ANKETA EVROPSKÉ AUTO ROKU VSTUPUJE DO SEDMÉ DESÍTKY (5): Škoda poprvé ve finále

Čtvrté desetileté „okoupily“ čtyři značky. Ford, Fiat, Renault i Alfa Romeo získaly po dvou triumfech.  Toyota Yaris jako druhé japonské auto porazila Evropany v jejich anketě.

V tomto desetiletí se také poprvé ve finále ankety COTY objevily i vozy Škoda. V roce 1997 obsadil model Octavia čtvrté místo, přičemž devět porotců ji dalo na první místo. O tři roky později stejnou příčku (8. a 1. u porotců) obsadila Fabia. Podrobněji se českým finalistům ankety budeme věnovat v 8. díle seriálu.

Ford Mondeo krůček od historie

V ročníku 1994 jasně zvítězil Ford Mondeo, což byl třetí úspěch této značky (po modelech Escort a Scorpio. O sedm let později hodnotili porotci COTY opět Mondeo. Turo další generaci dělil od vítěze (Alfa Romeo 147) jediný bod! Mondeo 1994 bylo zamýšleno jako světové auto, vhodné s malými úpravami pro všechny trhy. Prostorný vůz s výtečnými jízdními vlastnostmi a ovladatelností měl i nadstandardní bezpečnostní výbavu, která výrazně přispěla k jeho výhře.

Ford Mondeo zaujal porotu pasivní i aktivní bezpečností

O druhý úspěch značky Ford se zasloužil model Focus, který vystřídal populárním navázal na populární řadu Escort.  Focus byl nabízen jako tří- a pětidveřový hatchback, komni i sedan. Stejně jako předchůdce se zařadil na špičku nižší střední třídy, přičemž jeho silnou stránkou byly od počátku výtečné jízdní vlastnosti. Vyladěný podvozek dával řidičům jistotu a současně filtroval i výrazné nerovnosti na vozovce.

Ford Focus volili zákazníci i pro jeho jízdní vlastnosti

Dva tituly zaznamenal i Renault, který zaujal zejména v roce 1997 uvedením prvního menšího MPV. Renault modelem Mégane Scénic vytvořil v Evropě novou a velmi rychle vyhledávanou (a tudíž konkurenty kopírovanou) automobilovou kategorii. Jednalo se vlastně o zvýšenou karosérii posazenou na podvozku řady Mégane. Prostorný a praktický vůz (až 1800 litrů na náklad) měl zadní „pohyblivé“ sedačky – daly se sklápět, posouvat podélně i příčně a také vyjmout. Na opěradlech předních sedaček byly praktické sklopné stolečky. Zájem byl obrovský: první generace bylo vyrobeno téměř tři miliony exemplářů.

Renault Mégane Scénic, první „malé“ MPV

Scénic se pro další generace odklonil od řady Mégane, která modely v roce 2003 zaujala hned na první pohled extravagantním pojetím zejména zádě obou (3 i 5 dveří) hatchbacků. Ovšem jen design výhru nepřinesl, Renault Mégane bodoval i praktickým interiérem s řadou vychytávek, úspornými a kultivovanými benzinovými motory, takže mu nakonec neublížil ani menší zavazadelník (320 l), daň za zkosenou záď.

Model Mégane zaujal zejména designem zádě

Čtyři italské trumfy

O čtyři italské primáty se podělily dvě značky, ovšem jednoho koncernu. Fiat vyhrál v letech 1995 a 1996 (Punto, Bravo/Brava). Tahle značka malá auta umí, takže pozici v této kategorii neztratila ani když ukončil v Evropy výroby úspěšného modelu Uno. První generace Punta patří k nejvydařenější návrhům Giugiarova Italdesignu, přičemž výjimečným prvkem byly svislá koncová světa zaplňující zcela zadní sloupek. Punto nabídlo slušné jízdní vlastnosti a porotě ani zákazníkům nevadilo, že výbava zejména základní verze u první generace byla dost spartánská (posilovač za příplatek).

Další úspěch Fiatu v kategorii malých aut – Punto

Hned za rok uspěl Fiat s dvojčaty Bravo/Brava, která nahradila model Tipo. Od jeho hranaté karoserie se odlišily oválnými tvary. Šikovnými tahem byla dva odlišné modely – třídveřový hatchback Bravo mířil zejména na mladé, pětidveřová Brava zase na rodiny. Dvojčata měla shodný podvozek i přední část karoserie, velmi podobná byla i nabídka motorů.

Dvojčata Bravo/Brava získala pro Fiat sedmý primát

Fiat vlastně zvítězil v tomto desetiletí čtyřikrát, protože dvakrát oslovily porotu i vozy Alfa Romeo (156 a 147). Alfa Romeo ovšem od poloviny 80. let patřila automobilce Fiat a využívala koncernové technologie. Někdy i úspěšněji než mateřská firma. První výhru v anketě COTY pro tuto slavnou značku přinesl model 156. Jedinečná klínovitá karosérie navržený týmem designérů vedeným de Silvou vytvořila vzhledově jedinečný sportovní sedan, jehož design podpořil i odpovídající interiér. O úspěchu Alfy 156 svědčí i příděl bodů- 454, druhý největší počet. Porotci ovšem netušili, že zákazníky čekají potíže s kvalitou. I tak se jich prodalo téměř 700 tisíc.

Na atraktivní vzhled většího modelu nevázala ALFA Romeo 147. Zpočátku jako třídveřový, posléze i pětidveřový hatchback. Opět se designéři podívali do historie, což bylo vidět zejména na masce chladiče ve tvaru štítu. Sportovní design spolu s jízdními vlastnostmi převážily nad méně prostornou kabinou i menším zavazadelníkem. Alfa 147 zvítězila ovšem s „odřenými zády“, jen bod ji dělil od druhého Fordu Mondeo.

Alfa Romeo 147 zvítězila jen o bod před Fordem Mondeo

Japonec a Francouz

Toyota Yaris (vítěz 2000) se líbila boubelatými tvary zejména ženám, ovšem oslovila i muže v porotě COTY, a to jízdními vlastnostmi, přesnými řízením, bezpečností i kompromisně naladěným podvozkem. Ačkoliv se jednalo o malý vůz, díky větší šířce a variabilitě interiéru (posuvná a sklopná dělená zadní lavice) posloužila nejen posádce, ale i zvládla dost nákladu. Čas také ukázal jeho spolehlivost.

Druhé vítězství japonského modelu, první výhra pro Toyotu

Do desítky laureátů čtvrtého desetiletí COTY patří i Peugeot 307. Jak je u této značky obvyklé, líbil se a body tento rodinný vůz sbíral i díky prostornosti, komfortnímu podvozku i vhodnému mixu úsporných i výkonných motorů. Za pouhých osm let byly vyrobeny téměř čtyři miliony třistasedmiček (Evropa, Argentina, Čína), které se prodávaly ve více než 100 zemích po celém světě.

Peugeot 307 měl úspěch po celém světě

Vítězové v letech 1994-2003

1994   Ford Mondeo

1995   Fiat Punto

1996   Fiat Bravo/Brava

1997   Renault Mégane Scénic

1998   Alfa Romeo 156

1999   Ford Focus

2000   Toyota Yaris

2001   Alfa Romeo 147

2002   Peugeot 307

2003   Renault Mégane