Prodej SUV láme rekordy. Nemalý podíl na tom má na českém i evropském trhu čtvrtá generace modelu Kia Sportage, který jsme důkladně prověřili reportážní cestou do Korutan a Vídně. Najeli jsme přes 2000 km.
Vyzkoušeli jsme ji se základním vznětovým motorem a ve výbavě Exclusive, s pohonem předních kol. Ačkoliv jsme jeli i do hor, tak výborné rakouské silnice si v letním období čtyřkolku nevyžadovaly, i když jsme jezdili i po proslulých a vyhledávaných alpských silnicích. O nich a dalších zážitcích z Korutan a oblasti Vídně (mj. výstava k 300. výročí narození Marie Terezie) píšeme samostatně.
Před delší cestu automobilistu i jeho rodinu zajímá samozřejmě také zavazadlový prostor. SUV v tomto směru zpravidla kapacitou ala kombi neoplývají a přiznám, že v první chvíli po otevření pátých dveří ve mně trochu zatrnulo. Prostor, ačkoliv proti předchozí generaci mírně narostl, se mi zdál na týdenní výbavu malý, ale nakonec se pod plato vešlo vše, co bylo připraveno. Zásluhu na tom měl nejen jednoduchý tvar bez výstupků, možnost změny náklonu zadních opěradel, ale také na první pohled „neviditelné“ dvoupatrové řešení zavazadelníku. Pod zatahovací plato se nakonec v pohodě vešlo vše. Místa tedy dost a dost.
Z čeho obavy zůstaly, zejména kvůli plánovaným cestám po alpských panoramatických silnicích, byla kombinace 1,5 tuny těžkého SUV a základního vznětového motoru o výkonu 85 kW. A jak si povede Kia Sportage na rakouských dálnicích? Neomezená rychlost tam sice není, ale bude mít dost „síly“ k pružnému zrychlení? K tomu ale později.
Pohledný rozdíl
Karoserie úvodní generace Kia Sportage nesly jasné „krabicoidní“ dědictví off-roadů. Už předchozí varianta se dost lišila, ale čtvrtá se zcela vymkla minulosti a díky široké „tlamě“ chladiče a výrazným světlometům dostala sympatický výraz. Někdo v ní může vidět zamýšlenou dravost, jiný zase dobrácký úsměv. V každém případě má pohlednou tvář, která má i výhodu v tom, že je původní. Sportage si s jiným SUV nespletete, a že jich nyní na silnice jezdí požehnaně. Snad jen vykulená světla připomenou SUV od Porsche (Macan/Cayenne), což těžko ale může nějakému vlastníkovi Sportage vadit. Ostatně Frankfurt, kde ji kreslili ve vývojovém centru, není od Stuttgartu tak daleko… Zůstal však pro Sportage typický negativní sklon sloupku C, který však stejně jako sloupek A díky použití vysokopevnostní oceli zeštíhlel. Díky tomu se zřetelně zlepšil výhled z vozu. Na zádi je výrazný spoiler a široce rozkročené a mohutně oplastované blatníky přidávají vozu dravost a offroadový vzhled. Dostatečně rozlehlé jsou dveře zavazadlového prostoru. Jen to otvírání by nemuselo být tak hluboko dole.
Kabina
Ačkoliv Kia Sportage v současné generaci zvenčí velikostí neohromí, uvnitř je místa vskutku dost. Je to i díky růstu oproti poslední generaci (kabina je o čtyři centimetry delší, rozvor narostl o tři centimetry). Místa je tedy dostatek vpředu i vzadu, kde se sedí dost vysoko a zpříma. Opěradla zadních sedaček se dají plynule naklápět. Kabina je v nové generaci úplně přepracovaná a je zde jasný krok kupředu. Představuje zajímavou kombinaci tradičního a moderního pojetí, bez zbytečných experimentů a výstřelků. Retro spíš převládá, což se projevuje mnoha tlačítky v několika řadách nad sebou. Člověk nemusí však být příznivec retrostylu, aby tohle přijal, případně ocenil. Cesta soustředění funkcí do dotykového displeje nebo jednoho ovladače vskutku nevyhovuje všem. Důležitá je ovšem funkčnost tohoto „retropojetí“, vše tady funguje jak má a najdete to zpravidla tam, kde byste to intuitivně hledali. Multimediální systém je pak o 7,5 stupně natočený k řidiči, což je rovněž praktické, stejně jako tradiční „budíky“ před řidičem. Rychle se z nich dozvíte všechno, co za volantem potřebujete. Škoda jen, že měkčené plasty byly použity jen v horní části palubní desky (dole zůstaly tvrdé), ale díky kvalitnímu zpracování a slícování to neruší. Displey slouží také k zobrazení dění za vozem při použití couvací kamery.
