Citroën SpaceTourer Bussines Lounge 2.0 BlueHDi: luxusní kancelář

Stejně jako u motoru objem nic nenahradí, takřka totéž platí o prostoru. Dá se sice dát box na střechu, připevnit zahrádka nebo připřáhnout vozík, ale pokud se lidi i náklad vejdou pod jednu střechu, je to tak nejlepší. Tuhle službu nabízí Citroën SpaceTourer.

Jeho kapacita ovšem neudiví, vždyť se jedná o sourozence užitkové verze Citroen Jumpy. Francouzská značka jím nahradila MPV Citroen C8, přičemž užitkového původu se obávat nemusíte. Označení „Bussines“ nebo „Bussines Lounge“ opravdu sedí. SpaceTourer vyhoví početné a na pohodlí zvyklé rodině, poslouží firmě k dopravě obchodníků na jednání, vyhoví i menšímu týmu sportovců a spokojena s ním bude i méně početná rodina, protože jí zůstane dost prostoru na zavazadla i výbavu pro nejrůznější aktivity. Testovaný model byl ve střední verzi „M“ (4,95 m), ale existují i kratší XS (jen v provedení Bussines) a nejdelší XL (5,30 m) až pro devět osob, navíc i při plném obsazení v ní zůstane dost místa na kufry a jiné propriety. Cenový rozdíl mezi verzemi je s DPH jen 30 000 Kč.

Osobní charakter

Osobní verzi signalizují již zvenčí boční zatmavená okna, zevnitř s roletkami, a xenonové světlomety. Rozlehlé boční posuvné dveře ovládají elektromotory, takže stačí škubnout za kliku a objeví se rozlehlý vstupní otvor. Posuvné dveře na obou stranách lze ovládat také tlačítkem na palubní desce, na klíčích a stejnou možnost mají i cestující ve druhé řadě, kteří mají na hraně dveří další tlačítko.

Schůdek vzhledem k výše umístění podlaze je vítaný i nutný.  Přední dvojice sedadel jsou typická „křesla“, přičemž v této vyšší výbavě řidiče hýčkají elektrické ovládání, masážní funkce i různí pomocníci jízdní pomocníci (o nichž dále). Druhá řada v tomto provedení měla také dvě samostatné sedačky a boxem uprostřed,, třetí řada je pro tři. Díky drážkám v podlaze můžete sedadla různě posunovat, otáčet i vyjímat, takže za přední dvojicí lze vytvořit extrémně rozlehlý nákladový prostor o objemu přes čtyři kubíky, skvěle přístupný jak z boku, tak odzadu. Páté dveře jsou ovšem vskutku rozlehlé, s čímž je třeba počítat při parkování. Je třeba pro jejich otevření nechat dostatek místa.

Ačkoliv se sedá hodně vysoko a jak řidič, tak posádka mají příjemná rozhled na cestu i její okolí, Citroen SpaceTourer není nijak přehnaně vysoký. Díky celkové výšce (i s ližinami) bez problémů můžete vjíždět do většiny krytých parkovišť!

Řidič

Výbavu Bussines Lounge neocení jen posádka, ale také řidič za volantem. Brzy si zvyknete na výsuvný head-up displej, který promítá aktuální rychlost, limit rychlosti a v případě aktivní navigace na něm vidíte i pokyny, kam odbočit. K dispozici je i aktivní tempomat, navigace, vyhřívaná přední sedadla včetně velmi pokrokové masážní funkce u řidiče. Rozlehlý vůz potřebuje také parkovací asistenty a nejlépe kameru, která rovněž pomáhá umístit rozměrné auto do mezer. Jen její rozlišení by mělo být současnější, nicméně potřebnou službu poskytne. Mohla a měla by být ale lepší.

Motor a spotřeba

Ze tří motorů pro SpaceTourer  dvoulitr BlueHdi s výkonem 150 koní je k dispozici pouze s manuální převodovkou, zatímco silnější stoosmdesátka zase výhradně s automatem. Výkonnější varianta se po zkušenostech s testovaným motorem jeví až nadbytečná: dává velkému vozu dobrou dynamiku a dá se s ní jezdit při dodržování limitů na dálnici kolem 7,5 l/100 km.  Pro automat hovoří snad jen to, že šestistupňová manuální převodovka nepatří mezi nejpřesnější. Konkurence umí po dálnicích jezdit i rychleji, třeba i 200 km/h, ale na tuhle rychlost není u tohoto citroenu připraven ani podvozek.

