Servisní koncepty (rozhovor 2): hledáme i jiné cesty

PitStopService v Praze 9 bude napřesrok nejspíš slavit deset let spolupráce s AutoKelly. Partnerství si zdejší šéf Petr Pastyřík velmi pochvaluje.

„Určitou spolupráci jsme navázali již někdy v roce 2005, od roku 2009 jsme se dostali na vyšší úroveň, tedy partnerství v síti servisních konceptů AutoKelly. Znal jsem tam řadu lidí a měl jsem dobré zkušenosti z dosavadní spolupráce. O jiném partnerství jsem neuvažoval, když s někým dělám dlouho, tak mi připadá správné tam zůstat, nepřeskakovat od jednoho k druhému.“

Tohle partnerství lze poznat jen z tradičních žlutočerných barev společnosti AutoKelly. „Nápisy a další vnější atributy po nás vlastně nevyžadovali.“

Co získáváte z tohoto partnerství?

„Poskytují nám určité nějaké služby, které standardní servisy bez statutu partnerů nemají. Získáváme důležitá data k automobilům, dále servisní vybavení, oblečení pro mechaniky, máme výhodnější ceny na školení mechaniků (viz foto) a díky jim i se snáze dozvídáme různé novinky. Svižnější je i komunikace pokud dojde k nějakému problému nebo reklamaci, což je ovšem málokdy.“

Bloková výjimka umožňuje servis i nových vozů v neautorizovaných servisech. Máte takové zájemce?

Majitelé nových vozů většinou nechtějí mít problémy při reklamaci. V autorizovaných servisech je straší, že nebudou uznávat záruky, i když bloková výjimka říká co jiného. U nás je to navíc tak, že máme tak „narváno“, že ani stálým zákazníkům nejsem často vyhovět okamžitě. „Ulici“ objednáváme za tři neděle až měsíc, takže vlastně nijak nevyhledáváme nové zákazníky. Problém, zejména zde v Praze, je v tom, že lidé nechtějí akceptovat, že to fakt není možné hned. Diví se, my vám nabízíme práci, a vy ji nechcete.  Doba je sice rychlá, ale všechno se nedá udělat okamžitě.  Zvlášť v Praze je spěch a stres. Zapomíná se, že mnoho se dá objednat dopředu a včas. Většinu klientů máme firmy a lidi, kteří k nám jezdí léta, a mnoho z nich si to uvědomuje. Tím neříkám, že nebereme a nemáme zájem o nové zákazníky, ale musí vydržet a přizpůsobit se.

K neautorizovaným servisům přecházejí i firmy. Není to dobrý obchod?

Musí se najít oboustranná dohoda. Firmy většinou přijdou a řeknou, my chceme všechno přednostně a hned, a chceme to upravit smlouvou. Tohle slíbit nemohu, nevím, co se jim rozbije, za jak dlouho přijde náhradní díl, nevím, jak budu mít všechny mechaniky, nevím, kolik takových požadavků přijde v jednu chvíli. Smluvně to řešit nebudu a firmy to vyžadují.

Takže přesun od autorizovaných servisů ke značkovým konceptům nepozorujete?

V zásadě nikoliv. Ale pokud k nám přecházejí, tak mnohdy říkají, že se tam „spálili“. Naši dlouholetí zákazníci si mohou u nás pochvalovat i rychlost a všichni spolehlivost. Autorizované servisy mají vesměs hodně mladé mechaniky, protože nezaplatí starší zkušenější lidi.

Kolektiv PitStopService je, co jsem viděl v dílně s překvapivým množstvím heverů na relativně malou budovu, také mladý.

Máme sice mladé mechaniky, ale už mají zkušenosti, pět let a více let. V autorizovaných najdete často kluky po škole, a to se v podstatě žádné velké výsledky čekat nedají.

V čem vidíte rozdíl mezi autorizovanými servisy a těmi, které jsou v servisních konceptech?

Snažíme se různé věci dělat trochu jinak, hledat i jinou cestu než zaměnit kus za kus.  Příklad: filtry pevných částic, autorizované to řeší snad vždy výměnou.  My volíme druhou cestou, čištění, což znamená asi třetinovou cenu. Úspěšnost máme přes 90 procent. Trvá to tři čtyři hodiny, ale hledáme i příčinu. Může to být špatný způsob ježdění, jen krátké cesty, nebo i jinou špatnou součástkou. Hledáme tedy příčiny a také se snažíme o prevenci.  Například u automatických převodovek mnohé značky hovoří o doživotní olejové náplni, ale olej věčně nevydrží. Bez kontroly oleje a jeho případné výměny může klesnout životnost převodovky až na třetinu. Autorizované servisy se mnohdy snaží prodávat nové díly, aby měly čárky. My se snažíme dělat věci preventivně, čistit a měnit, aby vše fungovalo a zbytečně neodešlo dřív.

Na závěr perlička: na začátku července byla celá „posádka“ PitStopServisu společně na lodi v Chorvatsku. Pochybuji, že by tohle realizoval jediný autorizovaný servis.