Škoda Citigo 1.0 CNG Elegance

Škoda Citigo stejně jako další modely největší tuzemské automobilky vládne prodejům svého segmentu na tuzemském trhu. Na výběr je kromě tří- a pětidveřové varianty také verze s provozem na CNG.

Plynová motivace?

Ceník v současné době obsahuje 34 verzí nejmenší škodovky (délka 3563, šířka 1641, výška 1478 mm), po sedmnácti v provedení se třemi, resp. pěti dveřmi. Šest z nich je s pohonem na CNG. Mimochodem, pokud Citigo označujeme za malou škodovku, tak by se nemělo zapomínat na to, jak auta za poslední dvě desetiletí vyrostla. Pro osvěžení paměti připomenu délku a šířku základních modelů Favorit a Felicia (3815/1620 mm, 3855/1635 mm).

Zelená barva s názvem Spring Green k verzi na CNG pasuje. Tvar karoserie je velmi praktický.

Pohledná krabice

Ačkoliv karoserie má velmi praktickou až krabicovou podobu s malými přesahy přes kola, Citigo působí zvenčí přitažlivě až hravě. Testovaná verze v jasně zelené barvě ladila s ekologickým pohonem na CNG a přitahovala pohledy kolemjdoucích, ačkoliv Citigo již dávno není nějakou novinkou nebo výjimkou. Přidáme-li k tomu obratnost nejen při pohybu po městě, zjistíme, že malé auto neznamená nekompletní auto.

Po usednutí do Citiga zjistíme, že uvnitř je až nečekaně prostorné a ani dvě dospělé osoby se zde nebudou tísnit. Zadní sedadla již takový komfort neposkytují, a také nástup v třídveřovém provedení není i přes velmi široké dveře tím, co byste rádi opakovali dnes a denně. Ale dětem určitě vadit nebude.

Interiér zajišťuje zejména vpředu dvojici cestujících dostatek prostoru.

Kupte navigaci!

Ovládací prvky jsou dobře dostupné a přehledně rozmístěné. Doporučuji příplatkové multimediální zařízení (6453 Kč), které kromě navigace zprostředkuje informace jako handsfree, poslouží jako hudební přehrávač, pro parkovacího asistenta i zobrazí otáčkoměr a venkovní teplotu. Snadná je i nutná demontáž, jinak totiž vysloveně láká k odcizení. Testované Citigo bylo v nejvyšším stupni výbavy Elegance, které z něho dělalo vskutku příjemného partnera pro pohyb po městě. Nechyběla tedy litá kola, navigace, mlhovky…).

Multimediální přístroj má kromě navigace řadu dalších úkolů.

Metrák navíc: mínus i plus

Litrový tříválec MPI s výkonem 68 koní je přizpůsoben spalování zemního plynu a to způsobilo, že jeho výkon se nachází uprostřed mezi oběma benzinovými verzemi (44 kW/60 k a /55 kW/75 k). Poskytuje cca o sedm koní méně než nejvýkonnější benzinová verze. Společně se zvýšením hmotnosti cca o 100 kg to způsobilo snížení dynamiky, což potvrzují i technické údaje. Z nuly na 100 km/h zrychluje Citigo na CNG za 16,3 s, zatímco nejsvižnější verze to zvládá o tři sekundy rychleji. Dokonce se základním motorem 44 kW/60 k je zřetelně hbitější (stovka za 14,4 s). Nejzřetelněji je znát hmotnost navíc ve stoupání, zejména pokud je vůz zatížen více osobami. Moc nepomůže ani plný plyn, jen málo podřazení.

Kufr omezila zástavba na CNG jen minimálně, základní objem klesl o 38 l a po sklopení sedadel zůstává přes 900 l.

To však neznamená, že Citigo na CNG je nějakou brzdou provozu. Na rovinaté dálnici v pohodě drží maximální povolenou rychlost, mezi aglomeracemi na silnicích nižších tříd pak dokonce verze na CNG se díky nízkému těžišti dokáže proplétat zatáčkami docela hbitě a díky výbornému podvozku i plynule, bez nutnosti zpomalování a akcelerace. V záloze jsou navíc také elektronické systémy (ABS, ESP…), které jsou schopny korigovat případné řidičské zaváhání.

