Dacia Duster: Zase do fronty?

Na model Duster první generace se obrazně řečeno stály fronty, čekací doba byla po objednávce až několik měsíců. Budou potřebovat zájemci o faceliftovaný model Dacia Duster stejnou trpělivost?

Za tři roky se prodalo v Evropě téměř půl milionu dusterů, což je obrovský úspěch rumunské značky. Modernizace je viditelná již zvenčí, změnily se příď i záď, zmodernizovány byly světlomety. Za důležitější a současně i významnější však považuji změny v interiéru a technice.

Změny a nezměny

Přístrojová deska je pohlednější, i když tvrdost použitých materiálů suverénně odolala. Ve výbavě může být tempomat s omezovačem rychlosti, pohodlněji se sedí na předních prodloužených sedácích a potěší i některé přesuny a novinky.

Elektrické ovládání předních oken se konečně přestěhovalo na dveře a u řidiče sjede sklo automaticky dolu i nahoru, bez nutnosti držení páčky. Po modernizaci se našlo místo pro multifunkční displej navigace MediaNav, mimochodem fungující spolehlivě, ale tak hluboko, že ke sledování cesty na mapě při jízdě je nejvhodnější spolujezdec. Pro joystick na ovládání zpětných zrcátek se jistě dalo najít vhodnější místo než je prostor pod pákou ruční brzdy. Pohlednosti interiéru pomohly maličkosti jako zvětšení čalouněné plochy ve dveřích a pevný kryt zavazadelníku. Bohužel páté dveře se nadále otevírají jen většinou zašpiněným tlačítkem.

Motor a převodovka

Ověřený turbodiesel 1.5 dCi (80 kW) skupiny Renault je nyní sice nyní o poznání lépe odhlučněn, ale o jeho přítomnosti rozhodně nelze pochybovat. Zvyknout si je třeba na neobvykle krátké zpřevodování: místo jedničky na rovině doporučuji začínat na dvojce a po městě se dá jezdit i na pětku. Na dálnici (120 – 130 km/h) by se hodila sedmička: na šestý rychlostní stupeň se zvuk motoru dral do kabiny velmi důrazně a navíc od 120 km/h výš rychle roste spotřeba.

Naopak pochvala patří komfortnímu podvozku, které vyhoví ve městě i v terénu. Nerovnosti na silnicích zvládá s přehledem, ovšem při rychlém průjezdu zatáčkami je třeba počítat se zřetelným  náklonem. Spotřeba je „naftová“, tedy docela příznivá a v průměru lze počítat s méně než 7 l na 100 km, nicméně oficiálně udávaný průměr 5,2 l/100 km je těžko dosažitelný. Zejména na dálnici doporučuji jezdit pod povoleným rychlostním limitem. Jinak počítejte až s 9 l/100 km.

Dva systémy

Systém pohonu všech kol má tři možnosti a ty se volí otočným kolečkem. Většinou si vystačíte s tou prostřední, tedy „auto“, která zajišťuje elektronické připojování zadních kol v případě potřeby. Základní je však pohon pouze přední nápravy, k dispozici je i varianta „lock“ do terénu s připojením zadní nápravy nastálo. Mimo zpevněné vozovky si Dacia Duster jak kvůli systému 4×4, tak světlé výšce (210 mm) může dovolit dost. Novinkou faceliftovaného modelu je režim Eco, který snižuje spotřebu tím, že zpomaluje reakci motoru na plynový pedál. Zatímco systém 4×4 je účinný, vliv režimu Eco je těžko zaznamenatelný.

Rádius Dacie Duster se neomezuje na zpevněné vozovky

Příznivá cena

Velkým trumfem Dusteru zůstává cena, a to i v případě, že si půjdete pro čtyřkolku se zafixovanou představou „cena od 249 990 Kč“. Tento údaj platí pro verzi 4×2 a základní výbavu Access. Nejlevnější čtyřkolka se prodává od druhého stupně výbavy Cool (klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická okna vpředu) a od 319 900 Kč, přičemž pod kapotou najdete ne právě úsporný motor benzinový motor 1.6. Kdo chce naftu, což je velmi logické rozhodnutí, musí zvolit ještě o stupínek vyšší výbavu Arctica s cenou od 394 900 Kč. S naftovým motorem je ovšem výhodnější vybrat Duster v nejvyšší verzi Exception. Připlatíte sice dalších 20 000 korun, ovšem získáte navíc navigaci, tempomat, parkovací senzory vzadu, litá kola a elektrická zadní okna. Testovaná čtyřkolka byla tak dražší téměř o sto tisíc než její skromnější a levnější benzinová varianta. Mimochodem, některou čtyřkolku u nás zvolí plná polovina zákazníků (v Evropě jen 20 procent). Je to logické, kdo vskutku potřebuje pohon všech kol a jedná se mu o efektivitu, ne efekt, pak je volba dusteru zákonitá.

Dacii Duster to sluší i v nové rezidenční čtvrti

Dacii Duster to sluší i v nové rezidenční čtvrti

Závěr

Dacia i díky modelu Duster patří mezi rychle rostoucí značky. Poměr užitná hodnota versus cena u tohoto SUV je vskutku vynikající, vždyť na modely srovnatelné schopnostmi a výbavou potřebujete cca o 100 000 korun víc. Takhle levnou a schopnou čtyřkolku prostě od jiné značky nekoupíte.

Plusy: poměr užitku a ceny, schopnosti v terénu, světlá výška, odolné plasty v interiéru, komfortní podvozek

Minusy: příliš krátké zpřevodování, hlučnější motor, použité materiály, spotřeba ve vyšších rychlostech

Cenový přehled (Dacia Duster)

Nejlevnější verze                                249 900 Kč (1.6 16V/77 kW 4×2 Access)

Základ s testovaným motorem          394 900 Kč (1.6 dCi/80 kW 4×4 Arctica)

Testovaný vůz                                    414 900 Kč 1.6 dCi/80 kW Exception

Značkové financování Dacia Finance

Akce 50/50 – zaplatíte na počátku jen polovinu ceny vozu, druhou polovinu máte rok jako rezervu. Platíte jen pojištění, po roce doplatíte zbytek. Nabídka financování credit 50/50 platí při využití Dacia Finance. Dacia Duster, cena vozu 249 900 Kč, délka úvěru 12 měsíců, výše úvěru 124 950 Kč, poplatek za uzavření smlouvy 2 499 Kč, výpůjční úroková sazba 0,0% p. a., RPSN včetně havarijního pojištění 9,5%, 11 měsíčních splátek pojištění ve výši 1 185 Kč, 12. splátka ve výši 124 950 Kč, 12. splátka včetně pojištění 126 135 Kč, celkové platby za vozidlo včetně havarijního pojištění a povinného ručení 266 619 Kč. Dacia Finance znamená financování poskytované společností RCI Financial Services, s.r.o.