Služba NimBee spouští pilotní provoz na území Prahy. Uživatelé elektromobilů tak získají možnost objednat si dobíjení kdykoliv a prakticky kamkoliv.
Možné to je díky kombinaci mobilní baterie s DC nabíjením a obslužného software-u včetně mobilní aplikace. Aplikace je dostupná na systémech Android a iOS. Baterii doveze vyškolený tým na určené místo, a to ve voze bez lokálních emisí Audi e-tron. Služba bude v pilotním programu dostupná od poloviny října do Vánoc 2021.
Se zvyšujícím se počtem elektromobilů se zvětšuje i potřeba dobíjecí infrastruktury. To může nárazově vytvořit vysoké nároky na celou distribuční síť. Zároveň řidiči musí často trávit neúměrně mnoho času hledáním volného dobíjecího bodu a následným dobíjením svého elektromobilu. To vše díky službě NimBee může odpadnout.
Uživatel si jednoduše objedná dobíjení na termín, kdy neplánuje svůj elektromobil využívat a NimBee se postará o zbytek. U většiny vozů je možné odemknout a zamknout nabíjecí port vzdáleně, celý proces nabíjení tedy probíhá bez nutnosti zásahu majitele vozu díky řešení CarConnect. V plánech dalšího rozvoje je i opakované objednávání na konkrétní místo i termín a subscription based služba. Elektromobil si tedy sám bude hlásit stav baterie a v kombinaci s prediktivní analýzou NimBee nabije dostatečný náboj pro další jízdu. „Chceme zbavit majitele elektromobilů závislosti na nabíjecích stanicích. Proč by měl člověk jezdit k nabíječce, když může nabíječka přijet k němu?“ říká Jan Šamal, CEO a autor myšlenky NimBee. Odpadne také ztráta času při plánování například delší cesty, což si s dobitím vozu vyžádá na majiteli až dvě-tři hodiny času.
Srdcem je baterie
Zásadní pro službu NimBee je mobilní baterie, kterou podle zadaných požadavků vyvinuli v Designwerk Technologies ve Švýcarsku. O jejich kvalitě svědčí to, že společnost Designwerk nedávno získala investici od Volvo Group, jedná se tedy o to nejlepší, co na světovém trhu existuje. Baterie je plně mobilní, a i přes to, že se jedná o prototyp, dosahuje srovnatelných kvalit s pevnými dobíjecími body. Konkrétně dobíjí elektromobily za využití stejnosměrného (DC) rychlonabíjení výkonem až 50 kW. To zajistí dojezd až 300 km během jedné hodiny nabíjení i díky schopnosti nabíjet pomocí 800 V technologie přes konektory CCS2 a Chademo.
Expanze i za hranice
Na základě získaných dat v rámci pražského pilotního testování je v plánu expanze do dalších evropských měst. Díky možnostem jak vertikálního, tak horizontálního škálování celého systému je možné současně spouštět a rozvíjet program po celém světě. Ať jde třeba o privátní vozy v jedné ze severských zemích, nebo flotily v Hamburku. Expanze na další evropský trh a zpoplatnění služby je v plánu pro první polovinu roku 2022. Předpokládá se, že tuto službu si budou objednávat různé firmy, např. prodejce elektromobilů jako službu svým zákazníkům, společnosti pro své zaměstnance a podobně.
Zároveň je NimBee podpořena v rámci evropských fondů v rámci unikátních inovačních projektů evropského inovačního a technologického institutu.