Stále více rekreačních sportovců si nekupuje, ale půjčuje potřebné vybavení. Lyže a kola, brusle klasické i kolečkové. Jak se však orientovat, jak si vybrat dobrou půjčovnu a získat kvalitní vybavení a dobré služby?
Kdysi si lidé půjčovali lodičky, a pokud nevlastnili potřebnou výstroj a výzbroj, museli si ji koupit nebo půjčit od příbuzných či známých. Půjčování místo koupě se rozmohlo hned z několika důvodů. Investice do moderního vybavení je dnes vyšší než kdysi do dřevěných lyží a kožených lyžáků, bicykly jsou také složitější i dražší. Navíc se lidé věnují často více sportům a kupovat a skladovat veškerou výstroj mnoho z nich nechce. Komplikovanější je i převážení veškerého vybavení. Lyžařská výstroj pro rodiny si žádá box na střeše, pro transfer bicyklů je také třeba zakoupit střešní držáky nebo systém na záď. Je tedy jednoduší si půjčit. Ale kde? Jak poznat dobrou půjčovnu s kvalitním materiálem? I v této oblasti platí, že láce a kvalita se většinou vylučují…
Rozhovor
Na téma půjčoven sportovního vybavení jsme hovořili s Liborem Krejzou, jehož rodinný podnik Lipno Centrum (www.lipnocentrum.cz) se rozrostl v této oblasti již na šest poboček.
Mnohé půjčovny nabízejí vybavení, které vypadá hodně bazarově…
Jako provozovatelé se stále pereme s tím, že ten názor českého klienta na ty půjčovny není moc dobrý. Roky se tu půjčovaly „ojetiny a mnozí tak mají špatné zkušenosti. Nyní je to nejvíc znát u půjčování letního materiálu, např. jízdních kol. Leckde půjčují velice špatná kola, která se nedají ani pořádně servisovat.
V čem je výhoda půjčení sportovní výbavy na místě?
Přijeli sem k nám na Lipno návštěvníci z Ostravska, na střeše auta čtyři vlastní kola. Přišli se poradit k nám do půjčovny s nějakým defektem a zírali. Říkali, že půjčujeme kvalitnější bicykly, než mají oni své vlastní! Prý, kdyby to věděli, tak by kola nevezli, a půjčili by si je na místě, takhle spotřebovali spousty nafty navíc a tady mohli vyzkoušet jiná kola. Takže se ušetří na palivu, dále si zákazník může porovnávat různou výbavu a získávat zkušenosti.
Jak se vyvíjejí půjčovny?
Nemám tak velký přehled o městech, třeba Praze, ale ve sportovních střediscích přibývá kvalitnějších půjčoven. Mnohde pochopili, že je třeba nakoupit materiál kvalitní, aby šel servisovat. Dám příklad: pokud se bavíme o kolech, musí to být materiál, který má kovové díly, aby se dal udržet v dobrém stavu minimálně tři roky. U lyží existuje pojem rentalová lyže, která má vyšší skluznici i hrany, aby se daly vícekrát obrousit. Mají také speciální povrch, aby se tolik neodíraly. Pokud máte vlastní lyže a nejezdíte víkend co víkend, tak stačí většinou jeden dva servisy za rok. Rentalové lyže se servisují po každém týdenním vypůjčení!
Jak pozná zákazník dobrou půjčovnu?
V současné době leccos prozradí i internetové ohlasy. Myslím, že dobře se dá orientovat i podle exteriéru půjčovny, měla by vypadat zvenčí příjemně a upraveně. Hodně napoví nabídka vybavení, jeho vzhled. Důležitá je kvalita personálu. Zde je „proklientský“ a ochotný, aby dokázal vybrat vybavení podle velikosti, hmotnosti i poradit, kde a jak vybavení užívat. Myslím, že nejdůležitější je však vybavení, které zákazník vidí v regálech. Pokud vypadá nově a udržovaně, tak je to jiný signál než otlučené boty a odřené lyže.
Lidé si často vypůjčí sportovní vybavení ve svém městě, protože mají obavy, že by po příjezdu nemuselo být k dispozici. Například na horách lyžařský set.
