Přelom roku již dávno není datem, kdy většina motoristů může v povinném ručení změnit pojišťovnu. Podzim a závěr roku přináší vždy nové nápady v oblasti pojištění.
Rekordní limit: 200 milionů korun
Probereme u pojišťoven poskytujících povinné ručení letošní, a zejména podzimní novinky, mezi nimiž patří mezi hodně zajímavé například nejvyšší limit na odškodné u Allianz (200 milionů korun). Je to reakce na některé hromadné nehody a zejména na to, že v rámci nového Občanského zákoníku odškodnění i jednotlivce za újmu na zdraví nebo společenském uplatnění není prakticky omezeno. Pokud při nehodě pošlete exkluzivně placeného manažera do trvalého zdravotního postižení, případně skončí v kómatu, jeho rodina může požadovat odškodnění například ve výši ztraceného příjmu. A ten může dosahovat i mnoha milionů ročně…
Z dalších zajímavých novinek vybíráme: Allianz poprvé segmentuje i podle značky vozidla, u pojišťovny AXA došlo k dalšímu zlepšení jejich rozsáhlé asistence a zavedení ecoslevy na pojištění pro vozidla, splňující určené limity.
Nápady pojišťoven
Podívejme se na jednotlivé pojišťovny a novinky, s nimiž přišly v roce 2014 a které tedy se týkají aktuální nabídky. Jaký je trend? Zkvalitnění služeb poskytovaných motoristům, rozšíření nabídky připojištění, vyšší limity odškodnění. Důraz je kladen také na zvýhodnění dobrých řidičů, kteří tak i v rámci zvyšování sazeb si mnohde zachovají dosavadní výši povinného ručení.
Allianz (informace poskytl tiskový mluvčí Václav Bálek)
Za hlavní novinky tato pojišťovna považuje zavedení nejvyššího limitu plnění na trhu i první přímou likvidací nezaviněných škod na zdraví. Allianz na podzim nabídla zbrusu nové autopojištění, jehož princip spočívá v tom, že umožňuje motoristům složit si svůj vlastní produkt podle jednotlivých rizik. Od samého začátku tak uvidí, co a za jaké peníze si kupují. Vysoce transparentní pojištění pro motoristy navíc obsahuje i řadu novinek, počínaje nejvyšším limitem plnění na českém trhu ve výši 200 milionů korun jak při škodách na majetku, tak i při škodách na zdraví, přes nová segmentační kritéria a pojištění skel bez limitu, až po přímou likvidaci i v případě škod na zdraví.
Začínajícím šoférům je určena mnohem vstřícnější bonusová stupnice a majitelům nákladních vozidel nebo motocyklů zase možnost sjednání pojištění GAP, které jim garantuje vyplacení peněz v takové výši, v jaké si svůj náklaďák nebo motorku pořídili. Nové autopojištění v sobě obsahuje více než dvě desítky variant povinného ručení i havarijního pojištění. „Díky základnímu přehledu rizik a možnosti různých kombinací navrhujeme řidičům optimální varianty, které si však s našimi zástupci ještě vyladí, takže platí pouze za rizika, kterých se obávají a která chtějí mít pojištěna,“ vysvětluje ředitelka úseku produktového managementu Allianz pojišťovny Veronika Hašplová. Důraz na maximální transparentnost, o kterém se v poslední době hovoří v souvislosti se smlouvami na životní pojištění, se tak prolíná i do oblasti motorových vozidel.
Nová segmentace Allianz se poprvé dotýká také tovární značky vozidel. Pojistní matematici Allianz totiž zjistili, že právě tento údaj, který se už běžně uplatňuje v havarijním pojištění, hraje roli i u cenotvorby povinného ručení. Novinkou je rovněž přímá likvidace, zahrnující škody na zdraví. „Někteří naši klienti totiž měli problémy se získáním peněz po vážných úrazech, které jim způsobily vozy s povinným ručením u jiné pojišťovny, neboť jejich osud nebyl v našich rukou a my jsme jim nemohli pomoci,“ popisuje Hašplová. „To se nyní mění. Přímá likvidace, týkající se i nezaviněných škod na zdraví, jim umožní, že škodu dostanou zaplacenou přímo z Allianz a podle standardů Allianz.“
Důraz na individualizaci je u nového autopojištění Allianz patrný také například opuštěním škály pevných limitů u pojištění skel. Proč by měl motorista, jehož sklo stojí 14 tisíc korun, platit sazbu za limit s hranicí 20 tisíc korun? Změna se týká i navýšení počtu dnů, na které lze získat náhradní vozidlo a také vyššího limitu vypůjčení náhradního auta.
