Čtvrté desetileté „okoupily“ čtyři značky. Ford, Fiat, Renault i Alfa Romeo získaly po dvou triumfech. Toyota Yaris jako druhé japonské auto porazila Evropany v jejich anketě.
V tomto desetiletí se také poprvé ve finále ankety COTY objevily i vozy Škoda. V roce 1997 obsadil model Octavia čtvrté místo, přičemž devět porotců ji dalo na první místo. O tři roky později stejnou příčku (8. a 1. u porotců) obsadila Fabia. Podrobněji se českým finalistům ankety budeme věnovat v 8. díle seriálu.
Ford Mondeo krůček od historie
V ročníku 1994 jasně zvítězil Ford Mondeo, což byl třetí úspěch této značky (po modelech Escort a Scorpio. O sedm let později hodnotili porotci COTY opět Mondeo. Turo další generaci dělil od vítěze (Alfa Romeo 147) jediný bod! Mondeo 1994 bylo zamýšleno jako světové auto, vhodné s malými úpravami pro všechny trhy. Prostorný vůz s výtečnými jízdními vlastnostmi a ovladatelností měl i nadstandardní bezpečnostní výbavu, která výrazně přispěla k jeho výhře.
O druhý úspěch značky Ford se zasloužil model Focus, který vystřídal populárním navázal na populární řadu Escort. Focus byl nabízen jako tří- a pětidveřový hatchback, komni i sedan. Stejně jako předchůdce se zařadil na špičku nižší střední třídy, přičemž jeho silnou stránkou byly od počátku výtečné jízdní vlastnosti. Vyladěný podvozek dával řidičům jistotu a současně filtroval i výrazné nerovnosti na vozovce.
Dva tituly zaznamenal i Renault, který zaujal zejména v roce 1997 uvedením prvního menšího MPV. Renault modelem Mégane Scénic vytvořil v Evropě novou a velmi rychle vyhledávanou (a tudíž konkurenty kopírovanou) automobilovou kategorii. Jednalo se vlastně o zvýšenou karosérii posazenou na podvozku řady Mégane. Prostorný a praktický vůz (až 1800 litrů na náklad) měl zadní „pohyblivé“ sedačky – daly se sklápět, posouvat podélně i příčně a také vyjmout. Na opěradlech předních sedaček byly praktické sklopné stolečky. Zájem byl obrovský: první generace bylo vyrobeno téměř tři miliony exemplářů.
Scénic se pro další generace odklonil od řady Mégane, která modely v roce 2003 zaujala hned na první pohled extravagantním pojetím zejména zádě obou (3 i 5 dveří) hatchbacků. Ovšem jen design výhru nepřinesl, Renault Mégane bodoval i praktickým interiérem s řadou vychytávek, úspornými a kultivovanými benzinovými motory, takže mu nakonec neublížil ani menší zavazadelník (320 l), daň za zkosenou záď.
Čtyři italské trumfy
O čtyři italské primáty se podělily dvě značky, ovšem jednoho koncernu. Fiat vyhrál v letech 1995 a 1996 (Punto, Bravo/Brava). Tahle značka malá auta umí, takže pozici v této kategorii neztratila ani když ukončil v Evropy výroby úspěšného modelu Uno. První generace Punta patří k nejvydařenější návrhům Giugiarova Italdesignu, přičemž výjimečným prvkem byly svislá koncová světa zaplňující zcela zadní sloupek. Punto nabídlo slušné jízdní vlastnosti a porotě ani zákazníkům nevadilo, že výbava zejména základní verze u první generace byla dost spartánská (posilovač za příplatek).
Hned za rok uspěl Fiat s dvojčaty Bravo/Brava, která nahradila model Tipo. Od jeho hranaté karoserie se odlišily oválnými tvary. Šikovnými tahem byla dva odlišné modely – třídveřový hatchback Bravo mířil zejména na mladé, pětidveřová Brava zase na rodiny. Dvojčata měla shodný podvozek i přední část karoserie, velmi podobná byla i nabídka motorů.
Fiat vlastně zvítězil v tomto desetiletí čtyřikrát, protože dvakrát oslovily porotu i vozy Alfa Romeo (156 a 147). Alfa Romeo ovšem od poloviny 80. let patřila automobilce Fiat a využívala koncernové technologie. Někdy i úspěšněji než mateřská firma. První výhru v anketě COTY pro tuto slavnou značku přinesl model 156. Jedinečná klínovitá karosérie navržený týmem designérů vedeným de Silvou vytvořila vzhledově jedinečný sportovní sedan, jehož design podpořil i odpovídající interiér. O úspěchu Alfy 156 svědčí i příděl bodů- 454, druhý největší počet. Porotci ovšem netušili, že zákazníky čekají potíže s kvalitou. I tak se jich prodalo téměř 700 tisíc.
Na atraktivní vzhled většího modelu nevázala ALFA Romeo 147. Zpočátku jako třídveřový, posléze i pětidveřový hatchback. Opět se designéři podívali do historie, což bylo vidět zejména na masce chladiče ve tvaru štítu. Sportovní design spolu s jízdními vlastnostmi převážily nad méně prostornou kabinou i menším zavazadelníkem. Alfa 147 zvítězila ovšem s „odřenými zády“, jen bod ji dělil od druhého Fordu Mondeo.
Japonec a Francouz
Toyota Yaris (vítěz 2000) se líbila boubelatými tvary zejména ženám, ovšem oslovila i muže v porotě COTY, a to jízdními vlastnostmi, přesnými řízením, bezpečností i kompromisně naladěným podvozkem. Ačkoliv se jednalo o malý vůz, díky větší šířce a variabilitě interiéru (posuvná a sklopná dělená zadní lavice) posloužila nejen posádce, ale i zvládla dost nákladu. Čas také ukázal jeho spolehlivost.
Do desítky laureátů čtvrtého desetiletí COTY patří i Peugeot 307. Jak je u této značky obvyklé, líbil se a body tento rodinný vůz sbíral i díky prostornosti, komfortnímu podvozku i vhodnému mixu úsporných i výkonných motorů. Za pouhých osm let byly vyrobeny téměř čtyři miliony třistasedmiček (Evropa, Argentina, Čína), které se prodávaly ve více než 100 zemích po celém světě.
Vítězové v letech 1994-2003
1994 Ford Mondeo
1995 Fiat Punto
1996 Fiat Bravo/Brava
1997 Renault Mégane Scénic
1998 Alfa Romeo 156
1999 Ford Focus
2000 Toyota Yaris
2001 Alfa Romeo 147
2002 Peugeot 307
2003 Renault Mégane