Když na cesty, tak velkým autem. Aktuální Volkswagen Touran nedávno mezigeneračně dokonce vyrostl. Ve dvou jsme sice zcela nevyužili jeho prostornost, ale rozhodně jsme jí byli rádi a zejména ocenili jeho funkčnost a „chytré“ asistenty.
Začnu netradičně: pokud máte před sebou kolem dvou tisíc kilometrů s množstvím cílů, které musíte hledat, pak pro vás roste význam navigace. Koncernová Discover Media je jedním slovem skvělá. Rychle nachází cíle, dává možnost z výběru tří alternativních tras, bleskově přepočítává trasu po chybě nebo úmyslném odbočení z naplánované trasy. Skvělá je i při hledání lokalit podél trasy. Nebyli jsme si například jisti, kde přesně je Point Alpha, a i tento památník studené války vypátrala. K přehlednosti pomáhá i obrazovka s úhlopříčkou o velikosti 6,5 palce. Šikovné je i rozdělení „infotainmentu“ na dvě části, takže pro zloděje je Touran vlastně nezajímavý. Jen aby to věděli…
Když jsem u přístrojové desky, volant se příjemně drží a ovládá, na čemž má podíl jak potažení jemnou kůží, tak jeho zploštění ve spodní části (při rychlém zatáčení). Na volantu se ovládá tradičně tempomat a také počítač. Přístroje jsou přehledné a dobře čitelné, informace z počítače kompletní. V interiéru panuje střízlivá elegance.
Funkčnost nad líbivostí
Už vnější pohled prozradí, že Volkswagen u Touranu nerezignoval na svou typickou střízlivost. Ačkoliv vzhled se nese v duchu současného designu VW, příď jasně evokuje CrossGolf, tak krabicový tvar MPV je – i vzhledem k tomu, že Touran je v nové generaci o 13 cm delší – nepřehlédnutelný. Jednoduché a účelné tvary zvítězily. Konzervativní pojetí ocení spíš muži, kteří hledají prostorné pětimístné auto a ohodnotí účelnost a funkčnost vozu.
Sem řadím výtečně odhlučněnou kabinu, bezchybné sezení s příjemným čalouněním, navíc s možností si prodloužit sedák nebo spustit masáž či vyhřívání. Výborný je i výhled z auta, což jsem ocenil při průjezdy malými německými městečky s řadou přechodů a sebevědomými cyklisty. Orientace při parkování byla bezpečná i příplatkovým senzorů a kameře, přenášející obraz na velikánský displej. Také řidičových asistentů vezl tenhle Touran celou řadu. Hlídal neúmyslné vybočení z jízdního pruhu, přílišné přiblížení k vozidlu vpředu (Front Assist), dokázal v nouzi nejvyšší i přibrzdit před překážkou. Chytrý automobil se dokáže přizpůsobit řidiči, takže v menu Driveing Mode Selection si můžete nastavit data adaptivního tempomatu, účinnost posilovače řízení či reakci motoru na plyn a intenzitu klimatizace. Řízení je příjemné, od lehkého při pomalých rychlostech k tuhnoucímu při zvýšeném tempu.
Touran je dělán na dlouhé cesty, ovšem množství odkládacích prostor kolem řidiče i spolujezdce se hodí kdykoliv. Do výplně dveří umístíte i velkou plastovou lahev, ve hlubokém prostoru pod širokou, výškově i podélně nastavitelnou loketní opěrkou najdete omyvatelnou schránku. Jsou i méně obvyklé úložné prostory – dvě schránky na brýle na stropě, dvě přihrádky na palubce, jedna vlevo od řidiče, druhá ve vrchní části. Podle VW celkem 47 míst, kam můžete věci odložit a pak je hledat.
Praktičnost v kabině
Tři samostatná sedadla poskytují i díky prodloužení vozu nyní skoro stejný komfort jako má dvojice vpředu, navíc i dost prostoru nad hlavou. Dají se podílně posouvat (až o 20 cm) a opěradlo mírně polohovat. Jen nejdou již vyjímat, jako to bylo u jeho předchůdce, ale příkladně jednoduché je jejich sklápění. V případě pětimístné verze vznikne rovná plocha. Sklopné opěradlo spolujezdce ještě zvyšuje praktičnosti – naložíte koberec o délce 265 cm. Kufr (páté dveře se otevíraly pomocí elektřiny) po sklopení zadních sedadel pojme teoreticky takřka dva kubíky bagáže (1980 l). Důležitý je však jeho pravidelný tvar a hloubka/šířka (96/116, 105 cm).
Pod podlahu se vejde rozměrná plnohodnotná rezerva, což bylo v našem případě štěstí. Defekt nás postihl v noci před časným odjezdem z Prahy a pneumatiku před zahájením pracovní doby neopravíte. Takže jsme reparaci nechali na Německo, kde sice zjistili, že poškození je neopravitelné, ale potřebnou sedmnáctku sehnali.
Motor a podvozek: spokojenost
Dvoulitr pod kapotou dává o sobě vědět i silou záběru turba kolem 2000 otáček a leckomu bude vyhovovat i to, že se dokáže zvednout z relativně nízkých otáček. Spolupráce se spojkou DSG byla skvělá, takže po více než 2000 km jsme potřebovali jen šlapat na plyn a točit volantem. I díky dlouhé šestce se náš průměr (s rychlými úseky po německých dálnicích a popojížděním městečky) pohyboval dlouhodobě na 6 l/100 km. V závěru cesty v plynulém spotřeba byla o půl litru nižší. Kvůli emisím vedle hrdla na naftu je ještě jedno na adBlue. Pro osobní auta ještě není obvyklé, takže speciální pistoli na čerpací stanici můžete i hledat. Ale doplnění žádá počítač včas – cca 1500 km před kritickým momentem.
Podvozek představuje vydařený kompromis mezi pohodlím a jízdními zážitky. Na rodinný automobil se s ním dá jezdit sportovně až dost. Poznali jsme to v kroucených silničkách Harzu, jen ti cyklisté…. Touran ochotně zatáčí, kupodivu se naklání jen mírně a stabilizační systém nezasahuje předčasně. Nicméně je to komfortní auto, po silnicích se nese sebevědomě a klidně. O stabilitě při vysokých dálničních rychlostech ani nemluvě. Komfort byl nastaven pro rodinu, plavnost určitě vyhoví menším členům rodiny na zadních sedadlech.
Závěr
Touran zůstal typickým MPV, se skutečně velkým vnitřním prostorem, který není na úkor prostoru pro zavazadla. Za tento standard si VW nechá dobře zaplatit. I když vyšší cenu než žádá řada konkurentů, tak je to zčásti kompenzováno bohatou výbavou. Nicméně i při srovnatelné výbavě se za VW Touran platí víc. Ale to se může zčásti vrátit při prodeji…
Klady: prostornost, silný úsporný motor, výbava a možnost mnoha příplatkových prvků, výhled z vozu, špičková navigace
Zápory: cena, menší vnější zrcátka, adBlue