Sportovní varianty Peugeotu 308 GTi a GT odlišuje víc než písmenko „i“. Ostré GéTéíčko znají zejména obdivovatelé „hot hatchů“. Co řidičům nabídne Peugeot 308 GT 1.6 THP?
Výkonnější verze je o 50 kilowatt silnější a také o 160 000 Kč dražší. Kdo tedy nechce vysloveně závodit a míní šetřit, tak sáhne po druhé nejvýkonnější variantě GT 1.6 HTP (151 kW/205 k) za 660 000 korun. Co od vozu může čekat?
Například snížený sportovní podvozek s tužšími tlumiči a pružinami, 18palcová litá kola a tudíž na české silnice možná až příliš tuhé auto. Sportovně laděná verze Peugeotu 308 dostala jiný přední nárazník, masku chladiče a kapoty motoru, rudý metalický lak karoserie a dvě falešné koncovky výfuku, součástí výbavy verze GT jsou full LED světlomety, které si u běžné 308 lze pořídit jen za příplatek. Nicméně loňský facelift přiblížil vzhled běžných verzí k provedení GT. V perleťovém laku a na 18palcových kolech působí však neobyčejně přitažlivě.
Minivolant
Výrazným prvkem interiéru je malý volant takřka motokárových rozměrů. Řidič se na přístrojový štít dívá zpravidla přes něj, místo skrz volant. Pro určité postavy může být problém skloubit posaz s výhledem na přístroje. Sedadla jsou dostatečně rozměrná a dobře tvarovaná, zvláštní důraz byl dán na dobré boční vedení. Řidiče obklopují všechny ovladače, tedy s výjimkou těch, které najdete na něm (audiosoustava a telefon spárovatelný přes bluetooth handsfree) a dalších, které musíte „hledat“ na displeji. Například i klimatizaci, což je kvůli nastavování při jízdě nemilé. Řazení jde hladce, ale přivítal bych sportovnější charakteristiku. Velká hlavice dobře padne do ruky, pohybuje po delších drahách s malými bočními vůlemi.
Prostorové parametry se neliší od běžného modelu 308, ačkoliv na délku patří k nejmenším kompaktním hatchbackům, ale uvnitř je prostor mírně nadprůměrný. Oficiálně je vůz pro pět, fakticky pro čtyři, místo uprostřed je opravdu nouzovka. Hodně také záleží na nastavení předních sedadel, v případě maximálního posunu například sedadla řidiče se za jeho opěradlo vejdou nejlépe dětské nohy. V tomto automobilu budou ale jezdit nejčastěji jen dva nebo samotný řidič, to se pro rodinu nekupuje. Materiály jsou luxusnější a kvalitnější, takže interiér působí dojmem prémiových vozů.
Sedačky s již zmíněným dobrým bočním vedením kombinují altancaru s kůží a mají velmi dobrý rozsah nastavení, za volantem si nakonec najde pozici každý. Samozřejmě nechybí vyhřívání a větrání, navíc je tu i masážní funkce. Po faceliftu modelu 308 střed palubní desky zabral téměř desetipalcový displej (9,7, ii-cockpit), a tyto parametry převzala i varianta GT. Tradiční je i přepínání palubního počítače tlačítkem na konci páčky stěračů. O spotřebě ukazuje tři hodnoty najednou, takže není třeba neustále přepínat.
Ačkoliv se jedná o sportovně laděný vůz, objem 470 l je pro hatchback standardní, a pokud byste chtěli stěhovat víc, zvětšit se dá klasicky – sklápěním asymetrických sedáků. Pak objem naroste na 1228 l.
Úprava motoru
Nejsilnější standardní zážehový model (s výjimkou GTi) má motor s výkonem 151 kW, přičemž změna oproti dalším zážehovým motorickým variantám není jen ve výkonu, ale i technice. U verze GT byl použit systém plynule proměnného zdvihu sacích ventilů Valvetronic, suplující roli škrtící klapky, a přibylo také proměnné časování rozvodu na výfukové straně. Výsledkem je příjemně lineární zátah motoru, už od nízkých otáček. U hranice 6000 otáček není jen výkonová špička, ale také se čtyřválec připomene docela sympatickým sportovně laděným zvukem. Škoda jen, že jeho zdrojem není výfuk.
