Který automobil se stane 61. vítězem v anketě evropské Auro roku (COTY), bude známo již zítra. Po šesti dekádách je mezi finalisty poprvé automobil z Číny.
V polovině února se 59 členů mezinárodní odborné poroty volících evropský Car of the Year (COTY) sešlo na testovací trati CERAM v Mortefontaine u Paříže. „Na okruhu a také v jeho okolí jsme naposledy důkladně vyzkoušeli sedm finalistů, mezi kterými jsou letos čtyři čisté elektromobily. Laureát titulu COTY 2024 bude po roční přestávce slavnostně vyhlášen toto pondělí, 26. února 2024, tedy opět v předvečer otevření autosalonu v Ženevě,“ sdělil nám český porotce a šéfredaktor měsíčníku Automobil Jiří Duchoň.
Seznam uchazečů o titul COTY 2024, kteří splnili všechny požadavky pro zařazení do letošního ročníku (tzv. longlist), obdrželi porotci ve čtvrtek 23. listopadu a v průběhu víkendu proběhlo hlasování. V něm každý z 59 porotců z 22 zemí označil sedm svých favoritů a prostým součtem jejich „bodů“ vzešli finalisté. Připomeňme, že dva novináři z Ruska nebyli vyloučeni, ale jejich členství zůstalo přerušeno, takže hlasování se účastnit nemohli.
Stejně jako loni, i letos jsou mezi nimi čtyři čisté elektromobily. V ročníku 2022 jich bylo dokonce šest, navíc i tři zbylé vozy pro nadcházející rok jsou k dispozici též v plně elektrické variantě. Nejvíce pozornosti přitahuje Byd Seal, první produkt čínského výrobce, který se kdy do finále evropského COTY dostal.
„Zatímco dosud většinou čínské, ale též americké a další exotické výrobky dosud zpravidla pohořely už na zařazení do finálního seznamu kandidátů (jednou z podmínek je, aby je mohla předem vyzkoušet většina poroty), rozmach automobilek z Číny a jejich rozkročení se v Evropě tento argument překonal. Co se konkrétně Bydu Seal týče, při tradičních zářijových velkých testech COTY v Dánsku vynikl nejen jízdními vlastnostmi a reálným dojezdem, ale též kvalitním zpracováním a promyšlenou konstrukcí. Připomeňme, že Byd je největším výrobcem automobilů s elektrickým a elektrifikovaným pohonem na světě a sám si vyrábí akumulátory vlastní koncepce i polovodiče,“ možná naznačil šance čínského vozu Jiří Duchoň.
Dalšími elektromobily mezi finalisty COTY 2024 se staly překvapivě levné Volvo EX30, impozantní Kia EV9 a subtilní, ovšem do detailu dotažený Renault Scenic. Jen BMW řady 5 a Peugeot 3008 nabízí kromě elektriky také běžné spalovací motory v různém stupni hybridizace, zatímco Toyota C-HR je full-hybridem.
Odborná anketa volící Vůz roku (Car of the Year, COTY) běží bez přerušení od roku 1964 a je zcela nezávislá. Organizaci nyní zajišťují časopisy Auto (Itálie), Autocar (Velká Británie), Autopista (Španělsko), Autovisie (Holandsko), L’Automobile (Francie) a Vi Bilagare (Švédsko), Automobil Revue (Švýcarsko), Autotrends (Belgie) a Firmenauto (Německo). Porota v současnosti sestává z 61 členů z 23 zemí zejména západní a střední Evropy a je sestavena z renomovaných motoristických publicistů. Česká republika má v COTY jednoho zástupce od roku 1993, vždy šéfredaktora magazínu Automobil. Do roku 2000 jím byl Milan Jozíf, do ročníku 2015 Tomáš Hyan a od roku 2016 za Českou republiku volí Jiří Duchoň.