Ve středu 16. dubna zahynulo na českých silnicích sedm lidí. Nejvíce za dlouhé měsíce. Dlouhodobé výsledky a průzkum ukazují, že řeští řidiči se na silnicích cítí bezpečněji.
Potvrzují to výsledky třetího ročníku průzkumu Vnímání dopravní bezpečnosti, který realizovala Česká asociace pojišťoven. Na pocit bezpečí na silnicích má negativní vliv především agresivní jízda ostatních řidičů – největší obavy vyvolává vybržďování a nedodržování bezpečné vzdálenosti.
Pomohla novela
Poprvé od roku 2022 se více dotázaných cítí v provozu bezpečně než ne bezpečně. „Jsem přesvědčen o tom, že loňská novela zákona o silničním provozu pomohla zvýšit respekt k dopravním předpisům, což se pozitivně promítlo i do toho, jak bezpečně se řidiči na silnicích cítí. Ke zklidnění dopravy rovněž přispívá zrychlená výstavba dálnic a obchvatů, která odvádí dopravu na bezpečnější dálnice a vozidla z přeplněných městských komunikací,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
V roce 2024 se tak na silnicích cítilo bezpečně 54 % řidičů, což je o osm procentních bodů více než před třemi lety. Stoupajícímu pocitu bezpečí odpovídá i analýza České kanceláře pojistitelů, podle které dlouhodobě klesá tzv. škodní frekvence, tedy počet nehod na registrované vozidlo. A to o 19 % za posledních 10 let. „Situace se mírně zlepšuje, přesto je zde stále silný faktor negativního vnímání chování ostatních řidičů. Vadí nám především bezohledná a agresivní jízda a porušování dopravních pravidel. Stále ale narážíme na nízkou sebereflexi, kdy sice o vlastních chybách víme, ale hledáme pro ně omluvy,“ podotkl výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Rychlost a bezpečná vzdálenost
Potvrzují to i výsledky průzkumu, ve kterém řidiči přiznávají porušování předpisů a páchání přestupků. Nejčastěji podle svých slov překračují maximální povolenou rychlost a nedodržují bezpečnou vzdálenost. A to i přes to, že oba přestupky považují za velmi nebezpečné. „Páchání přestupků řidiči omlouvají tím, že mají situaci pod kontrolou. Je ale alarmující, že 7 % přiznává jízdu pod vlivem alkoholu či drog, 12 % jízdu na červenou, a dokonce třetina telefonování za jízdy. Dělají přesně to, co jim u ostatních řidičů vadí,“ doplnil Jan Matoušek. Dopravní přestupky páchají hlavně kvůli spěchu a nepozornosti.
Nedodržování bezpečné vzdálenosti za vozidlem způsobilo v roce 2024 celkem 4 469 dopravních nehod. Stalo se tak pátou nejčetnější příčinou nehod řidičů motorových vozidel. Za první kvartál letošního roku již tato příčina stála za 878 nehodami. „V současné době zvažujeme uzákonění povinného minimálního rozestupu mezi vozidly. Hlavní překážkou je správné nastavení onoho rozestupu,“ dodává Martin Kupka, který ovšem odhaduje platnost legislativního opatření na rok 1029. Samotní řidiči by přitom s touto legislativou v 56 % souhlasili.
Chvála změn a řízení již od 17 let
Úpravu bodového systému zaznamenalo v roce 2024 celkem 89 % řidičů a většina z nich ji přijímá pozitivně. Nový systém navíc dle průzkumu posílil motivaci k dodržování pravidel silničního provozu – letos ji uvedlo 88 % řidičů.
I možnost řídit od 17 let pod dohledem mentora si získala podporu veřejnosti, která s ní souhlasí v 57 %. Pětina řidičů se s ní dokonce v nějaké formě již setkala a tuto zkušenost hodnotí jako pozitivní. Zavedení tzv. řidičáku na zkoušku má stále vysokou podporu a v roce 2024 s ním souhlasilo 72 % řidičů.