Značka Citroen má nyní v nabídce dva modely s označením C3. Kromě již rok prodávané C-trojky také malé SUV C3-Aircross. Nebudou si brát navzájem zákazníky?
Opak má být skutečností, podle českých zástupců importéra by se měly oba modely spíš podpořit. Společné základní pojmenování C3 prý totiž přiláká větší počet zákazníků, což je výhodou pro obě verze. Co zákazníkům nabízejí, v čem jsou si oba modely podobné a v čem se liší? Mohl jsem testovat oba Citroeny C3 krátce po sobě a tak jsem připravil netradiční „srovnávací test“.
Společný základ
Podvozková platforma C3 Aircross vychází z C-trojky, která přišla na trh o rok dřív a stala se bestsellerem své značky. Citroen C3 se stal jedním ze sedmi finalistů při volbě evropského vozu 2017, a ze 40 nominovaných mezi sedm finalistů o rok později (Auto roku 2018) postoupil iC3 Aircross.
Spřízněnost je také v orientaci na komfort a velkou škálu variant s možností individualizace, zejména v oblasti barevného provedení a kombinací barev. Společné prvky lze zaznamenat ve vnějším vzhledu, od tenkého pásu denního osvětlení LED na přídi, který je propojen také s blinkry a výrazným firemním logem ve středu. Vzhledově jsou si tedy oba modely vizuálně blízké.
Rozměry a prostor
C3 Aircross je ve všech parametrech větší. Už v rozvoru mu přidali konstruktéři přes 60 milimetrů, stejný růst zaznamenal do délky a na výšku dostal přidáno takřka 40 milimetrů. Není tedy divu, že v Aircrossu se cestující mohou cítit volněji. Kabina kompaktních rozměrů nabízí na tuto kategorii výjimečný prostor. Ovšem i základní model C3 patří ve své kategorii k těm prostornějším.
Hlavní rozdíl je v tom, že C3 Aircross má zadní sedadla posuvná a opěradla nastavitelná, takže cestující na zadních sedadlech si mohou upravovat pozici podle svých potřeb a díky vyšší střeše se tu cítí velmi pohodově. Pro přesun zavazadel je důležité, že sedadla dělená 1:2 se dají posunovat samostatně. Základní kapacita kufru (410 l) se dá navýšit na 520 l, a to je tu ještě možnost sklopit opěradlo sedadla spolujezdce a naložit předměty o délce až 2400 mm. Široký vstupní otvor usnadňuje manipulaci se zavazadly. Pokud je podlaha ve zvýšené poloze, klesá kapacita, ale rovná úložná plocha usnadňuje naložení těžkých předmětů. Důležitá je však užitečná hmotnost, v případě C3 Aircross cca o 100 kg vyšší.
C3 Aircross má oproti modelu C3 o dva centimetry vyšší světlou výšku, v němž mu může usnadňovat pohyb systém Grip Control, který přizpůsobuje pohon předních kol porchu. Řidič volí mezi režimy standard, sníh, bláto, písek, ESP off. K dispozici v tomto případě je i systém Hill Assist Descent, který při jízdě z prudkého kopce udržuje stabilní nízkou rychlost jízdy.
Design a škála variant
Francouzi design umí a platí to i pro obě verze modelu C3. C3 Aircross dává k dispozici osm barev karoserie, tři barevná provedení střechy a pět variant interiéru, takže lze dojít až k 85 barevným kombinacím. To neznamená, že všech 85 verzí je k dispozici, ale můžete počítat, že na výběr je kolem 30 provedení. Kromě barev jsou k dispozici stylové detaily, například výrazné střešní nosiče, barevné kryty vnějších zrcátek i ve stejném odstínu orámované světlomety a středy disků kol. Pět provedení interiéru začíná standardním provedením, u něhož neutrální design zvýrazňuje žluté prošívání, až k luxusním s využitím kůže.
Rozdílů však najdete víc než sedm. U C3 Aircross např. nenajdete před několika lety zavedený ochranný prvek „airbumps“, tedy vzduchem plněná ochrana boku. Základní C-trojce dává tento prvek až offroadový charakter, který by samozřejmě lépe slušel malému SUV. Pro C3-Aircross jsou typické výrazně střešní podélníky, připravené k tomu, aby kapacitu pro náklad rozšířil střešní box, nosič lyží nebo zahrádka.
Obdobné jsou, alespoň podle pojmenování (Live, Feel, Shone) i výbavy, nicméně při podrobnějším studiu se najdou zřetelné rozdíly. Základní stupeň Live u C3 není vlastně požadován, ačkoliv má poměrně široký záběr, protože v něm chyběla klimatizace a audiosystém a leckdo se neobejde bez elektricky ovládaných vnějších zrcátek. Ty ale chybí i u základu u Aircrossum, stejně jako rádio,m i když jeho „Live“ má i systém varování před neúmyslným opuštění jízdního pruhu, klimatizaci i Hill Start Assist (pomoc při rozjezdu ve svahu). Takže i zde se vyplatí druhý stupeň „Feeel.
U Aircrossu pak za příplatek můžete např. získat systém automatického podélného parkování i parkování do řady stojících vozidel, k dispozici je systém Grip Control (+ 14 000 Kč).
