Model 208 má na co navazovat. Na legendární „dvěstěšestku“, populární a úspěšnou „dvěstěsedmičku“, a vůbec na tradici automobilů se lvem ve znaku.
Jaký je aktuální zástupce francouzské automobilky v populární třídě malých automobilů, která sice na českém trhu už není nejprodávanější, nadále se v ní však každoročně realizuje přibližně pětina prodejů nových automobilů? Jaké „zbraně“ má modernizovaný Peugeot 208 k tomu, aby zaujal jak v konkurenci s domácí Fabií, tak s dalšími zástupci automobilek v této nabité třídě?
Připomeňme si, že modely 206 a 207 byly evropskou jedničkou v této kategorii, zatímco model 208 si získal pozici jedničky jen ve Francii, kde ovšem patří k nejprodávanějším modelům bez ohledu na automobilové třídy! I tak malý hatchback se lvem ve znaku zůstává mezi nejoblíbenějšími malými automobily.
Úsporné motory
Peugeot 208 na český trh přišel v roce 2012 a facelift (červen 2015) kromě designových úprav, jimž se budu věnovat dále, přinesl také výrazně omlazenou modelovou paletu, jejímž leitmotivem je úspornost. Ačkoliv klesá cena pohonných hmot, nízkou spotřebu ocení každý řidič. Nová řada benzinových tříválců PureTech i čtyřválců BlueHDI splňuje nové emisní normy Euro 6. Pod kapotou měl testovaný vůz motor 1,2 PureTech s přeplňováním o výkonu 81 kW. Při rozjezdu školený sluch rozezná, že se jedná o tříválec, což je dokonce zřetelnější pokud dojde k jeho vytočení k výkonové špičce kolem 4000/min. Jízda ve vyšším spektru otáček může být skutečně sportovní. Nejpříjemnější je pohybovat se mezi 1800 až 2500 otáčkami, kdy je zátah plynulý a lineární, a navíc jízda nejúspornější. Při rychlosti 90 km/h (cca 2100 otáček) mimo město motor vystačí se 4,5l/100 km, na dálnici (300 otáček při 130 km/h) počítejte se 5,5 – 6,0 l/100 km. Ve městě je apetit nejvyšší, podle stylu jízdy do 6,5 l/100 km. V kombinaci během testu byla spotřeba kolem 5,5 l/100 km. K přednostem motoru patří zátah v takřka celém spektru otáček.
Obvykle jsou benzinové motory spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou. Testovaný vůz měl nový šestistupňový automat. Kombinace s benzinovým turbomotorem se velmi podařila. Řadí relativně rychle a velmi hladce, bez cukání, a pokud máte lehkou nohu, tak automat drží nízké otáčky a tudíž i spotřebu. Na výběr je sportovní i sněhový režim. První zvedne úroveň otáček motoru nahoru, druhý je zase tlumí. Mezi automaty využívanými pro malé vozy je na špičce. Řazení je tedy v pořádku, a co řízení? Elektrický posilovač má na svědomí sice jistou necitlivost řízení kolem středové polohy, na změnu směru vystačí malý pohyb rukou, což vnáší do jízdy sportovní dimenzi. Při vyšších rychlostech řízení příjemně tuhne, zatímco při manévrování poskytuje lehkost, kterou ocení nejen ženy. Podvozek pak nadchne tím, s jakým přehledem filtruje nerovnosti, v normě jsou i náklony karoserie. I díky výraznému odlehčení faceliftu (až 173 kg) působí auto při sportovnější jízdě skutečně obratně a jistě Vyhovují mu táhlé zatáčky na kvalitním povrchu, tam si lze jízdu skutečně užít. Ostrý styl jízdy však omezuje stabilizační systém ESP, který lze vyřadit z činnosti jen do rychlosti 50 km/h. Zvyknout si je ale třeba na poněkud zbrkle nastupující brzdy
Design a detaily
Při modernizaci hrál velkou roli design. Francouzi si vzpomněli na úspěch modelu 206, který popravdě řečeno stál víc na designu než např. jízdních vlastnostech. Proměna se tedy zaměřila i na vzhled a různé detaily, které posunuly dvěstěosmičku k agresivitě. Působí jednoznačně výrazněji. Zvětšila se přední maska, přibylo chromování, změnil se tvar jak hlavních světlometů, tak mlhovek i spodní části nárazníku. Vnitřek světlometů od druhého stupně výbavy Active kombinuje černou barvu a chrom. Denní svícení zajišťují ledky. Náznak luxusu poskytují i chromované lišty, grafika zadních světel a také příplatková panoramatická střecha, lemované modravými LED lištami.
