Model Civic odstartoval v roce 1972 automobilovou expanzi značky Honda mimo japonské ostrovy. Měl jsem možnost otestovat Hondu Civic desáté generace v méně se vyskytující a vyhledávané verzi sedan.
Většina z bezmála 19 milionů dosud prodaných „civiků“ byla totiž ve verzi hatchback. Karoserii sedan máme obecně spojenou s usedlejší a možná i nudnější podobou automobilu. Nic z toho neplatí na současnou Hondu Civic, která na rozdíl od minulosti dostala dynamický, až dramaticky odvážný futuristický design, na sedan neobvykle hranatý. Neplatí to jen na příď, která se v zásadě shoduje s hatchbackem, ale i zadní partii s plynule se svažující střechou. Díky tomu vyhlíží vůz z boku značně dynamicky, přičemž zezadu eleganci a nápaditost dodávají světlomety protažené až do víka zavazadelníku. Vliv na to má i to, že 10. generace je delší, nižší i širší, než ta předchozí.
Dole u volantu
S představou sedanu nekoresponduje ani velmi nízká pozice za volantem. U ní může někomu vadit možná poněkud náročnější usednutí a hlavně vystupování, ale to bohatě vyváží pohodlný posaz a výborná řidičská poloha, kterou najdete vskutku bez problémů. Ačkoliv Honda Civic vyhlíží (a je) nízká, uvnitř se stísněně cítit nebudete a dostatek prostoru nemá jen dvojice vpředu, ale také pasažéři na zadních sedadlech – samozřejmě jen středního vzrůstu (do 180 cm). Dlouhány omezí střecha, zvláště když v ní je také okno. V této výbavě je i vzadu vyhřívání kožených sedadel, které přispívá v zimě k pohodě také vpředu.
Řidičský prostor vyhoví z hlediska řízení, volant mi sedl nakonec do ruky, a umožňuje ovládání telefonu, tempomatu a rádia, které lze jinak nastavit dotykově. Klimatizace se však ovládá mechanicky otočným knoflíkem, což považuji obecně za daleko bezpečnější způsob. Najdete tu i bezdotykové dobíjení chytrých telefonů, ale marně jsem pátral, kde dobít jiný mobil. V kabině najdete i hodně velkoryse dimenzovaných odkládacích prostor.
Infotaiment je integrován do středového panelu a působí elegantně, má však poměrně malou obrazovku (někdy pomalejší reakce) a hlavně navigace (starší grafika) nepatří k silným stránkám současné verze Hondy Civic.
Kufr bez madla
Záď sice vyhlíží poměrně dynamicky, ale je to z praktického hlediska typický sedan. Víko zavazadelníku se dá vyklopit snadno a poměrně vysoko, takže přístup do nečekaně velkého kufru (519 l) je snadný. Zavazadelník je hluboký, a pokud ještě sklopíte opěradla zadních sedadel, dostanete překvapivě velký prostor na přepravu i rozměrnějších předmětů. Samozřejmě je tu omezení dané přístupem a vzhledem k délce základního kufru si musíte dávat také pozor, abyste se neušpinili o záď vozu. V době plískanic pak máte takřka jistotu, že si budete muset po vstupu do zavazadelníku čistit ruce. Chybí tu madlo na uzavření.
Revoluce pod kapotou
Z motorové palety desáté generace Hondy Civic se vytratily atmosférické jednotky. Nenajdete tu ani naftový agregát! Na tuto změnu budete žehrat ovšem jen tak dlouho, dokud se neposadíte za volant a neabsolvujete první kilometry se zážehovou patnáctistovkou VTEC Turbo (134 kW). Uvnitř vozu po nastartování budete mít sice pochyby, zda jsme motor pod kapotou skutečně uvedli do chodu, běží totiž velmi hladce a zejména tiše. To platí i na jízdu, která je v kabině příkladně bezhlučná, a bez zvýšení hlasu si popovídáte i při dálniční rychlosti! Pokud zvolíte klidný jízdní styl, pak si motor vystačí s nějakými 2000 otáčkami a také rozumnou spotřebou mírně nad pět litrů (na dálnici počítejte s osmi, ve městě se sedmi litry na 100 km). Přeplňovaný zážehový motor však velmi hbitě reaguje na důrazné sešlápnutí plynového pedálu, a to jak v nižších, tak vysokých otáčkách. Civicu vyhovuje i svižná jízda, poměrně tuhý podvozek dobře zvládá zatáčky i silniční nerovnosti. Neudiví ani to, že tak nízko posazený vůz se v nich výrazně nenaklání. Sportovnějšímu pojetí jízdy ovšem brání citlivější elektrický posilovač řízení. Testovaný vůz měl šestistupňovou manuální převodovku, s níž se dobře spolupracovalo. Můžete ale zvolit také automat CVT.
