Citroën C4 CACTUS: Nová automobilová rovnice

Model Citroën C4 Cactus se výrazně odlišuje od standardní produkce. Tvůrci do jeho rovnice k designu dosadili komfort a užitečné technologie, aby jim na druhé straně za rovnítkem vyšel možná nečekaně „rozpočet pod kontrolou“.

Městských crossoverů je již celá řada (Renault Captur, Nissan Juke, Suzuki SX4, Opel Mokka, Nissan Trax) a Citroën se zapojuje sice se zpožděním, ale velice originálně a nepřehlédnutelně. Kromě originálních linií zaujme designovým i praktickým prvkem AIRBUMP, který je současně nejviditelnějším prvkem z novinek. Jedná se o vzduchové kapsle z termoplastického polyuretanu, které dokáží automobil bezpečně uchránit před klasickými ťukanci a škrábanci z parkovišť. Vzduch mezi stěnami totiž pohlcuje a mírní nárazy. Kryjí kromě obou párů dveří také části předního a zadního nárazníku, přičemž airbump je schopen ztlumit i nárazy vozidel a vozítek jedoucích krokem – do rychlosti 4 km/h. Problém nepředstavuje ani výměna za nový, stačí uvolnit jeden šroub a západky. Časově se to dá zvládnout během několik minut a cena by měla být kolem 2000 Kč za kus.

Airbump se výrazně podílí také na netradičním vzhledu a jeho čtyři barevná provedení se dají kombinovat celkem s deseti laky a třemi variantami barevného provedení interiéru. Nejde však spojit vše se vším – kombinací je celkem 21.

Netradiční je i interiér. Ten vzhledem ke kompaktní velikosti vozu působí nečekaně vzdušně. Na první pohled zaujmou široká přední sedadla připomínající sofa. Z palubní desky vystupuje sedmipalcový dotykový displej, který nahrazuje takřka všechny tradiční tlačítka. Cílem bylo nabídnout stoprocentně digitální a stoprocentně intuitivní rozhraní.

Ve výbavě může být zpětná parkovací kamera, Park Assist pomáhající při hledání místa a schopný provést Automatické zaparkování (řidič se stará jen o akceleraci a brzdění). Ve výbavě jsou také funkce přisvícení do zatáček a služba Citroen eTouch. V případě vybavení vozu pilotovanou převodovkou ETG je vpředu ještě víc místa, protože tradiční páka převodovky byla zrušena a nahrazena Easy Push. Tento zjednodušený ovladač se skládá z přepínače D,N,R ve spodní části palubní desky a páček na volantu pro ruční řazení.

Světovou novinku představuje přesunutí airbagu spolujezdce do stropu (technologie Airbag in Roof). Airbag (objem 120 l) se v případě nárazu rozvine podél čelního skla a poskytne tak stejnou ochranu jako klasický airbag. Díky tomuto přesunu je více prostoru pro odkládací prostory a schránku před spolujezdcem. Exkluzivní je i panoramatická prosklená střecha s vysokou ochranou proti horku, díky níž je kabina zalita světlem, aniž by se zvyšovala teplota. Díky speciální úpravě mohla být urušena roletka pod oknem, což zvyšuje i prostor pro hlavy. Další novinka se skrývá ve stěračích (Magic Wash). Ostřikovací mechanismus je součástí stěrače, takže se významně snižuje spotřeba speciální tekutiny. Důležitější však je, že během umývání je zajištěn výhled skrz sklo.

Právě tato poslední zmíněná novinka charakterizuje další cíl při přípravě tohoto modelu – co nejvíce snížit náklady. Díky spojení optimalizované platformy (mínus 175 kg) s účinnými motory nejnovějších generací vedlo k tomu, že hmotnost C4 Cactus je o 200 kg lehčí než model C4. Odlehčení zajistila i hliníková kapota a zadní vyklápěcí okénka (-11 kg) a zadní sklopitelná nedělitelná lavice. Pohotovostní hmotnost základní zážehové verze tedy dosahuje jen 1070 kg. I díky tomu Citroen avizuje vskutku nízkou průměrnou spotřebu (od 3,2 l/100 km u motoru 1,6 BlueHdi). Uživatelské náklady se díky úsilí o jejich optimalizaci podařilo podle informace Citroenu snížit o 20 % oproti nejlepším kompaktním sedanům v segmentu.

Aktuálně je na výběr 21 verzí, v nichž jsou kombinovány čtyři motory (dva benzinové, dva dieselové), pět stupňů výbavy (Live, Feel, Shine a Feel Edition, Shine Edition). Benzínové motory (1,2/82 k, 1,2/110 k) jsou výhradně tříválcové, čtyřválcové diesely o objemu 1,6 litru mají výkon 92 a 100 k.

Cena základního modelu (1.2 PureTech 82 MAN, LIVE) začíná na částce 329 900 Kč, ovšem bez klimatizace (příplatek 20 000 Kč). Jinak je výbava bohatá (šest airbagů, ESP+ABS, audiosystém s MP3, dotykový displej 7“, stěrače „Magic Wash“, elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, tempomat. Logičtější je tedy verze FEEL (359 900 Kč se stejným motorem). U ní již manuální klimatizaci nechybí, přibyla mj. technologii Bluetooth (hands free, ovládání na volantu, integrovaný mikrofon), podélné střešní nosiče, kliky dveří v barvě karoserie, kožený volant a navíc k této výbavě je možné přiobjednat různé pakety. Třetí úroveň výbavy (SHINE) začíná na ceně 409 900 Kč a obsahuje mj. parkovací kameru i zadní parkovací asistenty, elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, ztmavená skla zadních oken, automatickou klimatizace, přední mlhové světlomety s funkcí přisvícení do zatáček, automatické stěrače s dešťovým senzorem, hliníkové disky kol 16“, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce „Guide Me Home“), prostorové rozložení zvuku díky šesti reproduktorům, navigační systém v dotykovém displeji 7″, konektor USB také v přihrádce spolujezdce. Speciální série Feel Edition a Shine Edition mají některé doplňky se zvýhodněnou cenou.

Ve vazbě hesla „Rozpočet pod kontrolou“ Citroen nabízí pro fyzické osoby službu zvanou Freedrive, obsahující pravidelnou servisní údržbu, prodlouženou záruku asistenční služby a výměna opotřebovaných dílů zdarma po celou dobu platnosti služby.

Existuje také nabídka na financování od Citroen Financial Services, která sníží vstupní ceny o 40 000 Kč. Pak tedy nejlevnější verze začíná na 289 900 Kč a varianta ve výbavě Feel bude k mání od 319 900 Kč.