První generace Hondy Jazz dostala před bezmála čtvrt století do vínku prostornost a praktičnost. Japonci na půdorysu malého automobilu dokázali postavit MPV. Současnou čtvrtou generaci přizdobila zejména efektivita.
Koncert efektivity
Díky jí i výtečnému výhledu, svižnému odpichu a spotřebě zvláště ve městě nemá chybu. Pojme jak posádku, tak i větší nákup a díky svým rozměrům zaparkuje i na menších prolukách. Za hranicemi aglomerace však už tak suverénní není a dálnice jí už nesedí vůbec.
Ohlédněme se nejprve do minulosti. Na začátku 21. století Honda vytvořila z městského hatchbacku kompaktní MPV. Doma tahle novinka dostala jméno Fit, pro Evropu a svět pak Jazz, a všude to byl jednoznačný úspěch. Takový, že obdobná auta postavily i jiné značky (Fiat Idea, Opel Meriva).
Jen z tradice se žít nedá, mění se také vkus zejména evropských motoristů. Prodejům nyní dominují SUV a crossovery, nicméně Honda svůj vynález nevzdává. Co nabízí čtvrtá generace?
Přídi dominují výrazné světlomety a z boku se podařilo i díky plochému sklu vtisknout dynamiku, zajímavě koncipovaná je zadní partie s výrazným spoilerem a zajímavým designem světel. Víc si tvůrci vyhráli s interiérem, který se podřizuje současným trendům. Zejména řidič si díky velkým oknům a tenkým sloupkům bude pochvalovat skvělý výhled. Tady nepřehlédnete cyklistu, který si to namíří na přechod se suverenitou krále všech silnic a stezek pěkně v sedle, ač podle silničního zákona má na přechodu bicykl vést pěšmo. Mimochodem, všimli jste si, kolik rodičů učí tento nebezpečný nešvar i své nezletilé děti?
Interiér
Ale zpět do interiéru japonského Jazzu. Na místě řidiče jsem si pochvaloval nejen výhled, ale i pohodlné sedadlo se slušným bočním vedením i možností si najít vhodnou pozici. K řazení je tu samozřejmě automat. Spokojena bude i posádka vzadu. Na lavici se v pohodě vejdou i dospělí, a kromě klasické možnosti sklopit sedadla a zvětšit tak již na malé auto slušný zavazadelník zůstala i neobvyklá možnost přiklopit zadní sedák k opěradlu a získat tak neobvykle vysoký nákladový prostor. Použitelný pro úzké a vysoké předměty.

Přístrojová deska je přehledná a je zdařilou kombinací moderních displejů a tradičních prvků, což platí i na kombinaci použitých plastů. Ocenili jsme zachování ovladačů klimatizace, takže po jejím nastavené není třeba pátrat v hloubi infotainmentu, který není zcela intuitivní a patří mezi pomalejší. Co však reaguje bleskurychle o otravně, to je tzv. „inteligentní asistent rychlosti“. Stejně jako v jiných vozech i minimální překročení rychlosti hlásá nemilou zvukovou výstrahou. Vypnutí je přesložité. Neobvykle jsou umístěny pak držáky nápojů do rohů přístrojové desky, ale to je příklad vhodný k následování, jsou po ruce a v případě zapnutí klimatizace částečně chlazeny.
Trumf pod kapotou
Hlavní trumf čtvrté generace modelu Honda Jazz je ovšem pod kapotou, respektive v jeho pohonu. Tady se Honda inspirovala legendární fordkou, kterou jste si mohli vybrat v oblíbené barvě, pokud jí byla černá. Zde také nemáte na výběr, k dispozici je pouze hybridní řešení – osvědčená patnáctistovka i-VTEC, která má za partnery dva elektromotory. Jeden funguje jako generátor, druhý pak roztáčí kola silou až 122 koní. Spalovací motor většinou funguje jako generátor elektřiny.

Tahle kombinace a toto řešení se jeví jako efektivní jak ve městě, tak při pohodové jízdě za jeho hranicemi. Udávaná průměrná spotřeba 3,7 l na 100 kilometrů zcela nadsazený marketingový trik, za tuhle hodnotu se dá skutečně jezdit, přičemž ve městě se elektromotor postará o snížení pod tři litry! S oficiálním průměr vystačíte, pokud trasa jízdy nepovede přes dálnice. Tam má sólo spalovací motor, což se neprojeví jen na spotřebě, ale také hladině hluku v kabině. Patnáctistovce budete také vyčítat její ostrý zvuk při důraznější akceleraci. Což je škoda, protože výtečný podvozek Jazzu a jeho sportovnější naladění láká k ostřejší jízdě.
Závěrečné zhodnocení
MPV (multi-purpose vehicle) označuje víceúčelové vozidlo. Honda Jazz, zdánlivě nenápadné malé auto, nabízí opravdu různorodé využití a vlastnosti. Pojme kvarteto dospělých, poslouží ve městě a nabídne i zážitek při jízdě zatáčkami, zejména však možnost úsporného provozu. Konstruktéři dotáhli hybridní pohon takřka k dokonalosti.
Možnost šetřit na provozu potěší a je potřeba, protože cenovka se pohybuje v rozmezí 619 až téměř 700 tisíc. Hondu Jazz však nikdy nevyhledávali zákazníci, pro které je nejdůležitější cenovka. Japonský originál má co nabídnout a klientelu si vždy našel.
Plusy:
- Úsporný pohon
- jízdní vlastnosti
- výhled z vozu
- prostornost
- bohatá základní výbava
Minusy:
- zvuk i-VTEC
- vyšší cena
Technická data
- Motor: zážehový čtyřválec + elektromotor
- Objem: 1498 cm3
- Největší výkon: 107 k/79 kW při 6000/min
- Točivý moment: 131 Nm při 4500-5000/min
- Výkon elektromotoru: 122 k/90 kw a 253 Nm
- Délka/šířka/výška: 4089/1694/1526 mm
- Rozvor: 2517 mm
- Objem kufru: 304/1205 l
- Pohotovostní hmotnost: 1220 kg
- Užitečné zatížení: 443 kg
- Objem nádrže: 40 l
- Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
- Nejvyšší rychlost: 175 km/h
- Spotřeba město/mimo město/kombi: 2,5/4,5/3,7
- Emise CO2: 85 g/km
Cenový přehled (Honda Jazz)
Nejlevnější verze: 619 900 Kč (Elegance)
Testovaný vůz: 689 900 Kč (Crosstar)
Značkové financování – Honda Správná volba 2025
Financování Honda Správná Volba 2025 již od začátku garantuje zůstatkovou hodnotu vašeho vozu. Výši akontace (0-40 % z pořizovací ceny), dobu splácení a počet kilometrů najetých za rok (10 000, 20 000 nebo 30 000 km/rok) si můžete nastavit tak, aby vyhovovaly vašim potřebám. Smlouvu můžete uzavřít na dobu 24, 36 nebo 48 měsíců a během té doby se můžete rozhodnout, zda si svůj vůz ponecháte, vyměníte za nový anebo jednoduše vrátíte.








