FORD S-MAX 2.0 EcoBoost: Radost nejen pro řidiče

Na autosalonu v Paříži 2014 Ford představil S-max druhé generace, jenže ten bude ke koupi až za rok. Dost dlouhá doba pro ty, kteří se zamilují do tohoto výjimečného MPV.

Ford už v polovině minulého desetiletí našel cestu, jak skloubit praktické potřeby rodiny s touhou řidičů se za volantem také pobavit. Do segmentu velkých MPV poslal dvojčata. Model Galaxy pro tradicionalisty a sportovního sourozence s názvem S-max pro ty, kteří se kvůli praktičnosti nechtějí vzdát sportovního projevu, přitažlivého designu a stylu, který vyjadřuje jejich osobnost. Nejprve ho ocenili odborníci titulem Auto roku (2007) a následně rovněž zákazníci. Ford S-max obstál následně i ve zkoušce časem.

Na své pouti se samozřejmě dočkal omlazení (2010) a před dvěma lety dostal další omlazující injekci: pokrokový přeplňovaný motor 2.0 EcoBoost, který optimálně doplňuje jeho sportovní vhled i jízdní dispozice.

Energie v pohybu

Ačkoliv od uvedení uběhlo dlouhých osm let, designový koncept „energie v pohybu“, tedy že vůz i ve statickém stavu vypadá, že jede, neztratil na své přitažlivosti. Ostré linie a klínovitý tvar vzbuzují emoce a přitahují sportovně založené řidiče. Vydařený vnější vzhled nezměnil vlastně ani facelift (2010), který lehce modifikoval tvar kapoty. Přibyly také chromované lišty u oken a u vyšších stupňů výbavy prodělal proměnu i tvar světel denního svícení s technologií LED.

      

Invenci neztratili designéři ani v interiéru, kde dobrý dojem podporují i kvalitní materiály a dobré dílenské zpracování. Působivé je i čalounění s výraznými prošitými švy. Tvrdé plasty zůstaly jen v zavazadlovém prostoru, což lze odpustit. Přístrojová deska v duchu fordovské tradice přehlednosti a intuitivnosti je praktická i velkými tlačítky a příjemná na pohled díky měkčeným plastům. V kabině zaujme zejména parkovací brzda ve tvaru leteckého kniplu, která ovšem není jen zajímavá a pohledná, ale dokonce i uživatelsky příjemná!

Praktický prostor

Ačkoliv S-Max připomíná zvenčí spíš poněkud přerostlé kombi, neztratil praktičnost MPV. Lze ho dokonce obsadit i sedmi sedadly, za příjemnější však považuji testované pětimístné provedení. Místa v třetí řadě jsou opravdu pro malé děti, jak jsem se přesvědčil v jednom autosalonu prohlídkou takto vybavené verze. Zavazadlový prostor se navíc v takovém případě smrkne na 285 l a jeho využitelnost je spíš na výšku… Testovaný vůz však za druhou řadou měl potřebný velkokapacitní prostor o objemu 1171 l. Když jsem zkoušel naložit objemnější a delší předměty, snadno jsem kapacitu zvětšil na 2000 l. To už je dodávka. Záležitost je to navíc jednoduchá, se třemi samostatnými sedadly ve druhé řadě se dá různě „cvičit“. Dají se posouvat a samozřejmě i složit do roviny (systém FFS). Dozadu se tak dá uložit i kolo, jen s těmi pro dospělé si je tady třeba předtím trochu pohrát. Praktičnost zvyšují úložné prostory pod sedadly a také pod podlahou zavazadelníku najdete prostor, který lze využít pro uložení drobnější (cennějších) předmětů, které jsou tak skryté a chráněné.

     

Království řidiče

Klasické MPV za volantem připomene řidiči vyšší posaz a také rozlehlé čelní sklo. Řidič má dost prostoru a veškeré podmínky pro to, aby nalezl ideální polohu, kterou si v tomto případě bylo možné uložit do paměti. Ačkoliv se jedná o velké auto, tak orientace ohledně vnějších rozměrů je velmi dobrá. Nicméně jsem ocenil kvalitu parkovacího systému, kromě senzorů vpředu i vzadu byla parkovací kamera s úsečkami a křivkami, které perfektně naváděly.