Závěr

Do loňského roku v této kategorii měly sólo VW Multivan a Mercedes-Benz Viano. Citroen SpaceTourer se svým bratrským model z koncernu PSA Peugeot Traveller cenově zřetelně výhodnější alternativu k těmto prémiovým derivátům luxusních dodávek. Za SpaceTourer zaplatíte se všemi příplatky maximálně 1,3 milionu (s DPH), u zmíněné konkurence je horní cenová hranice u dvou milionů. Ještě zajímavější je pohled na opačnou stranu cenové úsečky: nejlevnější verzi (velikost XS) 1.6 115 pořídíte již od 635 000/765 580 Kč (bez DPH/s DPH), přičemž akční cena bez DPH začíná na 490 000 Kč. Testovaná základní verze M (2.0 BlueHDi) je bez DPH k mání za 705 000 (Bussines) a 915 000 Kč (Bussines Lounge) – ceny s DPH najdete dále v přehledu. Konkurence začíná zřetelně výše (Multivan 837 000/1 012 000 Kč – bez DPH/s DPH), Mercedes-Benz Viano (905 000/1 070 000 Kč).

Testovaný model poskytuje sedmi cestujícím odpovídající „bussines“ komfort, jsou tu samostatná kožená sedadla, individuální výdechy klimatizace, panoramatická střecha…

Plusy: prostornost a pohodlná sedadla, bohatá výbava včetně prvků aktivní bezpečnosti, živý motor a jeho spotřeba, dobré odhlučnění

Mínusy: podvozek a převodovka, zastaralá kamera

Technická data:

  • Motor: benzinový 2,0 BlueHDi
  • Objem: 1997 ccm
  • Největší výkon: 110 kW/150 k/4000
  • Točivý moment: 370/2000
  • Délka/šířka/výška: 4956/1920/1890 mm
  • Rozvor: 3275 mm
  • Objem kufru: 655/2288/4200 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1705-1719 kg
  • Užitečné zatížení: 1034-1080 kg
  • Objem nádrže: 69 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 10,8 s
  • Největší rychlost: 170 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.: 5,9/4,9/5,3
  • Emise CO2: 139 g

Cenový přehled (Citroën SpaceTourer – ceny s DPH)

Nejlevnější verze                                   768 530 Kč (1,6 BlueHDi 85/115 Bussines)

První cena vozu s test.motorizací       853 050 Kč (2,0 BlueHDi 110/150 Bussines)

Základní cena testovaného modelu   1 107 150 Kč (2,0 BlueHDi 110/150 Bussines Lounge)

Cena testovaného modelu                  1 155 450 Kč (2,0 BlueHDi 110/150 Bussines Lounge)

Nejdražší verze                                      1 222 100 Kč (2,0 BlueHDi 130/177 Bussines Lounge)

Značkové financování s CITROËN FINANCIAL SERVICES:

RELAX a RELAX PLUS – OPERATIVNÍ LEASING PRO SOUKROMÉ OSOBY

Finanční produkt RELAX a RELAX PLUS je určený pro soukromé osoby. Může jej využít i fyzická osoba podnikatel.

RELAX je možnost financování nového vozu bez nutnosti jeho koupě na 24 měsíců nebo 36 měsíců. V tomto případě měsíční splátka obsahuje finanční splátku leasingu bez dodatečných služeb a povinné a havarijní pojištění.

RELAX PLUS je způsob financování nového vozu bez nutnosti jeho koupě, opět po dobu 24 nebo 36 měsíců s maximálním nájezdem 40 000 km nebo 60 000 km. Měsíční splátka obsahuje finanční splátku leasingu, havarijní a zákonné pojištění v plném rozsahu, sadu zimních pneumatik, servis, dálniční známku po celou dobu pronájmu v rámci ČR, poplatky za rádio a silniční daň. Tato splátka je fixována po celou dobu leasingu v rámci uzavřené smlouvy.

VÝHODY PROGRAMU:

› BEZSTAROSTNÉ UŽÍVÁNÍ VOZU
› VŠE NA JEDNOM MÍSTĚ
› NULOVÁ AKONTACE
› STÁLE NOVÝ VŮZ
› POJIŠTĚNÍ V CENĚ