Současná – již čtvrtá generace dokončila proměnu. Z někdejší poněkud neobvyklé kombinace kombíku a terénního vozu dospěl Subaru Forester k typickému SUV. Zachoval si však stálý pohon všech kol a neztratil suverenitu ani v terénu.
Ačkoliv se nový Forester přizpůsobil módním trendům, neztratil svou svébytnost a mohutnost.
Vytratila se však do jisté míry původní originalita, která ovšem byla zajímavá pro relativně úzkou skupinu motoristů. Přednost dostal tedy produkt, který dokáže svým vstupem mezi typická SUV oslovit širší veřejnost. Zůstala mu však jistá výjimečnost, kterou zastupuje kromě stálého pohonu všech kol také skvělý naftový motor typu boxer. Ačkoliv tedy Subaru u svého terénního modelu vyhovělo masovějšímu vkusu, značnou svébytnost si zachovalo. Pokud se dostanete skutečně do terénu, tak těžko najdete SUV, které by se Foresteru vyrovnalo. Zvládá ostrá stoupání, překvapivě dobře si poradí také s terénními zlomy.
Své přednosti – turbodieselový boxer, stálý pohon všech kol – Forester avizuje na karoserii.
Turbodisel uspokojil spotřebou i projevem. Zkoušel jsem sledovat spotřebu při stabilní rychlosti 90 km/h. Oscilovala těsně pod 4,5 l na 100 km a motor točil na šestku cca 1700 otáček, přičemž v tomto režimu se dalo i manévrovat. Na dálnici při dodržování oficiálního limitu 130 km/h stoupla spotřeba na 7 l/100 km. Motor zůstává tichý a výtečně vyvážený takřka bez vibrací a při vyšších rychlostech ho navíc přehluší aerodynamický hluk. V testu, který se odehrál převážně v horském terénu, jsem se dostal nad oficiální průměr (5,9 l/100 km), ale 6,5 l považuji vzhledem k horským podmínkám za výtečný výsledek. Šestistupňová manuální převodovka funguje hladce a při rychlých přeřazeních informuje o provedené změně jemným klapnutím.
Pohoda na dálnici
Přiznejme však, že i majitelé předchozích generací Foresteru najezdili mnohem více kilometrů po dálnicích než terénem a po rozbitých okreskách. Dieselový dvoulitr umožňuje, abyste se na dálnici necítili v konkurenci jiných prémiových SUV méněcenně. Samozřejmě existují výkonnější varianty, ovšem výtečný boxer nabízí 147 koní a točivý moment 350 Nm. Ovšem i ve městě tento motor uchvátí – takřka žádná turbodíra, zátah takřka od nuly a to s takovou razancí, že si je na akceleraci třeba dávat pozor. Také na dálnici se není třeba obávat, že při zařazení nejvyššího stupně byste nedokázali odpovídajícím způsobem zrychlit. Na rozdíl od nejsilnější benzinové varianty, která se dodává pouze s bezestupňovou převodovkou Lineatronic, u naftového dvoulitru můžete volit jen převodové stupně jen manuálně. To považuji za příjemnější. Řízení je poměrně lehké a posilovač je optimálně naladěn, jeho odpor je přirozený. Na dálnici drží vůz velmi dobře směrovou stabilitu a na nekvalitních okreskách přispívá k dodržení stability.
Pohodlný podvozek
Nový Forester nabízí nejen oproti svým předchůdcům, ale také ve srovnání s konkurencí vysoký jízdní komfort. Dobře žehlí i nerovnosti, jen při přejezdech i díky zvoleným pneumatikám někdy přišla hlasitější reakce., Ocenil jsem to na dálnicích a rovných úsecích, zatímco v na kroucených okreskách je třeba počítat s výraznějšími náklony a rovněž určitými limity při ostřejších manévrech. Samozřejmě je tady výhoda pohonu 4×4, ale nelze zapomínat, že i čtyřkolky podléhají fyzikálním zákonům a jejich překročení se u nich koriguje obtížněji. Jízdní vlastnosti při rychlé jízdě v zatáčkách jsou obtížněji čitelné a rozhodně je třeba počítat také s hmotností (pohotovostní 1615 kg, maximální 2080 Kg).
Řidič má z vyvýšeného a pohodlného sedadla velmi dobrý přehled o dění na silnici, k čemuž přispívá i architektura předních sloupků a zrcátek. Také vzad je dostatečný výhled, nicméně v testovaném voze (ale už od druhého stupně výbavy Comfort) pomáhá i parkovací kamera. Sedačky vpředu jsou seřiditelné elektricky ve všech směrech a nechybí ani účinné vyhřívání. Na volantu můžete ovládat celou řadu funkcí.
Levá strana je vyhrazena komunikaci, tedy ovládání rádia a telefonu, na pravé kromě obsluhy tempomatu se dají získávat tlačítky informace z palubního počítače. Škoda jen, že za údaji musí zabloudit pohled nad středový panel, místo aby se data zjevovala v přímém pohledu řidiče mezi otáčkoměrem a tachometrem. Grafické pojetí je však zajímavé, zejména například graf znázorňující rozdíl mezi aktuální a průměrnou spotřebou. Dobrý způsob, jak připomenout, že se dá jezdit i úsporněji. Navigace (od výbavy Executive) funguje velmi dobře a ovládání zařazuji mezi intuitivní.
Design, prostor i výbava
Nová podoba Foresteru je méně výrazná než u předchůdců a z mého hlediska tak ztratil trochu ze své originality. V interiéru však měkčený plast zvýšil dojem kvality a pocit útulnosti. Barevný displej vnesl prvek modernosti.