Sportovní sedadlo z příplatkové výbavy je perfektně tvarováno, takže dokonale drží tělo v zatáčkách a současně je pohodlné. Nechybí ani elektrické seřizování výšky, vyhřívání a další komfortní nadstandardní lahůdky.

     

Podvozek jedním slovem nadchne. Nejde jen o tom, že S-max opět potvrzuje umění fordovských techniků a vynikající jízdní vlastnosti vozidel s modrým oválem ve znaku. Ačkoliv podvozek je naladěn na ostrou jízdu, podařilo se ho připravit tak, že současně dobře „maže“ nerovnosti a celkový dojem z jízdy je tak pocit komfortu. Ačkoliv jízdní schopnosti mají důležitý vliv na bezpečnost, většinou ocení rodina komfort, takže kvůli sportovním ambicím svého člena rozhodně netrpí. Kvalitou podvozku se stále jedná o nejlepší MPV. Řízení je přesné a ostré, kontakt s vozovkou příkladný.

Zasloužená ocenění

Dvoulitrový motor řady Ecoboost, která sbírá ocenění na všech světových soutěžích. Mám takový pocit, že byl dělán přímo na míru S-maxu. Hodně o dispozicích vozu a výkonu motoru naznačuje zrychlení z nuly na 100 km/h (7,9 s). Důležité je však dynamické zrychlení, jak na silnicích nižších tříd, tak na dálnici při jízdě na šestku. Hlavně na dálnici jsou S-maxu konkurenty jen ty nejvýkonnější vozy, dvoustovka pro něj není žádný problém. Při maximální povolené rychlosti na české dálnici točí kolem 3000 otáček, a také pohled za zmíněný rychlostní limity je zajímavý. Ještě při rychlosti 200 km/h (v Německu) se ručička pohybovala kolem 4000 otáček (červená linka 6000).

     

Jediné, s čím se bude třeba smířit, že k oficiálním číslům kombinované spotřeby se budete blížit hodně obtížně. Tohle auto prostě láká k tomu si zajezdit. Průměr 8,3 l/100 km zůstal tedy v testu vzdálen, byl dvouciferný. Ovšem při pokusu se držet při zdi se mi podařilo dostat v jednodenním průměru na kombinované trase pod devět litrů.

Moderní systémy

S-max může být vybaven i moderními asistenčními systémy. Sada Assist (20 000 Kč) poskytne řidiči systém Blis pro hlídání mrtvého úhlu s optickou signalizací ve zpětných zrcátkách i systém LDW (varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu). Ten první funguje opravdu skvěle, zejména při jízdě po silnici s více než dvěma pruhy hlídal spolehlivě obě strany. Dohled nad pruhy už tak účinný nebyl, protože vybledlé čáry často neregistroval a navíc zvuková signalizace byla velmi slabá. Patří sem i automatické přepínání dálkových světel, sledování bdělosti řidiče, přední automatické stěrače s dešťovým senzorem a nastavitelným seřízením citlivosti, barevný informační displej Covers+ a vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním.

   

Závěr

Ford S-max se nyní dá koupit od 599 900 Kč (1.6 EcoBoost Winner Plus). Při financování Ford Credit cena začíná na 569 900 Kč, na verzi s dvoulitrovým EcoBoostemn si připravte nejméně 774 900 Kč (Titanium, manuální převodovka). Pokud si vyhlédnete model ve výbavě Titanium s automatem Power Shioft , tak zaplatíte 824 790 Kč. Testovaný vůz s řadou příplatků v celkové hodnotě 306 300 Kč se tak dostal na cenu 1 131 090 Kč, což při vší úctě k vynikajícímu MPV je opravdu dost. Ovšem na základní model s velmi vhodným motorem 1.6 EcoBoost vám vystačí sotva polovina, což znamená, že Ford S-max i přes tu vysokou cenu testovaného modelu patří poměrem ceny a výbavy k těm nejvýhodnějším velkým MPV. Právě teď je i čas na výhodnou koupi před příchodem nového modelu někdy v druhé půli roku 2015. A nebojte se, Ford S-max první generace ještě dlouho bude přitahovat uznalé pohledy a dá hodně řidičské radosti.

