů, počínaje výkonným motorem (150 k), nízkou váhou, agresivním designem i interiérovými detaily. Sporťák to ale není, to si přiznejme, ostatně zájemce o crossover stejně hledá jiné přednosti. A těch u Seatu Arona najdete hodně, počínaje tím, že je to opravdu pohledný automobil, v němž se snoubí jižní nápaditost s německou technologií a precizností. Motor nabízí výbornou dynamiku i nízkou spotřebu, dále je tu prostorný interiér, zajímavý design a dobře promyšlený interiér – zejména pracoviště řidiče. Vzhledem k nízké hmotnosti (1200 Kg) však není třeba volit nejsilnější patnáctistovku, vystačíte si i se litrovým TéeSÍčkem, ale raději tím silnější (85, ne 70 kW).

Arona je víc o stylu než jízdních přednostech. Konkurentů je zástup, nicméně Seat Arona zaujme i cenou. Vrcholná verze FR samozřejmě nepatří mezi cenové hity, ale špičkově vybavení konkurenti také nejsou žádná láce. Ceník startuje na 365 000 Kč, v první výbavě Reference, která zahrnuje i klimatizaci, elektricky ovládaná všechna okna i vnější zrcátka a také rádio s USB.

Kam se v řadě crossoverů Arona zařadí a zda sportovní oblek byl správná volba, to ukáže čas, nicméně pokud jde o styl i praktičnost, Arona stojí za zkoušku. Cenově se tedy drží v houfu, ale výbavou leckoho překoná. Porovnávejte a nebojte se ani základního motoru 1.0 TSI.

Plusy: design exteriéru, možnost personalizace kombinací barev, podvozek a jízdní vlastnosti, prostornost, ergonomie přístrojové desky, moderní motor

Mínusy: menší palivová nádrž, vyšší spotřeba, zadní sedadla nejsou posuvná

Technická data:

  • Motor: zážehový, řadový přeplňovaný čtyřválec
  • Objem: 1498 ccm
  • Největší výkon: 110 kW/150 k/5000-6000
  • Točivý moment: 250/1500-3500
  • Délka/šířka/výška: 4138/1780/1543 mm
  • Rozvor: 2566 mm
  • Objem kufru: 479-521/1630-1810 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1222 kg
  • Užitečné zatížení: 378 kg
  • Objem nádrže: 40 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s
  • Největší rychlost: 207 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.): 6,3/4,4/4,9-5,1 l
  • Emise CO2: 112 g

SEAT ARONA (cenový přehled)

Nejlevnější verze: 382 900 Kč (1.0 TSI/70 kW/95 k Style)

Nejdražší verze: 505 900 Kč (1.6 TDI DSG 70 kW/95 k Xcellence)

Základní cena testovaného modelu: 448 900 Kč (1.5 TSI/110 kW/150 k FR)

Cena testovaného modelu : 603 301 Kč (1.5 TSI/110 kW/150k  FR)

ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ SEAT FINANCIALSERVICES

Úvěr (doba splácení až 72 měsíců, možnost financování až 100 % celkové ceny vozu, u ojetých vozů do 400 000 Kč není povinné havarijní pojištění, pro soukromé osoby s podnikatele a firmy), finanční i operativní leasing (pro soukromé osoby, malé i střední firmy), pojištění (značkové i doplňkové). Časté akce na různé modely, různé varianty financování.