Kde najít originální dárek pro motoristu? Nabízejí se automobilové butiky, tedy obchůdky v dealerstvích nebo nabídka na webech automobilek.
Loga automobilek již dlouho nacházíme na nejrůznějších výrobcích. Najdeme je na hodinkách, mobilech, perech a tužkách, pojmenovány po autech jsou i parfémy, sportovní výstroj a výzbroj a samozřejmě oblečení. Koupit se dají drobnosti, počínaje zapalovači, ale i hodnotné věci. Za některé předměty zaplatíte i čtvrt milionu, tedy stejnou částku jako za menší automobil. Rozdíl je však v tom, že takhle drahé jsou některé věci z butiků prémiových značek, zatímco auto za čtvrt milionu koupíte u jiných automobilek. Vysoké ceny mají určitou logiku, právě tzv. prémiové automobilky své butiky plní mnohdy značkovými výrobky, takže už základní cena předmětů je vysoká. A když se na ní ještě objeví uznávané logo…
Od hlavy až k patě
Snad nejvíc plní automobilové butiky oblečení a textilní a další doplňky. S trochou nadsázky se dá říci, že v v automobilových showroomech nebo na prodejních webech automobilek můžete obléct od hlavy až k patě. Hodně častá jsou v nabídkách trička, mikiny, nejrůznější bundy, samozřejmě zimní čepice i ty s kšiltem, rukavice i ponožky, šály, kalhoty, sportovní i luxusní obuv. Samozřejmě málokdy chybí tašky a letecké kufry, aby bylo kam nakoupené věci dávat. Snídat můžete z hrníčků s logem automobilek nebo samotných modelů. Porsche uvedlo na trhu i nástěnné hodiny vycházející z designu litých kol.
V posledních letech se rozšiřuje oblast elektroniky, počínaje mobily, počítačovou myší a konče fleškami (USB), ale kormě miniaturních věcí si u některých značek můžete koupit i kancelářskou židli nebo poličku na stěnu.
Pro děti nechybí plyšoví medvídci, plyšová autíčka i ta, ve kterých ti nejmenší mohou šlapat, odrážedla nebo dětská kola.
Samozřejmě nechybí sportovní oblečení a doplňky, např. k bicyklu si můžete koupit helmy, dresy i další potřebné doplňky, včetně sportovních brýlí, ledvinek či lahve na nápoje. Vše s logem. Nezapomíná se ani na golfisty, můžete hrát míčkem s logem své automobilky a hole tahat v ologovaném bagu.
Vlastní produkce
Některé značky mají systém „boutique“ velmi propracovaný. Porsche na každý rok v srpnu obnovuje kompletně kolekci módních doplňků, má i vlastní edice výrobků. Platí to například na hodinky, které značka považuje za přímý a „přirozený“ doplněk majitele vozu této značky. Jména často nesou i podle konkrétních modelů, takže „symbióza“ hodinek a vozu může být dokonalá. Pro Porsche je vyrábí švýcarská firma Eterna, ve které má Porsche většinový podíl. Módní značka Driver’s Selection by Porsche Design přináší celou řadu produktů pro celou rodinu, s vytříbeným designem a špičkovou kvalitou .. Porsche dokonce vydává speciální katalog Porsche Selection, kde můžete dobře vybírat. (A není jedinou značkou s vlastním katalogem, BWM Lifestyle je obdobný). Image značky ovšem neodpovídá jen cena, ale i kvalita výrobků, zpracování i design. Takový tuplovaně značkový doplněk má i svou společenskou hodnotu.
Dokonale propracovaný systém butiků, které najdete nejen v showroomech, ale luxusních nákupních třídách, velkých letištích i městských obchodních galeriích. Samozřejmě i muzeích v Modeně a Maranellu. Kromě obvyklých automobilových modelů, nepřeberného množství druhů oblečení i doplňků, zmíněnými hodinkami počínaje a mobily a notebooku konče, jsou to i věci spojené s formulí 1. Třeba i skutečně používané díly ze závodních automobilů.
Luxusní značky jako Porsche, Ferrari, Mercedes, BMW či Jaguar jdou příkladem, ale nejsou osamoceny. Velkou pozornost automobilovým doplňkům věnují francouzské automobilky. Pilný je nejenom Renault, ale také Peugeot a Citroen, které tímto výnosným způsobem hodně propaguje i svou luxusní značku DS.
Nepřeberná nabídka
Co však najdeme takřka v každém automobilovém butiku a showroomu? Na prvním místě modely automobilů v nejrůznějších provedeních, ke klasice náleží i kravaty, hodinky, tužky, klíčenky, peněženky, málokde chybí čepice, trička, tašky a baťohy, šály a bundy. Co se však liší, je způsob nabídky. Většinu věcí najdete v prosklených vitrínách, oblečení pak na stojanech. Výběr ovšem není rozsáhlý, zejména není taková nabídka různých velikostí. Pokud neuspějete přímo v dealerství, pak se vyplatí podívat se na web, zda v e-shopu není výběr širší.
Většina automobilek má nabídku boutique na internetu, lze si tedy vybrat zde a objednat zboží telefonem či e-mailem. Výtečně mají butik řízený i všechny značky koncernu VW, počínaje Volkswagenem přes Audi, Seat až po domácí značku Škoda, pokud zůstaneme u hlavních značek koncernu. Seat kvůli svému důrazu na sportovnější pojetí vozidel butik hodně směruje ke sportovní výstroji a výzbroji, Audi pochopitelně na luxusnější zboží, Škoda pak na svém e-shopu nabídne vše – od sportovních předmětů přes věci pro děti, oblečení až po automobilové doplňky (střešní boxy, pneumatiky, nosiče lyží, ledničky atd.). V případě doplňků k automobilu mají tyto značkové předměty ještě tu výhodu, že jsou dokonale kompatibilní s vozidly dotyčné značky.
K luxusním modelům úplně obyčejné věci snad ani nekoupíte, spíš diplomatický kufřík nebo pero se zlatým hrotem.
Značky také vycházejí z tradice svých zemí. Fiat pro sebe i např. Alfu Romeo dává důraz na módní věci, korejské a japonské automobilky zase často sází na praktické věci.