Jak si zpestřit pobyt na horách při jarních prázdninách? Týden není třeba prožít jen v jednom lyžařském středisku, lze si „odskočit“ do jiného. Také na Šumavě, kam vedla třetí etapa našich reportážních cest.
Po dvou návštěvách Krušných hor takřka beze sněhu se šumavská reportážní cesta již konala za příznivějších klimatických podmínek. Bílo bylo jak na sjezdovkách, tak okolních stráních a na české straně často i na silnicích. To obvykle návštěvník hor až tak nevítá, ale při naší reportážní cestě, na níž jsme testovali také crossover Mercedes-Benz GLA s pohonem všech čtyř kol, bílé silnice ošetřené jen pluhováním a inertním posypem, byly vítané. Už nyní mohu naznačit, že mercedes si s nimi poradil naprosto suverénně, i když jsme se dostali až na pokraj nejvýše položené české obce (Kvilda, 1062 m n.m.)
Mercedesem na hory
Mercedesy řazené dnes již mezi veterány mívaly takřka výlučně zadní pohon a tradovalo se, že na hory musíte do kufru naložit pytel cementu, aby zadní náprava byla dostatečně zatížena a měla potřebný záběr. Škála modelů a pohonů u stuttgartské automobilky je již mnohem širší, ovšem model GLA je loňskou novinkou. Přidal do portfolia značky s třícípou hvězdou nyní stále oblíbenější kompaktní crossover.
Cesta na lyžařský jihozápad je z Prahy zpočátku velmi rychlá. Po dálnici D5, a protože nás nepřibrzdila žádná oprava, kolona a ani nehoda, byli jsme z kraje Prahy v Plzni za necelých 30 minut. Na konci čtvrtého největšího města ČR jsme odbočili na Klatovy a po kvalitní silnici číslo 27 spěchali dále k pohraničním horám. Tuto komunikaci, stejně jako mnohé další, by podstatně vylepšilo, kdyby se v Česku budovaly tříproudé silnice, na kterých by se střídaly dvouproudé úseky, jak je to obvyklé ve Francii a v posledních letech čím dál častěji také v Německu. S poměrně malými náklady by se výrazně zvýšila plynulost a bezpečnost dopravy, protože řidiči by si počkali na možnost bezpečného předjíždění a snadno by se předjížděly i kamiony. Ovšem výkonný naftový motor pod kapotou GLA umožnil, abychom se v případě potřeby na poměrně krátkém úseku kamionové brzdy zbavili docela snadno. Více o zkušenostech s MB GLA v samostatném testu.
Špičák nabízí v Česku vskutku špičkové lyžování s legendární černou sjezdovkou Šance
Železnorudsko: i kombinovaná doprava
Za Klatovy se silnice již zvedá a navíc mění i způsob údržby komunikace. Obvyklé solení nahradilo pluhování a inertní posyp, takže silnice zbělela (zhnědla) a průměrná rychlost se pochopitelně snížila. Výrazně menší byl i provoz. Tomuto úseku se ovšem motorista může vyhnout. Stačí zaparkovat u klatovského nádraží a zvolit k lyžařskému výletu „kombinovanou dopravu“. Špičák v Železné Rudě má totiž tu výhodu, že z nádraží je to na sjezdovky cca dvě stovky metrů. „Kdysi jsme museli pouštět vleky po příjezdu prvního vlaku kolem půl deváté, protože se z něho zejména o víkendu vždy vyvalilo několik stovek lyžařů a nebylo možné je nechat čekat,“ vzpomíná na minulost Vladimír Kasík, spolumajitel areálu na železnorudském Špičáku, který tuhle variantu dává ke zvážení jako alternativu i dnešním lyžařům. (Více v samostatném rozhovoru s V. Kasíkem).
V Železné Rudě je více možností lyžování. O parkoviště Kaskády se například dělí Špičák a Pancíř.