Na špičku patří Forester ve své kategorii velikostí kabiny, což není nic divného. Současný Forester s délkou 4,6 m patří mezi nejdelší kompaktní SUV. Nad hlavou najdou dost místa i basketbaloví pivoti a na šířku se vejdou dva zápasníci nebo tři osoby průměrného vzrůstu, ovšem ten uprostřed musí patřit mezi menší – opěrka hlavy u prostředního sedadla vyhoví bezpečnosti lidem tak do 160 cm. Vzadu můžete také upravit sklon sedadel, takže i díky jejich pohodlí blížícímu se těm vpředu se tu dá skvěle cestovat na dlouhé vzdálenosti.
Kufr má elektrické ovládání, přičemž výše otevření pátých dveří se dá regulovat. Prostor pod roletou je poměrně mělký, ale další prostory jsou pod jeho podlahou.
Na druhé straně dost vysoká nákladová hrana signalizuje, že zavazadlový prostor je mělký a základních 505 l rozhodně nenajdete mezi podlahou a roletou. Číselně svou velikostí patří v kategorii SUV mezi ty větší, rovněž centimetry na šířku, ale prakticky pod kryt musíte zavazadla skládat šikovně. Standardním potřebám vyhoví, a pokud je třeba víc místa například při cestě na hory, tak je tu například střešní box. Při testu v horách jsme lyže uložili zčásti na jednu zadní sedačku. Škoda, že po sklopení středové opěrky vzadu se neotevře otvor pro lyže. Malý schod po jejich sklopení šikovně srovnává látkový přechod, což usnadňuje nakládání. Opěradla lze skládat přímo z kufru a praktické jsou i malé háčky na bocích. Vyšší výbavy mají i elektrické ovládání pátých dveří včetně možnosti nastavení výšky z místa řidiče. Mezi sedačkami najdete objemnou schránka a také další odkládací prostory jsou dimenzované na SUV s předpokladem dlouhých cest.
Vyšší hladina
Subaru Forester 2.D Executive (takřka nejvyšší stupni výbavy, výš je jen o 40 000 Kč dražší Sport) pořídíte za bezmála milion korun (989 000 Kč). Nejlevnější naftový model však koupíte již o 200 000 korun levněji, a za úvodní model s benzinovým dvoulitrovým motorem zaplatíte o 300 000 Kč méně, přičemž výbavy Active nejsou nijak chudé. (Aktuálně v akci za 569 000 Kč).
Závěr
Modely všech předchozích generací patří na trhu ojetin k vyhledávaným a dobře drží cenu. Není to jen kvůli tomu, že se jich u nás kvůli ceně za nový vůz neprodávalo nikdy moc, ale také díky schopnosti odolávat času, nízké poruchovosti a jízdním schopnostem. Lze předpokládat, že podobně kvalitní budou i současné modely. Mezi hlavní trumfy patří stálý pohon všech kol, slušné terénní schopnosti a komplexní výbava. U aktuálního modelu oceníte i jeho komfort, Ačkoliv jasným cílem této generace jsou rodiny, tak nadále platí, že Subaru zůstává značkou, kterou volí ti, kteří nechtějí tuctové zboží. Současně dostanou vůz, který kromě prostornosti a spolehlivosti poskytuje vysoký standard bezpečí na silnici. Výtečně poslouží i podnikatelům, pro které je pohon všech kol nezbytností, například majitelům a provozovatelům horských penzionů, chat a hotelů.
Plusy
- Silný a úsporný motor typu boxer
- Jízdní komfort a terénní schopnosti
- Prostorný interiér
- Bohatá výbava
Mínusy
- Informacer palubního počítače jen nad středoivou konzolou
- Malá tlačítka informačního systému
- Mělký zavazadelník (pod roletou)
Technická data
- Motor: naftový, R4, boxer
- Objem: 1998 cm3
- Největší výkon: 147 k (108 kW) při 3600 /min
- Točivý moment: 350 Nm při 1600/min
- Délka/šířka/výška: 4595/1795/1735 mm
- Rozvor: 2640 mm
- Objem kufru: 505/1564 l
- Pohotovostní hmotnost: 1615 kg
- Užitečné zatížení: 465 kg
- Objem nádrže: 60 l
- Zrychlení: 0-100 km/h 10,2 s
- Nejvyšší rychlost: 190 km/h
- Spotřeba město/mimo město/kombi: 7,3/5,2/5,9
- Emise CO2: 156 g/km
Cenový přehled (Subaru Forester)
Nejlevnější verze 699 000 Kč (2.0i Active)
Základ s testovaným motorem 789 000 Kč (2.0D Active)
Testovaný vůz 989 000 Kč (2.0D-L Executive)
Značkové financování
Akční model Entry Forester je nyní k dispozici od 569 000 Kč. Kromě trvalého pohonu všech kol ve výbavě naleznete mj. 2DIN audiosoustavu s CD přehrávačem a dálkovým ovládáním na volantu, automatickou klimatizaci, multifunkční display s palubním počítačem, auto start/stop systém, mechanické vyrovnání nivelety zadní nápravy.
SUBARU FINANCE podporuje koupi bonusem 20 000 Kč při využití služeb Subaru Finance. Další výhody lze získat u pojištění při využití akční nabídky Economy.
(Tyto nabídky podléhají změnám – aktuální platnost si zkontrolujte si na www.subaru.cz)