CZECHBUS: Elektromobilita není jediná cesta

Také 7. ročník veletrhu Czechbus potvrzuje zvýšený zájem firem i zákazníků o elektromobilitu. Současně veletrh a vyjádření zástupců firem naznačuje, že to není jediná cesta.

Elektromobilita v oblasti veřejné, zejména městské dopravy má velký význam. (Mnohem větší než násilně prosazovaná elektromobilizace osobních vozidel.) Zájem výrobců o tento segment prokázal i aktuální sedmý ročník veletrhu Czechbus na pražském Výstavišti. Současně prezentace novinek potvrdila, že elektřina nepředstavuje jedinou cestu. Důraz je i na plynové pohony a stranou nezůstávají ani klasické dieselové pohony.

Dalším výrazným trendem je i důraz na bezpečnost cestujících. Dobře to lze prezentovat na novince, zájezdovém autobusu Mercedes-Benz Tourismo, kterou firma charakterizuje slovy úsporný, komfortní, funkční a bezpečný.

Aktivní i pasivní bezpečnost

Bezpečnost zajišťuje řada prvků pasivní i aktivní bezpečnosti, přičemž rozsáhlou bezpečnostní výbavu lze individuálně přizpůsobit podle typu požadovaného nasazení. Patří sem např. asistent nouzového brzdění Active Brake Assist 3 (ABA 3), tempomat k regulaci odstupu vozidel (ART), asistent bdělosti Attention Assist (AtAs. Již v sériovém provedení je bezpečnostní technika tohoto nového zájezdového autobusu zcela vzorová, v maximální výbavě naprosto nepřekonatelná. Od jara 2018 nabídne Mercedes-Benz tento zájezdový autobus také s novým systémem Active Brake Assist 4, jediným asistentem nouzového brzdění pro zájezdové autobusy, který automaticky zabrzdí nejen u překážek jedoucích či stojících před ním, ale také u chodců.

Také pasivní bezpečnost nastavuje laťku v tomto segmentu skutečně vysoko: Pokud by i přes veškerá bezpečnostní opatření došlo k nehodě, ochrání jedinečný systém Front Collision Guard (FCG) při nárazu řidiče i spolujezdce. Jeho deformační prvky cíleně absorbují energii, místo řidiče umístěné na masivním rámu se včetně volantu, pedálů i sedadla posune dozadu, a zvětší tak prostor řidiče pro přežití. Zcela nová kostra autobusu s diagonálním vyztužením poskytuje cestujícím i řidiči maximální prostor pro přežití v případě převrácení vozidla na bok.

Nové elektrobusy

Doslova světovou premiéru měl na veletrhu nový elektrobus Škoda E City, který vznikl ve spolupráci s firmou Iveco. Ta dodala karoserii. “Elektrobusy jsou velký trend. Jsou tiché, v místě provozu bez emisí a infrastruktura k jejich dobíjení není komplikovaná. Jen v posledních letech jsme představili hned několik typů. Nové představený model E City je zajímavý především modulární koncepcí výzbroje, která umožňuje velmi snadno přizpůsobit provedení vozidla na míru požadavkům konkrétního zákazníka. K dvanáctimetrové variantě přibude brzy také kratší desetimetrová a dlouhá osmnáctimetrová verze,“ představil novinku obchodní ředitel Škoda Electric Radek Svoboda.

Nepředstavovaly se jen velké městské autobusy. Mezi české premiéry patří i minibus Iveco Daily Electric, který byl sice uveden do prodeje roku 2009, ale od té doby je průběžně vylepšován.  Získal si spoustu obdivovatelů díky své efektivnosti, univerzálnosti a šetrnosti k životnímu prostředí, k níž je potřeba připočíst i 100% recyklovatelné akumulátory. Tento minibus s nulovými emisemi je ideální pro městská centra a kyvadlovou dopravu. Má dojezd 110 či 160 km se dvěma nebo třemi sodíko-niklovými akumulátory o vysoké hustotě v kombinaci s ultrakapacitory o vysokém výkonu, které zlepšují výkon vozu a životnost akumulátorů.

Jiné alternativy

Kromě klasických výkonných dieselových jednotek, samozřejmě modernizovaných a splňujících nejpřísnější emisní normy, roste i nabídka dalších alternativních pohonů.  Širokou paletu těchto vozů představilo Iveco, které jako celosvětový výrobce nejen autobusů má jednu ze svých hlavních výrobních základem ve Vysokém Mýtě.

Iveco Bus nabízí vozidla na hybridní pohon a zemní plyn, nově vozy řady Crossway ve verzi Natural Power, k jejichž pohonu využívá kombinaci zemního plynu a biometanu. Toto ekologické řešení zaručuje snížení emisí pevných částic téměř na nulu a emisí oxidu dusíku o více než třetinu. Také hlučnost je snížena polovinu. Vůz na Vůz Low Entry Natural Power, který měl českou výstavní premiéru, na veletrhu Busworld 2017, kde byl představen poprvé, získal titul “Sustainable Bus of the Year 2018” v kategorii meziměstských vozů. Dalšími novinkami a lákadly v expozici Iveco jsou třínápravový Crossway Low Entry o délce 14,5 m, který měl rovněž nedávno v Kortrijku světovou premiéru, a tahákem na venkovní ploše model Evadys v nové turistické verzi. Zaujme jistě i ekologická řada minibusů BLUE POWER.

Czechbus je čím dál tím populárnější přehlídkou autobusů, současně ale i problémů a řešení veřejné dopravy. Svou skladbou i nabídkou zaujme jak odborníky, tak laickou veřejnost se zájmem o tento typ vozidel.