Železná Ruda nabízí sjezdařům několik lyžařských cílů. Hned při příjezdu vpravo od silnice nepřehlédnete známý areál Belveder, další nese název Nad nádražím a známý je mj. tím, že také sem lze přicestovat vlakem. (Letos poprvé platí společná permanentka na Špičák a areál Nad nádražím). Na konci Železné Rudy se odbočuje u benzinky vpravo. Nejdřív uvidíte vpravo areál Pancíř, který možná víc než sjezdovkami zaujme výhledy z jednomístné „retrolanovky“. Jeho návštěvníci využívají stejně jako lyžaři mířící na nedaleký Špičák rozlehlé parkoviště Kaskády (zdarma), přičemž o víkendu zkrátí vzdálenost od auta k lanovce na Špičák (cca 500 m) bezplatný skibus. Špičák nabízí na české straně Železnorudska nejkvalitnější sjezdové lyžování.
Desítky středisek
Šumava je vyhledávaným cílem lyžařů. Kromě tradičních zimních středisek na Železnorudsku a kolem Churáňova (Zadov) se v posledních letech stalo třetím velkým zimním centrem Lipensko.
Naším cílem však nebylo jen zmapovat podmínky na české straně, ale rovněž za hranicemi – na německé a rakouské straně pohraničních hor. Nejspíš každý lyžař zná Velký Javor (Arber) v Německu, vzdálený necelých deset kilometrů od Železné Rudy, rovněž Hochficht a Sternstein v Rakousku. Pohled na specializované lyžařské weby (např. www.skiresort.de) prozradil, že v oblastech Bayerischer Wald a Bohmerwald registruje tento největší světový web hodnotící lyžařská střediska téměř 60 zimních areálů. Většinu z nich lze zařadit mezi lokální areálky, které vyhledávají jen místní sportovní nadšenci. Přibližně u čtvrtiny z nich najdete hodnocení hvězdičkami. Pro srovnání: Arber dostal tři a půl, Hochficht rovněž, Sternstein tři. Pět areálů na německé straně Šumavy dostalo po třech hvězdičkách, což je hranice, která signalizuje, že se tam vyplatí zamířit. Z časových důvodů jsme navštívili a vyzkoušeli jen jeden (Bischofsmais/Geisskopf).
Příjemný a poklidný areál však zjevně o nějaké externí návštěvníky z větší dálky moc nestojí. Ačkoliv je od hranic vzdálen necelých 40 km a půl hodinky autem, nikde jsem cestou na Regen nezaznamenal poutač. Dokonce ani v nejbližší vesnici Bischofsmais na křižovatce uprostřed obce, kde je třeba odbočit vpravo, nebyla žádná směrová tabule. Až před tabulí označující konec vsi u parkoviště, které je zde pro běžkaře a v létě pro cyklisty, jsem nalezl tabuli s plánem lyžařského střediska vzdáleného jen pár kilometrů. Geiskopf přitom podle délky sjezdovek je na tom lépe než rakouský Sternstein, který je avizován často a dobře. Podrobněji k vybraným střediskům v druhé části článku.
Hned za hranicemi
Arber je z Česka dosažitelný výtečně. Kdo se rozhodne kombinovat lyžování na Železnorudsku s exkurzí na Arber, tak mu stačí ujet sedm kilometrů a dostane se pod svahy Velkého Javoru (Arber). Parkoviště jsou zde rozlehlá. První podél komunikace při příjezdu od Železné Rudy vyhledávají rodiny s dětmi, protože nad silnicí je zdejší rozlehlý dětský lyžařský areál. Další velké parkoviště (také bezplatné) najdete pod kabinkovou lanovkou a šestisedačkou. Arber nabízí zábavu i pro sáňkaře.