Ford S-max (cenový přehled)

Nejlevnější model       599 900 Kč (1.6 EcoBoost Winner Plus)

Nejdražší model         861 790 Kč (2.0 Duratorq Titanium AT)

Testovaný model (základní cena)    824 790 Kč (2.0 EcoBoost Titanium AT)

Testovaný model s příplatky  1 131 090 Kč (2.0 EcoBoost Titanium AT)

Značkové financování  Ford Credit (aktualizováno k 1.9..2014).

Doprodej skladových vozů za zvýhodněné ceny (verze s motory 1.6 EcoBoost a 2.0 Duratorq TDCi (celkem 5 verzí) doprovází další sleva 30 000 Kč při značkovém financování Ford Credit. Nabídka se vztahuje pouze na podnikatele při využití úvěru Entry od Ford Credit. Měsíční splátka je kalkulována se 40% zálohou a na 60 měsíců. Nejedná se o závaznou nabídku na uzavření smlouvy. Pro kalkulaci úvěru pro spotřebitele neváhejte kontaktovat svého autorizovaného prodejce vozů Ford. Platí do 30.9. 2014.

Minirozhovor

Na otázky ohledně značkového financování, jehož aktuální nabídku k testovanému modelu uvádíme výš, odpověděl ředitel Vladan Rojíček (Ford Credit).

V čem vidíte hlavní přednosti značkového financování?

Všechny značkové finanční produkty jsou vyvíjeny ve spolupráci se značkou a jejími dealery. Vzniká tedy produkt šitý na míru konkrétním požadavkům zákazníků.

Zákazník u dealera získá kompletní nabídku vozu, včetně financování, komplexního pojištění, servisního balíčku a dalších výhod.

Jedná se o unikátní financování pouze pro vozy Ford, připravené Fordem a plně zajištěné Fordem. Kombinace produktu služeb a sazeb financování patří v případě nabídky Ford Credit k nejvýhodnějším na trhu. Nabízíme nejen produkty finančního leasingu a spotřebitelského úvěru pod značkou Ford Credit, ale také nyní stále populárnější operativní leasing pod značkou Ford Lease.

Jaký podíl na financování vozů vaší značky tvoří značkové financování?

Je to přibližně 20% z prodaných vozů

Jaký produkt z vašeho značkového financování považujete za nejvyhledávanější, a v čem spočívá jeho úspěch?

Úspěšných produktů máme několik. Tahákem je Super Zero úvěr, který kombinuje nízkou sazbu a komplexní pojištění, následuje Bonus úvěr, kdy zákazník získává navíc až 9000 Kč na autopříslušenství Ford nebo servisní práce. Zvláštní pozornost si zaslouží ALL-IN, který přináší výhodné financování, komplexní pojištění, ale především až 4 servisní prohlídky v ceně úvěru.  A v poslední době evidujeme zvýšený zájem o nabídku Ford Lease, a to jak o Full-Service Leasing, tak i o variantu operativního leasingu bez služeb.

Chystáte nějaké novinky v oblasti značkového financování?

Poslední dobou se výrazněji zaměřujeme na zákazníky z řad podnikatelů. Nabízíme stále výhodnější sazby, zlepšujeme nabídku služeb operativního leasing Ford Lease. Posilujeme především ty finanční produkty Ford Credit, které se zaměřují na financování užitkových vozidel. Na míru šité finanční produkty tak nabízíme například pro  Transit Custom, Mezinárodní dodávku roku 2013 a Transit Connect, který stejný titul získal i pro rok 2014. V současné době pak na trh přichází ještě nejmenší člen rodiny Transit, model Courier, díky němuž bude mít Ford v nabídce nejkomplexnější řadu lehkých užitkových vozů na českém trhu. Také na nový Transit Courier nabízí Ford Credit na míru šité značkové financování.