Patříte mezi řidiče, kteří si pečlivě hlídají spotřebu a chtějí se dostat z bodu A do bodu B co nejúsporněji? Právě pro tuto skupinu kupujících má Škoda Auto řadu GreenLine.
Modely v úpravě GreenLine jsou teoreticky nejúspornější, jaké Škoda Auto nabízí. Jak se však chová model v této úpravě v praxi? Optimální je testovat na dlouhé trase. Zvolili jsme pro verzi Octavia 1.6 TDI/81 kW Ambiente GreenLine náročný test o délce téměř tří tisíc kilometrů. Letní trasu k moři, z Prahy až na chorvatský Hvar a zpět. Celkem jsme najeli přes 2500 km.
Změny proti standardu
Viditelných rozdílů mezi běžnou Octavií 1,6 TDI a verzí Greenline je nemnoho. Na karoserii najdete štítek GreenLine na masce chladiče a víku zavazadlového prostoru. Interiér greenlinu se od běžných verzí prakticky neliší. Na středové konzole najdete tlačítko sloužící k vypnutí nebo zapnutí start-stop systému a na displeji palubního počítače ukazatel doporučeného zařazeného převodu. Trochu střídmější je však výbava, vždyť každý „příplatkový“ prvek něco váží. Z tohoto důvodu u verze Green Line nenajdete náhradní kolo, ale jen sadu pro opravu. Jsou ale i drobné úpravy: díky zatmavení skel Sunset se v létě interiér vozu méně prohřívá. To znamená menší frekvenci používání klimatizace a tedy nižší spotřebu energie.
Základem úprav vozů se štítky GreenLine je systém start-stop a také alternátor s funkcí rekuperace brzdné energie. Dbalo se také na aerodynamiku, takže je tu např. o 15 mm snížený “sportovní” podvozek, okrytovaný spodek vozu i částečně zaslepená maska chladiče. Koeficient odporu vzduchu se tak snížil oproti standardní verzi o 0,014, takže cx dosáhlo hodnoty 0,287. Nejvíc může ušetřit automatické vypínání motoru, prý až 10 % paliva v kombinovaném jízdním cyklu. V praxi je pro spotřebu ovšem nejdůležitějším faktorem řidič, kterému má pomoci ukazatel doporučeného zařazeného převodu. Což dokazují například rekordy Gerharda Plattnera, jenž potřebuje s nejrůznějšími koncernovými modely na dlouhých trasách s dobrým jízdním průměrem nejméně o litr méně než je oficiální průměr. Spotřeba paliva je ostatně u všech common-railů vždy závislá na stylu jízdy. Režim Sport zkracuje odezvu na plynový pedál, ovšem i tak je mezi sešlápnutím pedálu a odezvou třeba mít trpělivost. Turboefekt je velmi znatelný.
Pozor na rady
Naftová šestnáctistovka v Octavii nahradila velmi populární turbodiesel 1,9 TDI PD. Neposkytuje sice tak razantní zátah, ale je o dost tišší, i když hlučnost a vibrace za studena opravdu neztratila. Původní spojená s pětistupňovým manuálem měla výkon 77 kW, tato nejmodernější verze splňující stupeň Euro 6 již dává 81 kW a výkon stoupl o 15 Nm. Stovky dosáhne za méně než 11 sekund a rychlostní maximum má až na 206 km/h. Točivý moment se u ní dá dávkovat plynuleji. Dynamika nechybí ani v nižším spektru otáček (okolo 1700). Nejvyšší točivý moment 250 Nm je dostupný od 1500 do 3000 otáček. Spodní hranici otáček je třeba hlídat, protože ukazatel doporučeného zařazeného převodu radí vždy co nejvyšší možný stupeň. Kdo by se řídil jen jeho pokyny, tak zejména ve městě se leckdy dostane do situace, kdy motor jen zvolna zvyšuje otáčky a výkon, takže například rychlé odbočení v křižovatce může být problém, znásobený i zhasnutím motoru. Šestistupňový manuál však řadí přesně, dráhy jsou poskládány ideálně.
Ve městě můžete jezdit i pětku a nebudete na pokutu (55 km/h). Jízdní dynamika je ale srovnatelná se standardním modelem, jen si je třeba dávat pozor na ty otáčky při potřebě rychlé akcelerace. Z hlediska poměru výkon/spotřeba je agregát 1.6 TDI v Octavii GreenLine více než dobrou volbou.