Pokud dáváte přednost běžkám, tak o pár kilometrů dál je běžkařský stadion a autem se můžete vyvézt i nahoru na pláně. Od Arberu je to směr na Bodemais. Na rozdíl od Arberu se nahoře platí parkovné, šest euro za automobil. Asi příspěvek běžkařů na udržování stop. Povinně musíte zaplatit i lázeňský poplatek (2,30 euro), který vám prý dá spoustu výhod. Na okraji městečka Bodemais na druhé straně této horské silničky mají menší lyžařský areál Silberberg, ovšem jen s jednou sedačkou a dvěma modrými (2 km) sjezdovkami.
Běžkaři na pláních nedaleko Arberu platí parkovné a také lázeňskou taxu (2,30 eura). Ke cti těch, kteří poplatek zavedli, slouží, že parkovné a taxu avizují hned na úpatí několikakilometrového stoupání.
Česká strana
Po exkurzi do Německa (Arber, Geisskopf) jsme zvolili cestu podél hranic směr Lipno, kde jsme naplánovali noční přestávku. Nejde o žádnou lyžařskou pustinu. Šumava na mnoha místech dává dobré podmínky běžkařům, ale i sjezdaři tu najdou další možnosti, ačkoliv některé areály (např. Kašperské hory) mají mimo víkendy a jarní prázdniny provoz občas mírně omezen. Sjezdaři na této trase mezi Železnou Rudou a Lipnem nejčastěji vyhledávají areál pod Churáňovem, kde jsou spokojeni i běžkaři (Zadov). Možností je ovšem víc: sjezdovky najdete také u Nové Huti, další s nadstandardní zárukou přírodního sněhu na Kvildě, příjemný a stále se zlepšující areál nabízí Horní Vltavice. Běžkaři se v případě dostatečně sněhové nadílky uchytí všude, ale upravenými stopami dominuje Zadov.
Cílem i další i delší zastávkou se stalo Lipno, přesněji řečeno lyžařský rezort Lipno. Z někdejšího lokálního areálu Kramolín se během několika málo let stalo středisko, které neustále zlepšuje služby a svým zaměřením na rodiny s dětmi patří mezi jedinečné. Příjezd je obvykle přes Český Krumlov, ale může být i z Českých Budějovic a přes Vyšší Brod. My jsme ovšem doputovali do areálu podél Lipenské přehrady a sledovali, zda je letos naděje, že zdejší rozlehlá plocha nabídne další atrakci – desetikilometrovou bruslařskou dráhu. Hladina zamrzlá sice byla, ale nakonec z toho bylo jen sjezdování. Led byl příliš tenký. Více o tom, co nabízí český areál, jehož služby pro rodiny s dětmi mají již mezinárodní úroveň, v závěru článku.
Sjezdovky Lipna i dětské parky jsou skvěle dostupné z rozlehlého a před sezonou opět rozšířeného parkoviště.
Rakouské duo
Sjezdaři na Šumavě velmi často rádi zkombinují pobyt v českých s jednodenní exkurzí do některého z rakouských areálů – Hochfichtu nebo Sternsteinu. Ten druhý je lépe dosažitelný, neboť přes Vyšší Brod je to z Lipna pouhých 19 km. Odbočuje se pár kilometrů před městečkem Bad Leonfelden, přes který se jede pokračovat také při volbě Hochfichtu jako jedno- či vícedenní alternativy lyžování na české straně. Bohužel spojení lanovkou na vrchol Smrčiny (Hochfichtu) z české strany je zatím v ekologickém nedohlednu, takže nezbývá než dojíždět. Z Lipna přes Vyšší Brod je to cca hodina jízdy, o málo méně přes Přední Výtoň/Guggenwald. Z tohoto směru se pak jeden přes Haslach, Rohrbach a Aigen.
Sjezdovky Lipna i dětské parky jsou skvěle dostupné z rozlehlého a před sezonou opět rozšířeného parkoviště.
