Renault Clio Grandtour: Vyšperkované kombi

Clio společně s modely řady Megane z vozů z logem Renaultu k vidění nejčastěji. Jeho čtvrtou generaci jsme vyzkoušeli v praktické verzi Grandtour, ovšem ve francouzsky pojaté limitované sérii Technofeel.

Renault Clio se od příchodu na trh v roce 1990 může pochlubit téměř 12 miliony prodaných vozů a také dvěma tituly Auto roku Evropy (1991, 2006). Miliony prodaných vozů Renault Clio ve čtyřech generacích jsou výsledkem jak jejich praktičnosti, tak nápaditosti. Obě tyto vlastnosti perfektně kombinuje Renault Clio Grandtour 1.5 dCi v zajímavé výbavě Technofeel, která byla „vsunuta“mezi výbavy Life, Zen a Intens, GT.

Prostor a bezpečnost

Praktičnost v tomto modelu je dána mj. provedením Grandtour, jak nazývá Renault v Česku tradičně své kombi. Oproti hatchbacku je delší o 20 centimetrů, což se projevuje zejména na zavazadlovém objemu. Oproti hatchbacku přibylo 150 l ačkoliv celkový objem zavazadelníku (443 l) je nižší než u Fabie Combi nebo Seatu Ibiza ST, tak na malý automobil to není málo a vyhoví i potřebám rodiny. Část litrů je sice skryta pod dvojitou podlahou, která je na úrovní nízko položené nákladové hrany. Pokud však objem nepotřebujete, tak je to velmi praktické, protože nemusíte lovit nic z hloubi kufru. Jen užitečné zatížení se u kombi a hatchbacku prakticky neliší. Pokud základní objem nestačí, lze využít takřka rovnou plochu po sklopení zadních sedadel. Pak clio dopraví i předměty dlouhé až 2,48 m. Díky rovnější střeše mají cestující vzadu ve srovnání s hatchbackem mírně navíc.

Třetí generace nasadila cliu bezpečnostní standard, který čtvrtá ještě rozvinula. V základu nechybí čtyř airbagy, přičemž boční slouží u jako záclonové hlavové. Úchyty Isofix najdete i na sedadle spolujezdce – počítá se maminkami a jejich miminky. Už od základní výbavy je ve standardu startovací karta, palubní počítač, do masky zakomponované LED diody, tempomat má omezovač rychlosti atd.

Vydařená série

V interiéru prodloužení vozu znát není, podvozek je totiž shodný s hatchbackem. Nízká prosklená plocha činí kabinu menší než je ve skutečnosti, i když dvě osoby vzadu (teoreticky i tři) mohou trochu brblat při nastupování úzkými dveřmi a pro kolena tu také není dost místa. Ačkoliv plasty uvnitř prozrazují šetření, tak zejména v exkluzivním paketu dekor Techno jejich tvrdší povrch zaniká v bohaté a esteticky přitažlivé výbavě.

Také v interiéru vás červená barva neopustí

Kromě klimatizace je tu k dispozici mj. multimediální a navigační systém Media Nav, palubní počítač, systémy ABS a ESP, asistent rozjezdu do kopce, elektricky ovládaná okna i vnější zrcátka, kožený volant. Zvenčí pak lákají na provedení technofeel 17palcová kola v červené barvě.

detail1

Jistota na silnici

Cílu v provedení Technofeel vyhlíží až sportovně. Ačkoliv se nejedná o sportovní variantu, podvozek si chválu zaslouží. Clio Grandtour poskytuje vhodnou kombinaci komfortu a jistoty. Uspokojí rodinu i řidiče. Tlumí dobře nerovnosti, a pokud se karoserie nakloní nebo zhoupne, kola nemají tendenci odskakovat a vůz lze držet snadno pod kontrolou. Konstruktéři si poradili i vyšším zatížením přední nápravy turbodieselovým motorem – 64 kg navíc oproti verzím s lehčími benzinovými motory není kupodivu znát. Jízdní vlastnosti dieselového kombi patří na špičku segmentu. Řízení by mohlo být však o poznání přesnější. Brzdy velmi dobrou účinnost, dlouho nevadnou a jejich účinek se dá dobře dávkovat.

Renault Clio Grandtour patří mezi malými kombíky k nejpohlednějším a u této verze zdůrazňuje design i červenočerná lišta

Rodinný rozpočet

Dieselový čtyřválec 1,5 Energy dCi potěší řidiče hned dvakrát, tedy pokud také drží rodinnou kasu. Pod hranicí 1500 otáček sice moc nejede, ale v rozmezí 1500 až 2500 otáčkami poskytuje příjemnou dynamiku, přičemž palubní počítač prozrazuje, že za to moc nežádá. Silnější varianta s přívlastkem Energy je standardně vybavena systémem stop/start a dalšími úpravami, které mají snožovat spotřebu paliva. Asi se to daří, protože Clio opravdu dokáže mimo město jezdit i pod čtyři litry na 100 km. Ve městě pak můžete jezdit i za 5 l/100 km. Trest nepřijde ani za ostrou jízdu to se spotřeba zvedá k 7 l/100 km. Jen na dálnici se projeví bohužel jen pětistupňová převodovka s krátkou pětkou, takže ručička otáčkoměru se blíží k hranici 3000 otáček za minutu a spotřeba k 6 l/100 km. Pozitivní je také výtečné utlumení vibrací, ovšem jeho zvuk se do kabiny tlačí víc než by bylo příjemné. To je společně s již zmíněnými tvrdými plasty, jen pětistupňovou převodovkou a zvláštním chování palivoměru jediné, co bych Cliu Grandtour Technofeel vskutku vytknul.  Nádrž zůstává velmi dlouho zcela plná, pak skokově ubyde. To až tak nevadí, ale něco podobného se děje i na opačném konci. Dlouho nejedete ani na rezervu a pak je najednou dojezd jen pár desítek kilometrů…

Závěr

Clio Grandtour nabízí velmi úsporný dieselový motor, výbavu za příznivou cenu, výtečné jízdní vlastnosti a docela dost místa i pro rodinu. Čeští zákazníci si malá kombi oblíbili, například v předchozí generaci si téměř polovina nových majitelů Clia zvolila verzi Grandtour. Nebudu se divit, když tento trend bude pokračovat.

Plusy: úsporný motor, nízká spotřeba, cenová politika, bohatá výbava, jízdní vlastnosti, jízdní komfort, pětiletá záruka, Komfortní sedadla s výrazným bočním vedením, příznivá cena, rozsah standardní výbavy, Mimořádně úsporný a kultivovaný motor, Stylový design

Minusy: hluk od turbodieselu, jen pětistupňová převodovka s krátkou pětkou, oproti konkurentům menší zavazadelník

Cenový přehled (Renault Clio Grandtour)

Nejlevnější verze                                           245 900 Kč (1,2 l/54 kW Life)

První cena vozu s testovanou motorizací     340 900 Kč (1,5 l/66 kW dCi Zen)

Základní cena testovaného modelu              380 900 Kč (1,5 l/66 kW dCi LS Technofeel)

Cena testovaného modelu                            404 400 Kč (1,5 l/66 kW dCi LS Technofeel)

Značkové financování (aktuální nabídka k 30.6..2014)

Bonus 30 000 Kč na všechny verze Renault Clio Grandtour při financování Renault Finance

nebo

0 % úvěr – financování bez navýšení pro využití Renault Finance