Od začátku roku je jasné, že intervence ČNB na udržení slabšího kurzu korunu se blíží ke konci. Jakou hodnotu bude mít koruna po skončení intervencí, vyplatí se čekat například čekat s koupí automobilu nebo zájezdu na dovolenou?
Finanční otázkou jara 2017 je, kdy skončí intervence ČNB a jaký bude kurz koruny?
Obecně se očekává posílení koruny, ovšem zásadní je, o kolik. Spekulanti překvapení a namlsaní vzestupem švýcarského franku, když tamní banka přestala držet silný frank v nevýhodném kurzu, se těší na podobný scénář u české koruny. „Z hlediska hospodářského vývoje Česka by koruna měla mít kurz kolem 24 Kč za euro,“ konstatoval na makrosemináři České spořitelny s novináři na téma pravděpodobných kroků centrální banky ohledně kurzových intervencí David Navrátil z České spořitelny.
Ovšem to je teorie, kterou ovlivňuje řada dalších faktorů. Co nastane po ukončení intervencí, to se prý dá jen odhadovat. David Navrátil z ČSAS připomněl slova Stanleyho Fischera (bývalý guvernér izraelské centrální banky a současný viceguvernér amerického Fedu) který přirovnal začátek používání kurzu v měnové politice ke vstupu do pásma Gazy. Každý ví, jak se tam dostat, ale málokdo ví, jak se stáhnout. V podobné situaci je nyní ČNB.
Jako na dostizích
Podle expertů České spořitelny obecně očekávané skokové zvýšení kursu koruny vůči euru (a dalším měnám) je málo pravděpodobné, protože na tuto kartu vsadilo přespříliš mnoho spekulantů, tudíž bude převis nabídky nad poptávkou. „To máte, jako když na dostizích všichni vsadí na favorita. Pokud to tak udělá moc sázkařů, tak nikdo moc nevyhraje,“ upozornil David Navrátil z České spořitelny. Jeho odhad (a kolegů) se pohybuje nejen pro období několika prvních měsíců dokonce jen kolem 26,50 Kč/euro a je třeba počítat s tím, že kurz bude kolísavý. Na konci roku očekávají experti kurz 26 – 25,50 Kč za euro.
Je to dáno obrovskou sumou nakoupených eur ČNB. Suma přesáhla už začátkem roku 40 miliard a například v lednu rostla i o miliardu eur denně! Po skončení intervence bude nejspíš většina spekulantů usilovat o zisk z předpokládaného posílení koruny, ale proti tomu bude právě velká nabídka korun. „Již začátkem ledna 2017 překročila suma vydaná na udržení kurzového závazku – od listopadu 2013 – přes bilion korun, které se spekulanti budou snažit uplatnit na trhu, ale poptávka po eurech nebude tak velká. Ekonomika potřebuje ročně eura za 300 miliard korun. Z toho plyne, že spekulativní koruny se „vsáknou“ cca do pěti let!
Extrémní zájem o korunu se datuje cca od druhé poloviny loňského roku. Obdobnou sumu jako od listopadu 2013 do června 2016 vydala ČNB za zbytek loňského roku. A pokud bude pokračovat lednový trend, tak celková suma na začátku dubna, kdy by mohly intervence skončit nejdříve, možná i překročí 1,5 bilionu korun,“ odhaduje David Navrátil.
Vliv na firmy, export i import
Nová situace po skončení kurzových intervencí ovlivní situaci exportérů, kteří ovšem se různými způsoby zajišťují, ale i dovozců a domácností. „Pokud se splní náš předpoklad pozvolného posilování koruny, tak například koupi dovolené z katalogu nemá cenu odkládat, zpevnění o 2-3 % se prakticky neprojeví, navíc cestovní kanceláře mají své zájezdy nasmlouvané dopředu a s katalogovými cenami budou hýbat jen neochotně. Výhodnější by mohla být situace při koupi dovolené těsně před prázdninami, zejména při výměně peněz během letní dovolené. Zlevní i dovážené zboží, ovšem i zde se případné uvolnění a posílení kurzu korunu projeví pozvolna. Český občan v průměru utrácí polovinu svých peněz za dovážené zboží, takže pokud měsíčně vydá 20 000 Kč, tak na polovině ušetří zmíněných několik procent. Tedy několik stokorun.“
Větší investice, jako třeba nákup nového automobilu z dovozu, si rozmýšlejte, ovšem zásadní rozdíly v ceně oproti zimním měsícům se očekávat nedají. Navíc je tu minoritní část odborníků, kteří se domnívají, že vzhledem k přemíře korun na trhu může koruna krátkodobě i oslabit!
Vyhýbavé odpovědi
Poptali jsme se automobilových importérů, jaký vývoj cen dovážených automobilů předpokládají po skončení intervencí. Většina byla velmi diplomatických až vyhýbavých.