Nejkratší (závisí na místě pobytu) se jeví cesta přes Přední a Zadní Zvonkovou a Schoneben, ale tady průjezdnost hodně závisí na počasí a vhodném automobilu. Z opačného směru se přijíždí přes přechod Strážný, kdy je lepší zaparkovat na parkovišti Schwarzenberg. V každém případě si na lyžování na Hochfichtu je třeba přivstat, počítejte z české strany tak s hodinou jízdy.
Sjezdovky i běžky
Příhraniční lyžování na jihu Čech může být tedy hodně pestré. Optimální je k jeho využití při týdenním lyžařském pobytu ve sjezdových areálech opatřit si vícedenní skipas se dvěma volnými dny (tři z pěti, ještě lépe čtyři ze šesti, pět ze sedmi). Volný den lze věnovat výletu do jiného areálu, případně běžkařskému programu nebo odpočinku a relaxaci. Den bez lyžování se hodí také, pokud je špatné počasí. Pokud se trefíte do sedmi slunečných dnů, pak je optimální ze základny si zpestřit program lyžováním v jiném areálu.
Pokud zapojíte do českého programu ten v zahraničí, pak snáze „skousnete“ i tamní vyšší ceny. Nezapomeňte, že areály v Německu i Rakousku mají vesměs dražší permanentky než je tomu v Česku. U těch největších (Arber, Hochficht) zaplatíte cca o 10 eur za jednodenní permanentku víc, šestidenní pak přijde ve srovnání s českými cenami nejméně o třetinu dráž (Špičák 2570 Kč, Arber 3850 Kč). Cenové srovnání prozrazuje následující tabulka.
Areál 1 den 6 dnů 3 z 5 5 ze 7 (v Kč)
Špičák/Žel.Ruda 580 2570 1490 2355
Belveder/ŽelRuda 390 1800 1250 1600
Nad nádražím/Žel.Ruda 420 1950 – 1780
Churáňov/Kobyla 500 2200 1350 2050
Kašperské hory 350 1750 – 1500
Lipno 620 3050 – 2820
Areál 1 den 6 dnů 3 z 5 5 ze 7 (v euro)
Arber 32 140 87 140
Hochficht 34,50 155 – 151
Sternstein 27 114 68 85*(4/7)
Geisskopf 23 103 62 97
*4 ze 7 dnů
Vytipované lyžařské areály
Železná Ruda – Špičák (860-1202 m n. m.)
- 12 sjezdovek/8,4 km (modré 41%, červené 42%, černé 17%)
- 1 lanovka, 6 vleků/6500 osob/h
- Skipas 580Kč/den – 2570 Kč/6 dní
- Děti do 6 let zdarma, dětské skipasy do 15 let, zvýhodněné rodinné skipasy 1 – 7denní
- Večerní lyžování 0,4 km (280-185-40 Kč)
- 3 parkoviště (250 míst zdarma, další – soukromá – zpoplatněna)
Šumavský Špičák se může chlubit na naše poměry velmi atraktivním převýšením (300 m) a po nedávné úpravě i širokými sportovně laděnými sjezdovkami, které díky rozumné kapacitě dopravních zařízení (čtyrsedačka, vleky) nebývají přeplněny. Z moderní čtyrsedačky s nástupním kobercem jsou dostupné všechny tratě a k nástupu na lanovku je možné použít i single line. Od vrcholu 1202 m n. m.) vede po zalesněných svazích pět sjezdovek. Nejmírnější je modře značená „jednička“, dvojka je poctivá černá sjezdovka a na další červené „trojce“ najdete i strmější úseky. Výhodou je vzájemné propojení tratí a možnost tedy tratě vzájemně kombinovat. Proslulá je zdejší černá a neupravovaná trať Šance, jedna z nejstrmějších sjezdovek v Česku, lákající jak extrémním sklonem ve střední části, tak boulemi. Na sjezdovkách je řada stánků a bufetů s přijatelnými cenami, ovšem vesměs jen s venkovním posezením. O víkendu pendluje skibus mezi bezplatným parkovištěm Kaskády a hotelem Sirotek. Zajímavou možnost představuje sleva na jednodenní skipas po předložení jízdenky ČD.
