Citroën C3 1.6 HDi: Kam s ním?

Nerudovská otázka v titulku neříká, že nový Citroen C3 by měl být odložen jako nepotřebný. Jen naznačuje, že třetí generace Citroenu C3 se nedá zařadit do tradičních kategorií. A přináší to úspěch!

V Evropě se za necelého půl roku od příchodu této generace prodalo již přes 100 000 nových cé-trojek, objednávky za první čtvrtletí meziročně stouply o 70%. V Česku se za první čtyři měsíce roku 2017 prodal téměř trojnásobek nových C3 (oproti stejnému období předchozího roku.)

V zásadě se jedná o pětidveřový hatchback, ale v nejvyšší výbavě se můžete chlubit, že máte malé SUV. Dá se použít i pojmenování crossover, které se používá pro vozidla rozkročená napříč několika kategoriemi. Mezigenerační proměna je tak razantní, že u jiné značky by možná zvolili nové jméno. Ovšem Citroen má číslování odvozené podle velikosti.

Velký vliv na dojem z nového designu, který je zjevně inspirován C4 Cactus, má přední partie se světlomety rozdělenými ve třech liniích. Působivé jsou zejména velká kulatá světla a úzká směrová diodová světla. Velmi výrazným prvkem je ochranný prvek Airbump s plastovými lištami a kapslemi, jehož praktické i designové uplatnění si Citroen vyzkoušel již u modelu C4 Cactus. Signalizuje současně i to, že máte tento vůz ve vyšší výbavě, protože k základu LIVE ho nekoupíte. Dodává se za příplatek 5500 Kč.

 

Personalizace vně i vevnitř

S pomocí devíti základních barev karoserie můžete vykouzlit celkem 36 různých barevných variací. Barvy karoserie (devět) můžete kombinovat s odlišně zbarvenou střechou (tři – bílá, černá, červená), zvolit můžete i barvu vnějších zrcátek, lištu kolem mlhovek či polep sloupku C. Dostat se tak můžete až na 36 různých kombinací. To odpovídá dalšímu trendu u tohoto modelu, u něhož se dává značný prostor k personalizaci. Individuální přání můžete uplatnit také v interiéru (několik dekorů a barev). Originálně působí barevně olemované výdechy. Plasty jsou jako u většiny malých vozů nyní tvrdé a najdou se i některé další ne právě dobře doladěné prvky (zvuk před startováním, dorazy stěračů). Nad okny například chybí madla na přidržení, naopak rád pochválím poutka na dveřích (jako u kufru) a také kolečka na nastavování opěradla předních sedadel.

Přístrojová deska se mi jeví jako vcelku vydařené kombinace digitalizace a klasiky. Zachovala si totiž docela tradiční vzhled s „budíky“, včetně již leckdy opomíjeného ukazatele stavu paliva nebo teploty. O několik tlačítek ji připravila instalace multimediálního systému, ovšem dotykové ovládání (rádio, klimatizace/topení, navigace i vypínání systému start/stop) není optimální. Musíte vždy příslušné okno na displeji přepnout. Nevím, zda je to pokrok, na tlačítka si totiž vždy zvyknu a pak bývá přepínání leckdy i jednodušší než u dotykové obrazovky. Volant padne dobře do ruky a dává možnost ovládat tlačítky audio, propojit telefon a pod volantem je tradiční páčka pro tempomat.

Sedadla jsou francouzsky pohodlná (jiný výraz pro měkká křesla) a bez výraznějšího bočního vedení. Pro cesty po městě dobrá, na delších cestách se to chce párkrát protáhnout, aby záda nerozbolela. Vzadu budou spokojené děti a dospělí do 180 cm, kterým může někdy vadit, že se zadní okna nedají stáhnout až zcela dolů.

Kufr má značný objem (300 l je na tuto kategorii dobrý údaj) a také jeho zvětšení na 922 l je výborné. Zavazadelník má navíc pravidelný tvar (šířka 103 cm) a pod dnem najdete dojezdovou rezervu. Nakládací hrana je však dost vysoko, po rozšíření vznikne schod a škoda, že se nepamatovalo na nyní časté háčky na tašky a upínání.

