V hlavní roli TATRA

Pravým dakarským pískem byla pokřtěna unikátní kniha Tatra v hlavní roli. U příležitosti třicátého výročí prvního startu vozidel TATRA na Rallye Dakar ji vydala společnost TATRA TRUCKS.

Od všech knih vydávaných o rallye Dakar se liší tím, že se autoři (Milan Olšanský, Radomír Smolka) důsledně zaměřují nejen na vlastní závody a soutěže, ale zejména na technický vývoj soutěžních speciálů TATRA a jeho úzkou vazbu na sériovou produkci nejstarší české automobilky. Součástí publikace jsou také rozsáhlé statické údaje. Díky tomu se kniha stává jakýmsi almanachem a zdrojem ověřených informací. V textu nenajdete žádné neověřené mýty a pověsti, na druhé straně se dozvíte leccos ze zákulisí, co ještě nebylo nikdy publikováno. Není divu, vždyť jedním z autorů je konstruktér R. Smolka, který byl u vývoje větší části dakarských modelů.

Nová kniha o vozidlech Tatra vychází po téměř deseti letech. Tehdy to byl především soubor zajímavých fotografií. Nová kniha jak v podobě psaného textu, tak obrazové dokumentace včetně exkluzivně a pouze pro tuto příležitost vypracovaných technických kreseb, nastoluje publikace novou úroveň využití nashromážděných informací.

30 let v nejtěžších soutěžích světa

Před třiceti léty vstoupila Tatra do soutěží s vozy tehdy zcela nové obchodní řady T 815. Během následujících let a desetiletí vyvinula a modifikovala jak jednotlivé modely, tak jejich základní konstrukční skupiny a celky. Předvedla zákazníkům a konkurenci, že s vozy velmi blízkými těm běžným produkčním či dokonce s vozy v sériovém provedení dokáže efektivně bojovat a vítězit nad jednorázově postavenými speciály. Kniha nesleduje jen dakarské speciály, ale také vozy Tatra v dalších soutěžích a připomíná i schopnosti sériových vozů, které uspěly v různých soukromých týmech nebo na jiných soutěžích.

Kniha „Tatra v hlavní roli“ je členěna do více než třiceti kapitol provázejících čtenáře nejen jednotlivými ročníky soutěžení a závodění, ale také jedinečností konstrukce, kterou značka Tatra přispívá do klenotnice celosvětového automobilového průmyslu. Každá kapitola je v knize uvedena velkoformátovou fotografií přes obě dvě strany (formát A3), následuje fotodokumentace drtivé většiny zúčastněných vozidel. Fotografie samy o sobě tvoří originální soubor, který v takovém komplexu nebyl nikdy publikován. Jejich pečlivá prohlídka společně s „konzumací“ popisek dává čtenáři základní obraz o daném tématu. Druhou rovinou jsou vlastní názvy kapitol, které charakterizují každý daný rok soutěžení s vozidly Tatra. Jejich pomyslné seřazení je další možností jak zrychleně přečíst celý příběh. Poněkud detailnější vhled do popisované problematiky potom přináší tzv. „mezititulky“ neboli několikaslovné charakteristiky jednotlivých odstavců – to je příběh třetí.

Fakta i „třešničky“

Kombinace informačně velmi bohatého textu se stovkami fotografií a desítkami originálních technických kreseb je základem vysoké přidané hodnoty knihy, která se svým pojetím blíží útvaru známému pod označením „literatura faktu“.  Samostatným příběhem jsou technické nákresy jednotlivých vozidel a řešení jejich některých konstrukčních skupin. Celá řada informací a fotografií je zde publikovány zcela poprvé. V textu najdete i „třešničky na dortu“ jako jsou například výrobní čísla motorů, SPZ jednotlivých vozidel, osudy soutěžních speciálů, průběhy jednotlivých soutěží a další. Komplexnost knihy podtrhuje uvedení velmi podrobné statistiky účasti posádek jednotlivých vozidel v soutěžích a závodech. Jsou zde dvě obsáhlé tabulky. První z nich je věnovaná účasti posádek s vozidly Tatra na Rallye Dakar a druhá – účasti na všech ostatních soutěžích. V textu knihy čtenář nalezne odpovědi na celou řadu otázek, ze kterých se v mnohých případech během doby staly mýty. Odhalí nejen vývoj soutěžních speciálů a nahlédne do „konstruktérské kuchyně Tatra“, ale zjistí též souvztažnosti vedoucí například ke vzniku přezdívek „Nultý vůz“ nebo „Cvičný Dakar“, „Babča“, „Hasičák“, „Puma“, Livescore“, „Petrobras“, „Žabák“, „Princezna“, „Uhlák“, „Filharmonie“, „Máňa“ „Fat Boy“ či „Phoenix“.

Kmotrem knihy mapující historii soutěžní i doprovodné techniky v nejtěžších soutěžích světa se stal Martin Kolomý, křtilo se pískem pocházejícím přímo z Dakaru. Ten poskytl ze svých „suvenýrů“ známý účastník Dakaru Tomáš Tomeček. Exkluzívní publikace zvětšeného formátu A4 (400 stran) má hmotnost 2,5 kg a vyšla v limitovaném počtu 1000 ks. Chystá se anglická verze a v případě zájmu i dotisk. Ke koupi je v e-shopu Tatra Trucks, kopřivnickém Technickém muzeu Tatra a několika dalších vybraných místech za cenu 1090 Kč (tatra.aba-reklama.cz, t-shop@tatra.cz).

Úspěšné vzkříšení automobilky Tatra

Knihu vydala akciová společnost TATRA TRUCKS, která po mnoha turbulentních letech převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku a po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům klienta. 80 procent produkce automobilky je určeno k exportu.  Ke konci roku 2015 zaměstnávala TATRA TRUCKS 900 kmenových zaměstnanců v mateřské společnosti a 610 ve dvou dceřiných společnostech zaměřených zejména na slévárenství a kovárenství. V roce 2014 dosáhly tržby 3,7 miliardy Kč a společnost prodala 850 a vyrobila 821 vozidel. Produktivita práce z přidané hodnoty stoupla meziročně o 66 procent. Na konci roku 2014 byl zahájen prodej nové generace vozů TATRA PHOENIX Euro 6.