Výbavu si lze rezervovat. Kvalitní půjčovny zpravidla úzce spolupracují s ubytovacími podniky. Ty hostovi nabízí, aby si vybavení rezervoval předem. Tuto službu například tady na Lipně využívá v době jarních prázdnin až 80% návštěvníků. Výbavu připravíme na datum příjezdu, na dodanou výšku i váhu a další údaje. Kvalitní půjčovny mají moderní softwary, takže stačí zadat číslo rezervace a podle čárového kódu se vyhledají připravené věci. Není však třeba řešit věc přes ubytovatele, moderní půjčovny mají rezervační formuláře. Mimo hlavní sezonu však není problém přijít a půjčit si věci na místě.
Jak rizikový byznys je půjčování sportovních potřeb?
Starosti nám dělá v posledních letech víc počasí než chování klientů. S jejich přístupem máme dobré zkušenosti. Dokonce jsme odstoupili od vybírání kaucí, zejména vzhledem k tomu, že spolupracujeme s hotely. Máme o zákaznících potřebné informace. Tahle důvěra se nám vyplácí, klienti oceňují, že neplatí kauce. U rodiny by to byly třeba i 4000 Kč navíc! Jsme tady na Lipensku šestým rokem a zničených nebo ukradených věcí je minimum. Náš největší nepřítel je počasí. V létě nebo v zimě, v obou sezonách nás hodně ohrožuje. Všechny naše finanční plány stavíme s koeficientem na špatné počasí, ovšem pokud nastane zima jako ta letošní, tak ani pesimistický koeficient ztrátu nevyrovná. Například za Vánoce a Silvestra máme tržby jako za celý leden.
S klienty tedy nejsou žádné problémy?
Najdou se samozřejmě výjimky, že nemají k vybavení vztah. Ty a tam se někdo projede na lyžích i po asfaltu…To pak vyžaduje velmi pracný servis. Většina lidí však užívá výbavu rozumně a jsou soudní. Pokud se vyskytne poškození, tak se dohodneme na nějaké kompenzaci. Účtujeme jen náklady, žádné pokuty.
Na poškození výbavy se lze dnes už i pojistit.
Některé půjčovny pojistku zakalkulovaly do ceny. Lipno Centrum nechává klienta, aby si vybral. Pojištění není drahé, jedná o desítky korun. Tedy jen mírné navýšení, ale klient se může sám rozhodnout. Pojištění je ovšem dobrá věc, která zamezí, aby v případě smůly host platil poškození, zničení nebo ztrátu vybavení.
Jak velká je konkurence? Tady na Lipně si lze vybrat hned z několika půjčoven.
Kvalita ovšem díky konkurenci šla nahoru, což je dobré pro klienta. Tlak konkurentů je znát, jakmile někdo vymyslí něco nového, musí se druzí přizpůsobit. Trh také určuje cenu. Ale není to nějaká válka. Pokud je některá z nich „rozpůjčená“, nebo chybí konkrétní vybavení, tak si klienty navzájem posíláme.
Jak se změnily sportovní půjčovny?
Především se zrychlila obměna materiálu. V dobrých půjčovnách nenajdete věci starší než tři roky. V některých nabízejí i aktuální modely testovacích lyží nebo bicykly, takže klient může vyzkoušet i něco zcela nového a lepšího. Máme dohody s některými partnery, dokonce světovými značkami, které nám poskytnou i poslední novinky. Za určitý příplatek si sportovci mohou vyzkoušet úplně nové modely. To je samozřejmě dobré pro ně i ty firmy, pokud se rozhoduje pro koupi třeba nového bicyklu. Firmy to vyhledávají čím dál častěji, protože osobní zkušenost zejména u dražších modelů je velmi důležitá. Značky, které s námi spolupracují, cítí důležitost půjčoven. Velice rychle pochopili, že to je velice dobrá výkladní skříň nového materiálu.
Půjčovnu Lipno Centrum najdou návštěvníci již na více místech kolem Lipenské přehrady.
Začínali jsme tady v Lipně a ve Frymburku. Pak nás oslovili starostové některých měst a nyní jsme již na šesti místech. Například v Horní Plané, Nové Peci a dokonce také v Třeboni. To nám přineslo nezanedbatelnou výhodu. Klient si půjčí výbavu na Lipně a může jí vrátit v kterékoliv jiné naší půjčovně. Tohle funguje hlavně v létě: na kole zapůjčeném na Lipně si zajede do Nové Peci, tam ho vrátí a půjčí si kolečkové brusle, projede se, vrátí a pokračuje třeba parníkem nazpátek. My si tu výbavu podle čárových kódů zase roztřídíme a vrátíme do domovské půjčovny.