Železná Ruda – Nad nádražím (786-896 m n. m.)
- 3 sjezdovky/1,6 km (modré 72%, červené 28%)
- 4x vlek/2100 osob/h
- Skipas 420 Kč/den – 1950 Kč/6 dní
- Dětské ceny do 14 let, zvýhodněné rodinné skipasy 2 – 6 denní
- Večerní lyžování (270-210 Kč)
- Parkoviště zdarma
Také do areálu Nad nádražím v šumavské Železné Rudě lze přijet vlakem od Klatov. Vyhledávají ho méně nároční lyžaři a je vhodný pro výuku, pro které slouží cvičná louka zvaná Nádražíčko. Podél vleku o délce 650 m vede modrá trať. Letos je možné si koupit i společný skipas s Ski Bike Centrem Špičák. Odstavná plocha pro osobní automobily se nachází v prostoru města Železná Ruda – v ulici Tř. 1 máje ve vzdálenosti 200 metrů od lyžařského areálu Nad nádražím a je zdarma. Další možnost parkování zdarma je u železniční stanice Železná Ruda na vyznačené ploše. Kapacita je pro 40 aut.
Železná Ruda – Belveder (805-905 m n. m.)
- 5 sjezdovek/1,8 km (modré 43%, červené 57%)
- 5 vleků/2850 osob/h
- Skipas 390 Kč/den – 1800Kč/6 dní
- Děti do 8 let v doprovodu 1 rodiče zdarma, dětské skipasy do 15 let
- Parkoviště zdarma
Belveder je sice malý rodinný areál, nabídne však hned tři vleky a sjezdovky. Najdete ho hned na kraji Železné Rudy nad příjezdovou silnicí z Klatov. Sjezdovky jsou uměle zasněžovány, minimálně dva dny v týdnu je na jedné z nich provozováno večerní lyžování. Poněkud neobvyklé je umístění 150 m dlouhého lyžařského vleku pro děti a začátečníky do horní části areálu, kde se nachází 150 m dlouhý vlek (Poma). V dolní části areálu je 50 m dlouhý dětský vlek (nekonečné lano). Parkoviště pod areálem je bezplatné.
Železná Ruda – Pancíř (858 – 1214 m n. m.)
- 2 sjezdovky/2,4 km (modré 67%, červené 33%)
- 2 sedačky, 660 osob/h
- Skipas 350 Kč/den – 900 Kč/3 dny
- Dětské skipasy do 12 let
- Parkování zdarma (Kaskády)
Dvě sjezdovky (Pancíř 800 m, Hofmanky 1600 m) mají na šumavské poměry značnou délku a dobrou nadmořskou výšku, navíc pomáhá severní poloha, ale chybí jim větší šířka i sklon – jedná se o méně atraktivní turistické tratě. Snad z tohoto důvodu v ceníku nenajdete delší než třídenní skipas, nepředpokládá se, že by je vydržel někdo brousit celý týden…. Hlavní přepravu zajišťuje dvouúseková jednosedačková lanovka ze Špičáku. Vystoupit se dá na Hofmankách, anebo pokračovat až na vrchol Pancíře. Tam už od roku 1923 stojí Horská chata Pancíř, z jejíž rozhledny se dá přehlédnout značná část Šumavy
Arber (1030-1456 m n. m.)
