Primát mnoholeté jedničky letních českých dovolených je v poslední době často zpochybňován. Chorvatsko podle tamních statistik navštívilo v roce 2024 nejméně 785 000 českých turistů, což znamená pátou příčku za Němci, Slovinci, Rakušany a Poláky, a obdobný výsledek jako v předchozích letech.
„Tohle číslo vychází z povinné registrace, stejně jako údaj o 5,1 milionu přenocování,“ uvedla Lenka Laus, produktová manažerka CK Family Travel v rámci prezentace Chorvatska na novou sezonu. „Skutečná čísla tak budou jistě o něco vyšší, někteří návštěvníci se neregistrují. Povzbuzující jsou statistiky také z počátku letošního roku. Od 1. ledna do 15. května do Chorvatska přijelo 35 781 českých turistů, kteří realizovali 140 674 přenocování. To znamená meziroční nárůst o 5,8, resp. 5,9 %.“

Rozhodující budou jistě letní čísla, ovšem údaj z počátku roku naznačuje, že chorvatská snaha o to profilovat se jako celoroční destinace přináší ovoce. Roste tak zájem o mimosezonní pobyty. Turisté vyhledávají pěší túry, cyklovýlety a klidnější poznávání historických památek. V hlavních letoviscích zůstávají hotely i restaurace částečně v provozu. Zájem je například o pobyty v době Velikonoc.
Důležitým signálem zájmu jsou předprodeje – letos jsou v tomto čase o 16 % vyšší než před rokem. Na dovolenou k Jadranu míří více mladších klientů, narůstá počet turistů ve věku 18-39 let. Nejspíš se vrací s rodinami děti, které prožily s rodiči pobyty u zdejšího moře, ale přitažlivé pro mladší ročníky jsou jistě různé akce pořádané v některých destinacích.

Ačkoliv stále podstatná část návštěvníků z Česka jezdí vlastní dopravou, případně autobusy cestovních kanceláří, rozšiřuje se nabídka dalších způsobů dopravy. Přímé letecké spojení z Prahy zajistí tři společnosti, Croatia Airlines do Záhřebu, Splitu a Dubrovníku, Ryanair do Zadaru a Smartwings do Splitu. Zajímavé novinky jsou také ve vlakové dopravě, CK Family Travel nabídne balíčky s dopravou z Vídně do Splitu, přičemž vlak přepraví v případě zájmu i automobil nebo motocykl. Novinkou je i vlak Varšava – Rijeka, který bude jezdit v sezoně od 27. června třikrát týdně a bude mít zastávky v Ostravě a Břeclavi, kde bude možné při rezervaci jízdenky přistoupit.
Automobilisty potěší, že poplatky za mýto na dálnicích (ale i ceny trajektů) jsou stejné jako loni, trasa Záhřeb – Split přijde na 26,40 euro. Hlavně však se mohou těšit na další rok, kdy po zavedení elektronického mýta zmizí tradiční „špunty“ na trase – mýtnice. Cesta na jih (dálnice nyní vede až do Ploče) tak bude opět rychlejší a pohodlnější.

Kdo nezvolí letadlo, auto, vlak nebo autobus cestovní kanceláře, může cestovat luxusním autobusem RegioJet (od konce května 3x týdně, od 16.června denně). Cílovými místy jsou Zadar, Šibenik, Primošten, Trogir a Split.
Chorvatské zvyšuje nabídku i oblasti gastronomie a prémiových služeb, na sezonu přibylo několik pětihvězdičkových hotelů (Zadar, Cres, Hvar, Sv.Filip a Jakub), ale základní zásadou je rozvíjet cestovní ruch v souladu s principy udržitelnosti.

„Chorvatsko je destinace, která má co nabídnout opravdu každému. Od rodinné dovolené u moře, přes aktivní pobyty až po kulturní či gurmánské zážitky – každý si zde najde to své. Naším cílem je poskytovat návštěvníkům co nejlepší kvalitu služeb za férovou hodnotu a zároveň nabídnout pestrý a autentický zážitek,“ uvedl na prezentaci Miograd Mlačič, ředitel zastoupení Chorvatského turistického sdružení pro Česko a Slovensko.