V 11 měsících roku 2016 bylo registrováno nejvíc osobních automobilů v historii ČR (259 693 ks). Oproti roku 2015 je to růst o 12,49 %. V roce 2017 se očekává vzestup o dalších cca 10 %, takže se blíží hranice 300 000.
Nově bylo registrováno také 19 239 lehkých užitkových automobilů, 11 063 nákladních vozidel, 1013 autobusů, 17 867 motocyklů. Jedničkou na českém trhu v kategorii M1 (osobní automobily) zůstává Škoda Auto (82 267 ks), na prvním místě mezi dovozci je Volkswagen (26 598 ks). Při takovém růstu není divu, že většina značek hlásí rekordní výsledky. Kdo se vešel do Top Ten?
- 1. Škoda Auto 82 267
- 2. Volkswagen 26 598
- 3. Hyundai 20 992
- 4. Ford 15 268
- 5. Dacia 12 378
- 6. Renault 10 196
- 7. Kia 8 938
- 8. Opel 8 463
- 9. Peugeot 8 095
- 10. Mercedes 7 518
Kdo však si polepšil nejvíc? Pořadí značek v první desítce se proti loňsku změnilo jen málo, vlastně jen Opel se propadl z 6. na 8. místo a polepšily si Renault (loni 7.) a Kia (loni 8.). Víc o tom, kdo skutečně může slavit, prozradí následující tabulka zaznamenávající kladný rozdíl oproti roku 2015 v absolutních číslech i procentech.
- 1. Škoda Auto 11,28 % – 8340
- 2. Volkswagen 11,87 % – 2844
- 3. Mercedes 55,91 % – 2696
- 4. Renault 26,28 % – 2122
- 5. Dacia 17,75 % – 1866
- 6. Toyota 31,19 % – 1360
- 7. Audi 26,74 % – 1342
- 8. Hyundai 6,62 % – 1304
- 9. Suzuki 39,07 % – 944
- 10. Peugeot 13,12 % – 939
Tento přehled kombinující oba pohledy (registrace a procenta) ukazuje velký vzestup značky Mercedes-Benz, rovněž se mohou radovat v Paříži v Renault Group – jak Renault, tak Dacia uspěly. Nejméně si ze značek první desítky z hlediska procentuálního vzestupu připsal korejský Hyundai, ovšem ještě méně spokojenosti je u dalšího tradičního účastníka TopTen. Ford jako jeden z mála předních importérů zaznamenal v roce 2016 horší výsledek než v roce předchozím (2015/15 432). Zhoršení je sice jen o 1,06 %, prodáno bylo o pouhých 164 méně „fordek“, ale snížení prodejů v tak „bohatém“ roce je nemilé. Pokles ze známých značek prodávajících větší počty automobilů (importéry s prodeji do 10 vozů ročně pomíjíme) zaznamenaly např. Nissan, Subaru, Lancia, Infinity, Mini, ale i Ferrari (58:60/-2 ks).
Škoda dominuje, SUV útočí
Mezi nejprodávanějšími modely má tradičně převahu automobilka Škoda. V desítce nejprodávanějších osobních vozidel má pět zástupců (1. Octavia 28 406 ks, 2. Fabia 21 769 ks, 3. Rapid 11 359 ks, 4. Superb 11 100 ks, 7. Yeti 5512 ks). Nejprodávanější „zahraniční“ automobilkou je Hyundai i30 (5. místo/7900 ks), těžící ovšem z toho, že je vyráběn na Moravě v Nošovicích.
Prvním čistě importovaným vozem je tedy VW Golf na 6. místě (6452 ks). Desítku uzavírají VW Passat (5301 ks), Ford Fiesta (5233 ks), Dacia Duster (4556 ks).
Zajímavý je také vývoj v oblasti segmentů. Největší zájem mají zákazníci stále o vozy nižší střední třídy (20,89 %), ovšem na druhé místo se dostala kategorie SUV/terénní (20,14%). Kdysi v Česku vládnoucí malé vozy klesly na třetí příčku (19,60 %). Následuje střední třída (16,24 %) a MPV (13,07 %).
Vzestup takřka všude
Víc se prodalo i lehkých užitkových vozidel (LUV +12,31%), nákladních automobilů (+3,08 %), motocyklů, přívěsů i návěsů. Jen u autobusů a traktorů nastal menší pokles.
V kategorii LUV loni nejvíce vozidel prodal Fiat (2934 ks) těsně před Fordem (2908 ks), úspěšné byly i francouzské značky Peugeot (3/2671 ks), Renault (4/2152 ks) a Citroen (6/1805). Mezi ně se vklínil jen Volkswagen (5/1938 ks). Nejprodávanější „dodávkou“ se stal Peugeot Boxer (2126 ks). Kdyby neměl Peugeot jiný model než Boxer, tak by obsadil jen s ním výborné čtvrté místo.
Vzestup registrací je potěšitelný i vzhledem k tomu, že průměrné stáří automobilů v Česku je stále vysoké. Přispívá k tomu ovšem i dovoz ojetých vozidel (2016/164 442 ks). Jejich registrace se zvýšily v porovnání s rokem 2015 o 8,6%, co však je varovné, že podíl vozidel starších deseti let mezi ojetinami se stále zvyšuje. V roce 2016 činil již 52 %! Do pěti let stáří bylo dovezenou jen 16,6 % všech dovezených vozů, ojetiny ve stáří 5-10 let činily 31,40 %, 10 až 15 let 37,03 % a nad 15 let 14,97 %. Připomeňme, že tyto patnáctileté a starší automobily již při dovozu zvyšují průměrný věk českého automobilového parku.