- 10 sjezdovek/10 km (modré 40%, červené 40%, černé 20%)
- 1 kabina, 2 sedačky, 3 vleky/6900 osob/h
- Skipas 32 Eur/den – 140/6 dní
- Děti do 6 let zdarma, dětské skipasy do 16 let, studentské po předložení průkazu, zvýhodněné rodinné skipasy 1 – 10denní
- velké parkoviště zdarma
Arber – bezprostředně pod sjezdovkami je velkokapacitní parkoviště, množství lidí pojme i celý areál. Široké sjezdovky všech obtížností, od těch nejlehčích, přes široké a přehledné červené po černou. Hlavním dopravním prostředkem je moderní kabinková lanovka, z níž se dá dostat na jakoukoliv zdejší trať stejně jako ze souběžné kryté 6sedačky, která bývá v provozu jen při vyšší návštěvnosti. Ve spodní části svahu jezdí krátká rychlá 6sedačka Sonnenhang. Pod vrcholem jsou dvě typické horské restaurace s obsluhou a tradičním bavorským menu (Kaiserschmarren, Gröstl, Knödelsuppe, Jäggertee, …). Další se nachází dole u parkoviště pod kabinovou lanovkou. Rozlehlý dětský park v pravé části areálu (při pohledu odspodu).
Geisskopf (835-1116 m n.m.)
- 9 sjezdovek/ 8 km (modré 22%, červené 67%, černé 11%)
- 1 sedačka, 5 vleků/6400 osob/h
- Skipas 23 Eur/den/den – 103 Eur/6 dní
- Děti do 6 let zdarma, dětské skipasy do 15 let
- 1 parkoviště (1000 míst)
Geisskopf je vzdálen od českých hranic přibližně půl hodiny a slušná nadmořská výška (1097 m n. m.) i převýšení jsou dobrým předpokladem pro kvalitní a prudší, vesměs červené sjezdovky, nechybí však ani prudší a současně dostatečně široký „herrenabfarth“. Na vrcholu najdete kromě dřevěné rozhledny typickou horskou chatu s restaurací u výstupu z vleku. Dopravě však dominují kotvové vleky a stará sedačková lanovka je jen jednomístná, takže kapacita nemusí o víkendu stačit a můžete zde narazit na fronty. Na sjezdovkách ovšem není nikdy přeplněno. Ostatně ani bezplatné parkoviště není nafukovací, ale většinou stačí.
Kašperské hory (704-794 m n. m.)
- 3 sjezdovky/1,85 km (modré 68%, červené 32%)
- 3 vleky/2120 osob/h
- Skipas 350 Kč/den – 1750 Kč/6 dní ze 7
- Dětské skipasy do 140 cm, junioři do 18 let
- Parkoviště zdarma
Malý, ale moderní areálek především pro začínající lyžaře a rodiny s dětmi, pro které jsou zde tři modré tratě. Najdete tu i půlkilometrovou červenou. Všechny sjezdovky s výjimkou cvičné louky lze osvětlit pro večerní lyžování. Děti si tu mohou užít i pohádkový slalom a populární jízdu na nafukovacích člunech. Bonusem je výhled ze sjezdovek na malebný hrad Kašperk.
Zadov/Churáňov (890-1120 m n. m.)
- 9 sjezdovek/4,7 km (modré 44%, červené 56%)
- 2 sedačka, 5 vleků/6563 osob/h
- Skipas Kobyla 500 Kč/den – 2200 Kč/6 dní, zvýhodněný rodinný skipas 1 – 7denní
- Skipas Lanovka Zadov – Churáňov 420 Kč/den – 2200 Kč/6 dní
- Parkoviště (600 míst) zdarma
Hlavním sjezdařským areálem na Zadově je Kobyla s nově instalovanou 4sedačkou a širokými, modro-červenými lesními průseky, z nichž vybíhá jeden strmější, užší „rukáv“. Další možností je červená 1,1 km dlouhá červená sjezdovka na Churáňově, kterou obsluhuje stará jednosedačka. Na tu si můžete koupit samostatný skipas – od třídenních skipasů platí permanentky na celý areál. Díky vyšší nadmořské výšce bývají často na Zadově lepší sněhové podmínky, než v jiných areálech.
Hochficht (933-1337 m n. m.)