Navigace fungovala takřka bezchybně a rychle reagovala na změny, nicméně jsou i pokrokovější. Jen jednou se ocitla zcela mimo, když nás umanutě hnala do lomu… Mohla by mít také méně umělý hlas. U sedaček se podařilo najít výborný kompromis mezi pohodlím a pevností, dokáží i slušně podržet v zatáčkách. Dají se také nastavit v dostatečném rozsahu. Totéž platí pro opěradla vzadu.
Bez systému S&S
Jedním ze znaků moderních aut je rostoucí počet asistentů. Nevyhnula se tomu ani Kia Sportage, která ale jeden systém zcela – pro Česko – zrušila. Systém stop-start. Kromě toho, že v Česku není populární, tak brzy zmizí jeho význam. Nový realističtější způsob měření spotřeby WLTC totiž omezuje jízdu na volnoběh. Kia (zčásti za příplatek) umí sama v městských rychlostech přibrzdit před překážkou, udržet se mezi čarami v jízdním pruhu, při couvání kolmo z parkovacího místa hlídat, zda někdo nekříží jízdní dráhu, kontrolovat slepé úhly v zrcátku (jen za příplatek!) a zaznamenávat a zobrazovat dopravní značky. Většinou fungují spolehlivě, jen to udržení z pruhu bylo trochu „kostrbaté“. Jakoby vůz čekal na překročení čáry a pak teprve vracel, někdy ji neviděl a na rozdíl od obdobných systémů nespoléhejte, že vám zatočí podle čar na dálnici. Jevilo se mi to spíš jako varování o neúmyslném vybočení než aktivní udržování v jízdních pruzích.
S motorem 1.7 CRDi je výbava Exclusive druhá nejvyšší – obsahuje couvací kameru i parkovací asistenty, vestavěnou navigaci s USB, AUX i bluetooth konektivitou, systém pro aktivní jízdu v pruzích, elektricky sklopná zrcátka, bi-halogenové světlomety s integrovaným LED denním režimem a automatickými dálkovými světly, dešťový senzor, chromové kliky dveří. Přidat si lze pakety Winter (+ 8000 Kč – i vytápěný volant, vyhřívání obou řad sedadel – vzadu krajní sedadla), Deluxe (45 000 nebo 63 000 Kč) a Tech (63 000 Kč).
Tak co motor?
Rovnou uvedu, že obavy byly v zásadě zbytečné. Základní sedmnáctistovka navíc patří k úsporným motorům. Samozřejmě, 85 kW (115 k, 280 Nm) v některých situacích znamená častější řazení, ovšem jak často se řidič šplhá alpskou silnicí se 14stupňovým sklonem nebo nekončícími serpentinami? Při standardním provozu se spokojí se spotřebou mírně nad 6 l/100 km. Při studením startu je diesel sice hlučnější, ale po zahřátí se utiší a pokud jede plynule, tak o něm ani nevíte. Navíc se nemusíte zabývat tím, abyste k naftě tankovali močovinu, normu Euro 6 zvládá s katalyzátorem a filtrem DPF. Jízda s ním je příjemná a úsporná. Rakouskou anabázi jsme zvládli s průměrem 6,4 l/100 km. Hodně se na jeho příjemném projevu podepisuje výtečně odstupňovaná převodovka s hladkými drahami.
Jízda
Sportage jezdí jako SUV. Tedy stabilně, pohodlně a mírně „nudně“. A tiše, hluk uslyšíte až př vyšších dálničních rychlostech. Jízdní vlastnosti jsou na dobré úrovni. Podvozek dovolí i razantnější jízdu, navíc Sportage má poměrně nízké těžiště a značně široké pneumatiky, díky nimž sedí velmi dobře. Na limitu se necítí jako ryba ve vodě, ovšem na aktivnější styl jízdy je jen málokteré SUV stavěné a k tomu určené. Stabilizační systém v zatáčkách dokáže přibrzdit i zadní kola kvůli hladšímu průjezdu. Podvozek je však trochu tužší, a komfort omezuje to, že o filtrování nerovností nejeví právě zájem. Na tradičních nerovnostech českých silnic trochu poskakuje. Jinak však umožňuje pohodlné ježdění. Řízení moc řidič neprozradí a od kol se také mnoho nedozvíte. Zaskočily mne – zejména po přesednutí do dalšího vozu – přeposilované brzdy. Ve Sportage jsem si na ně rychle zvykl, ale v dalším voze jsem málem nedobrzdil…
Závěr
Sportage je společně s modelem Ceed u nás i v Evropě nejdůležitější model. Jeho sílu vidím v jakési solidnosti. Dobře vypadá, působí bytelně, zpracování je kvalitní, nabízí dostatek místa a je praktické. Vyhoví širokému spektru zákazníků. Cenově patří v této kategorii mezi přístupnější, nikoliv však podhodnocené. Výbava všech stupňů má dobrý poměr peněz a užitku. Reportážní vůz byl ve výbavě Exclusive, v níž nechybí ani elektroničtí asistenti, parkovací kamera a řada dalších moderních prvků. Z oblasti pasivní bezpečnosti jí nechybí nic a komfort je vysoký. Oproti minulosti si lze vybrat až z šesti výbav, přičemž tři nejvyšší jsou vyhrazeny pro silnější, zpravidla dvoulitrové motory. K dispozici jsou i dva pakety (Winter, Tech), přičemž ten technický nabízí mj. hlídání mrtvého úhlu. To bývá dost často – zejména ve vyšších výbavách – standardem.