Integrovaná kamera

Ačkoliv „SUV“ C3 vyhlíží docela mohutně, na délku (3996 mm, plus 55 mm) se zase až tak nevzdálilo od tvarově a designově zcela odlišné předchozí generace. Díky slušné šířce (1750 mm, plus 20 mm) i výšce (1470 mm) je zejména vpředu i na ramena dost místa. Řidič má poměrně vysoký posaz a dobrý výhled, jen musí počítat s masivními předními sloupky. Dozadu je širokým oknem dobrý výhled, které při parkování podporovala příplatková kamera.

Další kamera vás překvapí pod předním zrcátkem. Na některých trzích – včetně českého – můžete mít příplatkovou (7700 Kč) full HD kameru s vestavěným GPS, která v úhlu 120 stupňů může zaznamenávat dění kolem vozu, pořídit stiskem tlačítka fotku nebo video. Jedinečná je možnost ji integrovat do vozu, což jiné automobilky nenabízejí. Obvykle si ji musíte dokupovat a instalovat. Kapacita kamery s vestavěným GPS je 16 GB, a pokud se paměť zaplní, tak se záznam automaticky přepisuje. V případě nehody automaticky uloží období desítek sekund před kolizí a po ní. Nahrávky můžete i sdílet přes mobilní telefon.

Nafta prodloužila dojezd

Z pěti motorů jsou tři benzinové a dva naftové. Testovaný model měl silnější dieselovou variantu, která potěšila při pohledu na dojezd. Téměř 900 km. To je dobrý údaj pro toho, kdo kombinuje popojíždění po městě (typické užití menších automobilů) častěji s cestami do vzdálenějších míst. Počítat však musí s tím, že ve stanovených intervalech musí doplnit i adBlue – vedle otvoru pro naftu je další na dolévání močoviny kvůli snížení emisí. Silnější turbodiesel se osvědčil na delších trasách, kde si bral při klidné jízdě necelých pět litrů na sto kilometrů (90 km/h – 1650 otáček). Rychlá dálniční jízda (130 km/h – 2500 otáček) i pohyb po městě odběr pohonných hmot zvýšily cca o litr. V aglomeraci je pak problém, že pokud chcete dodržovat obvyklý rychlostní limit 50 km/h, tak musíte jezdit na trojku. Čtyřka při této rychlosti točí jen 1000 otáček, a ačkoliv se agregát dobře sbírá odspodu, většinou je třeba přeřadit ze čtyřky na trojku. Láká to k tomu jezdit o trošičku rychleji nad padesát…

Na silnici

Aktuální model C3 je nastaven francouzsky komfortně. Standardně jsou vozy podle výbavy na 15 a 16palcových kolech, testovaná varianta „obula“ příplatkové sedmnáctky s velmi vydařeným designem. Přes tato větší kola, která nejsou úplně typická pro tuto kategorii, nabídl Citroen C3 dobrý komfort. Vyžehlí většinu nerovností, jen při rychlých přejezdech výraznějších nerovností se ozve od zadní nápravy obvyklé bouchnutí. Směrová stabilita je přijatelná do povolených limitů (130 km/h), přestože řízení nepatří mezi nejcitlivější. Manuální převodovka pro všechny motory je jen pětistupňová a možná i z tohoto důvodu jsou dráhy až rozvleklé. Bezpečnost za volantem zvyšuje standardně instalované varování o vozidle v mrtvém úhlu, přikoupit se dá varování před neúmyslným přejetím pruhu.

Závěr

Zajímavý a dobře vyhlížející malý automobil. Zaujme ty, kteří preferují styl, osobitost a vzhled před jízdními vlastnostmi. Na komunikacích se vyčleňuje z šedého průměru a je – ve výbavě SHINE – nepřehlédnutelný. Jeho domovem je však především město. Ve své třídě patří mezi ty prostornější a také cenově přijatelnější. Český ceník začíná na částce 234 900 Kč (LIVE), přičemž zejména za prostřední variantu výbavy (FEEL) je příplatek jen 20 000 korun. Ani nejvyšší standard není předražený (od 299 900 Kč). Na testovaném modelu chtěl dovozce předvést, co vše C3 může mít, takže cena s takřka všemi příplatkovými prvky z ceníku vyskočila nad půl milionu.