Kilometr pod korunu

Zástavbu na CNG signalizuje řidiči mj. dvojitý ukazatel stavu pohonných hmot a v kufru zrušení rezervy. Ačkoliv nádrž na benzin je ve verzi na CNG zmenšena z 35 l na 10 litrů, díky zdvojení paliva zůstává dojezd dostatečný, nicméně teoreticky o poznání kratší než u čistě benzinové verze. Budu-li vycházet z oficiálních údajů, tak rozdíl je cca 20 procent v neprospěch vozidla s kombinovanou možností zemní plyn/benzin. Citigo má nádrže s kapacitou celkem 12 kg plynu, která při dosažení oficiálně udávané průměrné spotřeby (3,2 kg/100 km) vystačí na cca 350 kilometrů.

Obě „hrdla“ pro tankování najdete za jedním víčkem. Společně zajišťují dojezd cca 600 km.

Ve městě jsem jezdil cca kolem 4 kg/100 km, mimo aglomeraci při snaze o úspornou jízdu jsem si vystačil s necelými 2,5 kg/100 km. Benzínová „rezerva“ o objemu 10 l při spotřebě do 5 l/100 km vystačí na cca 200 km, takže pokud máte plno, kombinovaný dojezd se blíží k 600 kilometrům. Navíc prostor ve voze není zástavbou na CNG takřka vůbec omezen, zůstává zachována výjimečná kapacita zadní části vozu na zavazadla (970 l po sklopení zadních opěradel). To je na malý vůz výjimečně dobrý výsledek. Vystačit si je třeba se sadou na zalepení defektu.

Přístup do zavazadelníku je snadný.

CNG a finance

Co výše uvedené údaje naznačují z hlediska finančního? Vzhledem k ceně za kilogram plynu (cca 24 Kč) lze stlačit náklady na kilometr jízdy pod jednu korunu, mimo aglomerace a při cíleně úsporné jízdě se dá jezdit i za 70-80 haléřů za kilometr. Provoz verze na CNG je tedy zřetelně levnější, na jednom kilometru lze v nákladech na palivo ušetřit až polovinu.

Je tu ovšem druhá strana mince: vstupní investice pro Citigo na plyn je výrazně vyšší. Za tuto zástavbu si připlatíte ve všech nabízených verzích těsně přes 70 000 korun, takže investice se vyplatí tomu, kdo během několika málo let najezdí hodně kilometrů.

Závěr

Negativa spočívají kromě ceny v absenci rezervy kvůli palivové nádrži, dále úbytku sedmi koní výkonu a nárůstu hmotnosti o 100 kg. Tím ale neduhy končí a začíná ta příjemná část.

Automobily na CNG již mohou do mnoha podzemních parkovišť také v Česku. Můžete mít dobrý pocit, že při každé jízdě šetříte na nákladech. Zemní plyn se navíc jeví jako cenově stabilnější palivo, výkyvy cen benzinů a nafty jsou mnohem výraznější a častější. V příštích letech má sice mírně rok co rok stoupat spotřební daň zemního plynu pro dopravní účely, nicméně v roce 2020 bude činit 3,40 Kč – u benzinu je to již nyní 12,84 Kč a nafty 10,95 Kč a předpokládá se růst.

Na závěr ještě jedno specifické plus plynového Citiga: kvůli zvýšené hmotnosti a nižšímu výkonu motoru se jeví jako vhodný model pro mladé začínající řidiče – oslabená dynamika je výtečným faktorem proti divočení za volantem!  Citigo na plyn se mi jeví nejvhodnější pro ty, kteří potřebují obratné auto pro každodenní pohyb po městě s velkým nájezdem kilometrů ročně.

Zvenčí prozrazuje pohon na zemní plyn zkratka G-TEC.