Plusy: vnitřní prostor, vzhled, sedadla a pozice za volantem, odhlučnění podvozku, design, nemá start/stop
Mínusy: necitlivé řízení, přeposilované brzdy
KIA SPORTAGE (cenový přehled, akční ceny)
Nejlevnější verze 469 980 Kč ((1.6 GDi 4×2 97 kW – Active))
Nejdražší verze 884 980 Kč (2.0 CRDi 4×4 A/T 136 kW – GT Line)
První cena test. modelu 539 980 Kč (1.7 CRDi 4×2 85 kW Comfort)
Cena testovaného modelu 609 980 Kč (1.7 CRDi 4×2 85 kW Style)
Technická data
- Motor: vznětový čtyřválec 1,7 CRDi
- Objem: 1685 ccm
- Největší výkon: 85 kW/115 k/4000
- Točivý moment: 280/1250-2750
- Délka/šířka/výška: 4480/1855/1635 mm
- Rozvor: 2670 mm
- Objem kufru: 503/1492 l
- Pohotovostní hmotnost: 1500 kg
- Užitečné zatížení: 500 kg
- Objem nádrže: 62 l
- Zrychlení 0-100 km/h: 11,5 s
- Nejvyšší rychlost: 176 km/h
- Spotřeba (město/mimo město/komb.): 5,7/4,2/4,7 l/100 km
- Emise CO2: 124 g
ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ KIA
Kia nabízí úvěr, operatitivní leasing a speciální produkt Select.
KIA SELECT
Každé tři roky se můžete rozhodnout, zda si vůz ponecháte nebo vyměníte za nový. Zvolíte si výši akontace, dobu splácení (24-48 měsíců) a po skončení financování se rozhodnete, zda si necháte stávající vůz, nebo ho vrátíte, případně zda zvolíte jiné
1/ AKONTACE:
Nejdříve si zvolíte výši akontace na svůj nový vůz – 10 -35 % z pořizovací ceny.
Zvolíte si předpokládaný roční nájezd: 10 000, 20 000 nebo 30 000 km za rok.
2/ DOBA SPLÁCENÍ:
Zvolíte si dobu měsíčního splácení úvěru mezi 24 – 48 měsíci.
3/ ZÁVĚREČNÁ VOLBA:
Na konci splácení se rozhodnete pro další krok:
a/ Pořídíte si nové vozidlo
Stávající hodnota vašeho vozu bude použita částečně na doplacení jeho zůstatkové hodnoty a částečně jako akontace na nové vozidlo. Vše za vás samozřejmě vyřídí váš dealer Kia. Vy budete pokračovat v měsíčních splátkách obdobně, jako u vozu předchozího.
b/ Necháte si stávající vůz
Necháte si svůj stávající vůz s tím, že doplatíte jeho zůstatkovou hodnotu jednorázově či v měsíčních splátkách – celková doba splácení nesmí přesáhnout 72 měsíců.
c/ Vrátíte vozidlo
Vozidlo bez doplatku zůstatkové hodnoty vrátíte leasingové společnosti.
Kia Lease
nabízí operativní leasing a full-service leasing (příklad financování)
Sportage Exclusive 1.7 CRDi 85kW 4×2 | AKONTACE* | OPERATIVNÍ LEASING* | FULL-SERVICE LEASING* |
24 měsíců/40 tis. km | 0 | 7 966 Kč | 9 817 Kč |
36 měsíců/60 tis. km | 0 | 7 320 Kč | 8 931 Kč |
36 měsíců/60 tis. km | 30 000 Kč | 6 465 Kč | 8 060 |