Závěr
Hondě rozchod s atmosférickými motory neuškodil. Jediný nabízený motor pro Civic sedan vyhoví neobvykle širokému spektru zákazníků. Pokud mám hodnotit desátou generaci vcelku, pak tento model představuje neobvykle vydařený kompromis nejen pro různé typy motoristů, ale i ty, kteří preferují klidný styl jízdy, ale občas si chtějí za volantem i zařádit. Honda Civic desáté generace je VYZRÁLÁ OSOBNOST. Velkou předností vozu je jízdní projev, mezi negativa řadím přístup do kufru a také za současnou dobou zaostávající infotaiment.
Základní model pořídíte podle ceníku za 584 900 Kč, přičemž součástí jeho bohaté výbavy je i balíček Sensing (čtečka dopravních značek, varování před čelním nárazem, udržování v jízdním pruhu, adaptivní tempomat). Příplatkových prvků je vskutku minimum (např. metalíza). Za automatickou převodovku si připlatíte 35 000 Kč. Existují tři stupně výbavy, prostřední Elegance je za 644 900 Kč a stupeň výbavy Executive, ve které byl i testovaný vůz, je cca o 150 000 korun dražší než základ. Pro všechny varianty výbavy získáte podle akčního ceníku slevu 20 000 Kč a můžete si koupit sadu Sport (32 000 Kč) za 17 000 korun.
Plusy: kultivovaný a pružný motor, přesná manuální převodovka, tuhý i pohodlný podvozek, komfortní posaz za volantem
Mínusy: zavírání zavazadelníku, infotaiment a navigace
Technická data:
- Motor: benzinový DOHC i-VTEC
- Objem: 1498 cm3
- Největší výkon: 134 kW/182 k/5500/min
- Točivý moment: 240 Nm/1900-5000/min
- Délka/šířka/výška: 4648/1799/1416 mm
- Rozvor: 2698 mm
- Objem kufru: 519 l
- Pohotovostní hmotnost: 1392 kg
- Užitečné zatížení: 448 kg
- Objem nádrže: 46 l
- Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 s
- Nejvyšší rychlost: 210 km/h
- Spotřeba město/mimo město/kombi: 5,7/4,7/5,7
- Emise CO2: 130 g/km
Cenový přehled (HONDA CIVIC 1.5 VTEC TURBO)
- Základní verze model 584 900 Kč (1.5 VTEC Turbo/134 kW)
- Testovaný vůz, základní cena 734 900 Kč (1.5 VTEC Turbo/134 kW)
- Testovaný vůz, celková cena 795 800 Kč (1.5 VTEC Turbo/134 kW)
Honda Finance – varianty financování
Jedná se o program financování vytvářený značkou Honda a UniCredit Leasing. V nabídce najdete finanční leasing, úvěr, operativní leasing, splátkový prodej i komplexní pojištění.
Správná volba – atraktivní financování s inovativními prvky úvěru, které od začátku garantuje zůstatkovou hodnotu vozu. Výši akontace (10-40 % z ceny vozu), dobu splácení (24, 36, 48 měsíců) i počet kilometrů za rok si zvolíte podle svých potřeb. Můžete se pak rozhodnout, zda si vůz ponecháte, vyměníte za nový nebo vrátíte.
Třetinky – platbu si rozdělíte na tři splátky s 0% navýšením. První třetinu uhradíte při koupi a platíte jen pojištění, druhá splátka třetina ceny plus pojištění, třetí rok jen splátky pojištění a po skončení úvěru (24 měsíců) platba za třetinu ceny vozu. Poplatek za přidělení úvěru: 2% z ceny vozu.
Nízká splátka – při vhodné kombinaci délky a části hrazené klientem financování bez jakéhokoliv úrokového zatížení. Akontace max. 70%, délka trvání smlouvy 6-84 měsíců, pojištění u Allianz nebo Generali.
Credit Auto 50:50 – lze pořídit auto za 50% pořizovací ceny, po roce lze druhou platbu uhradit nebo rozložit na splátky.
Nabídka pro model Honda Civic
Aktuálně sleva 20 000 Kč a dalších 15 000 Kč na vybrané příslušenství.
Příklad financování – již od 6045 Kč měsíčně (orientační kalkulace – splátka vč. DPH a včetně pojištění s 10% spoluúčastí, v rámci akce Správná volba pro model Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo Comfort MT při financování 48 měsíců, akontace 30%, minimální výše budoucí garantované hodnoty 236 617 Kč. Určeno pro plátce DPH. Platí do 31. 8. 2018.