Modely s modrým oválem ve znaku provází oprávněná pověst automobilů s výtečnými jízdními vlastnostmi. Platí to i na SUV Ford Kuga. Byli jsme zvědavi, zda tyto jeho přednosti platí i na vůz se základním dieselovým motorem.
K souladu Fordu Kuga a turbodieselu o výkonu 120 koní (88 kW) se hned vrátím. Tento motor se dostal pod kapotu mohutně vyhlížejícího vozu po modernizaci v roce 2016, která pozměnila také vzhled přední části a zasáhla i interiér. V tom se objevily i nové odkládací přihrádky, kterým uvolnila místo klasická ruční brzda – tu nahradilo tlačítko té elektrické. Kladně lze hodnotit i nahrazení miniaturních tlačítek navigace či audiosystému.
Konkurence pro EcoBoosty
Motorový prostor SUV okupují většinou výkonné, často dvoulitrové naftové motory, ovšem v případě Fordu Kuga se o tento prostor teoreticky musely dělit s výkonnými zážehovými motory 1.5 EcoBoost (88 a 110 kW, 120 a 150 k). Vlastně si však tyto motory nekonkurovaly: silné turbodiesely (110 a 132 kW, 150 a 180 koní) byly a jsou totiž vyhrazeny pro verze s pohonem všech čtyř kol. Zážehové varianty, až na jednu výjimku, zase pro dvoukolky. Právě těm tedy přibyla konkurence, neboť 1,5 TDCi dostala také jen varianta s pohonem předních kol. Současně však tento menší turbodiesel koupíte za akční cenu jen ve vyšší výbavě Titanium TOP Edition, takže ve skutečnosti soupeří jen se silnějším EcoBoostem v nejvyšší výbavě, v jaké benzínovou Kugu můžete koupit. Paradoxně v základním ceníku nižší výbava Trend je cca o 50 000 korun dražší než Kuga 1.5 TDCi Titanium v akci…
Konkurence je to hodně těžká, bez ohledu na to, že naftový pohon je nyní v hodně svízelné situaci. Češi zatím dieselový problém neberou tak vážně, takže výkonný malý turbodiesel, který je prodáván v této výbavě za stejnou cenu jako zážehový konkurent, má dobrou pozici. Čím ji podporuje?
Určitě dojezdem. Kuga má nádrž na 60 litrů a šetřílek by s ní pokořil i hranici tisíc kilometrů. Pokud budeme vycházet z obvyklého způsobu jízdy, bude to tak o sto kilometrů méně, ale i tak můžete zastavit u pumpy tak po 900 km. Ve městě i na dálnici si podle počítače motor neřekl o více než 6 l/100 km, zpravidla mu stačilo méně, a mimo město spotřeba klesala pod pět litrů na 100 kilometrů. Obavy není třeba mít ani z toho, jak si menší turbodiesel poradí s relativně velkým a hmotným (1655 kg) vozem. Ve standardním provozu bez problémů, potíže nebudete mít ani při předjíždění, jen musíte správně a včas řadit. Maximální točivý moment (370 Nm) je totiž k dispozici v úzkém rozmezí 1750 až 2000 otáček. Z místa se Kuga na rychlost 100 km/h dostane podle oficiálních údajů za 12,7 s, tedy nic moc, ovšem na světlech brzdou nebudete a na předjíždění si také troufnout můžete. Jen připomenu moudrost mého otce, kterou mi dal do řidičských začátků: „V pochybnostech nepředjížděj!“ Dodržuji to a mockrát mi to během řidičských desetiletí pomohlo. Kuga 1.5 TDCi není sporťák a za jejím volantem tohle pravidlo ctěte také.
Pohoda v kabině
Prostorní a vzdušná kabina poskytne pohodlí jak dvojici vpředu, tak na zadních sedadlech, která si díky několika polohám sklopení opěradel (sedadla však nejsou posuvná) může zvolit také svou polohu, tedy pokud je nevyužijete ke zvětšení zavazadlového prostoru. Menší děti vzadu však těžko uvidí ven přes vysoké boky. Řidič sedí hodně vysoko nad silnicí, ostatně tak jak to SUV mají v popisu práce. Sedadlo řidiče by mohlo být širší a hlavně delší, ale je to jen otázka zvyku a boční vedení je slušné a pozici podrží. Orientace na přístrojové desce u Fordu mi nikdy nedělala potíže, řadím rozložení ovládacích prvků na ní i volantu mezi ty přehlednější a lepší. Multimediální centrum umístěné uprostřed přístrojové desky s novou generací Sync 3 je přehledné, nicméně jeho umístění není optimální. Stále je trochu „utopené“. Někdo kritizuje modré podsvícení, ale k vozu s modrým oválem tak nějak patří.