Oblé tvary Peugeotu 208, přitažlivé zejména pro ženy, českým mužům „vadí“ možná víc než Francouzům. Ti asi víc ocení hru s různými karosářskými nápady, využitím různých tvarů i barevné kontrasty. Obě pohlaví však dokáže oslovit novinka, kterou jsou dvě matné strukturované barvy Ice Grey a Ice Silver. Jedná se o matný, na pohlazení hrubý a tudíž proti poškrábání více odolný lak. Příplatek za barvu se kupodivu neliší výrazně od metalízy (17 000, resp. 10 000 Kč). Možnost volby této speciální barvy je jen jedním z prvků, kterými se facelift 208 snaží zaujmout.
Malý volant
Nejmenší volant, jaký se hned tak v sériových vozech nenajde, představuje prvek, na který si je třeba vždy zvykat. Vnáší však do interiéru sportovní a jedinečný element. Pokud je věnec volantu potažený kůží, tak se drží velmi dobře. Volant je třeba dát do nižší polohy, aby bylo vidět na kapličku s přístroji, což nemusí každému vyhovovat. S tímto primárním řešení samozřejmě ani facelift nic zásadního neudělal, stejně jako s netradičním rozmístěním ovládacích prvků. Ty se nacházejí nad volantem, což vede k tomu, že volant je třeba držet dost nízko. Musí se tedy sedět poměrně vysoko a volant naopak nastavit níže. Jisté potíže s tím mohou mít hlavně osoby vyšší postavy. Průměrně rostlí muži a hlavně ženy si zvyknou rychle a bez problémů. Naopak výhled je díky posazu velmi dobrý.
Sedačky vpředu dobře drží tělo v zatáčkách a jen skutečně dravá jízda jen při ostrých manévrech bočnice neodolá. Kožené čalounění drží trochu méně než textilní, ale neklouže se po něm a představuje optimální kombinaci pohodlí a opory pro bedra, rozhodně v nich nebolí záda ani po delší jízdě. Na malé auto je i dobrá délka sedáky a opora stehen.
Multimediální obrazovka na středovém sloupku je k dispozici již od druhého stupně výbavy Active. Představuje i klíčový designový prvek. Díky ní se podařilo redukovat počet ovládacích prvků na přístrojové desce. Vzhledem k tomu, že dotykové ovládání lze označit za intuitivní, tento prvek se dá hodnotit kladně. Kromě navigace slouží k obsluze audiosoustavy a zprostředkovává také data z palubního počítače. Aplikace MirrorScreen pak dokáže věrně zrcadlit displej připojeného smartphonu.
Jakou roli?
Řada malých automobilů má už i v Česku roli druhého auta do rodiny, tedy slouží maminkám s malými dětmi. Těm nebude vadit relativně méně místa nad hlavou v druhé řadě, stejně jako omezené místo pro nohy pro pasažéry za řidičem. Ti mají vzhledem ke způsobu nastavení volantu tendenci odsunout sedačku do zadní pozice. Zcela opačné zkušenosti bude mít ovšem dvojice na straně spolujezdce. Díky šikovnému vykousnutí palubní desky na této straně o malé podélné prostornosti nemůže být řeč. Na šířku vpředu i vzadu jsou dvě osoby v pohodě, ale při třech pasažérech v druhé řadě by jeden měl mít dětské parametry.
Ačkoliv malá auta už jen výjimečně plní roli rodinného vozu, Peugeot 208 tuto roli také zastane. Kufr se řadí s 285 litry mezi malými vozy k těm větším, navíc má dobrou délku i takřka geometrický tvar. Je tu ovšem zúžení v zadní části u opěradel, která se standardně dají sklopit a kufr tak zvětšit. Opěradla se opírají o pevné sedáky, takže se tu tvoří schod.