Charakter vozu dokáže výrazně proměnit tlačítko Sport. Když ho aktivujete, tak se ocitnete v záplavě červené barvy, kterou do interiéru pošle barevná proměna přístrojové desky. V noci až příliš agresivní. Zřetelně také ztuhne posilovač řízení a dočkáte se i ostřejší reakce motoru. Na obrazovce nahradí údaje o spotřebě paliva nebo průměrné rychlosti, data o aktuálním využití výkonu a točivého momentu, nebo jak je na tom turbodmychadlo s plnicím tlakem. Po přepnutí lze také sledovat přetížení, a to jak ohledně zrychlení nebo brzdění, tak boční – tedy jak ostře jste projeli zatáčku. Tedy pokud tu na to budete mít při závodění čas… Nechybí pochopitelně různí moderní bezpečnostní asistenti. Praktická je signalizace vzdálenosti, když se k někomu přiblížíte rychleji než je záhodno, upozorní vizuálně a akusticky, a nakonec začne i samostatně brzdit. Paket safety (u GT v ceně) obsahuje i varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu a sledování mrtvého úhlu, čtení dopravních značek, dále systém sledování únavy řidiče.
Pro toho by bylo asi nejtěžším úkolem dosáhnout laboratorní spotřeby, v kombinaci prý 5,6 l/100 km. Hodně dobrý průměr v testu (7 l/100 km) si ale musíte vynásobit vyšším koeficientem, protože 308 GT „papá“ jen vysokooktanový benzin, nejméně Natural 98. To je ten lepší případ, protože pokud si budete chtít často vychutnávat sportovní přednosti vozu, spotřeba vystoupá 10 l/100km.
Plné využití výkonu vyžaduje také jistou opatrnost, i když gétečko dokáže v zakroucených pasážích vcelku slušně držet jízdní stopu. Musí ale jít o kvalitní silnici, protože podvozek zejména na horším povrchu silnice nezvládá situaci s bravurou. Zatáčky dokáží záď rozhodit a systém ESP je lepší nevypínat. Také stopu opouští dřív, než očekáváte.
Závěr
Peugeot 308 GT je vzhledem blízko klasické třistaosmičce, zejména po loňském faceliftu, který přiblížil vzhled běžných verzí k provedení GT. V jeho případě se jedná o kombinaci sportovnosti a luxusu, a mezi silné stránky Peugeotu 308 GT patří i kultivovanost, odhlučnění a jízdní komfort, a pohodlný interiér díky rozsáhlé výbavě. Dostanete také výkonný motor, který dává vozu dobrou dynamiku. Současně však musíte počítat s vyššími náklady na prémiová paliva.
Verze GT prezentovaná Peugeotem jako základní sportovní varianta aktuální 308 vyjde na 660 000 Kč. Pokud připlatíte 30 000 Kč, můžete mít totéž v praktičtější verzi kombi, který je ale veden jako samostatný model (Peugeot 308 SW GT).
Plusy: pružný, výkonný i úsporný motor, komfortní podvozek, odhlučnění, dílenské zpracování
Mínusy: nervózní podvozek, vyšší spotřeba, jen prémiový benzin, klimatizace přes dotykový displej
Technická data:
- Motor: zážehový čtyřválec
- Objem: 1598 ccm
- Největší výkon: 151 kW/205 k/600
- Točivý moment: 285/1750 Nm
- Délka/šířka/výška: 4253/1804/1472 mm
- Rozvor: 2620 mm
- Objem kufru: 454/1228 l
- Pohotovostní hmotnost: 1200 kg
- Užitečné zatížení: 515 kg
- Objem nádrže: 53 l
- Zrychlení 0-100 km/h: 7,5 s
- Největší rychlost: 235 km/h
- Spotřeba (město/mimo město/komb.): 7,3/4,8/5,7 l
- Emise CO2: 132 g
Cenový přehled (PEUGEOT 308 GT 1.8 THP)
- Nejlevnější verze: 380 000 Kč ((1.2. PureTech 110 MAN5 Active)
- Nejdražší verze: 695 900 Kč (2.0 BlueHDi 180 EAT8 GT)
- Základní cena testovaného modelu: 660 000 Kč (1.6 THP 205 MAN 6 GT)
- Cena testovaného modelu: 739 000 Kč (1.6 THP 205 MAN6 GT)
ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ
Spotřebitelský úvěr – účelový úvěr, předmět úvěrové smlouvy je od počátku smluvního vztahu majetkem klienta. Minimální délka úvěrové smlouvy je 12 měsíců, maximální pak 84 měsíců
Operativní leasing pro každého s Peugeot Finance – doba nájmu 24, 36 nebo 48 měsíců, nájezdy 40 000, 60 000 nebo 80 000 km, povinné a havarijní pojištění (5% spoluúčast) včetně GAP v ceně.