AXA (odpovídal Jan Kimmer, manažer vývoje produktů neživotního pojištění)
Letos v červnu jsme na trh uvedli nový produkt Auto GO, který klientům nabízí možnost navolit si ze tří limitů pojistného plnění povinného ručení a stejně tak havarijního pojištění takovou kombinaci služeb, která mu bude vyhovovat. Zkušení řidiči s ověřeným bezeškodním průběhem mohou mít pojistné až o 60 % nižší. V nabídce je také připojištění všech skel, nejen čelního, a dvě nová připojištění k povinnému ručení, která klientům pomohou v případě poškození vozidla živelnou událostí a při střetu a poškození vozidla zvěří. Nabízíme také nejširší bezplatné asistenční služby 24 hodin denně s garantovaným odtahem po celé ČR, a to nejen při pojistné události, ale i při zabouchnutí klíčů, nedostatku paliva nebo poškození pneumatiky. K tomuto produktu je možné získat ecoslevu, v případě splnění emisního limitu vozidlem. V případě sjednání povinného ručení i havarijního pojištění mohou klienti na celou smlouvu uplatnit 5% slevu. Další slevu 10 % lze získat při platbě na celý rok.
Česká pojišťovna (odpovídal Tomáš Kabele, ředitel útvaru pojištění motorových vozidel)
Novinkou letošního roku je benefit k vybraným variantám povinného ručení, a to nadstandardní asistence, která je vhodná zejména při cestách do zahraničí. ČP u povinného ručení poskytuje nejkomplexnější nabídku na domácím trhu. Představuje to celou řadu prvků, které jsou pro řidiče užitečné. Tyto nadstandardní služby jsou rozvrstveny v šesti variantách povinného ručení. Výhodou jsou např. nadstandardně vysoké pojistné limity (100-150 milionů Kč), první zaviněná nehoda bez vlivu na bonus, garance ceny pojištění na 3 roky či právě nadstandardní zahraniční asistence. U prémiových variant povinného ručení může navíc motorista využívat pojistnou ochranu, která je typická pro havarijní pojištění – jsou to pojištění pro případ střetu se zvěří, živelních událostí či odcizení vozidla. Zatímco úrazové pojištění řidiče patří ke standardu povinného ručení v ČR, ČP poskytuje u většiny variant povinného ručení automaticky úrazové pojištění hned celé posádky vozu.
Česká podnikatelská pojišťovna/ČPP (odpovídal ředitel úseku pojištění vozidel Tomáš Velíšek)
V rámci podzimní kampaně jsme pro klienty připravili zajímavý benefit. Motoristé, kteří si u ČPP pojistí své vozidlo, získají zdarma pojištění odpovědnosti, které jim může pomoci v běžném životě, když způsobí škodu někomu jinému. Navíc řidič vozidla, které je pojištěno u ČPP, je současně sám úrazově pojištěn. Využít mohou klienti také voucher v hodnotě až 500 korun na sjednání majetkového pojištění.
V rámci produktové inovace jsme pro naše klienty připravili již třetí generaci produktu Autopojištění Combi Plus III. V povinném ručení mohou klienti volit ze tří kategorií limitů pojistného plnění pro újmy na zdraví a škody na majetku: u Sporopovu 35/35 mil. Kč., u Speciálpovu 50/50 mil. Kč a u Superpovu s limitem až do výše 111 mil. Kč. Vzhledem k legislativním změnám, které přinesly skokový nárůst finančních škod v případě zavinění dopravní nehody, obecně sjednání vyšších limitů doporučujeme. V ceně Superpovu poskytujeme navíc úrazové pojištění všech osob ve vozidle, dále službu přímé likvidace a zapůjčení náhradního vozidla. To vše bez vlivu na bonus při první pojistné události. Při sjednání připojištění skel si klient nově může zvolit právě takovou výši limitu, která odpovídá jeho konkrétním potřebám. V případě odcizení nebo totální škody vozidla garantujeme v rámci připojištění GAP krytí až do výše původní pořizovací ceny vozu.