Dobrý pocit podporuje i bohatá výbava, která s tímto motorem představuje mj. automatická klimatizace, zadní parkovací senzory, Sync 3 s navigací s vykreslováním budov, vyhřívaná přední sedadla i volant, střešní ližiny, metalíza, bezklíčový vstup. Testovaný exemplář byl vybaven i příplatkovými jízdními pomocníky a asistenty.
K pohodě přispívá i podvozek, který vůz skvěle podrží i při náročnějších situacích a výborně zvládá í horší české silnice. Ano, je tvrdší, ale není to přehnané a projeví se to kladně i při rychlejší a dynamičtější jízdě, ke kterému vůz láká. Poskytuje však dostatečný komfort a výborně filtruje nerovnosti. Na dálnici navzdory vcelku vysoké stavbě karoserie udiví výtečným odhlučněním. Při vysokých rychlostech také skvěle drží stopu. Podvozek znervózní jen hodně rozbité silnice, kde se při vyšší rychlosti karoserie rozhoupe. Ale kdo by na takovém terénu pospíchal…
Praktické vlastnosti
Kuga do druhé generace narostla, takže zavazadlový prostor nabídne v základu 456 l, maximálně 1653 l. Zadní dveře poskytují dostatek prostoru pro nakládání, navíc spodní hrana je umístěná příjemně nízko. Základní kapacita se dá zvýšit sklopením zadních sedaček, ovšem úplnou roviny tu nedosáhnete. ale s čím se leckdo nesmíří, je nízko položené madlo na manuální otevírání dveří. Místo tradičního místa mezi osvětlením SPZ je dole, takže zejména v zimě je tu jistota ušpinění ruky. Dá se to ale řešit, je třeba včas a při koupi. Stačí si připlatit na „hands-free“ otevírání kopem pod nárazník.
Závěr
Za cenu kolem půl milionu budete na trhu jen těžko hledat obdobně vybavený, výborně jezdící a kvalitně zpracovaný. Ford Kuga je praktický i pohodlný, mezi městskými crossovery oblíbený. Navíc působí dobře až dravě, což má na svědomí maska s protáhlými světlomety se dvěma mřížky chladiče. Sportovní punc vozu dávají i dvě zadní koncovky výfuku. Automobil tak vzbuzuje dražší dojem, což také není k zahození.
Plusy: jízdní vlastnosti/podvozek/řízení, úsporný motor, odhlučnění, praktičnost a prostornost, cena
Mínusy: široké sloupky A, umístění madla pátých dveří
Technická data:
- Motor: naftový 1,5
- Objem: 1499 ccm
- Největší výkon: 88/120/3750
- Točivý moment: 270/1750-2000
- Délka/šířka/výška: 4524/11856/11689 mm
- Rozvor: 2690 mm
- Objem kufru: 456/1663 l
- Pohotovostní hmotnost: 1155 kg
- Užitečné zatížení: 509 kg
- Objem nádrže: 60 l
- Zrychlení 0-100 km/h: 12,7 s
- Největší rychlost: 173km/h
- Spotřeba (město/mimo město/komb.): 4,8/4,2/4,4 l
- Emise CO2: 115 g
Cenový přehled (Ford Kuga 1.5 TDCi)
- Nejlevnější verze (akční ceník): 479 900 (1,5 EcoBoost Trend)
- První cena vozu s test.motorizací (akční ceník): 579 900 Kč (1,5 TDCi Titanium)
- Základní cena testovaného modelu (akční ceník): 579 900 Kč (1,5 TDCi Titanium)
- Cena testovaného modelu: 665 400 Kč(1,5 TDCi Titanium+příplatky)
- Nejdražší verze: 1 107 990 Kč (2.0 TDCi Vignale)
ZNAČKOVÉ FINANCOVÁNÍ FORD CREDIT
Aktuálně jsou nabízeny pro soukromé osoby tři varianty – Ford Option, Ford Ideal a Ford Lease.
Ford Option – uhradíte nízkou zálohu a platíte i nízké měsíční splátky. Během financování si vyberete, zda vůz vyměníte za nový, ponecháte si ho nebo jej vrátíte. Dělka smlouvy 24, 36 ebo 48 měsíců.
Ford Ideal – klasický úvěr, kdy uhradítě akontaci v dohodnuté výši, dále platíte měsíční splátky a po dokončení financování se stáváte vlastníkem vozu.
Ford Lease - s operativním leasingem nemusíte platit počáteční akontaci. Vůz si pronajímáte, jezdíte a po ukončení smlouvy zůstane vozidlo ve vlastnictví pronajímatele