Několik příkladů:
VW osobní vozy: Jednotlivé kroky a prohlášení ČNB samozřejmě bedlivě sledujeme, jsme připraveni reagovat v závislosti na reálném vývoji situace a přijmout potřebná opatření. V tuto chvíli ale nechceme spekulovat o možných scénářích ani vydávat veřejná prohlášení, jejichž platnost nelze nyní zodpovědně zaručit
Toyota: V tuto chvíli považujeme za předčasné pouštět se do spekulací. Naším hlavním cílem jsou aktivity spojené se zákazníky v ČR. Aktuální dění kolem kurzové situace sice pečlivě sledujeme, na naši stabilitu a plány však momentálně nemá vliv.
Ford: Protože nikdo přesně neví, co se s kursem koruny po ukončení intervencí vlastně stane, nemůžeme se ani my vyjadřovat k tomu, jak na to český Ford bude reagovat; byly by to pouhé spekulace. Zareagujeme ve chvíli, kdy to bude aktuální – a samozřejmě se přitom budeme dívat i na reakci konkurence. Pokud se nám v souvislosti s vývojem kurzu nabídne šance, jak udělat vozy s modrým oválem ve znaku pro zákazníky ještě přístupnější nebo atraktivnější, určitě ji využijeme. Připomínám ale, že naše cenotvorba vychází z kurzu české koruny k dolaru, takže změny kursu vůči Euru pro nás nemají tak zásadní význam.
Koupi neodkládejte, auta den ze dne nezlevní
Jasněji a obšírněji se vyslovil na naše otázky jen Marco Venturini, ředitel značky Peugeot v ČR, která nyní mimochodem slaví zisk Evropského auta roku 2017 (Peugeot 3008, na snímku).
V jakém časovém horizontu se může projevit silnější koruna na cenách vámi dovážených automobilů? (Předpokládám, že existují určité zásoby a zadané objednávky také okamžitě nezlevní).
Záleží samozřejmě na tom, o kolik koruna posílí. Poté, co se kurz koruny změní, nastane zřejmě určité období očekávání ze strany automobilek: jaké další faktory dá kurz koruny do pohybu, jak zareagují ostatní, kdo udělá první krok… je zde spousta okolností. Pak možná dojde k nějakému posunu cen. V každém případě tento posun nenastane hned. Nejedná se jen o skladové zásoby nakoupené v době slabší koruny, jde hlavně o objednávky. Každý dovozce se snaží chránit klienty, kteří objednávky v té době podepsali. Dle mého názoru je časový horizont, po který se silnější koruna na cenách vozů nijak neprojeví, minimálně 3 měsíce.
V případě posílení koruny o 0,50 nebo 1 Kč to dělá na ceně vozu za 20 000 eur cca 5000/10 000 Kč, což nejsou zásadní sumy. Lze předpokládat, že se tyto menší rozdíly promítnou do ceny vozů?
Ne, takové rozdíly ceny vozů zřejmě nijak neovlivní.
Co bude mít větší vliv na ceny vozidel – faktický vliv posílené koruny nebo očekávání klientů, že prodejci v takovém případě zlevní, a konkurenční boj?
Faktické posílení koruny je jistě nezanedbatelným faktorem, nicméně jedním z mnoha. Do hry vstupují i jiné, například ceny ropy, ekonomické faktory a vývoj automobilového trhu (v letošním roce např. dochází k výrazném zvýšení nabídky „mladých ojetin“ které jsou výsledkem prudkého nárůstu operativního leasingu), aj. Očekávání klientů bude mít určitě velký vliv a silným hráčem jsou také média. Je zřejmé, že vlivů na ceny vozidel bude více, v této chvíli nedokážeme určit, který z nich bude nejsilnější.
Vyplatí se tedy podle vašeho názoru čekat na změnu kursu koruny?
Podle mého názoru se nevyplatí čekat. V tomto okamžiku je totiž příliš mnoho neznámých a nikdo nedokáže s určitostí říct, zda, kdy a jak se ceny posunou. Ostatně rostoucí automobilový trh nenaznačuje, že by klienti vyčkávali a nákup vozů odkládali.
P.S. Doplněk k článku z března 2017.
Jen v březnu vydala ČNB na udržení kurzového závazku přes 300 miliard korun. Od počátku roku tak jde celkem o 900 miliard korun, které musela ČNB použít k nákupu eur, pokud neměla koruna posílit a porušit tak kurzový závazek. Potvrdil se tak lednový odhad D. Navrátila z ČNB. Letošní objem investic je tak vyšší než za celé předchozí období let 2013 až 2016. Takový nápor nebude bankovní rada ČNB (aktuální složení na snímku) nejspíš chtít prodlužovat. ČNB čelí kromě tlaku zahraničních spekulantů, kteří očekávají posílení koruny a výdělek, také zajišťovacím operacím exportérů.