Toto léto jsme do prodeje rovněž uvedli inovovanou verzi úspěšného produktu v oblasti pojištění osobních automobilů pod názvem Domovský autosalon ČPP II. Cíl a hlavní výhoda produktu zůstávají stejné – přivést klienta na opravu v případě dopravní nehody zpět do autosalonu, ve kterém vozidlo zakoupil a pojistil tímto produktem. Autosalon se pak pro klienta stává „domovským“ a oprava poškozeného vozidla ho zde nic nestojí, protože ČPP uhradí celou škodu, a to včetně spoluúčasti. Nabídka zahrnuje nově také produkt povinného ručení s navýšenými limity 111/111 mil. Kč pro škody na majetku a újmy na zdraví. Další výhodou je záruka odtahu při nehodě i poruše do domovského autosalonu společností Global Assistance. Navýšené limity i rozsah asistenčních služeb jsou samozřejmostí. V případě totální škody z rizika havárie může klient dokonce uplatnit nárok na odečtenou spoluúčast. Produkt nabízí větší variabilitu při sjednání pojištění, různorodé benefity, které klientovi umožňují efektivně nastavit parametry pojistné smlouvy. Novinkou je možnost likvidace škod v domovském autosalonu i z povinného ručení nebo možnost výběru ze dvou výší spoluúčasti v havarijním pojištění.
ČSOB Pojišťovna (odpovídal tiskový mluvčí Petr Milata)
Varianta pojištění Premiant, která kromě zákonného pojištění obsahuje i pojištění škod na vlastním vozidle do výše 5000 Kč v případě způsobené nehody, úrazové pojištění řidiče, pojištění osobních věcí řidiče a osob jemu blízkých, široké asistenční služby v případě nehody či poruchy po celé Evropě a přímá likvidace. Tato varianta pojištění je zajímavá i zimní měsíce, kde nehod na zasněžených silnicích přibývá a poškození vlastního vozidla nedobrzděním na kluzkém povrchu není výjimkou.
Dále jedinečným produktem na trhu ČR je produkt RENTO. Jedná se úrazové pojištění řidiče vozidla, který sjednáním tohoto produktu v případě těžkého poranění při dopravní nehodě získává nárok na doživotní měsíčně vyplácenou rentu ve výši závislé na zvolené variantě pojištění (až 52.500 Kč měsíčně).
Generali (odpovídal tiskový mluvčí Jiří Cívka)
K pojištění Exkluziv PLUS s garancí ceny na tři roky nabízí například Generali navíc i pojištění poškození motorové části stojícího vozidla hlodavci, pojištění střetu se zvířetem, úrazové pojištění řidiče nebo rozšířené asistenční služby včetně náhradního vozidla až na pět dnů). Limity plnění jsou nastaveny na 100/100 milionů korun. K povinnému ručení Komplet, Exkluziv a limitované edici Exkluziv PLUS získají motoristé do konce roku navíc předplacenou kartu ve výši 500 korun na nákup pohonných hmot.
Připravili jsme i nové asistenční služby Generali Top Assistance PLUS poskytující klientovi vysoký standard pomoci, a to jak v případě nepojízdnosti vozidla v důsledku havárie, poruchy, živelní události, vandalismu nebo odcizení částí vozidla, ale i v takových případech, jako je vybití baterie, nedostatek nebo záměna paliva, ztráta, zabouchnutí nebo zalomení klíčků vozidla, defekt pneumatiky a podobně.
Pomoc je poskytnuta také klientům, kterým bylo vozidlo odcizeno. Limit na odtahové služby pro Českou republiku je v tomto případě 20 000 korun, což pokryje odtah kdekoliv v rámci ČR, například z Ostravy do Aše. Limit na odtahové služby pro EU je až 50 000 Kč, což stačí například i na odtah z Chorvatska.
Hasičská vzájemná pojišťovna/HVP (odpovídala Ludmila Mončeková)
Již nyní nabízíme povinné ručení se dvěma limity pojistného plnění, ve kterém jsou zahrnuty základní asistenční služby a úrazové pojištění posádky vozidla. Připojistit lze dvě varianty nadstandardní asistence, připojištění čelního skla, či všech skel vozidla, připojištění živlu a střetu se zvěří, připojištění odcizení vozidla. U vyšší varianty pojistného plnění je navíc první škoda bez vlivu na bonus.
Další novinky v povinném ručení představíme začátkem roku 2015, jednou z nich bude možnost výběru dalšího pojistného limitu 100/100.
Kooperativa (odpovídal tiskový mluvčí Milan Káňa)
Od října nabízíme nový produkt PROSPORTY. Toto doplňkové pojištění sportovní výbavy Kooperativa je určené pro veškerá standardní osobní a užitková vozidla, i pro obytné automobily do 8 tun. Předmětem pojištění jsou nejen kola, lyže, sportovní nářadí či výstroj jako jsou sportovní ochranné přilby nebo potápěčská výstroj, ale také demontovatelné nosiče – zejména tzv. rakve – a to včetně upevňovacích prvků. Pojištění kryje riziko havárie, živlu i odcizení. U vozidla, kterým je sportovní výbava přepravována, kryje PROSPORTY i riziko poškození vnější části způsobené pádem sportovní výbavy při montáži/demontáži, nakládání/vykládání do/z vozidla nebo při jízdě vozidla. Klienti Kooperativy získají na toto pojištění 60% slevu.
