Na ladovské zimy jsme takřka zapomněli. Jedna nás navštívila v termínu testu Hondy Crosstar.
Předešlu, že s arktickými podmínkami se městský hybridní crossover vypořádal velmi zdatně. Ani jeho akumulátory noční teploty kolem mínus 20 stupňů Celsia nevyřadily. Ovšem tato odolnost výjimečným podmínkám je jen jedním z řady kladů, které jsme u čtvrté generace oblíbené Hondy Jazz objevili.
Prostorná a moderní kabina
Jedná se o nejvyšší (ovšem i nejdražší) variantu tohoto modelu, který ve verzi Crosstar vyhoví jak těm, kteří zvolí dnes oblíbenou kategorii SUV, tak těm, kteří jezdí hojně po městě. Jazz Crosstar vyhlíží dostatečně robustně, ale má současně pro město vhodné kompaktní rozměry. Ačkoliv outdoorové prvky dávají autu vzhled, že by se s ním dalo o mimo hlavní cesty, světlá výška 162 mm tyto choutky rozmluví.
Mnozí naši občané si oblíbili dovolenky All inclusive. U Jazzu Crosstar si to mohou zopakovat u auta: v ceně je vše, co automobilka u tohoto modelu nabízí, připlatit si lze jen na speciální lakování. Od automatické klimatizace s dělením pro řidiče i spolujezdce, vyhříváním předních sedaček (v mínus 20 stupních k nezaplacení), LED světlomety, šestnáctipalcová litá kola i řada asistenčních systémů.
Jazz vyhlíží sebevědomě: masku chladiče korunuje dopředu vypíchnuté logo automobilky, tradiční „H“, výraz mu dávají i plasty pod předním nárazníkem a lišty kolem celé karoserie, které zakončuje mohutný plastový nárazník vzadu. Víc ale zapůsobí interiér.
Moderně řešená kabina kompaktního SUV překvapí svou prostorností, vzadu se necítí v tomto japonském autě stísněně ani Evropan velikosti kolem 190 cm. Strop se u Crosstaru svažuje pozvolně, takže hlavy i vzrostlejších osob nejsou v ohrožení. Čtvrtá generace přidala v rozvoru i na délku pár centimetrů, což je znát sice v kabině, ale ne v kufru. Tem „zmizelo“ 50 l (nyní 304 l), přibyl totiž akumulátor a hybridní systém. Ovšem jednoduchým sklopením zadních sedadel se dá vytvořit značná ložná plocha. Zajímavou možností převzatou z předchozí generace je systém Magic Seat, kdy se zadní flexibilní sedadla dají otočit a zvednou ke střeše. Za předními sedadly vznikne samostatný prostor, třeba na převoz dětského kola. (Kam ale s dítětem?).
Překvapil infotainment (příjemně)
Po prvním pohledu na přístrojovou desku se lze obávat minima tlačítek, ovšem základní zůstaly. Přístrojové desce tak dominuje digitální displej, jehož přepracovaný infotainment je ve srovnání s minulostí něco jako „nebe a dudy“: Logický, přehledný, svižně dotykový, funkční a velmi rychle „naučitelný“. Řidič najde všechna data na jednom místě, navíc velmi přehledně. To patřilo k příjemným překvapením, vzhledem k počtu informací, které displej zprostředkovává. Kladem bylo, že po dotyku prstu nezůstávají stopy. Díky velikosti displeje byla i navigace přehledná. Nadstandardní je i nabídka vstupů USB, celá posádka může nabíjet.
Z předních výše umístěných sedaček se dobrý přehled o dění kolem vozu, na čemž má svůj podíl rozdvojený sloupek A. Pozornost řidiče nebudou rozptylovat ani drobnosti, Crosstar má řadu praktických malých schránek a odkládacích prostor. Asi dědictví po někdejších MPV. Řidič má k dispozici dvouramenný multifukční volant. Vlevo jsou tlačítka pro ovládání počítače a rádia, vpravo umožnují ovládání tempomatu a asistentů pro jízdu v pruzích. K těm patří jedna z mála výtek: orientovat se v systému jejich hlášek dalo trochu práce, a navíc systém varoval, i když reagovat nemusel nebo spíš neměl. Například kvůli výraznému pruhu spojovacího asfaltu mezi pruhy, považoval to za plnou čáru. Systém varuje i před přiblížením k okraji vozovky, který však zejména úzkých okreskách při vyhýbání protijedoucímu vozidlu poněkud ruší. Bezpečnostní nabídka je na vůz této kategorie neobvykle rozsáhlá. Crosstar detekuje chodce za tmy, varuje i před cyklisty mířícími do trasy vozu, varuje před čelní srážkou a sám aktivuje brzdy. To jsou reakce na nouzové situace, ale řidič rád využije adaptivní tempomat, udržuje odstup jak na dálnici, tak ve městě při zácpě.