Shoda pod kapotou
Pro oba modely jsou k dispozici obdobné pohonné jednotky, zážehové motory 1,2 (82 a 110 k) a naftové agregáty BlueHdi 1.6 (100 a 120 k). Oba testované vozy měly stejný motor, silnější ze dvou benzinových, ale rozdíl byl v řazeníModel C3 měl automatickou převodovku, C3 Aircross manuální „šestikvalt“. Výkon motorů je shodný, a i když hmotnostní rozdíl mezi těmito vozy nelze přehlédnout (téměř 100 kg), tak se parametry spotřeby i dynamiky takřka shodují. Nelze však zapomenout, že různé byly převodovky. Podle oficiálních údajů C3 s automatem je svižnější (0-100 km/h 9,8, Aircross 10,2 s, průměrná spotřeba 4,2 a 4,9 l/100 km). Dynamika se mi ale jevila takřka opačně, což měly na svědomí právě rozdílné převodovky. S manuálem se mi dařilo rozjíždět svižněji, a zásadní rozdíl byl v komfortu předjíždění, kde spoléhání na automat bylo někdy na nervy. Navíc ten zvuk automatem vytáčeného motoru. Srovnání spotřeby, která v reálu byla standardně vyšší než na papíře, také rozdíl takřka jednoho litru nepotvrdilo. Průměr v testu se u obou vozidel přiblížil hranici šesti litrů na 100 km.
Závěr
Oba modely se skutečně spíš doplňují, než aby si konkurovaly. Pokud zaujmou svým vzhledem a nabídkou praktických i designových vlastností, dávají výjimečnou šanci vybrat si mezi dvěma variantami podle faktických potřeb klienta. Ten může na jednom místě porovnat dva podobné a přece rozdílné vozy, přičemž C3 Aircross vyhoví i těm, kteří potřebují prostornější vůz a mají rozmanitější potřeby. A pokud si vybere vhodnou kombinaci motoru a výbavy s manuálem, nemusí platit za větší a praktičtější C3 Aircross o mnoho víc…
Technická data
C3 C3 Aircross
- Motor zážehový 1,2 zážehový 1,2
- Objem 1199 ccm 1199 ccm
- Největší výkon 81/110/5500 81/110/5500
- Točivý moment 205/1500 205/1500
- Délka/šířka/výška 3996/1749/1474 mm 4154/1756/???? mm
- Rozvor 2540 mm 2604 mm
- Objem kufru 300/922 l 410/1289 l
- Pohotovostní hmotnost 1055 kg 1159 kg
- Užitečné zatížení 459 kg 621 kg
- Objem nádrže 42 l 42 l
- Zrychlení 0-100 km/h 9,8 s 10,2 s
- Největší rychlost 185 km/h 185 km/h
- Spotřeba (město/mimo město/komb.)6,8/4,2/5,2 5,7/4,5/4,9 l/100 km
- Emise CO2 118 g 112 g
Cenový přehled
Citroën C3
- Nejlevnější verze: 244 900 Kč (1,2 PureTech 68 Man Live)
- První cena vozu s test motorizací: 354 900 Kč (1,2 PureTech 110 EAT6 Feel)
- Základní cena testovaného modelu: 399 900 Kč (PureTech 110 EAT6 Shine)
- Cena testovaného modelu: 443 700 Kč (1,2 PureTech 110 EAT6 Shine)
- Nejdražší verze: 409 900 Kč (1,6 BlueHDi 100 MAN Shine)
C3 Aircross
- Nejlevnější verze: 309 900 Kč (1,2 PureTech 82 MAN Live)
- První cena vozu s test.motorizací: 374 900 Kč (1,2 PureTech 110 MAN Feel)
- Základní cena testovaného modelu: 424 900 Kč (1,2 PureTech 110 MAN Shine)
- Cena testovaného modelu: 479 900 Kč (1,2 PureTech 110 MAN Shine)
- Nejdražší verze: 489 900 Kč (1,6 BlueHDi 120 MAN Shine)
ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ S CITROËN FINANCIAL SERVICES
ÚVĚR S 0% ÚROKOVOU SAZBOU
Produkt pro krátkodobé financování vozu v případě, že máte k dispozici 50% akontaci.
PODMÍNKY A VÝHODY
- Úvěr pro všechny modely nových osobních a užitkových vozů značky Citroën
- Skutečný úrok 0%
- Délka financování od 1 roku do 3 let
- Akontace 50% až 80 % z ceny vozu
- Povinné ručení ZDARMA pro délku financování na 1 rok
- Možnost využití bonusů na povinné ručení na 2 a 3 roky
- Výhodné pojistné sazby
- Poplatek za zpracování smlouvy dle délky financování
RELAX a RELAX PLUS – OPERATIVNÍ LEASING PRO SOUKROMÉ OSOBY
Finanční produkt RELAX a RELAX PLUS je určený pro soukromé osoby. Může jej využít i fyzická osoba podnikatel.
RELAX je možnost financování nového vozu bez nutnosti jeho koupě na 24 měsíců nebo 36 měsíců. V tomto případě měsíční splátka obsahuje finanční splátku leasingu bez dodatečných služeb a povinné a havarijní pojištění.
RELAX PLUS je způsob financování nového vozu bez nutnosti jeho koupě, opět po dobu 24 nebo 36 měsíců s maximálním nájezdem 40 000 km nebo 60 000 km. Měsíční splátka obsahuje finanční splátku leasingu, havarijní a zákonné pojištění v plném rozsahu, sadu zimních pneumatik, servis, dálniční známku po celou dobu pronájmu v rámci ČR, poplatky za rádio a silniční daň. Tato splátka je fixována po celou dobu leasingu v rámci uzavřené smlouvy.
VÝHODY PROGRAMU:
› BEZSTAROSTNÉ UŽÍVÁNÍ VOZU
› VŠE NA JEDNOM MÍSTĚ
› NULOVÁ AKONTACE
› STÁLE NOVÝ VŮZ
› POJIŠTĚNÍ V CENĚ