SUV X-trail patří mezi nejznámější a nejúspěšnější modely značky Nissan. Ve třetí generaci prodělal podstatnou proměnu. Jak mu nový charakter sluší a pro jaké účely vyhovuje?
Zvnějšku upoutá proměna designu, tradiční hranaté tvary prvních dvou generací nahradila pohlednější a širší, veřejnosti přijatelnější, zakulacená módní podoba. Kdo má pocit, že se tady designéři inspirovali u firemního kolegy (Qashqai), tak se rozhodně nemýlí. Designově se X-trail přestěhoval z venkova do města, ovšem v průběhu testu jsme zjistili, že si uchoval hodně ze své „venkovské“ povahy. Na chalupu u lesa s ním bez problémů dojedete.
Také škála motorů se změnila, dvoulitr z nabídky zcela vymizel a k dispozici je jediný naftový motor o objemu 1,6 l. Pohon 4×4 si však nevybere milovník automatu, ze dvou převodovek je k němu jen manuální šestistupňová převodovka. Ačkoliv objem klesl, s turbodieselovou šestnáctistovkou se dá jezdit pěkně svižně. Samozřejmě záleží i na zátěži, s plným vozem a lyžařskou výbavou pro celou posádku musíte počítat s rozvážnějším pohybem.
Testoval jsem verzi ve střední výbavě Acenta, ovšem vylepšenou několika příplatkovými pakety. Vzhledově jí přispěly devatenáctipalcová kola (standard sedmnáctky), LED světlomety, stříbrné ližiny a prosklená střecha s otevíratelnou přední částí.
Zpátky do terénu
U verzí s pohonem 4×4 najdete na středovém tunelu kromě řadicí páky také otočný ovladač, kterým „natvrdo“ nastavíte jak režim „Lock“, který rozdělí točivý moment na obě nápravy v poměru 50:50, tak trvalý pohon přední nápravy.
Ve třetí variantě se stará o distribuci točivého momentu na kola elektronika, která rozhoduje podle aktuální situace. Zajímavou možností je sledovat na displeji aktuální rozdělení točivého momentu mezi nápravami.
S X-trailem třetí generace se tak opět můžete bez větších obav vydat i mimo zpevněné vozovky, samozřejmě s ohledem na to, že neřídíte off-road, ale SUV. X-trail spolehlivě zvládá zasněžené a jinak méně sjízdné komunikace. Mimo vozovku patří k jeho přednostem slušná světlá výška (21 cm). Suma sumárum, ačkoliv nový X-trail nevyhlíží tak robustně a „terénně“ jako jeho předchůdci, v zásadě s nimi v terénu dokáže držet krok.
Do kabiny
Mezigeneračně nastal v kabině pokrok v kvalitě užitých materiálů. Interiér nabízí hodně místa a to jak vpředu, tak na zadních sedadlech. Řidič si dobře může nastavit výšku sedadla i volantu, přičemž rozsah nastavení pokryje potřeby velikánů i menších žen. Kožený volant poskytuje možnost ovládání jak rádia, tak – od této generace – již i palubního počítače a rovněž bezpečnostních systémů.
Střední panel s velkým displejem navigace zřetelně vylepšil celkový dojem z přístrojové desky, navíc poskytuje hodně informací. Slouží také multimediálnímu systému. Grafika navigace sice nepatří mezi nejmodernější, ale snadno se ovládá a podklady jsou aktuální, jak jsme se přesvědčili i na odlehlých horských silničkách. Ocenil jsem také možnost sledovat na displeji díky parkovací kameře dění kolem vozidla. Úmyslně nepíši za vozidlem, protože kamery sledují vůz jakoby z ptačí perspektivy a tedy ze všech stran, což je skvělé zejména v podzemních parkovištích s mnoha záludnými sloupy za vozidlem. Displej navíc zprostředkovává řadu informací souvisejících nejen s navigací a parkovacím systémem, ale i spotřebou, ekologií nebo i jak jsou rozdělovány síly na jednotlivé nápravy.
Pro pět i sedm
Vzhledem k tomu, že X-trail může být i sedmimístný (za příplatek 50 000 Kč, včetně prosklené střechy), tak zadní část je docela rozlehlá. Výborná je jeho variabilita – sedadla druhé řady jsou posuvná v rozmezí 26 cm(!). Opěradla se dají sklápět do libovolné polohy. Na druhé straně jsou dělená tradičně na 60:40 (u předchůdce to bylo 40:20:40).
Zavazadlový prostor působí docela mělce a slibovaných téměř 500 l pod krytem zavazadelníku najdete teprve tehdy, když se podíváte pod dvojitou podlahu. Díky ní však sklopené sedačky vytvoří takřka úplně rovnou podlahu. Zcela na spodku najdete rezervní kolo, k němuž se také ještě leccos vejde. Trochu jsem postrádal více úchytů na zavazadla. Víko pátých dveří putuje do své horní polohy (necelých 185 cm) díky elektrickému ovládání poměrně zvolna a je si třeba dávat pozor jak na hlavu, tak při nakládání delších předmětů.