- 10 sjezdovek/20 km (modré 45%, červené 50%, černé 5%)
- 3 lanovky, 7 vleků/ 12 960 osob/h
- Skipas 34,50 Euro/den – 155 Euro/6 dní
- Dětské skipasy do 19 let, do 10 let s jedním rodičem za 2 Euro, studentské do 26 let (s průkazem)
- 2 parkoviště zdarma
Hochficht je „použitelný“ jak pro rodiny s dětmi, tak sportovnější lyžaře, každý si zde najde svou sjezdovku. Jen černá nejvyšší obtížnosti chybí. Samozřejmostí je kvalitní zázemí, samoobslužné restaurace (vystačíte s češtinou) a dvě velká bezplatná parkoviště. Ceny skipasů jsou těsně pod alpským standardem a převyšují i nejdražší české, ale úroveň areálu tomu odpovídá a zájem o Hochficht ze strany českých lyžařů je velký i přes horší dopravní dostupnost. Velká zvýhodnění jsou tu pro děti – v doprovodu rodičů platí až do 12 let symbolická dvě eura za den. Hlavně o víkendech je to však minusem, areál bývá přeplněný.
Sternstein (814_1102 m n. m.)
- 3 sjezdovky, 4 km (modré 50%, červené 50%)
- 1 lanovka, 1 vlek/ 2000 osob/h
- Skipas 27 Euro/den – 114 Euro/6 dní
- Děti do 6 let zdarma, dětské skipasy do 15 let
- parkoviště zdarma
Snadno dostupný areál z Vyššího Brodu je menší, spíše pro rodinné lyžování a méně zdatné či nenáročné lyžaře. Tři sjezdovky obsluhuje kombinovaná kabina se sedačkou – vybírá se podle počasí, nebo chuti sundávat lyže. U rozlehlého bezplatného parkoviště, které je těsně u nástupu na lanovku, může být přeplněno jen výjimečně. U nástupu na lanovku je typická horská samoobslužná restaurace.
Lipno (709-900 m n. m.)
- 3 sjezdovky, 9,6 km (modré 80%, červené 20%)
- 3 lanovky, 1 vlek/ 11 600 osob/h
- Skipas 27 Euro/den – 114 Euro/6 dní
- Děti do 6 let zdarma, dětské skipasy do 15 let
- parkoviště zdarma (letos opět rozšířené)
Lyžařské top středisko pro rodiny s dětmi. Zdejší podmínky jsou pro děti na mezinárodní úrovni. Základem je největší výukové hřiště pro děti (Foxpark, Bambini park) v Česku se třemi pojezdovými koberci, pohádkovým slalomem, skicrossem, měřeným slalomem a dalšími atrakcemi. Pro začínající a nenáročné lyžaře je zde široká sjezdovka vedoucí k jezeru. Další rozšířené a nedávno i prodloužené sjezdovky vedou po severních svazích. Všechny jsou obsluhovány sedačkami, doplněné dvěma vleky. Důležitá je i značná plocha (30 hektarů) sjezdovek, takže je tu dostatek prostoru. Značné výhody zde nabízejí jak rodinnám s dětmi, výhodné jsou i balíčky pro ubytované. Slevy s Lipno Card, využitelnou na desítkách míst po celý rok, jsou na permanentky od 5 do 20 procent. Další slevy jsou pro zákazníky RWE, v den narozenin a svátku je cena lyžování pro oslavence jen 20 Kč.
Lipno se vyznačuje dobrým zázemím pro apres ski (bruslení na zamrzlé přehradě, pokud to umožní zima), „rozhledna“ Stezka korunami stromů, přístupná v zimě i pro lyžaře (lyže a boty do boxu, zapůjčení speciálních bot), na Lipně i v nedalekém Frymburku jsou akvaparky. Celoročně je zde v provozu bobová dráha a samozřejmě je zdejší šumavský terén vhodný i pro běžkaře (cca 30 km upravovaných stop).