Hybridní pohoda
Honda Jazz Crosstar se dodává jen s jedním motorem a také pouze s automatickou převodovkou. Ta má kromě klasické čtveřice režimů (P, R, N, D) pátou možnost B, která podporuje hybridní systém – při delší jízdě z kopce zvyšuje rekuperaci energie a tedy dobíjení akumulátoru. Ve městě se tak volba B dá používat na pozvolné brzdění – po sundání nohy z plynu auto citelně zpomaluje. Při sjíždění z velkého kopce drží Crosstar rozumnou rychlost, ve městě si pak často vystačíte jen s plynovým pedálem na zvyšování rychlosti a „automatické“ zpomalování. Chce si to ovšem natrénovat, v některých oblastech to bude zdržovat.
Crosstar se startuje bezklíčově. Benzinový čtyřválec dá o sobě vědět až po chvíli. Hybridní ústrojí kombinuje dva elektromotory a spalovací motor o objemu 1,5 l. Nabízí 80 kW (109 k) a zrychlení za 9,4 s z 0 na 100 km/h, a opravdu akceleruje svižně. Výrobce slibuje i 3,6 l/100 km, při testu na sněhem zavátých komunikacích jsme dosáhli průměru 5,1 l/100 km. Ale to byly extrémní podmínky, při nichž se těžko dalo správně posoudit řízení a podvozek. Jim se budeme věnovat při dalším testu základního modelu Honda Jazz, který bychom měli prověřit za klimaticky příznivějších podmínek.
Závěr
Honda dokázala u nové generace modelu Jazz dobře využít zkušeností z předchozích variant. Najdete tu řadu chytrých řešení, takže ji lze doporučit jak jednotlivcům, tak ženám, ale i díky svému prostoru méně početným rodinám. Je prostorná, komfortní, pohodlná, příjemná – prostě vydařená. Zvenčí možná nezaujme, ale stačí týden, abyste si ji oblíbili. Časem třeba i zapomenete, že tohle vše stojí 609 900 Kč. Aktuálně dostanete k výbavě All Inclusive sadu příslušenství Functional Robust (16 000 Kč) zdarma.
Plusy: prostornost, komfort v interiéru i při jízdě, infotainment, funkční hybridní systém
Mínusy: jedna verze motoru a výbavy
Technická data:
- Motor: 1,5 i-MMD Executive
- Objem: 1498 ccm
- Největší výkon spal.motoru: 72 kW/98 k/5500-6400
- Točivý moment spal.motoru: 131/4500-5000
- Největší výkon elektromotoru: 80kW/109 k
- Točivý moment elektromotoru: 253
- Délka/šířka/výška: 4009/1725/1556 mm
- Rozvor: 2520 mm
- Objem kufru: 298/838/1199 l
- Pohotovostní hmotnost: 1325 kg
- Užitečné zatížení: 385 kg
- Objem nádrže: 40 l
- Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
- Největší rychlost: 173 km/h
- Spotřeba (kombinovaná): 4,8 l
- Emise CO2: 110 g
Financování – Honda Financial Services
Reprezentativní přiklad financovaní pro model HONDA Jazz Crosstar 1.5 e:HEV Executive e-CVT „Honda Správná Volba“. Toto financovaní získáte za následujících podmínek: pořizovací cena vč. DPH 609 900 Kč, výše úvěru 365 940 Kč, při akontaci: 243 960 Kč, úroková sazba: 2,71 % p.a.; 1.–47. měsíční splátka úvěru: 3 915 Kč; splátka včetně pojištěni (HAV i POV): 5 255 Kč, minimální garantovaná budoucí hodnota/48. splátka 213 465 Kč, poplatek za poskytnuti úvěru: 0 Kč, délka úvěru 4 roky, při plánovaném nájezdu 20 000 km ročně.