ANKETA EVROPSKÉ AUTO ROKU VSTUPUJE DO SEDMÉ DESÍTKY (1)

Tradičně v předvečer autosalonu v Ženevě bude 28. února vyhlášen již 61. vítěz ankety Car of the Year, obecně nazývané evropské Auto roku. Ohlédneme se seriálem, ve kterém jak statistikou, tak představením minulých vítězů zmapujeme na šest uplynulých desetiletí.

Současně tímto připomenutím a představením automobilů, které automobiloví experti považovali za nejlepší ve své době (občas se i pěkně sekli) zahajujeme restart webu automotofin.cz.

Vznik a zakladatelé

Anketu v šedesátých letech inspiroval nizozemský časopis Autovisie a přidaly se další čtyři evropské automagazíny. Poprvé se tak stalo v roce 1964 (vlastně 1963, ale později byl titul přenesen na budoucí rok a první desítka vítězů o rok „posunuta“). Nyní ji vyhlašuje devět magazínů z Itálie, Británie, Španělska, Nizozemska, Belgie, Francie, Německa, Švédska a Švýcarska.. Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L´Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko). Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo). 

Na počátku ankety byly velmi úspěšné britské vozy – první ročník vyhrál Rover 2000

Porota soutěže se skládá z evropských odborných automobilových novinářů. Jejich počet za jednotlivé země se stanovuje na základě velikosti automobilového trhu a automobilového průmyslu v dané zemi. Nyní je v porotě 61 novinářů ze 23 zemí. Nejpočetněji jsou zastoupeny Německo, Francie, Itálie, Španělsko a Velká Británie se šesti porotci. Většina dalších zemí má jednoho nebo dva. Českým zástupcem je po Milanu Jozífovi a Tomáši Hyanovi opět šefredaktor časopisu Automobili Revue – Jiří Duchoň. Po jednom porotci má devět zemí, Slovensko není nyní zastoupeno. Důvěryhodnosti ankety pomohlo rozšíření poroty a zejména zveřejňování hlasování jednotlivých porotců (www.caroftheyear.org/trophy/voting).

Nejúspěšnější státy a značky

Automobilek se radovalo z vítězství již 22, a pokud budeme počítat společenství (Chrysler/Simca, Opel/Vauxhall/Chevrolet), tak počet stoupne na 25. Mezi finalisty byla auta dalších 13 značek. Mezi automobilkami, jejichž vozy dosud nezvítězily, jsou například BMW, Mazda, Honda. Jediným sportovním vozem mezi vítězi je Porsche 928. Pouze jednou se stalo, že na prvních třech místech měla automobilka dva modely. V roce 1971 zvítězil Citroen GS, a Citroen SM byl třetí. Prvním vozem, který zvítězil dvakrát, se stal Renault Clio, následovaly VW Golf a Toyota Yaris.

Jediný úspěšný sportovní vůz v anketě – Porsche 928

Nejvíce vítězství si odnesly německé automobilky (19), o které se podělilo sedm automobilek. Francie, jíž počítáme i dvě výhry modelů Simca/Chrysler, má 17 primátů, třetí příčku obsadila Itálie (12), přičemž sám Fiat se postaral o devět, takže je jasně nejúspěšnější značkou! Po šesti prvenstvích má Peugeot a Renault, za nimi jsou v závěsu Ford (5x a Volkswagen (4x).

Fiat vyhrál devětkrát a pokaždé s jiným modelem – naposledy to byl Fiat 500 v roce 2008

V posledním desetiletí se však hned čtyřikrát prosadily na první místo novinky značek, které v předchozích více než 50 letech nezískaly titul ani jednou. V roce 2018 uspělo Volvo (XC 40), hned následující rok Jaguar I-Page, předloni poprvé KIA modelem EV6 a naposledy Jeep Avenger. Z hlediska jednotlivých modelů je jednoznačně nejúspěšnější model Golf. Vyhrál sice jen dvakrát, podobně jako Renault Clio, avšak ze sedmi generací golfu jich šest bylo na medailové příčce.

Šedesátý titul získal Jeep Avenger, který uspěl i v dalších anketách

Některé značky na dávnou slávu jen vzpomínají. Mezi ty úspěšné z prvních let se řadí Rover (2x, 1964 a 1977), Simca (2x, 1976 a 1979), ale i Austin (1965) a NSU (1968). Vzhledem ke kritériím ankety, které kromě inovací preferují poměr value for money (užitek za peníze) není divu, že výrobci luxusních modelů anketě nedominují. Mercedes-Benz vyhrál jen jednou, stejně tak Porsche a Lancia. Největším „poraženým“ v historii ankety Car of the Year se jeví BMW. Za celých 60. let „bavorák“ ani jednou nezvítězil, ačkoliv na stupních vítězů (2x stříbro, 5 x bronz) měl svůj vůz sedmkrát.

Fiat vede také v počtu „medailových“ umístění, celkem 17x měl automobil mezi prvními třemi. Tři značky mají jen o medaili méně – Ford, Opel a Volkswagen, 15x měl zastoupení mezi třemi Renault, 11x Citroen a 10x Peugeot.

