Třetí ročník šampionátu ecoRally představí do sezóny 2024 řadu novinek. Mezi hlavní patří statut Mistrovství ČR a nový silný partner – společnost ČEZ.
Seriál určený primárně sériovým elektromobilům zároveň navazuje na osvědčenou podporu technologického partnera, společnosti PHOENIX CONTACT, která zajišťuje kompletní dobíjecí infrastrukturu během jednotlivých soutěží. Seriál je zároveň vstupní bránou do motorsportu, své kategorie mají také vozy bez alternativního pohonu a historici.
Seriál MČR v ecoRally bude v roce 2024 zahrnovat celkem šest soutěží. Zavedené zastávky letos doplní dvě zcela nové soutěže, které posádky zavedou do atraktivních míst Beskyd a Železných hor. Šampionát již tradičně zahájí v polovině března jediná česká soutěž, která je zároveň součástí světového poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup – českokrumlovská ČEZ Czech New Energies Rallye. Tyto tři soutěže dál doplní závody Futures Contproduct Classic Rally Morava, Bohemia ECO energy Regularity a 3. Agrotec ECO Rally Hustopeče. Každá ze soutěží musí dle předpisů nabídnout minimálně 200 soutěžních kilometrů, přičemž na každém testu čekají na posádky desítky měřicích bodů, ve kterých je hodnocena jejich odchylka od ideálního času s přesností na desetinu sekundy. Hodnocení mistrovství zahrnuje kombinaci spotřeby a výsledku regularity, zcela po vzoru nových předpisů zavedených ve světovém poháru Bridgestone FIA ecoRally Cup zajímavostí je soutěž značek vozidel. Pro hodnocení v absolutní klasifikaci získají v každé rally body dvě nejvýše umístěné posádky s vozidly dané značky. Vítězem se pak stane automobilka s nejvyšším počtem získaných bodů.
Rychlé dobíjení
Novým partnerem seriálu Mistrovství ČR v ecoRally se od letošního roku stala společnost ČEZ. „Jsme rádi, že jsme se mohli stát partnery seriálu Mistrovství ČR pod hlavičkou Autoklubu ČR. Vnímáme toto partnerství jako spojení lídrů. Zatímco ecoRally je největším českým podnikem svého druhu, je ČEZ provozovatelem nejvýkonnější a nejdůvěryhodnější sítě veřejných dobíjecích stanic v České republice. Věříme, že posádky, které během jednotlivých soutěží seriálu zavítají k našim dobíjecím hubům, ocení rychlost čerpání energie a minimální čekací doby. Během roku chceme naši síť dále zkvalitňovat, a na jeho konci nabízet řidičům služby více než 110 ultrarychlých stanic,“ říká Tomáš Dzurilla, ředitel elektromobility ČEZ, který dodal, že půjde o bezemisní elektřinu.
Seriál závodů PHOENIX CONTACT České Trophy v ecoRally zůstává beze změn, stejně jako samostatné hodnocení PHOENIX CONTACT pohár ve spotřebě a PHOENIX CONTACT pohár regularity v ecoRally. Právě technologický partner Phoenix Contact je společně se společností Elexim a jejich řešením MyBox dodavatelem nabíjecího řešení elektromobilů v průběhu každé soutěže. „Naše společnost se elektromobilitou zabývá už od jejího zrodu a její rozvoj je důležitou součástí naplňování naší vize All Electric Society. Tato vize předpokládá klíčovou roli elektrické energie a současně její dostupnost z obnovitelných zdrojů pro každého. Budoucnost přináší v této oblasti obrovské výzvy, ale také velké příležitosti. Z toho důvodu podporujeme již třetím rokem tento šampionát spolu s naší partnerskou značkou nabíječek MyBox,“ říká Radim Roček, obchodní a marketingový ředitel Phoenix Contact.
Opět veteráni
Na své si přijdou také milovníci historických vozidel. Pro ně je vypsaná Česká trophy v rally pravidelnosti historických automobilů, které se mohou zúčastnit jezdci a spolujezdci s platnou mezinárodní licencí nebo jakoukoliv licencí vydanou AS Autoklubu ČR, a to včetně denních licencí. Vedle elektromobilů a historiků je v rámci seriálu vypsaná i Česká trophy v rally pravidelnosti pro libovolné soudobé automobily. Startovat mohou vozy od roku výroby 1999. Nutnou podmínkou je povolení k provozu na veřejných komunikacích. Pravidla licencí jsou stejná u historických vozidel.
„Jsem velice rád, že se pod hlavičkou Autoklubu České republiky podařilo zrealizovat seriál, který umožňuje vstoupit do motorsportu takto jednoduchou formou a letos bude pokračovat již svoji třetí sezónou, navíc s oficiálním statutem MČR v ecoRally. Tento typ soutěží je ve světě velmi populární a na neustálém vzestupu. Zapojit se do soutěže v rally pravidelnosti může prakticky kdokoliv, výhodou jsou i výrazně nižší náklady na účast v porovnání s ostatními disciplínami rally. Pokud se takové posádce forma závodů zalíbí, může nejen postoupit mezi vozy s alternativními pohony, ale v rámci šesti českých soutěží zapracovat na své výkonnosti a postupně se propracovat až na úroveň mezinárodní série FIA,“ hodnotí potenciál seriálu určeného běžným sériovým automobilům bez úprav, do kterého se může zapojit každý držitel běžného řidičského oprávnění, Tomáš Kunc, generální sekretář automobilového sportu Autoklubu ČR.