Plusy: Nízké provozní náklady, kvalitní dílenské zpracování, ideální předpoklady pro město, výborný podvozek, možnost individualizace

Mínusy: Snížený výkon motoru, slabší dynamika, výše příplatku za zástavbu CNG, malý počet plnicích stanic CNG, lepicí sada místo rezervy, menší dojezd

Cenový přehled (Škoda Citigo)

Nejlevnější verze: Škoda Citigo 3D 1.0 MPI Active: 186 900 Kč

Základní cena testovaného vozu: Škoda Citigo 3D 1,0 MPI CNG Elegance: 289 900 Kč

Cena testovaného vozu: Citigo 3D 1,0 CNG Green tec Elegance): 331 153 Kč

Značkové financování

Z bohaté nabídky financování od společnosti ŠkoFIN jsme vybrali jednu aktuální možnost, jak financovat model Škoda Citigo.

Nový vůz Škoda Citigo s originálním financováním ŠKODA Finance od ŠkoFINu lze získat s bonusem 30 000 Kč z pořizovací ceny vozu. Platí na úvěr i finanční leasing, v nabídce je i volitelné ŠkoFIN Pojištění (ŠkoFIN Asistent, ŠkoFIN GAP, ŠkoFIN PPP.

Výhody se Škoda Finance:

  • sleva 30 000 Kč z ceny vozu
  • výhodné úročení
  • bez poplatků za uzavření a vedení smlouvy
  • ŠKODA Pojištění součástí financování
  • výše splátek garantovaná po celou dobu trvání smlouvy
  • flexibilní přístup při řešení vašich požadavků

Podmínky:

  • doba splácení 36 až 72 měsíců
  • splátka předem (akontace) od 10 % z pořizovací ceny vozu
  • nerovnoměrná poslední splátka až 30 % z ceny vozu, můžete si tak snížit měsíční splátky
  • ŠKODA Pojištění

Minirozhovor

Na otázky ohledně značkového financování, jehož aktuální nabídku k testovanému modelu uvádíme výše, nám poskytl Petr Abrahámek, vedoucí marketingu a obchodu společnosti ŠkoFIN

V čem vidíte hlavní přednosti značkového financování?

ŠkoFIN nabízí v úzké spolupráci se ŠKODA AUTO, Porsche ČR a dealerskou sítí koncernu Volkswagen značkové financování pro vozidla ŠKODA, Volkswagen, Audi, SEAT a Porsche. Zákazníkům nabízí komplexní, cenově výhodné a transparentní řešení jejich mobility pro nové a ojeté vozy. Vzájemná symbióza přináší řadu výhod. Ať již se jedná o úrokové sazby, které jsou výrazně nižší než tržní průměr, značkové pojištění či jiné benefity ve formě dodatečné výbavy nebo např. prodloužené záruky. Vše jak pro soukromou, tak i firemní klientelu.

Jaký podíl na financování vozů vaší značky tvoří značkové financování?

Téměř každý třetí prodaný vůz koncernu Volkswagen na českém trhu je financován prostřednictvím ŠkoFINu. Značkové financování využívá převážná většina našich zákazníků.

Jaký produkt z vašeho značkového financování považujete za nejvyhledávanější, a v čem spočívá jeho úspěch? – Můžete se ohlédnout i do historie, nemusí to být aktuální produkt.

Velmi oblíbené je mezi retailovými zákazníky úvěrové financování podpořené akčními nabídkami ve spolupráci se značkami koncernu Volkswagen. Nyní jsou ještě výhodnější díky právě probíhající kampani Garance nejlepší nabídky. Ta zákazníkům garantuje nejnižší úrokovou sazbu na trhu.  Na začátku tohoto roku jsme značkové financování doplnili o značkový produkt ŠKODA Pojištění, které je v současné době v nabídce na 3D Car konfigurátoru ŠKODA AUTO spolu s nabídkou financování.

Firemní, neboli fleetoví zákazníci jednoznačně upřednostňují financování vozových parků operativním leasingem, tedy pronájmem vozu s celou škálou doprovodných služeb.

Chystáte nějaké novinky v oblasti značkového financování?

V červnu letošního roku jsme uvedli na trh unikátní produkt operativního leasingu pro retail. Jedná se o velmi inovativní produkt na českém trhu s názvem Škoda bez starostí.