Partnerem na letošní cestě do Chorvatska nám byl Rapid Spaceback Monte Carlo. Najeli jsme s ním přes 2000 kilometrů.
Speciální výbava přitahovala pozornost nejen Chorvatů a Slovinců, kteří si potrpí více než Češi na pohledná auta. Zaznamenali jsme i zájem Rakušanů, samozřejmě obdivné pohledy nechyběly ani doma.
Panoramatická střecha v černém provedení a malým spoilerem, páté dveře s prodlouženým sklem, vnější zrcátka a zadní lakovaný spoiler rovněž v černéím provedení, prodloužené zadní sklo, speciální litá kola, zatmavené zadní skupinové svítilny i přední mlhové světlomety, to vše udělalo z relativně nenápadného rodinného automobilu poutavý model. Vyšperkovaný Rapid se líbil.
V prudkém chorvatském slunci jsme se jen výjimečně mohli kochat výhledy prosklenou střechu, většinou bylo třeba mít zataženou krycí roletu. Výbava Monte Carlo proměnila i interiér, paket Dynamic osahuje nejen dekorační lišty a kryty pedálů z ušlechtilé oceli, nýbrž i sportovní sedadla. Ta se ukázala praktická (výborná boční opora) a také pohodlná, ani po více než dvou tisících kilometrech záda nerozbolela. Vzadu nechyběla středová opěrka, kterou by pasažéři vzadu jistě ocenili, kdyby při této cestě vzadu nějací seděli. .
Zavazadelník naše dvojice výbavou na krátký třídenní pobyt moc nevyzkoušela, ale jeho tvar, praktická omyvatelná podlaha i síť na ochranu zavazadel proti posunu signalizují praktičnost.
Nejvíc jsme tedy na cestě z Prahy až na kraj Istrie a zpět, celkem 2351 kilometrech, prověřili turbodiesel 1.6 TDi (85 kW/109 k). Příjemně se projevil již při odjezdu z Prahy, kdy odhadovaný dojezd při plynulé jízdě vzrostl až na 1000 km. Po doplnění na české hranici se na chvíli objevil dojezd 1100 km, což znamená, že by se dalo dojet do Poreče a zpět na české hranice na jednu nádrž!
Na dlouhou cestu s mnoha dálničními úseky se mi tato naftová šestnáctistovka jevila optimální. Měla rezervu výkonu k zrychlování na dálnici, dobře odstupňovanou převodovku a dokázala být úsporná. Počítač po absolvovaní celé trasy, na níž jsme měli i hodně popojíždění po městečkách, ukázal příjemnou spotřebu 4,8 l/100 km. Oficiální průměr by měl být 4,2 l/100 km, takže rozdíl vzhledem k charakteru trasy (hory v Rakousku, dálnice) i nutnému používání klimatizace je velmi příznivý.
Co mne však překvapilo, že u vozu v této špičkové vnější výbavě má elektrické ovládání zadních oken jen za příplatek (5100 Kč), a že v tomto voze chybělo. Z funkčních prvků bych také nepředpokládal, že bude chybět asistent rozjezdu do kopce, na který by stačilo připlatit 2000 Kč. Autu (s příplatkovými prvky) za 535 600 Kč by tato drobná vylepšení jen prospěla.