Titul putoval do Japonska poprvé v roce 1993 (Nissan Micra)

Evropské anketě logicky dominují automobilky ze starého kontinentu, ovšem japonská konkurence, zčásti i díky přesunu výroby do Evropy a přizpůsobení vkusu zdejších automobilistů, se nakonec v anketě prosadila. Poprvé se to podařilo Nissanu (1993 Micra), tak uspěla Toyota (Yaris, 2000). Následně kralovaly Nissan s elektromobilem Leaf (2011) a před předloni podruhé uspěl Yaris (2021).

Nejúspěšnější modely

Pokud se podíváme na jednotlivé modely, pak dvakrát získaly titul jen tři: Volkswagen Golf, Renault Clio a Toyota Yaris. Oblíbený VW Golf však je jednoznačně i nejúspěšnějším modelem teéto ankety – na stupních vítězů se umístil šestkrát (1975/, 1984/3, 1991/1, 1998/2, 2009/3, 2013/1). Šestkrát se prosadil mezi trojici nejlépe hodnocených automobilů porotou také Opel Kadett/Astra (1980/2, 1985/1, 1992/2, 1999/2, 2011/3, 2016/1.

Renault Clio se stal první modelovou řadou, která vyhrála dvakrát

Zejména u Toyoty Yaris je to obdivuhodný výsledek, japonské automobilky totiž až do roku 1993 jen sledovaly vítězství evropských značek.

Rekordní čísla

Nejvýraznějšího bodového odstupu dosáhly – shodně byl rozdíl 212 b. – Peugeot 405 (1988, 2. Citroen AX, 464:252) a Volkswagen Golf (2013, 2. Toyota G86/Subaru BRZ, 414:202). Nad 400 bodů získalo jen sedm automobilů, a to v pořadí Peugeot 405 (464 b.), Alfa Romeo 156 (454), Ford Focus (444), VW Golf (2013/414), Audi 100 (410), Toyota Prius (406) a Renault Megane Scénic (405). S velkým náskokem zvítězila Alfa Romeo 156 před VW Golf v roce 1998 (180 b. 454:266). Stejný rozdíl 175 bodů dělil od druhého v pořadí v roce 1990 Citroen XM (390:215, 2. Mercedes-Benz SL) a v roce 1999 Ford Focus  (444:269, 2. Opel Astra).

Peugeot 405 získal i dva primáty – vyhrál největším rozdílem a získal nejvíce bodů

Když už jsme u statistiky, uveďme alespoň bodově nejúspěšnější modely na druhém a třetím místě. Rekordmanem mezi stříbrnými vozy je Ford Sierra (1983/386 b.) a mezi bronzovými to byl Mercedes-Benz 200-300 E (1986/273 b.). Je třeba také připomenout, že počet porotců postupně stoupal, což ovlivnilo samozřejmě i maximální počty bodů.

Nejvyrovnanější duel se odehrál nedávno, v roce 2019 získal titul Auto roku Jaguar I-Page, přičemž stejný bodový zisk (250) měl i model Alpine 110. Pro Jaguar rozhodl větší počet prvních míst. Další těsné duely? Dvakrát dělil vítěze od druhého v pořadí jen jeden bod. Pokaždé tím poraženým byl model značky Ford. V roce 2001 zvítězila Alfa Romeo 147 poměrem bodů 238:237 nad Fordem Mondeo, ve stejném desetiletí (2009) tento minimální rozdíl dělil Opel Insignia a Ford Fiesta (321:320).

Sportovní vůz Alpine 110 v roce 2019 měl stejný počet bodů jako vítěz

Těsná vítězství získalo Audi 80 před Renault 5 v roce 1973 (rozdíl 5 bodů) a malé rozdíly do 10 bodů byly několikrát mezi prvním a druhým v posledních desetiletí. V roce 2006 zvítězil Renault Clio před VW Passat o pět bodů (256:251), v roce 2011 elektromobil Nissan Leaf dělilo od Alfy Romeo Giulietta jen devět bodů (257:248). Před šesti lety (2007) si tak trochu spravil chuť Ford, když jeho model S-Max vyhrál nad Opelem Corsa o dva body (235:233).

Šest desítek, šest modelů, devět finále

Každý porotce má k dispozic 25 bodů, které může podle svého úsudku rozdělit mezi finalisty. Má jediné omezení – jednomu vozu může dát maximálně 10 bodů. Tuto nejvyšší známku dostaly vozy Škoda při svých devíti účastcích celkem sedmkrát –dvakrát Octavia (1997) a Superb, jednou Roomster (2007), Yeti (2010) Octavia (2021) a Enyaq (2022), Podrobněji se na bilanci Škoda podíváme v 8. díle seriálu.

Škoda Fabia byla také v pětičlenném finále a získala zatím nejvyšší počet bodů – 245. Osmkrát jí porotci dali nejvíce bodů

Další díly seriálu (připravujeme):

2/ První desetiletí – 1964-1973, Renault 16 i klasika (4.2.)

3/ Druhé desetiletí – 1974-1983, Dvakrát značka Simca  (7.2.)

4/ Třetí desetiletí 1984-1993, První Japonec (11.2.)

5/ Čtvrté desítiletí 1994-2003, Škoda ve finále (14.2.)

6/ Páté desetiletí – 2004-2013 – Poprvé elektromobil (17.2.)

7/ Šesté desetiletí – 2014-2023, třikrát Peugeot a tři nová jména (20.2.)

8/ Česká stopa (23.2.)

9/ Kdo je letos ve finále (25.2.)

10/ 61. ročník ??????? (26.2.)