Téma: Ekologické automobily: Hybridy – úspěch i budoucnost

Pokud automobilka vsadila na hybridní automobily, tak má mnohem širší okruh zájemců než výrobci čistých elektromobilů. Příkladem úspěchu je jistě Toyota Prius, první obchodně úspěšný hybridní automobil. Jeho celosvětový prodej překročil již čtyři miliony kusů.

Vizí ekologů jsou elektromobily, které mají v místě provozu nulové emise a pokud se využije například solárních panelů na parkovišti nebo na střeše továrny, jak to dělá například španělská automobilka Seat na firemním parkingu. Pak lze hovořit o minimálních až nulových emisích při produkci elektřiny. Jenže elektromobily diskvalifikuje hmotnost akumulátorů, delší doba nabíjení, vysoká cena a ztráta hodnoty vozu. Nejvíc motoristy odrazuje malý dojezd a také leckdy obtížná kalkulace toho, kam lze s aktuální kapacitou baterií dojet. Stačí totiž mráz nebo delší kopec a můžete skončit před plánovaným cílem bez „šťávy“.

Na většinu problémů elektromobilů představují lék hybridní automobily, kombinující elektromotor a spalovací motor. Řada automobilek vidí nejjednodušší ekologickou cestu právě v hybridech, které umožní prodloužit dojezd a mají rovněž příznivé emise CO2. Provozní režimy jsou různé: někdy jde o to, že elektrický pohon funguje jen v určitých režimech, například při popojíždění a pomalejší jízdě ve městě, zatímco mimo aglomeraci pohání vozidlo klasický spalovací motor. Vyšší verzi představují pak hybridy, u nichž spalovací motor startuje jen kvůli tomu, aby dobíjel akumulátory. Pro ty existuje označení plug in hybrid.

 

Průkopník Prius

Průkopníkem v oblasti hybridů je Toyota Prius, přičemž model i japonská značka se dočkala s touto technologií řady úspěchů, mezi nimiž nechybí ani ten nejdůležitější – obchodní. Toyota Prius se stala Autem roku 2007 v Evropě a podobných titulů posbírala po světě celou řadu. Připomeňme, že ani cesta priusu k úspěchu nebyla blesková. První generace priusu se objevila na japonském trhu již v roce 1997, v Evropě pak v roce 2000. K ocenění se přidaly postupně ï prodejní úspěchy: hranice milionu priusů byla však překročena až v roce 2008, tedy 11 let po uvedení na trh. Přes dva miliony se prodeje přehouply v roce 2010 a třímiliontá hranice byla překonána v srpnu 2013. Nejdůležitějšími trhy pro Toyotu Prius jsou Japonsko a USA. V obou zemích v roce 2011 překročily prodeje hranici milionu. V současné době je na trhu již třetí generace tohoto hybridu a kromě základního modelu (hatchback) je nyní v nabídce i velkoprostorová varianta MPV, která však připomíná spíš kombi.

Toyota svou vizi hybridů uplatňuje ovšem nyní již napříč modelovou řadu, v současné době má v nabídce sedm hybridů, od malého modelu Yaris až po SUV RAV. Prius se v ní vyskytuje třikrát – kromě základního modelu je tu také „kombi“ Prius+ a rovněž Prius plug-in-hybrid, u něhož se jezdí na elektřinu vyráběnou i spalovacím motorem. Samozřejmě z této technologie těží i luxusní značka automobilky Lexus, která všechny své modely  nabízí také v hybridní verzi.

Příklady táhnou

Cestou hybridních modelů se vydala celá řada automobilek. Automobilka BMW přidala k modelům řady 3,5 a 7 (Active Hybrid) i3 BMW s dvouválcovým motorem na dobíjení akumulátorů. Úspěch u odborníků získal model Opel Ampera/Chevrolet Volt, který získal titul Auto roku 2012 na obou stranách Atlantického oceánu. Také zde spalovací motor slouží k dobíjení akumulátorů. Po slibném začátku se modelu obchodně již tak nedařilo, v roce 2012 byla jeho výroba dokonce na pět týdnů přerušena. Na trh se chystá druhá generace. Důvodem menšího zájmu byla jistě i cena, v Česku je nabízen – s velmi dobrou výbavou – za 999 900 Kč. Ovšem srovnatelný model Astra v nejvyšší výbavě koupíte za polovinu. Není divu, že obchodně Ampera/Volt uspěly tam, kde jejich kupci byli nějak zvýhodněni (např. Nizozemsko). V USA v roce 2012 dostával kupec voltu od státu dotaci 7500 dolarů a Kalifornie přidávala dalších 1500.

Ačkoliv tedy mají hybridy před sebou zjevně reálnější perspektivu než čisté elektromobily, tak cenově jsou za hranicemi toho, co je ochotna většina zákazníků utopit v automobilu. Rozdíl v ceně levnější provoz s pomocí elektřiny nevrátí, takže zde opět hraje hlavní roli státní podpora. Ovšem tyto výhody nebo jiný prospěch nejsou zadarmo, případně jsou na úkor jiných občanů.

Český trh

Hybridní nabídka roste a zajímavá je i na českém trhu. Statistiky ukázaly zajímavý jev. V roce 2013 a 2014 se v přehledu prodaných hybridů objevilo méně než deset značek, přičemž jen Toyota (271) a Lexus (100) se dostaly přes hranici stovky prodaných hybridů za rok. Loni již bylo ve statistice 14 značek ((Toyota 441, Peugeot 218, Lexus 123, Citroen 113). Toyota nabízí nyní sedm modelů (Yaris, Auris, Auris TS, 3x Prius, RAV), Lexus má také v hybridním provedení celou svou modelovou řadu (CT, IS, GS, RX, LS). BMW  nabízí Active Hybrid ve čtyřech modelových řadách. Audi zavedlo novinku A3 e-tron, Citroen nabízí např. model DS5 Hybrid 4 (dieselový motor v kombinaci s elektromotorem), Peugeot má v hybridním provedení 3008 Hybrid 4 a 508 RXH. Ford hybridy C-Max a Mondeo zatím v Česku v prodeji nemá. Některé automobilky nabídku v Česku poněkud omezily (Kia, Honda). Opel měl model Ampera, ale téměř milion byl nejen na Čechy moc. V roce 2014 se prodalo v Německu (38 000 eur) jen 117 exemplářů. Volkswagen má v hybridní verzi nyní modely Golf a Passat (označení GTE).