Závěr
Peugeot 208 dokáže plnit tedy i roli rodinného automobilu a v závislosti na volbě motoru také vyhoví na delších cestách. Pohodlí mu nechybí, střídmost motorů také ne, a díky zajímavé struktuře výbav (včetně vyšších výbav) i možnosti dalších doplňků splní i roli dobře vypadajícího vozu například mladým úspěšným osobám.
Nejlevnější Peugeot 208 přijde na 245 200 Kč, ve vyšší výbavě Active se dá koupit při akčních nabídkách již od 255 000 Kč. Testovaná verze má základní cenu 432 700 Kč, v trvalé akční ceně je však již za 387 700 Kč. Testovaný model vybavený luxusními příplatkovými prvky (panoramatická střecha, kožené sedačky s elektrickým vyhříváním, paket Allure s park. kamerou atd.) zvedl cenu na 473 100 Kč. Ale vozu nechybělo z výbavy snad vůbec nic.
Plusy: moderní a úsporný motor, líbivý vzhled, jízdní vlastnosti, dojezd na jednu nádrž, bohatá základní výbava, vydařená automatická převodovka
Minusy: malý volant, překotný nástup brzd, přeposilované řízení
Technická data:
- Motor benzinový, R3
- Objem 1199 cm3
- Největší výkon 110 k/81 kW při 5500/min
- Točivý moment 250 Nm při 1500/min
- Délka/šířka/výška 3973/1739/1471 mm
- Rozvor 2538 mm
- Objem kufru 285/1152 l
- Pohotovostní hmotnost 1205 kg
- Užitečné zatížení 375 kg
- Objem nádrže 50 l
- Zrychlení 0-100 km/h 9,8 s
- Nejvyšší rychlost 190 km/h
- Spotřeba město/mimo město/kombi 5,7/3,8/4,5
- Emise CO2 99 g/km
Cenový přehled (Peugeot 208)
Nejlevnější verze |
245 200 Kč (1,0 PureTech, |
Základ s testovaným motorem |
432 700 Kč (1,2 PureTech |
Testovaný vůz |
473 100 Kč (1,2 PureTech |
Značkové financování
Peugeot poskytuje zajímavé nabídky úvěrů:
1. Krátkodobé financování
Úvěr s 0% úrokovou sazbou: Ideální produkt pro krátkodobé financování Vašeho nového vozu v případě, že máte k dispozici 50% a vyšší akontaci. Umožní Vám platit pojištění měsíčně namísto nutnosti zaplatit pojištění jednou za rok v hotovosti.
Podmínky a výhody
- Úvěr pro všechny modely nových osobních a užitkových vozů značky Peugeot
- Skutečný úrok 0%
- Délka financování od 1 roku do 3 let
- Akontace 50% až 80 % z ceny vozu
- Povinné ručení ZDARMA pro délku financování na 1 rok
- Možnost využití Vašich bonusů na povinné ručení na 2 a 3 roky
- Výhodné pojistné sazby
- Poplatek za zpracování smlouvy dle délky financování
V případě modelu Peugeot 208 ACTIVE 1.2 PureTech 82k MAN5 za 255 000 Kč je platba za zpracování smlouvy (roční úvěr/2550 Kč, tříletý/6375 Kč)
2. Úvěr pro dlouhodobé financování
Nejflexibilnější finanční produkt. Ideální pro financování Vašeho nového vozu i v případě, že máte k dispozici pouze nízkou nebo dokonce žádnou akontaci. Vhodný pro financování na delší časové období. Zároveň tím docílíte i snížení pravidelné měsíční splátky.
Podmínky a výhody
- Úvěr pro všechny modely nových osobních a užitkových vozů značky Peugeot
- Pojištění je u tohoto produktu volitelné
- Možnost výběru pojišťoven Kooperativa, Allianz, Generali nebo ČSOB při sjednávání pojištění
- Možnost využití Vašich bonusů na povinné ručení u Kooperativy, Allianz nebo ČSOB
- Délka financování od 1 roku do 6 let
- Akontace od 0% do 80 %
- Nízká úroková sazba
- Bez poplatku za uzavření smlouvy
V případě modelu Peugeot 208 ACTIVE 1.2 PureTech 82k MAN5 za 255 000 Kč (nulová akontace/72 měsíců) je měsíční splátka 4306 Kč (celkem platba za úvěr 310 072 Kč