Slavia (informace zprostředkoval Radek Václavík, mediální zástupce)
Zbrusu nové povinné ručení, které je spravedlivé pro každého řidiče, nabízí od 1. července 2014. Součástí produktu, který ocení především ukáznění motoristé, je totiž upravený model pro výpočet pojistného. Přepracovaný sazebník oproti minulosti více zohledňuje rizikovost motoristů s ohledem na jejich věk, vyježděné měsíce na ČKP, počet způsobených škod nebo riziko nehody v bydlišti řidiče. Cílem bylo i co nejvíce obsáhnout aktuální trendy výrobců vozidel týkající se výkonu a obsahu motoru. Další novinkou je možnost sjednat si autopojištění online pomocí ojedinělé technologie interaktivního poradce. „Snažíme se co nejvíce zvýhodnit odpovědné motoristy a dát jim možnost neplatit za povinné ručení více než je nutné. Nechceme, aby dobří a opatrní řidiči dopláceli na ty nezodpovědné. Snažíme se zvýhodnit i motoristy z méně rizikových regionů nebo řidiče, kteří již mají „své odježděno“. Právě jim umíme nabídnout zajímavé bonusy: k povinnému ručení například získají cestovní Europojištění a pojištění pokut Kryštof na rok zdarma. Mimo toho od nás dostanou za 10 let bez nehody slevu z povinného ručení až do výše 50 %,“ říká Ladislav Bělina ze Slavia pojišťovny, vedoucí divize autopojištění.
Motoristé si mohou u Slavia pojišťovny dále sjednat na českém trhu ojedinělou kombinaci povinného ručení a pojištění občanské odpovědnosti. „Tímto naším novým a vyloženě praktickým produktem reagujeme na nový občanský zákoník, který výrazně zvětšuje prostor pro nároky poškozených, ať už někomu způsobíte třeba majetkovou škodu nebo vážnou újmu na zdraví. Řidiči, kteří si u nás sjednají Autopojištění s odpovědností, mají v k dispozici navýšené limity pojistného plnění pro újmu na zdraví i škody na majetku až 100 milionů korun. Nechybí ani asistenční služby,“ prozrazuje Ladislav Bělina ze Slavia pojišťovny. Od letošního července si mohou řidiči sjednat nové autopojištění pomocí ojedinělé technologie interaktivního poradce, která bude součástí webových stránek Slavia pojišťovny. Tato technologie plně simuluje setkání klienta a pojišťovacího poradce. „Komunikovat s operátorem můžete na jakémkoli místě, aniž byste museli navštívit pobočku pojišťovny nebo si domlouvat schůzku s obchodním zástupcem. Za asistence operátora klient nastavuje, optimalizuje a uzavírá pojištění. Operátor klientovi ve videopřenosu radí, zobrazuje grafické prvky, parametry pojištění a interaktivní formuláře, do kterých operátor nebo klient vyplňují informace o pojistné smlouvě,“ informuje na závěr obchodní ředitel Slavia pojišťovny Josef Moravec.
Triglav (odpovídal produktový manažer Roman Sznapka)
V průběhu tohoto roku jsme připravili pro klienty vynikající nadstandardní asistenční službu pro vozidla nad 3.500 kg.
Uniqa (odpovídala tisková mluvčí Eva Svobodová)
Novinkou posledních týdnů je asistence Právník do auta. Ta obsahuje odborný praktický servis, nikoli jen konzultace: právní zastoupení, asistenci při jednání s úřady nebo jinou pojišťovnou, pomoc se správním a trestním řízením při dopravní nehodě, pomoc při uplatnění nároku na náhradu škody na pojištěném vozidle, vyhotovení znaleckého posudku, posouzení rozhodnutí v rámci přestupkového nebo správního řízení, úhradu správních, soudních a jiných poplatků, telefonické tlumočení při nehodě v cizině a mnoho dalších úkonů.
Wüstenrot (odpovídala tisková mluvčí Helena Dušková)
K povinnému ručení s limitem 70/70 mil. Kč poskytuje Wüstenrot od poloviny září zdarma úrazové připojištění dětí na částku 100 000 korun.