Překvapila mne poměrně nízká užitečná hmotnost: 470 kg (stejná pro všechny verze). Na pětimístný automobil s kufrem o objemu víc než půl kubíku to není moc.
Zpět na silnici
Řazení je přesné a funguje hladce, odstupňování vhodné. Při dálniční stotřicítce točí X-trail kolem 2500 otáček a spotřeba se pohybuje kolem 7 l/100 km. Mimochodem, průměr v testu, který se odehrával převážně v horském terénu, byl velmi příjemných 6,4 l/100 km. Turbodiesel od Renaultu charakterizuje úspornost, jistou slabost představuje poměrně úzké pásmo využitelných otáček. Ve vysokých rychlostech se zlepšilo akustické odhlučnění.
Směrovou stabilitu drží nissan velmi zdatně a ani na boční vítr není příliš citlivý. Mimochodem, také v třetí generaci zůstal pro X-trail typický jízdní komfort projevující se spíš pohupováním než drsným přechodem nerovností. Větší díry dá samozřejmě pocítit otřesem. Oceňuji však i čitelnost podvozku a schopnost ostře projíždět zatáčky na suché rovné vozovce.
Jak si vede X-trail ve městě? Spotřeba samozřejmě trochu vyšší než průměr, ale nad oficiálními čísly nijak neční (7 l/100 km). Ačkoliv Nissan X-trail zůstává pořádným kusem auta, tak se s městským provozem vypořádává dobře a je dosti obratný. Ve městě si je však obzvlášť třeba dávat pozor kvůli tomu, že masivní A-sloupky výrazně omezují výhled šikmo vpřed.
Závěr
Pohledný vůz splňující veškeré parametry, jaké se od SUV požadují. Nabízí vyšší konstrukci a tudíž lepší výhled a přehled, snad každý ocení i pohodlnější nastupování, kdy se není třeba při otevření dveří krčit a při vystupování zapojovat břišní svalstvo. Samozřejmě je tu bonus v podobě pohonu 4×4, s nímž vyřešíte řadu ošemetných situací. Někomu však může vadit omezená nabídka motorizací a pro SUV neobvyklé omezení objemu motoru na 1,6 l.
Velmi dobrý je komfort a také nabídka bezpečnostních prvků (např. hlídání mrtvého úhlu, varování před čelní srážkou, varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu – za příplatek). Ceny jsou nastaveny rozumně, zejména s ohledem na velmi dobrou výbavu. Cenová nabídka začíná již na 599 900 Kč (4×2 Visia).
Plusy
- Kultivovaný motor
- Úsporný motor, nízká spotřeba
- Variabilita interiéru a prostornost
- Bohatá výbava a rozumná cenová politika
Mínusy
- Horší výhled přes masivní A-sloupky
- Rázy kol na větších nerovnostech
- Hluboko umístěné úchyty Isofix
Technická data
- Motor naftový, R4
- Objem 1598 cm3
- Největší výkon 130 k (96 kW) při 4000/min
- Točivý moment 320 Nm při 1750/min
- Délka/šířka/výška 4640/18200/1710 mm
- Rozvor 2705 mm
- Objem kufru 550/1773 l
- Pohotovostní hmotnost 1680 kg
- Užitečné zatížení 470 kg
- Objem nádrže 60 l
- Zrychlení 0-100 km/h 11,0 s
- Nejvyšší rychlost 186 km/h
- Spotřeba město/mimo město/kombi 6,2/4,8/5,3
- Emise CO2 139 g/km
Cenový přehled (Nissan X-trail)
Nejlevnější verze 599 900 Kč (1.6 dCi 4×2 Visia)
Základ s testovaným motorem 663 900 Kč (1.6 dCi 4×4 Acenta)
Testovaný vůz 789 900 Kč (1.6 dCi 4×4 Acenta)
Značkové financování
Nissan Finance nabízí široké spektrum produktů, tak, aby uspokojil privátní i firemní zákazníky. Součástí finančních dohod mohou být také různé ochrany, které zajistí, že budete moci splácet i v případě finančních problémů. V nabídce je také POJIŠTĚNÍ NISSAN, koncipované tak, aby umožnilo majitelům vozů Nissan využít všechny výhody na maximum.
Aktuální akční nabídka začíná na 599 900 Kč a oba modely s pohonem 4×4 jsou nyní prodávány jak ve výbavě Acenta, tak Tekna za stejnou cenu jako model 4×2 – pohon 4×4 lze získat nyní (akce platí zatím do 31. 3. 2015) zdarma. Sleva představuje v obou případech 50 000 Kč.
Levněji o 20 % lze opatřit také výbavu z originálního příslušenství a o stejných 20 % je nyní levnější prodloužení záruky o dva roky (5 let nebo 150 000 km).