Příjemná spotřeba
Během dlouhé trasy na jih jsme zkombinovali jízdu po dálnici, městy, po standardních „jedničkách“ i místních silnicích včetně horské pasáže napříč ostrovem Hvar. Palubní počítač nakonec hlásil průměrnou spotřebu 4,9 litru nafty na 100 km. Nejúspornější se jevila jízda v rychlostním limitu 90-100 km/h po normálních silnicích (3,7 l/100 km), takže k výrobcem udávaným třem litrům jsme se zase až tak nevzdálili. Také na dálnici se chovala Octavia úsporně: při povoleném maximu 130 km/h točí 2500 otáček za minutu a podle palubního počítače byla průměrná spotřeba paliva 4,7 l/100 km. Snížený podvozek se kladně projevuje také v zatáčkách, a přestože je o něco tužší než u standardních verzí, dobře filtruje nerovnosti. Silnice na Hvaru leckdy připomínají ty naše…
Provedení GreenLine bylo možné kombinovat s různými výbavami. Cenový rozdíl byl jen několik tisícovek, přičemž prvky navíc se starají o snížení spotřeby paliva i emisí CO2. Ty klesly s novými motory splňujícími normu Euro 6 až na 99 g/km, což finančně pomůže zejména v zemích, kde se podle emisí řídí daňové sazby. Na českém trhu záleží především na řidiči, jak dokáže využít možností, které mu poskytuje „zelený“ model značky Škoda. Octavia GreenLine tedy svůj smysl mít může, jak jsme se přesvědčili na cestě k Jadranu a zpět. Pět litrů nafty na 100 km při cestě, kde primárně nejedete na spotřebu, je výborný výsledek.
Plusy
- úsporný motor s dobrou dynamikou
- odhlučnění
- jízdní vlastnosti (snížený podvozek)
- praktičnost modelu
- přesné řazení a odstupňování převodovky
- dojezd na jednu nádrž
Minusy
- minimální rozdíl ve spotřebě vůči silnější verzi (110 km)
- omezená základní výbava
- jen sada na opravu pneu
Technická data
- Motor: naftový, R4
- Objem: 1598 cm3
- Největší výkon: 110 k/81 kW při 2500/min
- Točivý moment: 2500 Nm při 1750/min
- Délka/šířka/výška: 4659/18140/1641 mm
- Rozvor: 2686 mm
- Objem kufru: 590/1580 l
- Pohotovostní hmotnost: 1280 kg
- Užitečné zatížení: 625 kg
- Objem nádrže: 50 l
- Zrychlení: 0-100 km/h 10,6 s
- Nejvyšší rychlost: 206 km/h
- Spotřeba město/mimo město/kombi: 3,9/3,1/3,3
- Emise CO2: 99 g/km
Cenový přehled (Škoda Octavia)
Nejlevnější verze 347 900 Kč (1,2 TSI, 63 kW, Active
Základ s testovaným motorem 501 900 Kč (1,6 TDI 81 kW, Ambition Greenline)
Testovaný vůz 692 420 Kč (1,6 TDI 81 kW, Ambition Greenline)
Značkové financování
ŠkoFIN nabízí široké spektrum produktů, tak, aby uspokojil privátní i firemní zákazníky. V nabídce Škoda Finance je také komplexní Škoda pojištění, např. s nejrychlejším bonusem na trhu. Z řady nabízených možností jsme vybrali nabídku ŠKODA Credit, což je úvěrový produkt. Možností je však více, přičemž splátky si on-line zjistíte pro vybraný model webu ŠkoFINu na kalkulačce.
- velmi atraktivní úroková sazba – již od 5,5%
- ŠKODA Pojištění součástí splátek
- bez poplatků za uzavření a vedení smlouvy
- výše splátek zahrnující i pojištění je garantovaná po celou dobu trvání smlouvy
- doba splácení 24 až 72 měsíců
- splátka předem (akontace) od 10 % z pořizovací ceny vozu
- nerovnoměrná poslední splátka až 30 % z ceny vozu, můžete si tak snížit měsíční splátky
Levněji o 20 % lze opatřit také výbavu z originálního příslušenství a o stejných 20 % je nyní levnější prodloužení záruky o dva roky (5 let nebo 150 000 km).