Plusy: design a možnost personalizace, komfortní podvozek, velký dojezd s naftovým motorem, integrovaná kamera

Mínusy: rány od zadní nápravy, všední vzhled v základní výbavě, schod po zvětšení kufru

Technická data:

  • Motor: naftový 1,6 BlueHDI
  • Objem: 1560 ccm
  • Největší výkon: 73 kW/99 k/3750
  • Točivý moment: 254/1750
  • Délka/šířka/výška: 3996/1749/1474 mm
  • Rozvor: 2540 mm
  • Objem kufru: 300/922 l
  • Pohotovostní hmotnost: 1165 kg
  • Užitečné zatížení: 505 kg
  • Objem nádrže: 42 l
  • Zrychlení 0-100 km/h: 11,9 s
  • Maximální rychlost: 185 km/h
  • Spotřeba (město/mimo město/komb.): 4,3/3,2/3.6 l
  • Emise CO2: 94 g

Cenový přehled (Citroën C3)

  • Nejlevnější verze                                            234 900 Kč ((1.2 PureTech 68 k, LIVE)
  • Nejdražší verze                                               389 900 Kč (1.6 BlueHdi SHINE))
  • Základní cena testovaného modelu           319 900 Kč (1.6 BlueHDi 100 k – LIVE)
  • Cena testovaného modelu                           506 000 Kč (1.6. BlueHDi SHINE)

ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ CITROËN FINANCIAL SERVICES

Kromě úvěru je v nabídce také operativní leasing pro soukromé osoby – RELAX A RELAX PLUS
Oba produkty jsou určené pro soukromé osoby. Může jej využít i fyzická osoba podnikatel.

RELAX je možnost financování Vašeho nového vozu bez nutnosti jeho koupě, kdy platíte fixní splátku 24 měsíců nebo 36 měsíců. V tomto případě měsíční splátka obsahuje finanční splátku leasingu bez dodatečných služeb a povinné a havarijní pojištění.

RELAX PLUS je způsob financování Vašeho nového vozu bez nutnosti jeho koupě. Za nový automobil platíte měsíčně fixní splátky po dobu 24 nebo 36 měsíců s maximálním nájezdem 40 000 km nebo 60 000 km. Měsíční splátka obsahuje finanční splátku leasingu, havarijní a zákonné pojištění v plném rozsahu, sadu zimních pneumatik, servis, dálniční známku po celou dobu pronájmu v rámci ČR, poplatky za rádio a silniční daň. Tato splátka je fixována po celou dobu leasingu v rámci uzavřené smlouvy.

VÝHODY PROGRAMU

› BEZSTAROSTNÉ UŽÍVÁNÍ VOZU – jen jezdíte
› VŠE NA JEDNOM MÍSTĚ – u jednoho prodejce
› NULOVÁ AKONTACE – platíte pouze měsíční splátky
› Stále NOVÝ VŮZ
› POJIŠTĚNÍ v ceně

ORIENTAČNÍ NABÍDKA PRO CITROËN C3

C3 SHINE 1,2 PureTech 82 MAN:

24m/40 000 km – RELAX 4 990 Kč, RELAX+ 6636 Kč

36m/60 000 km – RELAX 5541 Kč, RELAX+ 7112 Kč

C3 FEEL 1,2 PureTech 82 MAN:

24m/40 000 km – RELAX 4572 Kč, RELAX+ 6191 Kč

36m/60 000 km – RELAX 5057 Kč, RELAX+ 6639 Kč

C3 FEEL 1,2 PureTech 68 MAN:

24m/40 000 km – RELAX 4402 Kč, RELAX+ 6025 Kč

36m/60 000 km – RELAX 4876 Kč, RELAX+ 6463 Kč